Wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:15

moretje schreef:
Ik weet niet wat ik tijdens zo'n moment zou doen, waarschijnlijk heel veel lelijks naar die mensen toeroepen. Mijn paard kennende had flink van zich afgetrapt, maar had ook niet 'cool' gebleven met 6 honden om zich heen.
Ik kan me er zo kwaad om maken he, zulke asociale mensen!!!!

Ik wel. Ik heb altijd een mes bij me en er zouden zeker een aantal honden het niet meer hebben naverteld!!!
Weet je wie het zijn? Zo ja, op naam aangifte doen bij de politie. Zo niet, zien dat je ze opspoort (ze komen ongetwijfelt vaker daar) op de foto (telelenzen zijn je grootste vriend) en op afbeelding aangifte doen op poging tot doodslag (overdrijven met beleid is toegestaan).
Helaas is mijn ouwe sok er niet meer, daar heb ik namelijk meer dan eens een "aanslag" mee gepleegd op slecht luisterende honden-eigenaren. Die ouwe sok liep mensen namelijk gewoon omver, letterlijk!

RonG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:22

Hey ,

Ik kom ook regelmatig met m'n paardje in het Amsterdamse bos .
Helaas heb ik ook dezelfde ervaringen met honden .
Een tik geven met de zweep werkt wel , maar de honden eigenaren zijn daar niet altijd even blij mee !

De tip van omdraaien en achter de honden aan ga ik ook eens proberen !

LovesTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:37

mijn paard is wel aan honden gewend maar als ze te dicht bij komen gaan haar oren wel even in haar nek (soms schopt ze dan ook).
maar als ik alleen in het bos 6 honden achter me aan heb dan denk ik dat ik er heel snel aflig of er komt een vrijwillige rengalop van me paard, ze gaat zeker schoppen.

ik heb een hond (beagle)en die wordt helemaal gek als die paarden ziet (vooral Friezen(weet ook niet waarom)) we doen hem dan aan de riem anders rend die er mischien achteraan.
alleen bij mijn paard doet die niks.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:49

Nou ik heb dit ook eens mee gemaakt met mijn pony (ook Belmondo ;))..

Ga heel vaak naar het bos. In het bos langs het pad was net een auto gestopt. Komt een vrouw uit de auto gestapt en die doet de koffer open en daar komt een jack russel uit gesprongen die kei hard op mijn pony komt aangestormd.. Nou was mijn pony wel aan honden gewend maar dit was hem toch echt te gek.. Paard er vandoor op een klein smal pad.. heb geprobeert pony te kalmeren maar lukte niet dus me maar op die hond gericht met kwade stem, dat maakte gelukkig indruk.. Heb die vrouw daarna wel ff vertelt dat 1 schop van mijn paardje hard genoeg is om haar lieftallige niet opgevoedde keffertje vaarwel te zeggen..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:22

Ik was gaan vloeken (kan dat als een bootwerker) en die lui wel eeven verteld wat ik ervan vond, terwijl ik op hun honden in zou rijden.
Je hebt goed gehandeld en gelukkig had je hulp van iemand die voor je opkwam.
Zijn ze gek geworden :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:41

Wij hebben 9 van de 10 keer onze eigen hond bij ons en die laat het echt niet gebeuren dat andere honden bij ons paard in de buurt komen. Ik heb er zelf nog nooit wat aan hoeven doen als er een opdringerige hond op ons afkwam. Dat laten ze gauw genoeg als onze hond ze vriendelijk verzoekt op te zouten. Hij is straathond geweest dus kent daar veel betere technieken voor dan de doorsnee hond.

Toen ik nog geen hond had draaide ik altijd mijn pony om richting de hond(en) dat schrok meestal voldoende af. De meeste honden worden namelijk agressief vanuit angst. Gelukkig ben ik nog nooit een hele groep tegen gekomen. Ik weet niet of die tactiek dan gewerkt had omdat je dan met een roedel te maken hebt. Ik denk dat ik dan had gehoopt dat mijn pony een flinke tik uit zou delen en dat ik dan zelf ook flink om me heen had getrapt en geslagen met mijn zweep. De eigenaren had ik denk ik uitgemaakt voor alles wat mooi en lelijk is, en de honden ook.

rowan1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:18

Ik had ( als ik die eigenaren zag) er tog zeker wat van gezegt.
Mischien als je ze weer een keer tegenkomt?
Wat een vervelende mensen zeg!

xXxNikkixXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:37

Nou ik zou die mense de huid hebben vol gescholden :o die mensen denken echt niet na!
Ik heb een hond, een braaf beestje maar niet tegen andere honden en sommige mensen laten hun hond dan ook los lopen in het bos (ik niet omdat ik weet als ze een andere hond ziet dat ze weg is) en dan luisteren die honden ook niet naar de baasjes en moet ik altijd die hond proberen weg te houden .
Ik heb zo iets als je hond niet luistert hou hem dan aan de lijn of ga naar een gesloten honde weide }:0

