''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:46

laetitia schreef:
Er zijn volgens mij veel ruiters die nog nooit de etiquette hebben geleerd van het ruiterbewijs...

Het ruiterbewijs is geen enkele richtijn.

In de openbare ruimte geldt voor ruiters de wegenverkeerswet. Punt.
Die hoor je te kennen.
Daarin staat als voorwaarde dat de bestuurder diens voertuig dient te beheersen.
Andere bestuurders mogen daar vanuit gaan.

Als je er voor kiest om met een flippend paard de openbare ruimte ingaat ligt alle etiquette bij JOU!
Wat je aan voorkomende medewerking krijgt is _/-\o_

Dat het wegenverkeersregelement voorschrijft dat bestuurders gevaarlijke sitatie moet voorkomen begínt met de beslissing wel/niet op pad te gaan.
Dat is geen vrijbrief om met een paard\wat niet klaar is op pad te gaan en 'rekening mee houden' te eisen.
Fatsoen begint met niet onveilig op pad gaan.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:48

Huertecilla schreef:
laetitia schreef:
Er zijn volgens mij veel ruiters die nog nooit de etiquette hebben geleerd van het ruiterbewijs...

Het ruiterbewijs is geen enkele richtijn.

In de openbare ruimte geldt voor ruiters de wegenverkeerswet. Punt.
Die hoor je te kennen.
Daarin staat als voorwaarde dat de bestuurder diens voertuig dient te beheersen.
Andere bestuurders mogen daar vanuit gaan.

Was net tekst aan het typen met dezelfde strekking...
Ruiterbewijs is niet (overal) verplicht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:49

laetitia schreef:
Daarbij: je hoort gewoon een paard in stap te passeren, die regels zijn niet voor niets opgesteld in het ruiterbewijs.

De regels in het ruiterbewijs zijn net zoveel waard als de grappen op lollig toiletpapier.....

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:59

Corellaa schreef:
Hij heeft het er alleen niet op als hij in een al vreemde omgeving loopt en er een vreemd paard van achter voorbij ''sjeest'
imo kun je dit alleen ''afleren'' door veel te doen :)

Nou dan is er geen probleem toch? ;)

Tuurlijk is het vervelend als mensen geen rekening houden met anderen, maar door je titel ""Western Ruiters" en passeren...aarrggh!!" lok je wel bepaalde reacties uit.
Had het woordje Western weggelaten, dat heeft er namelijk echt niks mee te maken. Of het paard van je vriendin moet bang zijn voor Westerzadels etc... :D

bicci

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:00

de aarrgghhh - reacties lokt ze bij mij anders niet uit...want voel me niet aangesproken...
miss omdat ik wel western rijd maar dan met fatsoen voor de andere op straat en in het bos?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 19:01

volgens mij is er wel een probleem :j

Als er word gevraagt in stap te passeren en je negeert dit glashard dan word je met je neus op de feiten gedrukt dat nederland idd steeds associaler word ;)

Nogmaals, dit topic niet bedoeld om die groep ruiters te beledigen of belachelijk te maken oid, maar het gebeurd mij altijd met deze groep ruiters :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:02

Ik vind het ruiterbewijs wel een richtlijn.

Ruiters leren daarmee namelijk de verkeersregels!
Als jij als ruiter nog geen auto onder je kont hebt en dus nog geen theorie-examen en rij-ervaring in een auto hebt, ken je de verkeersregels ook niet goed.

Jij vindt het blijkbaar normaal om andere ruiters en andere bosgebruikers in draf of zelfs gallop te passeren...?

Daarbij vind ik dat je zeker aan bepaalde etiquette moet houden als je aan het verkeer deelneemt (ook al is een bos met ruiterpaden anders dan een drukke weg met berm).

Waar gaat dit in godsnaam heen? Niemand lijkt meer respect voor anderen te hebben of rekening met anderen te willen houden.

Nee het is allemaal IKKE IKKE IKKE en ik doe het op MIJN manier.

