Buitenrijden, Mensen express raar doen zodat paard schrikt!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:35

Toen ik vorige week zaterdag naar een nieuwe stal liep met mijn vader en de drie paarden kwam er ook zo'n Aso langs. Mijn vriend reed expres achter ons met waarschuwingslichten aan en vroeg iedereen rustig te passeren dmv handgebaren. Propt die banketstaaf zn auto tussen paard en mijn vriend, keihard toeteren en vervolgens met veel lawaai langzaam wegrijden en lachen. Wat was ik kwaad, dat is de reden dat ik uit de randstad verhuist ben, maar kennelijk is west friesland nog erger dan de randstad. poedersuiker. *Sorry, zitten ook aardige tussen maar momenteel teveel momenten mee gemaakt dat ik walg van sommige*

ps. paarden vonden er niets aan. Enkel die ene eend die uit de sloot opvloog :o Brave beestjes.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:36

dit brengt een grappige herinnering boven.. Vroeger op mijn verzorgpony, was er ook een jongen die bij mij in de klas zat die de ponny wel even zou laten schrikken:P ik ben toen achter hem aan gegaloppeert en heb hem heel hard met mijn dressuurzweep geslagen:D! hij deed het nooit meer. Verder heb ik een keertje meegemaakt dat ik wou de brug over rijden het dorp in maar mijn pony vond het te eng, hij ging toen steigeren en achteruit lopen etc. Er stond daardoor een hele rij auto's achter mij te wachten. De mevrouw uit de eerste auto stapte uit, pakte mijn pony bij het hoofdstel vast en liep met haar de brug over (ik was 10 ofzo):d dat was wel heel lief!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:46

xMarloes schreef:
Silence schreef:
Dat kun je ook anders brengen lijkt me.
Als je als ruiter dingen met fatsoen brengt (ookal doen ze dat niet tegen jou) is de kans veel groter dat andere mensen ook respect krijgen voor jou.
Als jij met een grote mond reageerd is het natuurlijk logisch dat andere mensen ook niet normaal tegen jou doen.

ja dat is zo!
Maar hun zijn al gestoort genoeg om zo te doen. Je kan ook is van je paard vallen, je paard ervandoor gaan en nou dan moet je zeker ook nog aardig tegen die mensen gaan doen?

Ik snap wel dat jongens van 12 t/m 20 ofso het leuk vinden om ff die paarden op te jutten, maar ik vindt dat je dan ook best mag zeggen dat ze op moeten houden! Als ze dan doorgaan of een grote mond teruggeven, nou dan mag ik dat ookwel!

En als je nou verstandig bent, dan zeg je gewon niets. Je moet boven dat soort mensen staan. Als jongens stoer lopen te doen, en jij gaat daar boos op reageren, vinden ze dat alleen maar leuk en is dat voor hun alleen maar reden om het de volgende keer weer te doen ;)

Reageer er gewoon niet op, sta er boven en trek je er niets van aan. Het komt allemaal een beetje van 2 kanten. Mensen vinden ruiters al uit de hoogte, en door dit soort reacties wordt het er niet beter van, en je maakt je er druk om, daar schiet je niets mee op en die zogenaamd stoere jongens vinden het alleen maar leuk...

xMarloes

Re: Buitenrijden, Mensen express raar doen zodat paard schrikt!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 21:51

Wij reageren ook heel vaak niet, maar wat moet je anders als je paard erop reageert? Ze lief aankijken? of dat er niks gebeurt?
Het liefst zou ik me pony omdraaien en ze is ff lekker laten schrikken!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:52

Rijd niet vaak langs de weg maar mensen rijden ook vaak wel te hard. Vorig jaar liepen we een stukje over de weg van het grote land naar stal, auto wou ons hard inhalen maar wij liepen midden op de weg (wij lopen pas de weg op als het veilig is en zien dat er geen auto's aan komen maar aangezien de veulens los mee lopen (lopen dan vaak met 4 merrie's en 4 veulentjes aan de hand) en toen had de vriend van de eigenaresse even vriendelijk gevraagd waarom ie der zo hard langs wou, wat zijn antwoord was; ja ik heb zelf ook paarden ik weet dat het kan. die vriend; nou dan weet je vast ook wel dat er ook paarden zijn die wél kunnen schrikken :)
Verder nog niet zoveel mee gemaakt. Als ik zelf paarden passeer op de fiets of scooter bel ik altijd netjes een stuk van te voren en met de scooter minder ik ook nog vaart (vaak horen ze die wel en toeter ik ook niet ;))