_carmen

Re: Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:59

ik zou het eigenlijk ook niet weten,
het is echt een rot situatie!
Ik denk dat ik later wel tegen die eigenaren had gezegt dat ze de volgende keer echt die honden aan de lijn moeten doen ofzoiets.

lauralorens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:09

ik vind het nogal respectloos van die mensen.
dat ze niet eens 1x wat hebben geroepen ofzo.
dat soort mensen kunnen de gevolgen niet helemaal zien geloof ik, en het kunnne behoorlijke gevolgen zijn!
in zo'n situatie weet je niet helemaal wat je moet doen, gelukkig heb je je pony onder controle kunnen houden!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:56

Hallo,

Hier bij ons in Portugal gebeurt dit ook erg vaak,9 van de 10 honden lopen hier los en vaak zijn het ook geen kleintjes. een hond is natuurlijk een jager en vind het geweldig om achter een "vluchtend" dier aan te gaan.
Ik ga juist achter de honden aan, of erop af....met een groep ga ik met het leidpaard naar de hond toe staan en laat de rest voorbij. als ik alleen ben jaag ik de hond weg. Heb meestal ook wel een lange zweep bij mij, niet zozeer voor het paard. maar meer voor de honden.

Evine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:11

wow.... ik zou egt zoo kwaad zijn geworden op de eigenaars... Ik zou eerst natuurlijk heel erg schrikken maar ik zou zoo boos zijn op de eigenaars van die honden.. Ik zou egt hun namen vragen en aangifte doen.. Dit is tog super gevaarlijk??? 0.o Ze kunnen dit soort honden egt niet los laten lopen als ze ze iedereen maar laten aanvallen hor!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:23

Jeetje, wat zal jij een angsten hebben uitgestaan! Respect dat je je hebt kunnen inhouden tegenover die hondeneigenaren!

Helaas is het vaak bij de asotypes (als ik jouw verhaal zo lees, vallen deze mensen daar wel onder) zo dat ze er niets om geven wat er met jou of jouw paard kan gebeuren. Een uitgebreide schets geven van hoe gewond je zou kunnen raken heeft bij dat soort mensen ook totaal geen zin. Je hebt waarschijnlijk meer succes als je ze haarfijn gaat uitleggen wat één trap van jouw paard met hun honden doet.

Ik heb het zelf een keer gehad met kinderen op een ruiterpad. Deze zaten met hun moeder te spelen op een afgelegen deel van het ruiterpad waar eigenlijk iedereen een galopje doet (omdat er geen voetpaden oid in de buurt zijn en er geen mensen komen). Wij kwamen dus ook in galop aan en moesten bovenop de rem. Toen we eerst vriendelijk hadden uitgelegd dat het nogal gevaarlijk was om zandkastelen te bouwen op het ruiterpad en dat wij hadden kunnen vallen met alle verwondingen van dien, keek de moeder niet op of om. Pas toen we vertelden dat niet iedereen zijn paard op tijd stil kan zetten en er de kans was dat haar kinderen onder een galopperend paard terecht zouden komen, hadden we de aandacht. Rot, maar zo werkt het blijkbaar tegenwoordig.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:30

DewiRox schreef:
Ik had ook een vrij lange zweep bij me, maar het kwam eigenlijk niet in mij op om die te gebruiken..
Dat zou ik ook zeker NIET doen! Ik denk dat er genoeg honden zijn die daardoor juist agressiever worden. Ik denk dat je het enige juiste hebt gedaan, je paard rustig proberen te houden.

Ik vraag me alleen af of je, voordat je het pad opging, de honden al in de smiezen had? Waar kwamen ze vndaan?
Zodra er een hond mijn kant opkomt, roep ik altijd meteen dat de hond aan de riem moet omdat hij het anders niet naverteld. Gelukkig doen alle hondeneigenaren dat hier wel en daar bedank ik ze ook altijd netjes voor.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:48

Wat een vervelende situatie zeg! Helaas heb ik het zelf ook een aantal keer meegemaakt, met mensen die dan zeggen ''Normaal doet ie dit nooit'' of gewoon net doen alsof ze het niet zien, of het gewoon niet zien omdat ze hun hond niet in de gaten houden.

