Een ritje in de sneeuw, leuk maar hoe doe je dat??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:29

Ik doe mijn paard met sneeuw dus juist geen hoefschoenen aan, omdat ze dan wel gaat glijden.
Blootvoets staan/lopen ze naar mijn ervaring het meest zeker.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:30

Maar dan heb je geen Renegades denk ik?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:35

Nee, ik heb easyboots. Hebben de renegades dan zo'n goed profiel ofzo ?
Mijn merrie heeft tijdens ritten normaal alleen voor hoefschoenen aan, omdat ze op de stenige paden haar hoeven te snel afslijt. Met sneeuw is dit dus ook helemaal niet nodig, lekkere zachte ondergrond.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:37

Blote voeten geeft bij mij ook geen probleem en anders kan je cyliconen spray onder de voeten doen.

met ijzers deed ik voor kleine stukjes altijd sokken met daar overheen panty's om de voeten. Ze lopen dit uiteindelijk kapot maar voor een klen ritje is dat een prima oplossing :)

bij een pony kan je een stuk van een oude binnenband van een fiets om de hoef krijgen alleen bij een paard lukt dat niet.

SadyLady

Re: Een ritje in de sneeuw, leuk maar hoe doe je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:45

Ik ben gisterochtend nog buiten wezen rijden.
Paard fleecedekentje om, ik dik ingepakt met bontlaarsen, ski-jas en -broek :P
Handige tip: ga op het fietspad rijden, met dit weer fietst er toch niemand en dat pad is mooi vlak. De ruiterpaden waren hier namelijk veel te hard en ongelijk geworden

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:46

Siggy schreef:
Nee, ik heb easyboots. Hebben de renegades dan zo'n goed profiel ofzo ?
Mijn merrie heeft tijdens ritten normaal alleen voor hoefschoenen aan, omdat ze op de stenige paden haar hoeven te snel afslijt. Met sneeuw is dit dus ook helemaal niet nodig, lekkere zachte ondergrond.

Ziet een profiel onder (maar veel minder diep dan bijvoorbeeld bij de Smitjes, easyboots heb ik nog nooit in mijn handen gehad) maar de sneeuw blijft er gewoon niet aan plakken.

De mijne heeft bar slechte hoeven en daar ga ik dus nooit de weg mee op zonder (sneeuw of geen sneeuw, een rot steen kan al behoorlijke schade aanrichten). Maar nu heeft hij een achterhoef zo gemolesteerd, dat ik hem helemaal niet zonder buiten laat lopen. Ik ben bang dat hij er kreupel op zou worden en er mag nu echt niks meer af, want dan kan ik richting de kliniek ben ik bang. De andere drie zien er nog wel netjes uit, maar als er een gaat, is het risico op scheuren en barsten bij de andere voeten ook groot, daar het weer een enorme invloed op de voeten van mijn pony heeft (droogte is altijd een probleem).

All weather schoenen zijn voor mij dus echt belangrijk omdat bij erstige schade aan de voeten, de schoenen dus ook gewoon overdag buiten de hele dag aan moeten voor een paar weken. Binnen laten is natuurlijk helemaal geen optie, dan stagneert de hoefgroei weer te veel (en de pony wordt knettergek).

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:36

Ik zou ook wel in de sneeuw willen rijden, maar ben toch bang voor uitglijden, vooral met mijn lompe tinker. De ondergrond in het bos is ook best wel ongelijk. Misschien dat ik het morgen toch ga proberen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 19:07

Leuk al die reacties, heel erg bedankt!!!

Ga het morgen erop wagen, vandaag iets te veel wind met sneeuw, daar was geen lol aan!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:32

Veel plezier alvast! :D
Ik hoop dat ik morgen ook sneeuwvrij van m'n werk krijg, dan wil ik ook echt weer eens paardrijden, altijd leuk in de sneeuw! :D

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:44

Ik heb vandaag samen met de staleigenaresse heerlijk gereden in de bak! Geen 1 keer uitgegleden, ook niet met draf en galop (en met bokken := ) Kon eigenlijk gewoon als normaal rijden, alleen niet met veel contact zodat ie lekker op z'n eigen benen kon lopen.
Het heeft wel wat vind ik! :D

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 08:07

Ik heb gisteren ook heerlijk buiten gereden. Paarden lopen blootsvoets en staan erg vast op hun benen, glijden nergens uit. En geven inderdaad zelf aan of ze kunnen draven of niet. Was erg lekker om te rijden :D Om te zorgen dat het overige verkeer ons ook goed kon zien waren we in fluoriserend geel gehuld
buiten in de sneeuw

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:37

Haha die kan je niet missen! Leuke foto zeg!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:19

Vandaag ook heerlijk gereden hier. Mijn pony is aan het revalideren, ben sinds kort ook korte stukjes draf aan het doen. Maar dat gaat dus echt geweldig met die Renegades in de sneeuw. Plekken waar ijs ligt vermijdt ik wel, ik wil geen risico's nemen natuurlijk, echt alleen in de sneeuw gereden en maar een keer een voetje wat voelen glibberen (toen de pony even een noodstopje wilde maken, het is er een met nogal wat fratsen) maar het mocht geen naam hebben.