Word er elke dag weer geconfronteerd op de snelwegen rond Utrecht.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:04

het ruiterbewijs is net als het auto-rijbewijs....

nuttig voor hen die met fatsoen geboren zijn en dit wensen toe te passen...

anders.....nutteloos gedrukt papier..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:04

Huertecilla schreef:
laetitia schreef:
Daarbij: je hoort gewoon een paard in stap te passeren, die regels zijn niet voor niets opgesteld in het ruiterbewijs.

De regels in het ruiterbewijs zijn net zoveel waard als de grappen op lollig toiletpapier.....

Dus de verkeersregels en andere etiquette regels lap jij aan je laars?
Als jij op een drukke pensionstal zou staan en je in een bak zou moeten rijden met 3 andere ruiters, zou jij de etiquette regels van de bak ook aan je laars lappen omdat het nergens op gebaseerd zou zijn?

Want het zijn geen wetten, het zijn fatsoensregels. En blijkbaar heb jij schijt aan fatsoen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:06

Corellaa schreef:
SB_Beessie schreef:
Tsja, errug ASO! Maar dit kan ook met dressuur ruiters:P

Oohh oohh dit heb ik niet gezegt, dit kan bij alle soorten ruiters EN ook menners gebeuren, tuurlijk! Je hebt allerlei soorten mensen he :)

Maar wat ik meemaak bij mij in dit bos is dus dat de groep western ruiters dit doet ;)
En niet 1 keer, nee wel ELKE week dat ik daar rij.. e

Ik heb het ook goed gelezen :P Maar bij mij is de ervaring dat het vaker van die dressuurmiepen zijn, van; Oh, ik heb een heel heet paard, hij MOET in draf passeren.
Al vind ik dat je ALTIJD in stap moet passeren!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:06

Yv_ schreef:
Zo kom ik juist altijd zulke asociale dressuurruiters tegen ;)...

Ik wou net zeggen... :+

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:08

ruiters en amazones in t algemeen zullenw e maar zeggen...
incl de aangespannen vrienden.. ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:10

Ik vind het ook erg aso, en ongepast.

ruiters horen elkaar in stap te passeren.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:11

idd...zowel de tegemoed komende als achterop komende..

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:12

Bij ons komt dit gedrag ook voor hoor...
Nu weet ik wel welke mensen het zijn (tis een klein bos en de meeste mensen die er vaak rijden ken ik wel).
Van recratie ruiters kan ik het me nog enigzins voorstellen, ik zeg niet dat ik het oké vind.
Maar vlak bij het bos zit een rijvereniging, die vereniging geeft dus ook menslessen en daarvoor trekken ze vaak het bos in. En laat met nou net zo zijn dat de INSTRUCTEURS van deze vereniging altijd in draf/ galop passeren...Nou weten we dus ook waar dit gedrag vandaan komt bij ruiters/menners...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:14

het is niet alleen bij de paarden-luitjes..
het is op de weg met auto's en andere weggebruikers ook joh..
voordringen in de winkels...
noem dat soort aso gedrag maar op..
waarom zouden de ruiters in het bos niet aso doen toch?

in lekker vlot drafje mekaar voorbij sjeezen en dan ondertussen je snoeppapiertjes op de grond laten vallen..
liefst nog trewijl je tegen de vriendin aan de andere kant van de telefoonlijn verteld dat er weer van die slakken rijden op t ruiterpad....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:23

Huertecilla schreef:
Ook is het ruiterbewijs geen énkel kriterium.
'Met aangepaste snelheid' is de juiste term. Dat is dus situationeel afhankelijk en kan ook in een rustige galop zijn.

Ben het niet met je eens. Het ruiterbewijs geeft een norm aan die in mijn beleving de meest correcte is, in ieder geval voor Nederland. In dit krappe landje passeer je elkaar in stap. Inderdaad is er geen enkele sanctie op niet-naleven maar dat maakt deze norm nog niet waardeloos. Wat mij betreft verheffen ze dit soort normen tot wetgeving.