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:12

Silence schreef:
Dat kun je ook anders brengen lijkt me.
Als je als ruiter dingen met fatsoen brengt (ookal doen ze dat niet tegen jou) is de kans veel groter dat andere mensen ook respect krijgen voor jou.
Als jij met een grote mond reageerd is het natuurlijk logisch dat andere mensen ook niet normaal tegen jou doen.

wel eens in een fietstunneltje een strijker tussen je paard zijn benen gehad??????
ik wel,dat mijn paard geen schedel fractuur heeft over gehouden snap ik nog niet.
ik vraag me sterk af in hoeverre jij je fatsoen dan nog weet te houden. :+
ik weet alleen dat toen ik klaar was met dat jong hij letterlijk een aardig natte plek in zijn broek had,wat was ik boos. :(

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:20

ik ken het probleem, ook al zijn pony's en paarden hier wel wat normaler op straat
vooral jongens zijn irritant... maar als ik door het bos naar huis fiets kom ik vaak paarden tegen dan houd ik er altijd wel even rekening mee.

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:23

Ja, heb ik ook wel eens meegemaakt met een vriendin. Toen waren er ook een paar van die achterlijke jongens bezig met hun brommers. Gelukkig kwam de politie net voorbij :7

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:29

Hier ook vaak zat, maar ik rij ook vrij veel door woonwijken heen (door gebrek aan iets beters) dus dan kom je nou eenmaal meer met mensen in aanraking.

Maar zo reed ik ook de straat uit, en ik werd gevolgd door twee meisjes op een fietsje. Eerst was het van 'volg de pony', maar toen het duidelijk werd dat ik niet stante pé mijn pony aan hun zou overdragen zodat zij als ware prinsesjes ook een rondje mochten ( :+ ) werd de sfeer opeens anders. Ze begonnen te praten over 'dat stinkpaard' en rinkelde met het belletje, klapten in hun handjes blij blij blij.
Tot ik even met een 'whoa' op de rem trapte en Bart heel snel achteruit liet lopen. Aangezien het een smalle weg was, wisten de meisjes van narigheid niet hoe snel ze om moesten keren, wat niet lukte met twee kleine meisjes op een nog kleiner fietsje, en zo rolde ze pardoes over straat.

En dan zeg ik; eigen schuld dikke bult.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:39

xMarloes schreef:
Wij reageren ook heel vaak niet, maar wat moet je anders als je paard erop reageert? Ze lief aankijken? of dat er niks gebeurt?
Het liefst zou ik me pony omdraaien en ze is ff lekker laten schrikken!

nee, niet lief ankijken. Niets doen, doen alsof ze er niet zijn en er totaal geen aandacht aan besteden. Bedenk je ook wel, dat als jij pissig op die jongens wordt, je pony dat merkt, en die daar ook weer op reageert. Echt bij dat soort mensen moet je doen alsof ze lucht zijn. zet je pony's kont eens een halve stap opzij, dan weten ze niet hoe snel ze weg moeten zijn, ze doen wel stoer maar zodra paard dichtbij komt zijn de meeste gauw weg :o

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:42

een keer op buitenrit met een fjord en nrps , kwam een vrachtwagen de dijk op en vriendin van mij die liep erbij en die maakte al een een gebaar van vaart minderen wat doet die chauffeur , trekt nog eens extra het gas op e begint te toeteren dus de pony's sloegena an de kletter en me vriendin kon ze net vastgrijpen en hing tussen beiden in. echt sommige mensen.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:44