Op het terrein waar ik sta ligt ook een boomgaard en daar was dus zo'n mooi maagdelijk wit pad richting stal. Ik kon het gewoon niet laten. Even een kort galopje in de sneeuw. Op huis aan, ja echt heel fout, ik weet het. Maar na 1,5 jaar niet onder de man gegallopeerd te hebben durf ik het eigenlijk niet anders aan. Hij is normaliter ook altijd vrij heftig met galopperen en ik weet zeker dat hij zal stoppen als hij thuis is (zonder dat ik dan geweld hoef te gebruik en al helemaal niet om hoef te trekken, dat zou voor zijn ex-blessure been natuurlijk veel te belastend zijn).

Pony was voor zijn doen braaf, knalde wel weg als een gek, maar na een meter of 60 liet hij zich wel keurig terug nemen, maar helaas, toen we er bijna waren zag ik een schoen voorbij vliegen. Pony kwam dus met een halve schoen thuis. Andere helft uit de sneeuw opgegraven. Ben bang dat het mijn eigen stomme schuld is, toen ik de schoen thuis weer in elkaar ging zetten, zag ik dat een van de schroefjes die de kabel vasthouden, niet helemaal op het diepste punt zat, dus misschien de andere ook niet strak genoeg aangedraaid. Nou ja, weer een lesje geleerd :o

Schoen zat al een hele tijd zo, is best lang geleden dat ik ze versteld heb, maar al die tijd ook niet gegaloppeerd.

mvanmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:30

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:37

Lijkt me ook heel gaaf, maar de mijne heeft nog nooit voor de kar gestaan en om hem nu met een snowboard te gaan beleren? Ik weet niet of dat nou wel zo'n goed idee is.

Nou ja, ben er wel van overtuigd dat ik met mijn pony dat hééél hard zal gaan, maar of hij ooit nog zal stoppen ???? Ja als hij er dood bij neervalt of verongelukt, maar eerder toch niet vrees ik :=

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:58

ik ben ook lekker met het witte landschap naar buiten geweest :D
ik had een hoevenkrabber mee en een dun halstertouwtje ;)
ben gewoon samen met een vriendin ( die liep er dan bij) op pad gegaan!
en het was een heerlijke dag

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:25

Geniaal met dat snowboard, we hebben het met de slee geprobeerd maar dat werd nie wat. Dus maar gewoon op buitenrit. De paarden hebben allebei geen ijzers (meer) om en liepen er prima op. Niet 1 keer uitgegleden. We vergeten soms nog wel eens dat ze in de natuur natuurlijk ook zich moeten redden met sneeuw, ijs etc.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:54

ik heb een heerlijke buitenrit gemaakt in de sneeuw afgelopen week!
eerste keer aan de hand mee met een paar vrienden die wandleend meegingen. halverwege opgestapt en rijdend meegelopen.
en toen een echte rit gemaakt.

Mijn paard heb ik ijzerloos dit ging prima. Verder heb ik vooral in de berm en over het nog besneeuwde fietspad gereden in het bos omdat i kweet dat daar een vlakke ondergrond onder zit.

foto's en filmpjes zien? check mijn onderschrift!

wil je vanachter je comp mee op buitenrit door de sneeuw check dan dit filmpje hhaha gemaakt vanuit het zadel dus nét alsof je écht op mijn paard door de sneeuw rijdt.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:21

Dat buitenrijden in de sneeuw prima kan zal de TS inmiddels hopelijk duidelijk zijn ;-) Wat mij verbaast is de vraag over het opwarmen van de hoeven, waarom zou je dat moeten doen???

Paardenvoetjes bevriezen sowieso niet, maar voel maar eens aan de hoeven na een ritje als het buiten koud is: je kan je handen er aan warmen!! Door de beweging wordt de bloedsomloop in benen en hoeven gestimuleerd, zeker bij paarden zonder ijzers (door de werking van het hoefmechanisme: uitzetten en inkrimpen bij iedere stap) en zullen de voeten juist warmer worden dan bij een paard wat stil op stal staat.

