vollemaansrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: vollemaansrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:21

Ga de eerste keer een stukje waar je geen verlichting hebt in de buurt een testritje maken. Al dan niet met iemand erbij. Niet iedereen heeft nl evengoed evenwicht op een paard in het donker.

ik03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:13

het lijkt me wel luk om te doen , maar je paar kan snel schrikkken vooral in het donker . het is lastig om a;lles te zien . en er lopen wilde dieren rond die tijden , en je ziet niet of er ergends een gat is . en in het donker met vollemaan zie je als nog niets \

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:16

ik03 schreef:
het lijkt me wel luk om te doen , maar je paar kan snel schrikkken vooral in het donker . het is lastig om a;lles te zien . en er lopen wilde dieren rond die tijden , en je ziet niet of er ergends een gat is . en in het donker met vollemaan zie je als nog niets \

Ik weet niet waar jij woont maar met de wilde dieren valt het over het algemeen wel mee in Nederland. :)

Je paard kan overdag trouwens ook schrikken hoor. Het is meer de onzekerheid van de ruiter die het paard in het donker misschien wat onzeker maakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:44

ik03 schreef:
. en er lopen wilde dieren rond die tijden ,

Het luipaard ´in´ de Veluwe wellicht _O-

Je mag na zonsondergang in NL nergens rijden waar meer dan een eekhoorn of knijn zou kunnen lopen hoor :(:)

Het enige wilde wat je realistisch tegen zou kunnen komen zijn ménsen. Zeker zo gevaarlijk daar niet van.

Híer is het wel een potentieel probleem ja dat als je echt gaat dwarsvelden, dus van de paden af, dat je roedels verwilde honden en wilde zwijnen kan verrassen.
Het is daarom heel belangrijk om te kunnen waarnemen wat jouw paard waarneemt; jij ziet/hoort/ruikt maar een fractie van wat jouw paard in het donker waarneemt.
Met mijn hengst heb ik niets ter ´ontmoediging´ mee; dat lost hij wel op.
Met een merrie neem ik graag een lange stok mee. Heb dat na járen vele nachtritten nog niet tot volle tevredenheid opgelost. Misschien is dat ook eigenlijk beter, want nu moét ik conflictmeiden (bb).

Voor mijn lief overigens geen punt; die stuurt mij erop af 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:51

fransje23 schreef:
Je paard kan overdag trouwens ook schrikken hoor. Het is meer de onzekerheid van de ruiter die het paard in het donker misschien wat onzeker maakt.

Klopt.

Mbt de ethologie van het paard:
het paard is vooral een náchtdier.
het is overdag relarief in het voordeel tov roofdieren omdat het écht goed nacht zicht heeft.
Het is ´s nachts daardoor van nature juist mínder schrikachtig dan overdag.
In de schemering van vooral de avond, zijn ze héél schichtig. Dat is een erfenis van hun wilde voorouders die juist op die uren het meest op hun hoede moesten zijn voor juist dán jagende grote roofdieren.
De schemertijd na zonsondergang noem ik het ´schrikuurtje´. Ik maak er graag gebruik van om extra vertrouwenspunten te scoren bij mijn paarden.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 21:37

nou, ik rij nu bijna 6 jaar, en ik zeg niet dat ik alles zo goed kan, zeker niet, abel en ik moeten nog veel leren, maar ik durf het wel aan om met hem zo'n rit te maken. ik vertrouw hem en ik weet dat hij me er nooit met opzet af zou gooien. ik snap ook wel dat zo'n rit gevaarlijk kan zijn, maar als je je er goed op voorbereid lijkt het mij geen probleem..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:26

p_a schreef:
ik snap ook wel dat zo'n rit gevaarlijk kan zijn, maar als je je er goed op voorbereid lijkt het mij geen probleem..

Als jij je er goed op voorbereid is er minder risico dan overdag.

Risico = kans x ernst van de mogelijke gevolgen.

- ´s Nachts is de ruíter een nog zwakker schakel dan overdag. Het paard is ´s nacht meer in diens element mits je dat benut.

- Ook is er in de kleine uurtjes veel minder volk onderweg.
Dat béétje volk verwacht je nog een minder dan overdag dus vermijdt dat je van hun waarnemeing afhankelijk bent. ´Zichtbaar´ is maar betrekkelijk.