Ik moet zelf altijd wel lachen om die mensen die rare dingen doen om mijn paardjes te laten schrikken.
Inderdaad met een brommer en dan hard gassen en dan kijken of het paard schrikt.
Die van mij zijn bomproof dus ik lach meer als degene die ze laat schrikken.
Maar als je een bang paard hebt is het heel irritant.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:34

zulke mensen zijn gek!
ik rijd op een kleinschalige manege met mijn 2 zusjes mijn ene zusje is 7 en die raakt best wel snel in paniek
wij rijden in de winter vaak buiten omdat je anders wegzakt in de bak
mijn kleinste zusje rijd op een shet die super luisterd maar nog wel is eigen wijs wil zijn
nou wij heerlijk aant buitenrijden lekker tussen de weilanden door maaar de stal ligt aan de dijk dus het laatste stukje moeten we dus over de dijk onze rij instrutrice heeft er ervaring mee dus wij rijden altijd wa breder op de dijk omdat zij een keer mee heeft gemaak dat ze op de dijk liep met een shet en een klein kind erop dat ze tegen haar arm aanreden nou wij dus op de dijk rijden komt er een auto aan stopr recht voor ons gaat staan toeteren en staan schreeuwen dat we weg moesten das toch absurd :( :( :( :( :( :(

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:49

Ik ken het van beide kanten. Mensen die extra gas geven, toetern enz.

Maar ook meisjes op hun pony met zn tweeen naast elkaar op de weg. Ponies sjokken door en ik zit er met mn autootje achter (ze weten dat ik achter hun zit). Als ze aan de kant zouden gaan zou ik er makkelijk langs kunnen (er is een brede berm). Als ze mesten gebeurt dat daardoor ook midden op de weg en de stal is maar een stukje verder weg dus het is makkelijk even een bezem of schep te halen (maar doen ze niet). Hierdoor hebben ruiters een hele slechte naam gekregen bij ons in de straat, dat vind ik erg jammer. Ik hoor ook wel vaker van mensen hier dat ze het vervelend vinden als mensen met hun paard op het fietspad lopen terwijl het ruiterpad er naast ligt. Als ik dan zeg dat ik ook paardrijd heb ik altijd een hoop uit te leggen.

Toevoeging: ik denk ook dat als mensen een paar keer zo'n slechte ervaring met ruiters hebben gehad die volgende keer ook minder geduld hebben met paarden en ruiters, wat weer irritatie oplevert bij ons, ruiters. Er is gewoon erg weinig begrip.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:52

Hier in de polder kom ik amper mensen tegen dus tot nu toe geen enkele last gehad van vervelende mensen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:02

Pfff...heb je even :roll:
Liep met de pony's keurig netjes in een brede berm naar stal...kwamen er een aantal gasten in een busje aangescheurd die letterlijk op ons inreden met volle snelheid (50km weg),toeteren en rakelings langsscheuren en weer de berm uitsturen.
Was niet mijn eigen paardje dus wist niet hoe hij zou reageren...gelukkig bomvast.Hadden grote ongelukken kunnen gebeuren :n

Liep in een stuk natuurgebied met een man of 4,daar waren ze illigaal aan het crossen met quads.Toen wij aankwamen lieten ze expres de uitlaten knallen,en een lol dat ze hadden.Gutgut...waren "volwassen" kerels.

Netjes oversteken op de kruising,wij waren bijna aan de overkant...de andere lichten sprongen alweer op groen.Komt er een mokkel de weg opdraaien,snijd ons rakelings en zit te schelden...terwijl de aan de telefoon hangt.Tsja,als je aan het bellen bent kun je die haaietanden op de weg ook niet zien he,laat staan de verkeersregels en fatsoensnormen hanteren.
Toen heb ik weg een grote bek opgezet :o en normaal doe ik dat echt niet maar ze reed zo rakelings langs ons dat ze bijna de neus van mijn pony eraf reed :( Kon nog net optijd zijn hoofd naar achter sjorren.

Op de dijk een tegenligger gehad die met veels te hoge snelheid aan kwam scheuren,midden op de weg bleef rijden en verwachtte dat ik aan de kant ging.Dat kon ik niet vanwege de geparkeerde auto's en ben dus ook op het midden blijven rijden.Daardoor reden ze bijna de dijk af met hun auto...daar is 3 meter naar beneden een flinke sloot...
Toen zag ik pas dat het om een ouder echtpaar ging...waarom ze zo'n haast hadden...geen idee.De weg hield daar op voor auto's,ze moesten op het kerkhof zijn.Als ze deze rijstijl aanhouden komen ze daar wel :roll:
Mijn pony verblikte of verboosde trouwens niet...hij bleef rustig doorstappen aan zijn lange teugel :P

Verder mensen die het wel leuk vinden als de hond achter de paarden aangaat :+ (daar komt ter plekke een gesprek mee...met de hond want baasje is te stom om uit de ogen te kijken.

