Ruiterpaden en wandelaars... wordt er gek van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:16

Ik deel jouw mening niet.
Jij ziet die mensen al van een eindje aankomen en nog raas je in een galop voorbij, ik zou er ook niet van gediend zijn.
Het is niet omdat het een ruiterpad dat er geen onverwachte gebeurtenissen kunnen plaatsvinden. Als er wandelaars op het fietspad lopen, dan mag een eventuele fietser die ook maar overhoop rijden? Want fiets pad is fietspad?

Te paard ben ik koning op aard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:29

Gini schreef:

Jep, zelfs naar andere ruiters ;)
Zie ´western ruiters ARGH!´

Mijn schoonvader is een sociaal bewogen man. Heeft zelf niets met paarden, maar koopt wel paardenboeken om te lezen omdat hij het interessant vindt om te weten wat ons bezig houdt.

Wat hém betreft mogen ruiters van de heide-gebieden waar hij loopt geweerd worden. Niets ruiterpad, gewoon níet.
De enkele ervaren ruiter die netjes rijdt is een non-onderwerp, maar de horde 15 jarigen met net zoveel rechten als onbenul ervaart hij als onacceptable overlast.

De enkele ervaren ruiter heeft het grootste belang in dit ´conflict´.
Ik begrijp daarom al decennia niet dat de ruiterij niet zélf het initiatief neem tot reguleren conform/via het WvW/CBR i.p.v. het mallote ruiterbewijs.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:35

Huertecilla schreef:
Wat hém betreft mogen ruiters van de heide-gebieden waar hij loopt geweerd worden. Niets ruiterpad, gewoon níet.
De enkele ervaren ruiter die netjes rijdt is een non-onderwerp, maar de horde 15 jarigen met net zoveel rechten als onbenul ervaart hij als onacceptable overlast.

De enkele ervaren ruiter heeft het grootste belang in dit ´conflict´.
Ik begrijp daarom al decennia niet dat de ruiterij niet zélf het initiatief neem tot reguleren conform/via het WvW/CBR i.p.v. het mallote ruiterbewijs.

Ik snap jou niet.
In dat andere topic verdedig je met verve dat je anderen maar in galop voorbij moet kunnen razen, puur omdat die anderen hun paarden onder controle moeten hebben.

Ik vind dat ik als ruiter misschien nog wel beleefder moet zijn dan andere weggebruikers, omdat ik besef dat van mijn paard voor sommigen (fietsers, wandelaars en ja, ook andere ruiters) een intimiderende werking uitgaat. Dat probeer ik dus te compenseren met mijn attitude en ja, ik neem altijd netjes terug in stap als ik bijv. wandelaars tegenkom. en dan groet ik ook nog beleefd.

Overigens deel ik je mening dat het ruiterbewijs een onzinnige instelling is maar er zit wel een mate van zelfregulering in door gedragsregels op te nemen. maar die respecteer jij weer niet omdat het puur (vrijblijvende) etiquetteregels zijn, en geen wetgeving.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:40

beantsje schreef:
Ik snap jou niet.

Dat is helder.

Je leest namelijk niet wat is schríjf doch spingt telkens naar je conclusies over wat je denkt wat ik bedoel.

Dat elke ruiter diens rijdier dient te beheersen is een basisvoorwaarde van het WvW. Die moet je dus vlot en veilig zonder het overige verkeer te hinderen in kunnen halen.

Verder is het basis WvW dat je kan stoppen binnen de afstand welke je kan overzien of waarbinnen je kan verwachten dat de omstandigheden zich veranderen.

Aangezien je er vanuit mag gaan dat elke ruiter in de openbare ruimte kan paardrijden mag je daar in een rustig handgalopje voorbij mits je er maar op let dat je kan stoppen binnen de afstand waarin je een voetganger kan verwachten.