Paard dik inpakken is ook niet nodig, ze lopen zich vanzelf warm. Als je jezelf dik hebt ingepakt en je gaat vervolgens het erf bezemen als het 5 graden vriest, dan kan na 10 minuten ook de jas uit: je bloed gaat stromen, je spieren worden warm en je hebt al die extra laagjes ineens niet nodig! Na afloop is het wel belangrijk om de spieren tegen te snelle afkoeling te beschermen, maar verder moet je nou ook weer niet al te pietluttig met je paard doen! (Ga ik wel uit van een ongeschoren exemplaar overigens, maar dat lijkt me logisch, bij een geschoren paard zou ik wel een dun dekentje over de billen leggen denk ik....)

Jaimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:55

Ik rij bijna altijd , buiten. ook met sneeuw, gewoon hoeven krabber mee,!
het is echt ge-wel-dig
me paard vindt het ook super ontspant zich helemaal in de bak vindt ze echt niet leuk gewoon lekker buitenrijden met lange teugel:D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:07

Heel simpel, je zadelt een paard op en rijdt weg. Als je er rekening mee houdt dat het soms wat gladder kan zijn is er niets aan de hand. Ze glijden echt niet zo snel uit als iedereen denkt, ze hebben een goed stel hersenen en passen hun manier van bewegen aan aan de ondergrond. Na het rijden overigens goed de hoeven uitkrabben en uitborstelen, vetten is niet nodig, want de sneeuw heeft de hoeven inmiddels prima gehydrateerd. Om zelf lekker warm te blijven: goede waterdichte(!) handschoenen en schoenen, en wollen sokken (gewoon normale, hele dikke zijn niet eens nodig) of thermosokken aan. Als je bv een sjaal draagt doe die ónder de sluiting van je jas bij je keel. Want als het sneeuwt en je sjaal raakt besneeuwd wordt hij nat en érg koud.

@mvanmeer: Super leuk idee! Was jij de ongeruste cameravrouw?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:18

en hoe was het?

Ik stap zo op hoor, paard heeft wel geen ijzers. Doe absoluut niet extra voorzichtig, draaf en galoppeer nog net zo hard :Y) in die sneeuw hebben ze namelijk harstikke veel grip :j alleen ijs moet je mee uitkijken :j

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:09

ook ik heb vandaag heerlijk door de sneeuw gereden, lekker rustig in het bos. Wij hebben in dit stukje geen ruiterpaden dus rijden we illegaal op ruiterpaden voordeel hiervan is dat ze niet ongelijk zijn!!! Ik heb gewoon lekker gedraafd. Ik vind het alleen een beetje eng op het asfalt als de sneeuw is platgereden door auto's. In het bos met zand eronder glijdt het niet.

Ook ik neem geen extra maatregelen!! Alleen dan reflectie omdat ik aan het einde van de middag gegaan ben...maar dat is niet aan de sneeuw gerelateerd.

Verder was het zo rustig dat we 4 hertjes gezien hebben, dus was een super begin van 2010!!!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:24

Ik heb 2 weken geleden ook een ritje in de sneeuw gemaakt. Er lag niet zo heel veel sneeuw, en de bermen waren ook nog redelijk zacht, dus het was prima te doen! Lekker gestapt, draven of galopperen durf ik dan toch niet aan.
Week daarna lag er wel een dik pak, en waren de wegen ook flink glad. Gelukkig waren de bermen echt prima! Dus kon ik alsnog een wandelingetje gaan maken. Dit keer ernaast, en wat hebben we genoten. Babiche had het super naar haar zin, en ik ook natuurlijk :D
Zolang je goed oppast, checkt of de bermen niet glad/hard zijn, het asfalt controleert op gladheid voor je erover heen stapt met je paard, kan er in mijn ogen weinig fout gaan.
Een jaar of 2 geleden ben ik toch de fout ingegaan. Met een zelfde soort weerbeeld als dit eropuit gegaan, heerlijk ritje tot we in ons favoriete natuurgebied kwamen. Ik wilde een lekkere draf doen, maar vergiste mij in het pad. Was blijkbaar vrij glad, en liep wat hellend naar beneden. Dat resulteerde in een vervelende val van zowel mij als Babiche, gelukkig waren er schaatsers op de natuurplas die me kwamen helpen. Hadden Babiche voor me gevangen, en mij weer overeind geholpen. We waren ongedeerd, had alleen m'n knie een beetje gekneusd en Babiche was de dag daarna wat stijfjes. Dus zoals ik al zei: oppassen en rustig aan doen ;) Want het is zeker de moeite waard om een ritje te maken door zo'n magisch landschap!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:26

ik heb met die hele erge sneeuw gewoon buitengereden. Maar het was echt van die pulversneeuw. Ik kreeg geen ballen onder de ijzers. Mijn eigen pony gleed niet zo erg weg, de andere paarden met wie ik reed iets meer. Maar vooral op de plekken die platgedrukt waren. In het bos konden we gewoon galopperen. Je kunt even onderin mijn profiel kijken, om te zien hoeveel sneeuw er lag ;)