Kan nog wel even doorgaan... :+

Aan de andere kan gebeuren er ook nette dingen:

Mensen die hun hond even aanlijnen of laten zitten,hun auto even stilzetten of veel ruimte geven,scooters die even gas terugnemen en auto's die je netjes voorrang verlenen.
Ik bedank mensen ook altijd netjes als mensen dat doet :j klein beetje etiquette hoort daarbij ;)

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:08

ik had de eerste keer toen ik met mn haffie die ik net 2 maanden had buiten reed, ik zat net in draf en na 2 meter kwam er een vrachtwagen de bocht om, en die reed asso hard en zag me en begon keihard te toeteren en te knipperen met al zijn lichten.. ik dacht dat ik een hartstilstand kreeg zo bang was ik, gelukkig was mn mega brave meissie er niet van onder de indruk en liep ze stug door met de oortjes naar voren alsof ze die hel vrachtwagen niet zag of hoorde :D
maar heb ook eens een stomme scholier meegemaakt die ond het leuk om met zijn fiets op de hakken van mn pony te fietsen, ja die mepte toen wel achteruit, jochie afgevoerd met ambulance, ik denk dat die zn lesje wel geleerd heeft en niet zo snel meer zal proberen een paard bang te maken door te bellen en er te dicht op te fietsen en proberen de benen te raken met zn voorwiel. ik was wel vreselijk boos, mn paardje had niks maar voor hetzelfde geldt had ze haar pezen gesneden aan die fiets.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:10

ik denk dat je dat soort mensen het beste kan verdelen in twee groepen: de mensen die niet weten welke effect hun gedrag op het paard (en de veiligheid van de ruiter en omgeving) heeft en de mensen die ( of ze het nou weten of niet) het leuk vinden om een paard op de kast tejagen, die het dus gewoon voor een gemeen lolletje doen.

voorbeeld:
ik zit ( via mijn ouders) bij een harley davidson club. hardstikke gezellig, leuke mensen. s'zomers ga ik weleens rijden in het weiland en tja, met mooi weer maken zij ook weleens een ritje. iedereen weet dat ik paardrijd en inmiddels kennen de meeste mijn verzorgpaardje ook wel. dus wat doen ze dan als ze me zien, dan geven ze een harley-groet. dat betekend toeteren en extra ronken op de motors. :roll: heel lief bedoeld, maar niet echt slim.
ook wordt ik weleens nagetoeterd door vrienden die op vrachtwagens rijden, die zien me dan lopen/rijden en toeteren dan even hallo. alleen vergeten ze dan even dat er ook nog een paard bij is :o

ander voorbeeld:
ik rij in een bak die ik mag lenen van iemand. die bak ligt aan een autoweg en toevallig ook aan de oversteekplaats voor fietsers vanaf het dijkje van de andere kant. regelmatig komen er scholieren langs. meestal is het even apangapen naar mn sprookjespaard :D of dat mama met een kleintje naar de bak loopt, waarop ik dan wel even de training oderbreek om my little pony te spelen :+ maar af en toe zitten er van die rotjochies bij (meestal groep8, of middelbare school) sommige ken ik van uit de buurt. die dan opzettelijk gaan schreeuwen, roepen, op fietsbellen rammen, of zelfs met dingen gooien om mijn pony op de kast te krijgen. meestal heeft het geen effect. dan kijken ze of heel beteuterd of schelden ze nog even na 8)7 als het wel effect heeft, al is het maar een sprongetje opzij dan hebben ze de grootste lol.
dan geloof ik dus niet meer dan het zoals hierboven beschreven een onschuldig ongelukje is.

nou mag ik van geluk spreken dat Em best verkeersmak is, en ik stop dan ook veel energie in het desensibiliseren van haar en haar te laten wennen aan rare geluiden en vreemde situaties. doorgaans zijn de mensen hier dan ook heel beleefd en gaan ze aan de kant of zetten ze de motor af ( om die motor dan weer aan te zetten als we er net langs zijn :P vb.1 )
maar ik ben toch wel blij dat ik het doe wanneer ik weer eens zo'n groep ettertjes tegenkom.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:09