Passeren in galop vind ik not done en gebrek aan ruiterfatsoen (of aan controle? :D ).
Gisteren heb ik een buitenritje gemaakt en tijdens een galopreprise 3 x wandelaars gepasseerd. Ja, dan neem ik een metertje of 5 vóór de wandelaars mijn paard terug in stap en galoppeer een metertje of 5 na de wandelaars weer aan. Ik bedoel; hoe erg is het? zo oefen je je overgangen nog een keer :+
Vergeet niet dat het voor wandelaars een eng/intimiderend beeld kan zijn, zo'n ruiter die rakelings langs je rijdt, laat staan als je galoppeert. Ik vind dat je je daar als ruiter heel erg bewust van moet zijn.

Natuurlijk moet je je paard wel in de hand hebben, als je op buitenrit gaat. Is dat niet zo en gaat het om bijv. een jong paard dat alles nog moet leren, dan is het prettig als iemand daar rekening mee wil houden, maar dat kan je niet eisen. Het blijft uiteindelijk jouw verantwoordelijkheid om je paard onder controle te houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:52

beantsje schreef:
Passeren in galop vind ik not done en gebrek aan ruiterfatsoen (of aan controle? :D ).

Je mag vínden wat je wil.
De wet schrijft voor dat je vlot en veilig, met aangepaste snelheid moet passeren. Dat is situationeel afhankelijk.

Een snelheidsVERSCHIL van ongeveer stapvoets is een vuistregel door jurispredentie en dan nog niet altijd voor alles als wet.

Als ik een dravende ruiter achterop galoppeer hoeft deze niet te stoppen opdat ik in stap passeer. Idem als ik sneller galoppeer dan een galopperende ruiter.
Dat je een rustig stappende ruiter niet (ongevraagd) voorbij galoppeert is helder.

Hoe je dan wel passeert is situationeel afhankelijk.
Het is normaal dat je ervan uit kan gaan dat de betreffende ruiter als deze niet inhoudt met stapvoets snelheidsverschil gepasseerd kan worden indien het pad breed genoeg is. Bijvoorbeeld een lekker doorstappende ruiter rustig in draf voorbij kan gaan.

Verder: Als het pad niet breed genoeg is, dan wacht je tot je er wel voorbij kan.
Indien dat ter plaatse mag en kan, kun je ook besluiten elk potentieel probleem te omzeilen en op een niet hinderende afstand door het terrein inhalen.

Het is normaal dat je de vrije doorgang niet belemmert dus van een ruiter die met een door een achteropkomende ruiter flippend paard de doorgang blokkeert mag je verwáchten dat deze van het pad afgaat of weet-ik-veel wat. De doorgang vrijmaakt.

'In stap passeren' = onzinnig.
In de praktijk hou je zoals dat in de wet staat rekening met elkaar en daarbij is het normaal dat iedereen ervan uit kan gaan dat elke bestuurder diens voertuig beheerst en zich aan de wegenverkeerswet houdt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:13

beantsje schreef:

'Controle' als in 'voertuigbeheersing'? Ben ik het mee eens.

Blijkbaar is het in NL hoog tijd voor een echt rijbewijs van het CBR.

Plaats buiten paardrijden eens in perspectief.
Het is het besturen van een voertuig in de openbare ruimte.
Haal je met je auto een brommer op rijbaan stapvoets of zelfs met stapvoets snelheidsverschil in?
Moet elk voertuig een bestuurder te paard op de rijbaan stapvoets of met stapvoets snelheidsverschil inhalen?
Een paard in de openbare weg is een voertuig.
Ook een dier met een eigen overlevingsagenda maar de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de eigenaar.