Op een buitenweg waar je wel te paard mag en geen voetganger of fiets mag komen mag je er vanuit gaan dat deze daar niet is en hoef je daar bij het inhalen van een andere ruiter met je snelheid geen rekening mee te houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:41

Huertecilla schreef:
Gini schreef:

Jep, zelfs naar andere ruiters ;)
Zie ´western ruiters ARGH!´

Een topic dat ik ook geanimeerd volg.
Dan open ik dit topic:
[PP] Wat betekent paardrijden voor jou?
En dan vraag ik mij af hoe je na (blijkbaar) zoveel ergernissen nog kan spreken van ontspanning (het geliefkoosde antwoord van laat ons zeggen 90%).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:13

Gini schreef:
Dan open ik dit topic:
[PP] Wat betekent paardrijden voor jou?
En dan vraag ik mij af hoe je na (blijkbaar) zoveel ergernissen nog kan spreken van ontspanning (het geliefkoosde antwoord van laat ons zeggen 90%).

Ik vraag het me niet af.
Ik geef alles voorrang,
ga er met een boog omheen,
en met de hoed in mijn hand,
kom ik door het ganse land *D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:39

Moderatoropmerking:
Ik zie een aantal felle reacties voorbij komen. Een felle discussie is goed, maar blijf wel respectvol naar elkaar :)
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 20-11-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:28

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:49

zij schreef:
[BRT] petitie online over ruiterpaden

in dta topic vind je zelfs een petitie die je nog kunt tekenen :D
´

Aiaiaiai, lees het punt van Opala toch nog eens.

Afschaffen ervan is duidelijk, voorkomt overlast door ruiters en is ook financieel rechtvaardig.

Kortom: Opala maakt een héél goed punt.

skyez

Re: Ruiterpaden en wandelaars... wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:02

Ik vind dat je best mag wandelen op een ruiterpad maar dan moet je wel de ruiters voorang geven.De ruiters moeten die voorang niet nemen. Maar krijgen.
Maar picknicken op een ruiter pad gaat echt veeel te ver.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:05

zij schreef:

Een petitie voor nog meer idiote regeltjes die toch niet geontroleerd (kunnen) worden? Nee, sorry liever niet. :o
Weet ook dat het mes altijd langs twee kanten snijdt en dat bepaalde vrijheden onontkoombaar beperkingen impliceren. Een ruiterpad is een pad voor ruiters, niet van ruiters.

Misschien dat mijn verstand mij misleidt, maar ik snap al de heisa niet. Als ik aan het rijden ben en ik ontmoet wandelaars, dan passeer ik hen in een veilig tempo en hanteer een veilige afstandsmarge. Het is niet omdat ik op mijn paard zit dat iedereen dan maar moet wijken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:48

Gini schreef:
zij schreef:

Een ruiterpad is een pad voor ruiters, niet van ruiters.
...
Het is niet omdat ik op mijn paard zit dat iedereen dan maar moet wijken.

Mooie samenvattingen van twee aspecten +:)+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:27

Als ik mij niet vergis, is er in (een deel van?) de veluwe een experiment waarbij de ruiterpaden zijn afgeschaft. Je hoeft dan als ruiter niet meer op de paden te blijven maar mag dwars door het bos. Enige beperking; je mag niet op wandel- en fietspaden komen.
Dat heb ik eigenlijk veel liever dan al die regeltjes voor ruiterpaden. Bovendien zijn ruiterpaden vaak slecht onderhouden en uitgerekend zijn dat de paden met de meeste boomwortels en kuilen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:18

Ware het niet dat bossen en parken vaak wemelen van wandel- en fietspaden. Hoe ver beperk je de ruiter dan? Mag kruisen/oversteken?
En het "dwars door het bos"-systeem lijkt mij niet in goede aarde te vallen bij zogeheten groene jongens. Welke zeldzame planten en zwammen gaan er dan niet vernietigd worden. Hoeveel konijnenpijpen en vosseholen gaan er verdwijnen onder de hoeven van de paarden?