- Nog belangrijker dan overdag is dat je voorkomt dat een normale schrikreactie (die ´s nachts minder voorkomt, maar zéker voor zál komen) escaleert in vluchtgedrag. Dat is de taak van de ruiter.
´s Nachts zie je minder en ben je onzekerder dus mogelijk een onzekerheid voor het paard = meer kans op vluchtbeslissing na schrik.
Dát is de valkuil; de slechtziende ruiter als non-leider = onzeker paard = groot escalatierisico.
Onderken dat, los dat op en ´s nachts rijden kent minder risico dan overdag.

Droom, ga ervoor, laat het geen nachtmerrie worden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:28

Huertecilla: Mag ik vragen waaróm jij nou zo vaak 's nachts rijdt (of hebt gereden)? 's Nachts slaap je toch meestal lijkt mij? :+
Lijkt me natuurlijk wel eens leuk om het te doen, weer heel anders, veel rustiger en zo (denk ik) maar om het nou heel vaak te doen?

Lijkt mij ook wel eens leuk om te doen, heb het nog nooit gedaan. Maar alleen zou IK zeker niet gaan.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 22:32

nee ik ga ook zeker niet alleen, een vriendin van mij gaat dan ook mee ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:38

Als het echt onbewolkt is en het is volle maan, kan ik het iedereen aanraden. Je ziet dan, zoals hier in de duinen, echt alsof het dag is omdat je de weerschijn niet hebt van de huizen.
Het is een sprookje met dat licht een echte aanrader!!
Ik heb het vroeger wel een paar keer gedaan met een groep, toen ik nog de manege had. Je moet wel pas weg gaan als de maan al behoorlijk hoog staat en zoals ik al zei, het moet onbewolkt zijn. Wij gingen soms pas om 11 uur 1/2 12 weg.
Wat ook schitterend is als er net nieuwe sneeuw ligt en dan volle maan, maar dat komt zelden voor natuurlijk.
Nachtritten deed ik regelmatig met een groep, slapen op stal en dan weg als de zon nog net niet op is.
Op het strand de zon zien opkomen op je paard...ook heel gaaf!!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:32

duinmanege van poelenburgh in schoorl organiseert deze ritten. Ik heb hier een aantal keer begeleid en is erg gaaf om te doen

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:47

ik heb het met mijn vorige pony ook gedaan.
zijn toen op bedaf (uden) geweest had haar toen vantevoren al een keer daar gereden zodat ze het terrein kende ( leek mij nogal nuttig ) en de dag ervoor bij een vriendin neergezet.
toen om 11 uur s'avonds lekker het bos in en zelfs nog stukken gegalopeerd.
het is echt een heerlijk gevoel.
en de volgende keer dat je dan op je paard zit, dan voel je nog steeds vlinders in je buik als je terugdenkt aan die nacht.

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:03

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:16

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:46

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:28

Vriendengroep van mij doen het regelmatig. Die zitten direct aan de bossen (mega illegaal want je moet een stuk over het militair domein). Cisco is echt bang van lampen die knipperen, auto's of bliksem. Ik wil wel een keer met ze mee, maar dan zeker met een groep van 6 anders haak ik af.
Het lijkt me wel gaaf!

duveltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:16

Lijkt me zeker wel een keer leuk om te doen.
maar je moet wel een paard hebben die je daarmee kan vertrouwen.
Maar het staat zeker nog op me lijstje om te gaan doen.

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:18

Super tof!
zou ik zeker een keer doen :+

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:17

wij doen het ook heel dikwijls. Toen we op vakantie waren met de paarden zijn wel wel eens verdwaald geweest in de veluwe.
pikdonker is het daar. Thuis doen we het ook vaak maar dan met zo'n koplamp over mijn cap.
zo zie je toch een aantal meter voor je.
Ook hang ik veel fluo en lampjes aan de paarden.

Jaimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:04

GEWELDIG ZEKER EEN AANRADER!

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:21

heb het laatst nog gedaan met mn vriendin en er lag ook nog sneeuw, ZO MOOI _/-\o_

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:27

Lijkt me echt gaaf om te doen maar mijn paard is nachtblind.

Listi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:31

Ik heb nu twee keer een vollemaansrit gemaakt bij manege poelenburgh in Schoorl!

Het was fantastisch!! Kleed je in de herfst wel extra goed aan want dan is het erg koud 's nachts aan het strand!

En je moet het alleen doen als je ook daadwerkelijk hard wíl! Of je moet dat van te voren zeggen!

Doen!!!

Evine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:22

Wow dat lijkt me egt zoo leuk om eens te doen!

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:40

Het lijkt me echt heel gaaf, alleen ik in het donker in het bos is denk ik geen combinatie, met droppingen in het donker schrik ik me al kapot van wat dat dan ook maar beweegt. maar miss als me pony erbij is niet die durft alles!