Het is niet voor niks dat mensen hun hond aangelijnd in het bos moeten hebben. Maargoed, volgens mij hebben niet alleen ruiters hier last van, maar ook mountainbikers (en ruiters hebben ook last van mountainbikers op het ruiterpad!). Zelfs een keertje meegemaakt bij iemand anders dat er een hond in de staart van een paard hing, paard slaat naar achter, weg hond, hoe het met de hond afgelopen is weet ik niet, gewoon doorgereden. Wel triest voor de hond, maar hopelijk leert de eigenaar hier wel iets van.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:13

Annetje schreef:
DewiRox schreef:
Ik had ook een vrij lange zweep bij me, maar het kwam eigenlijk niet in mij op om die te gebruiken..
Dat zou ik ook zeker NIET doen! Ik denk dat er genoeg honden zijn die daardoor juist agressiever worden. Ik denk dat je het enige juiste hebt gedaan, je paard rustig proberen te houden.

Ik vraag me alleen af of je, voordat je het pad opging, de honden al in de smiezen had? Waar kwamen ze vndaan?
Zodra er een hond mijn kant opkomt, roep ik altijd meteen dat de hond aan de riem moet omdat hij het anders niet naverteld. Gelukkig doen alle hondeneigenaren dat hier wel en daar bedank ik ze ook altijd netjes voor.

Het was een lang breed pad. Ik was al bijna aan het einde toen ze alle 6 opeens blaffend aan kwamen rennen, voor ik het wist waren ze al bij me..

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:20

niet normaal.. :n

zolady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:21

ik zou die eigenaren alsnog aan spreken en zorgen dat je telefoon nummers krijgt voor het geval je pony toch nog iets heeft.
ik heb het ook gehad reed met me verzorg paardje (net een half jaartje onder het zadel ofzo zelf ingereden)langs de weg om van de wei naar stal te gaan en toen kwam er een hond aan rennen en heel hard te blaffen en tegen mijn paardje op te springen die man riep hem wel gelijk maar hij zei gelukkig wel uit zich zelf als je pony iets heeft weet je waar ik woon.

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:13

Gelukkig dat je pony zo braaf was, had hartstikke fout kunnen gaan. Mensen beseffen vaak niet wat er kan gebeuren als paarden op hol gaan... Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt maar omdraaien richting de hond(en) werkt vaak goed. Ik heb altijd een zweep bij me voor de zekerheid, als een hond agressief word naar mijn paard en binnen bereik is krijgt hij zeker een flinke lel. Mijn ene paard is behoorlijk stoer die zou wegrennen maar vrij snel blijven staan om te slaan. Zo heeft hij al eens een herder in de wei voor zijn kop geslagen, dat beest had enorme mazzel enkel een tand eruit... Ik zou die hondeneigenaren eens goed vertellen wat er kan gebeuren als een paard op hol slaat. En of ze graag de dierenarts/ziekenhuis/verdere schade zouden willen betalen. Oftewel volgende keer hond aanlijnen als ze een paard zien aankomen. Sommige zijn eigenwijs en luisteren toch niet maar af en toe weten ze echt niet wat er gebeuren kan. Wat ook goed werkt is meedelen dat als de hond een rake klap krijgt hij in 1 keer dood is. Vaak als de hond 'in gevaar komt' lijnen ze hem de volgende keer wel aan.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:36

@##$!^%$mensen heb je er altijd bij.Gewoon een kwestie van fatsoen en je hond behoorlijk opvoeden.Lange rijzweep kan helpen,maar sommige honden worden agressiever van dreiging.Zeker als mensen er een blauwe maandag africhting mee gedaan hebben.Je paard omdraaien en achter de honden aangaan werkt naar mijn ervaring nog het beste.Of gewoon met een hele harde dominante stem die hond toeroepen dat ie weg moet.FOEI AF Nee.Als je het overtuigend brengt werkt het meestal wel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:39

weet je wat echt helpt: roepen dat je paard vorige week nog een hond doodgeschopt heeft. Moet jij eens kijken hoe snel die mensen hun honden aan kunnen lijnen.

sayaxkikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:43

ik zou echt schrewen tegen die mensen :(
zijn ze dom ofzo
en als ze dan niet luisteren wordt ik boos en doe ik fars

Loveskyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:53

Wat vervelend! Ik had me echt niet zo goed als jou kunnen inhouden..
Je hebt geluk dat je paard er geen honden vrees aan over heeft gehouden!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 20:39

Eigenlijk zou het nooit in mijn opkomen om dat te roepen, maar ik zou hem onthouden! Ik merk wel een mijn pony dat hij honden nu iets spannender vindt, vooral als ze aan komen rennen en al helemaal als ze blaffen. Voorheen keek ze er niet van op, maar nu doet ze toch echt wel een pasje harder, maar ze is er gelukkig niet echt bang van geworden.

Waar ik nog het meest bang voor ben, is dat ze er elke keer in het bos vandoor gaat als er een hond aan komt rennen. Maar ik denk, mijn pony kennende dat dit wel mee zou vallen. Ik hoop het!