's avonds buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:25

eowyn04 schreef:
|Gewoon respect en rekening houden met elkaar.
snap ie ;)

Wat ik begrijp is dat het niet relevant is wat de rest van de wereld wel/niet doet. Het is míjn paard en ík ben daar verantwoordelijk voor.
Ik ga opzij en gééf voorrang. Met een brede zwaai van mijn hoed. Win-win: positief imago en veilige situatie voor mijn paard.

In het donker maak ik gewoon ruim baan. Punt.
Goede bedoelingen of slechte, wel/niet ´zien´; het is mijn verantwoordelijkheid dat mijn paard daar niet aan overgeleverd is.

Vervolgens ervaar is vooral´fíjne buitenrij-ervaringen. Zie de betreffende topics. Wie goed doet, goed ontmoet?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:41

HC: ik heb het nu niet specifiek alleen over het paard. Ik heb het over het algehele verkeer.

Ik doe verder precies hetzelfde als jij. Veiligheid voor mijn paard gaat voorop. Ik geef ook altijd voorrang als ik op mijn paard zit.

Maar helaas geld wie goed doet, goed ontmoet geld niet altijd op. ;(
Krijg ook wel eens netjes te horen of ik wil oprotten met die k.utknollen, die horen op stal en hele tirades, terwijl ik netjes aan de kant rij, iedereen kan er langs enz...
Nou dan gaan mijn nekharen rechtop staan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:46

eowyn04 schreef:
oprotten met die k.utknollen, die horen op stal en hele tirades, terwijl ik netjes aan de kant rij, iedereen kan er langs enz...
Nou dan gaan mijn nekharen rechtop staan!

Ik blijf hoffelijk.
Heeft het enig inhoudelijk gewicht?
Over wie zegt dat wat?

Net Bokt ;)

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:51

Ik rij alleen in het donker als ik naar de les moet. (20 min lopen) En dan loop ik over de dijk waar maar aan 1 kant verlichting is. Ik loop er dan zelf naast zodat het ons breder maakt. Ik heb dan een rood knipperlicht achter aan me vest bevestigd en een hoofdlamp op me cap. Maar ik rij dus liever gewoon helemaal niet in het donker. Dat scheelt de hele rompslomp eromheen

loveRoes

Re: 's avonds buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 20:20

bedankt voor jullie reacties!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:19

Ik ga regelmatig een rondje over straat onder het zadel in het donker.
Ik ben te laat uit mijn werk om in het licht te kunnen rijden en de bak is zeker met dit weer ook niet altijd goed begaanbaar, en mijn paard vindt het heerlijk voor de afwisseling!

Ik heb een goed reflecterende uitrijdeken die ook voor de borst langs gaat, reflectoren om de benen en een reflecterend hes dat ook aan voor- en achterkant licht geeft.

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:23

Ik zou dat echt niet durven in het donker naar het bos,, vind het al doodeng op stal als het donker is :+ :(:)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:25

Ik zou het nooit, maar dan ook nooit meer doen als het niet hoeft. Vroeger mss wel, maar ook niet graag. Het paard van mijn buuv is op die wijze om het leven gekomen namelijk. Het schemerde en haar paard schrok van iets in de berm en sprong opzij. Iets wat ie nooit deed, want hij was echt bomproof. Zij viel en het paard sloeg op hol. Denderde onze heel drukke kruising heel ongedeerd over, waar altijd te hard wordt gereden en werd voor het huis van mijn buuv geschept door een auto. Die auto had geluk een mercedes te zijn. Dat was de enige reden dat de bestuurder het er bijna ongedeerd vanaf bracht. Hij had al vaart geminderd, omdat ie dacht iets te zien, maar een donkerbruin paard in de schemering zie je altijd te laat. Het paard was (gelukkig) op slag dood.

Sindsdien ga ik niet meer in het donker buitenrijden.

Maar ieder moet het voor zich weten. In mijn omgeving is het verkeer niet paardvriendelijk. Hopelijk bij jou in de buurt wel en maak je zo iets nooit mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:32

Ja dat is inderdaad een heel naar verhaal...

maar ook in het licht kan er iets gebeuren, zo ben ik gewoon in het licht vorig jaar heel naar gevallen...
ik pak in het donker ook zeker geen hele drukke en donkere wegen en als ik een paard had dat in het donker enorm kijkerig was zou ik het ook niet zo gauw doen, maar die van mij doet het over ´t algemeen in ´t donker juist heel fijn en ze vindt het heerlijk...

het duin ga ik trouwens niet in in het donker hoor, ik blijf op de weg of op het fietspad... 8-)

Karin

Re: 's avonds buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:35

In het donker ben ik wel voorzichtiger dan bij daglicht. Maar idd, zulke nare ongelukken kunnen (helaas) ook op klaarlichte dag gebeuren.

Ik vrees dat ik er op sommige avonden gewoon niet aan ontkom. Vandaag in de schemering met volle kerstverlichting de weg op geweest, kwam in het bijna-donker terug en onderweg in een uur tijd drie complimenten gehad dat we zo goed zichtbaar waren. Nou ja, dat is in ieder geval iets - en verder dus zelf goed opletten. ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:42

Tja, dat is zo idd, hier helemaal, want zelfs het landbouwverkeer rijdt hier altijd (paard)onvriendelijk. Ze hebben bij mijn dochtertje al eens de vouwen uit haar broek gereden. Kind kon net goed en wel fietsen zonder zijwielen en ik dacht dat het wel rustig zou zijn op dat moment.
Dit ongeluk had voorkomen kunnen worden. Als het licht was geweest, had de automobilist het paard wel aan zien komen en was hij gestopt en had het paard voor zijn bumper de hof op kunnen rennen. En tja, verlichting. Het zou mooi zijn als we daar bewuster mee omgingen. Ik vind vaak ook fietsers nogal summier verlicht en dan schrik ik ook als ze plots voor je fietsen. Goede verlichting voor op je paard vind ik moeilijk te vinden. Wat is er voor op de markt? reflecterende hesjes en beenbeschermers. Film het eens en bekijk op tv hoe goed je zichtbaar bent? Volgens mij valt dat nog best tegen. Het mooiste zou zijn dat je een flinke lamp op borst en rug hebt. :+ Zo'n klein lampje doet ook niet veel. :z

Maar ik geloof best dat het per gebied kan verschillen hoor. Hier in de polder is het echt onverantwoord.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 01:02

Hier is het idd wel te doen. Je moet het gevaar ook weer niet gaan opzoeken natuurlijk, ik ga niet in het donker in de berm van een provinciale weg rijden waar de auto's me links en rechts voorbijjagen.

Paard en ik zijn overigens behangen met van die knipperende rode LED-lichtjes, mijn hesje zit er ook vol mee. Verder idd ruiterlampjes, je bent als ruiter (= bestuurder) verplicht om wit naar voren en rood naar achteren uit te stralen. Mijn paard draagt een reflecterend borsttuig en beenbescherming rondom.

Het was overigens niet alleen vandaag dat ik complimenten kreeg voor mijn zichtbaarheid, ik doe het al jaren zo en word er elke winter weer op aangesproken, dus het zal idd wel meevallen met mijn onzichtbaarheid. En een alternatief heb ik helaas niet - of in de winter een stuk minder vaak rijden. ;)

Castor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:01

Ik heb vroeger best vaak in het donker gereden. Maar dan niet in de polder of bos, maar lekker stappen door het dorp.
Reflectie dingen aan en paard in het geel steken en gaan.
Echt hartstikke leuk. Beetje door de straten struinen en naar binnen kijken.