Ruiterpaden dienen ter bescherming van zowel ruiter en paard als wandelaars, fietsers en aanverwanten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:40

Gini schreef:
Ruiterpaden dienen ter bescherming van zowel ruiter en paard als wandelaars, fietsers en aanverwanten.

Bedenk dat het bord ´ruiterpad´ een gebodsbord is :)*

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:48

Bij ons in het kleine stukje bos wat we hier hebben, klaagden de WANDELAARS over de paarden op het RUITERPAD, nu is het een wandelpad en verboden voor ruiters......................... :? :? :?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:51

Omdat wandelaars in de meerderheid zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:57

Huertecilla schreef:
Gini schreef:

Bedenk dat het bord ´ruiterpad´ een gebodsbord is :)*

Áls dit bord (rond blauw bord met wit paard) er al staat, geldt dit bord voor de weg waaraan hij staat en niet voor het volledige gebied (hoe groot definieer je dat overigens?).
Vergelijk bord verplicht fietspad; dat betekent dat je niet mag fietsen op de naastgelegen rijbaan maar natuurlijk wel voor bijv. een andere weg die deze weg kruist.
In de meeste gevallen staan er onofficiële bordjes en staat dat in een gebied buiten de ruiterpaden geen toegang is. Voor fiets- en voetpaden kan ik me dat nog wel voorstellen. Daar mag je sowieso niet op komen. Maar in mijn beleving mag je nog steeds op (zand-)wegen rijden die ook opengesteld zijn voor gemotoriseerd verkeer; dat behoort immers tot de openbare weg?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:18

Gini schreef:
Ware het niet dat bossen en parken vaak wemelen van wandel- en fietspaden. Hoe ver beperk je de ruiter dan? Mag kruisen/oversteken?
En het "dwars door het bos"-systeem lijkt mij niet in goede aarde te vallen bij zogeheten groene jongens. Welke zeldzame planten en zwammen gaan er dan niet vernietigd worden. Hoeveel konijnenpijpen en vosseholen gaan er verdwijnen onder de hoeven van de paarden?

In het nationaal park de Hoge Veluwe mag je inderdaad van de paden af en dit wordt juist gedaan om gunstiger omstandigheden te krijgen voor bepaalde zeldzame planten. Het fijne weet ik er niet van, kun je waarschijnlijk wel vinden op de site van het park ofzo.
Die vossen zorgen heus wel dat ze redelijk beschut hun holen maken, er ligt ook flink wat dood hout in het bos waar je met je paard niet zomaar doorheen komt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:41

Alles moet wijken voor het menselijk imperium.

Sorry, ik liet me even gaan. ;)
Ik ga zeker de site even opzoeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:53

Zo, het eerste wat ik tegenkwam. Voorbeeld van een mooie tegenstelling.

Citaat:
Art. 1 VERKEER
...
e. Ruiters mogen geen gebruik maken van gemarkeerde wandelroutes en fietspaden, alsmede van het wegdek van de verharde wegen. De aangegeven ruiterroutes en de bermen van de verharden wegen staan voor hen open. Het is hen ook toegestaan elders te struinen, behalve in de rustgebieden voor het grofwild.

Citaat:
Art. 9 TOT SLOT

1. Het is tijdens uw bezoek aan het Park niet toegestaan:
a. Iets te beschadigen en/of weg te halen.
b. Dieren te verontrusten.
...

Maar omdat ik niet te sceptisch wil zijn, ben ik op zoek gegaan naar wat die rustgebieden zijn:

Citaat:
Rust voor de dieren
Enkele rustgebieden in het terrein (met borden aangegeven) zijn voor het publiek niet toegankelijk. Daar voelt het wild zich veilig. Binnen zo'n gebied trekt het zich terug om te herkauwen of te slapen. Rust is belangrijk voor de dieren. Dring daarom nooit zo'n rustgebied binnen, maar wacht rustig totdat de dieren naar buiten komen, op zoek naar voedsel.