Ook ik ken het probleem! Ik vind dat echt heel irritant!
Er zijn vaak mensen die toeteren, gas geven, hard langsrijden noem maar op.
Pas ging ik met een stalgenootje buiten uitstappen, en een auto kwam rakelings langs ons gereden. Stalgenootje gaf mooi even een mep met haar zweep op de auto :o Levensgevaarlijk als mensen zo doen!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:28

Ik heb er juist een hekel aan als ze langzaam langspruttelen. Mijn vzp is voor de vuvel niet bang, maar ze kan echt NIET stilstaan als we buiten lopen. Dus ik heb liever dat langscrossen als ik zover mogelijk aan de kant loop, dan dat ze al 100 meter van me af vaart minderen en dan met een slakkengangetje langs komen. Maarja, op zich is het voor de andere ruiters hier in de buurt wel fijn dat de meeste automobilisten er zoveel rekening mee houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:31

Mensen zijn zo ontzettend dom.
Dit soort dingen gebeuren heel vaak als ik buiten rij. Gelukkig heb ik een relatief koel paard, ondanks zijn jonge leeftijd. Vorig jaar kwam ik in het bos twee jochies tegen die met vuurwerk naar ons gooiden (in de periode dat vuurwerk nog niet verkocht mocht worden!).
Ik kan je vertellen dat je dan niet staat te lachen...... -:(-
Als ik dat soort gasten in handen krijg..... (helaas had ik aan mijn paard al genoeg te stellen op dat moment en daarna zijn dat soort gasten altijd verdwenen.....). :\

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:40

Als auto's hard aan komen rijden wacht ik vaak nog even met aan de kant gaan, moeten ze toch echt afremmen en als ze dan een heel stuk langzamer rijden ga ik aan de kant en geef het teken met mijn hand dat ze rustiger moeten rijden.

Dat werkt bij ons in de buurt meestal wel goed ;)
En de mensen reageren vaak ook van, dan wachten we wel even maar er zitten natuurlijk ook wat andere gasten tussen.
Ik ga nooit alleen naar buiten, eigenaar is er altijd wel bij op de fiets en die zorgt er ook wel voor dat auto's minder hard rijden.

Ik heb dan wel geen 4 wielen o nder me maar wel 4 benen die alle kanten op kunnen vliegen ;)

En als er dan een auto geraakt zal worden zijn de paarden de boosdoeners ggggrrrrrrrr.
Nee de auto's horen ook gewoon rekening te houden en fietsers en scooters ook.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:43

door een blessure mag ik tijdelijk alleen maar buiten stappen en is mijn paard beetje bommetje aan het worden. gaat meestal goed tot mensen domme dingen gaan doen.

Laatst reed ik op een brug, paard deed een beetje druk, ging een heel peleton wielrenners er aan twee kanten voorbij. Toen was ik snel de brug af en reed ook bijna die wielrenners aan. En vandaag reed ik langs een huis met een grote bult stenen ervoor en een gele bus. Paard vindt dat ook eng, was ik bijna voorbij begint de eigenaar die stenen in de bosjes je gooien en toen vloog ze er ook harstikke hard, bokkend vandoor.

Ik snap niet dat mensen niet even opletten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:52

Hier heb ik een fietspad redelijk dicht bij de bak.
Soms ook van die "grappige jongens" die je paard proberen te laten schrikken _-:(
Denk niet dat ze nog lachen als ik gebroken op het hek lig, want dan zijn ze ineens minder stoer.
Durven ook niet naar me toe te komen namelijk ~~}>

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:56

Heb een keer gehad dat er een auto tegen het achterbeen van mijn paard reed, omdat hij er per se nog voorbij moest en niet even kon wachten.
Stond ie een stuk verderop stil dus wij dachten dat hij naar ons zou komen kijken hoe het ging, maar nee, meneer keek of hij geen beschadigingen aan zijn auto had, en voor we het wisten was hij doorgereden.
Gelukkig had mijn paard niks !

Maar tegenwoordig ... niet alleen jongens enz hoor, maar er zijn ook een hoop meiden (tieners) die zo nodig rare dingen moeten roepen.
Echt, niemand kan een ander met rust laten nog ...