Praktijksituatie hier:
Ik rij in galop een dravende ruiter achterop. Ik hou wat in. Paard wordt zenuwachtig. Ik hou in tot draf.
'Kan ik er voorbij?'
"NATUURLIJK! Sorry dat je in moet houden, hij is van mijn broer en in de stress door mij." en hij houdt in tot stap om me voorbij te laten, waarop ik met fíkse tussenafstand heel rustig doordraaf.
Dat is normaal.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:18

Ik ken het helaas... vanmorgen ook nog, toevallig ook een western ruiter. Wij stappen elk met rustige bomproof paarden met daartussen wat ruimte, de tegemoet komende ruiter galoppeerd daar doodgemoedereerd doorheen. Voor ons geen probleem want onze paarden knipperen er nog niet van, maar ik vind het gewoon niet kunnen.

Daarna gingen wij op een paadje in volle galop, duikt er op het einde een paardje op. Dan gaan wij op de rem, en degene die achter me kwam heeft zelfs nog excuses gemaakt dát wij haar niet eerder zagen. Was geen probleem, paardje bleef ook rustig, maar zo kan het dus ook.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:24

Ik ben het helemaal eens met Huertecilla. Maar ik heb dan ook geen ruiterbewijs, dus geen idee wat voor regels ze daarbij bedacht hebben? Maar fatsoensregels of hoe je ze ook wilt noemen, hoef je niet uit een boekje te leren toch? Die kun je ook prima zelf beredeneren.

Ik vraag me ook al tijden af, hoe ik een stappend paard voorbij kom, terwijl ik zelf stap? Want tot dicht achterop een ander draven wordt ook al niet gewaardeerd, dus we remmen op tijd af. Maar mijn pony van 1.48 moet dan toch knap zijn best doen om in stap een groot paard in te gaan halen. In zo een situatie zie ik niet in waarom we niet in een rustige draf voorzichtig in kunnen halen? Met de rem gereed, zodat we direct kunnen inspelen op de reactie van het andere paard.

Vind het ook altijd leuk om te lezen dat je als ruiter ook voor voetgangers en fietsers behoort te gaan stappen. Dat is leuk als je op de Veluwe rijdt. Maar dat betekend dat je op een mooie dag in de Randstad geen 100 meter achter elkaar kunt draven, tenzij je de gevaarlijke autowegen kiest en dus nauwelijks fieters tegen komt...

Natuurlijk, wederzijds respect is belangrijk. Maar om nu per definitie te zeggen dat het slecht is om in een andere gang als stap iemand te passeren. Iedere situatie behoort op zijn eigen manier te worden benaderd en afgehandeld.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:25

Tja, wij westernruiters moeten gewoon altijd in galop passeren, liefst ook met knallende geweren en onze lasso's in de aanslag...!!! }:) ;)

@TS: Snap je ergernis heel goed hoor, maar misschien kun je de titel veranderen om de negatieve stempel (bedoeld of onbedoeld) die zo wordt gedrukt op een specifieke tak van sport te voorkomen?
Vind ik ook een kwestie van fatsoensnormen... :P
Ten overvloede: het gaat niet om het pakje dat iemand aanheeft maar hoe hij zich gedraagt, maar daar zijn we het denk ik allemaal wel over eens.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:28

Foei Westernruiters! ~~}> ..... :P :+
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 08-11-09 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:29

Huertecilla schreef:
laetitia schreef:

Mee eens. Ik heb voor de lol eens geinformeerd hoe eea in elkaar zat, en heb me een ongeluk gelachen. Ik reed toen voor een fokker, en kon met paard A examen doen. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik paard B, C, of D dan onder controle kan houden onder dezelfde omstandigheden? De mevrouw die ik aan de lijn had vertelde me doodleuk dat dat niet de bedoeling was van het ruiterbewijs, maar dat je de theorie moest kennen en op dat moment moest kunnen laten zien dat je "een" paard onder beschermende omstandigheden onder controle kon houden. Tsja, zo lust ik er nog wel eentje.... het zegt me dus echt heeeelemaal niks dat ruiterbewijs, ga het ook echt niet halen.

Morele normen kan je niet uit een rijbewijs halen....

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:33

_Vanes_ schreef:
Foei Westernruiters! ~~}> ..... :P :+

Vond ik ook :j