In verband met de bronsttijd (paartijd) van het edelhert is van begin september tot begin oktober de toegang tot het middengebied van het Park beperkt. Ondanks deze beperking kan echter een bezoek aan het Park juist in deze tijd een onvergetelijke belevenis worden. Men heeft dan namelijk de kans, vooral in de late namiddag, het bronstgedrag van de herten te zien en te hóren.

Al bij al goed geregeld dus. Denk ik, ik zie de praktijk niet voor me.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:10

Ik erger me groen en geel aan ruiters die menen de hele wereld voor zichzelf te hebben, die overal gewoon hun vermeende recht opeisen en overal tegen ageren.

Als je je stoort aan dat er medegebruikers zijn van het ruiterpad, of het nou om wandelaars, fietsers of gezinnetjes met kindertjes zijn zorg je dat je ze voor bent. Ga eens rond 10 uur s'ochtends rijden op zondag, je komt geen hond tegen en kan galopperen zoveel als je hartje begeert zonder ooit in de ankers te hoeven. S'ochtends vroeg hoef je amper uit te kijken want er is toch niets om rekening mee te houden. Als je toch perse op zondagmiddag wil gaan rijden, of een ander druk tijdstip, dan weet je van te voren dat het grotendeels een staprit word. Een keuze die je zelf kan maken.

Wees eens niet zo egoistisch mensen en hou ook rekening met medeweggebruikers. Wij ruiters zijn al in een enorme minderheid, hebben over het algemeen al geen goede naam en er zijn al enorm veel restricties wat betreft ruiters. Ga er niet voor nog meer zorgen, of aansturen op een verbod op buitenrijden door lekker overal tussendoor te gaan, je medeweggebruikers verrot te schelden en het verdommen even gas terug te nemen terwijl de omgeving krioelt van de mensen. Al die ruiters die menen dat ze het alleenrecht hebben op de weg of het ruiterpad maken het voor ruiters als mij heel lastig en ik heb geen zin me elke rit te moeten verantwoorden voor het wangedrag van anderen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:38

mick75 schreef:
Al die ruiters die menen dat ze het alleenrecht hebben op de weg of het ruiterpad maken het voor ruiters als mij heel lastig en ik heb geen zin me elke rit te moeten verantwoorden voor het wangedrag van anderen!

Kijk, dát gaat de goede kant uit. Een ervaren ruiter die begrijpt wíe er nu eigenlijk het grootste belang heeft.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:16

linky schreef:
Bij ons in het kleine stukje bos wat we hier hebben, klaagden de WANDELAARS over de paarden op het RUITERPAD, nu is het een wandelpad en verboden voor ruiters......................... :? :? :?

En daarom moet je je des te netjes gedragen op het ruiterpad. Het is gewoon zo jammer als dit soort dingen gebeurd! Uiteindelijk benadeel je niet alleen jezelf ermee, maar ook vele anderen die van het ruiterpad gebruik maken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:31

Grobegni schreef:
linky schreef:

En daarom moet je je des te netjes gedragen op het ruiterpad. Het is gewoon zo jammer als dit soort dingen gebeurd! Uiteindelijk benadeel je niet alleen jezelf ermee, maar ook vele anderen die van het ruiterpad gebruik maken.

Precies...het bordje ruiterpad geeft je niet het recht om met een rood waas voor de ogen (van jou of je paard :+ ) zonder uit te kijken keihard te jakkeren. Ik kan me heel goed voorstellen dat wandelaars daarover gaan klagen en ze zijn in de meerderheid dus....

Ik zou alleen willen dat de mountainbikecrossers die ook zo'n rood waas hebben, ook eens aangepakt werden... Die hebben mij al meerdere keren een doodschrik bezorgd als ik weer eens om het vege lijf te redden, in de bosjes moest springen...
(en dan was ik nog wel zonder paard)