Simpele gps. Welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:26

Oh goed dat ik dit lees van die Navman, ik ben nl ook op zoek naar zoiets maar voor gebruik in de Ardennen. Dan zijn die dingen dus niet geschikt voor in die bossen daar :+ Nouja, dan maar verder zoeken...

Sok

Re: Simpele gps. Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:27

Ik ging wel eens hardlopen met mijn navman toen ik voor stage in de Ardennen was, maar dat was echt waardeloos :D
Totaal geen bereik!

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:52

Ik ben dit jaar paar keer op de veluwe geweest om te trainen en voor wedstrijd en heb er geen last van gehad!

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:53

Bij ons in de duinen en bossen ook nergens last van. Misschien apparaatje niet goed?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 17:59

Dat maakt de keuze wel lastiger inderdaad.
Is er vandaag niet meer van gekomen om te kijken helaas.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:07

wythlove schreef:
Bij ons in de duinen en bossen ook nergens last van. Misschien apparaatje niet goed?

Apparaatje was prima, in de duinen had ik er ook geen problemen mee. Ik heb hem zelfs nog teruggestuurd naar de winkel om hem te checken en ook daar zeiden ze dat hij door weersomstandigheden en in bebost gebied soms minder goed of niet werkte. Daarbij schijnt het een bekend probleem van de Navman te zijn. Helaas.. Want het was wel een makkelijk dingetje!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 18:08

Ik heb hem toch wel echt nodig voor in de bossen.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:10

even off-topic: z'n GPS apparaat kan je daarmee je route uitstippelen of is dat zn systeem die je altijd weer terug brengt naar de auto? Ik ben hier wel erg nieuwsgierig naar anders kan het voor mij ook wel eens handig zijn.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:25

Een GPS is geschikt voor beide wessjuhh! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:37

wythlove schreef:
Ik ben dit jaar paar keer op de veluwe geweest om te trainen en voor wedstrijd en heb er geen last van gehad!

Het probleem in de Ardennen en andere natuurgebieden in het buitenland zijn de heuvels/bergen. Het is erg moeilijk om daar GPS ontvangst te hebben en je moet dus echt een goed ontwikkeld apparaatje hebben. Het is net zoals dat je met mindere kwaliteit telefoons ook geen bereik zal hebben in die gebieden. In Nederland heb je hier weinig tot geen geen last van omdat het vrijwel overal 'plat' is en die enkele heuvel op de veluwe is een makkie, je hebt praktisch overal bereik omdat het een veel gemakkelijker land is qua landschap ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:42

Garmin is wel echt met afstand het beste merk! Maghellan is ook goed. De rest is kwalitatief duidelijk minder.
het verschil zit hem dan in de ontvangst; onder een nat bladerdak gaat het allemaal een stuk slechter en de mindere apparaten raken dan echt de weg kwijt.

Wellicht is eentje van de Foretrex serie een goede keuze?

Ivm onze andere hobby (geocaching) hebben wij ervaring met de oude Garmin Etrex, Maghellan Explorist 210, momenteel hebben we een Garmin 60CX en een Garmin Oregon. Deze hebben een kleurenscherm en topografische kaarten. Geweldig, maar ook erg duur. Vooral het kaartmateriaal is erg duur (als je niet illegale versies weet te bemachtigen)
Laatst bijgewerkt door beantsje op 04-12-09 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:44

Hebben jullie misschien wat sites waar je die Garmins voor een leuke prijs kan kopen? Ik zit zelf ook al te googelen maar kom vaak alleen sites tegen die er uitleg over geven en ze niet verkopen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:53

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:59

Vóór je wat koopt, moet je goed weten wat je wilt.
Wil je alleen de weg naar huis terugvinden? Dan is een simpele Etrex (74 euro) voldoende.
Wil je van tevoren al punten invoeren voor een route? Neem dan een GPS met computerverbinding.
Wil je kaarten? dat is een dure liefhebberij, maar wel erg nuttig in de bergen.
Houd ook rekening mee met de bevestiging (polsmodel is handig maar hebben niet altijd echt navigatie) en het gewicht.

Wellicht is een Garmin ForeTrex101 een goede keuze voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:26

Bedankt voor de tips! Het is idd even goed afwegen wat je precies moet hebben. Maar die Garmin ForeTrex101 is inderdaad iets wat goed aan die wensen voldoet, en hij is nog betaalbaar ook :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:31

beantsje schreef:
Vóór je wat koopt, moet je goed weten wat je wilt.
Wil je alleen de weg naar huis terugvinden? Dan is een simpele Etrex (74 euro) voldoende.
Wil je van tevoren al punten invoeren voor een route? Neem dan een GPS met computerverbinding.
Wil je kaarten? dat is een dure liefhebberij, maar wel erg nuttig in de bergen.
Houd ook rekening mee met de bevestiging (polsmodel is handig maar hebben niet altijd echt navigatie) en het gewicht.

Nah. Alleen als je over goede paden/wegen gaat is een gps zinvol. Voor de rest is het een duur kompas.

Een gps met registratie en pc-interface is leuk voor data-analyse. Dat heeft de waarde die je eraan hecht.

Verder is het in den vreemde echt nuttig als je een specifiek punt van bestemming moét vinden.

Voor de rest is het..... marketing hype. Kan je ook met je ogen je weg prima vinden. Uiteindelijk bepalen de omstandigheden waar je kan rijden, niet de gps.
Het heeft ook een enorm nadeel; afhankelijkheid. Als je zelf geen idee hebt waar je bent, ben je heel kewtsbaar. Heb je zelf wel een goed idee, dan is het ding overbodig.

Wat je niet mee hebt, kan niet kapot, heb je geen last van en weegt niets :D