Wanneer ben je klaar voor een strandrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:18

1 keer dezelfde reactie is wel genoeg hoor..
Maar volgens mij hoef je rengalop echt niet speciaal te leren hoor.
Als je gewoon normaal kan zitten in galop, en eventueel in verlichte zit kan dan komt het wel goed.

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:19

Dus zo'n rengalop leer je dus met die strandritten?
Of bosritten ofzow?
x

roodje schreef:
Nou dan ga je dat voor het eerst doen, en je gaat niet altijd in ''rengalop'' hoor.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:20

Ik vind het strand wel anders dan een bos of iets.
Ik zou het dus ook niet doen, ik ken goldie en weet dat ik der niet ga houden. Wel ga ik naar een meertje maar dat is kleinschalig. (buiten dat is het niet eens mijn eigen pony, maar stel als. ;) )

Dus ligt aan jezelf ;)
Durven doe ik wel, maar ik neem het reisico niet.

Jes

Re: Wanneer ben je klaar voor een strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:52

Ik kan me niet voorstellen dat een manege met manege ruiters op het strand in ren galop gaat.
Daarbij denken mensen vaak dat ze in rengalop zitten terwijl het paard gewoon een beetje uitstrekt.
Als je bij een manege een buitenrit gaat maken kan je altijd vragen of je de dag ervoor even een uurtje in een les mee kan rijden op hetzelfde paard als met de buitenrit / strand rit. Op die manier ken je het paard al een beetje, en is het voor jou minder spannend.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:10

Strand is de meest veilige plek om controle te missen.
Stel dat je paard ertussenuit gaat en heeeeel hard gaat rennen? En dan?
Dan gaat hij heel hard rennen en stopt hij vanzelf een keer :) Geen paard van van Hoek van Holland tot aan Den Helder blijft rennen hoor!
Laat hem maar even rennen als hij dat nodig vind, vaak heb je nog wel de controle om ze even naar het zware zand te sturen, dat houden ze geen 500 meter vol, en heb je binnen de kortste keren weer controle.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:12

Ja inderdaad, waar kan dat paard nou allemaal naar toe? Het is niet zo dat je plots een drukke weg op kan rennen ofzo.

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:47

Ik heb voor het eerst op het strand gereden toen ik 9 of 10 was. Ik ben inmiddels al iets van 7 keer geweest en ga altijd met z'n 2e of 3e. Ik moest op een druk paard maar zit je der eenmaal op en stap je dan is het okee!
Ik vond het ook super spannend, maar toen we op het strand waren had ik niet eens de tijd om me druk te maken want het was zoo gaaaf! :):) Daarna ging ik op een nog sneller paard (Arabier :o )
Ik ben een keer met die Arabier op hol geslagen, en toen had ik echt niks meer te zeggen ( dat was trouwens wel in de duinen) , toen rende we over een heel drukke weg. Dat kwam omdat er een paard losgeslagen was, maar alles is toen goedgekomen.

Als ik jou was zo ik het echt doen! na de eerste galop is het alleen maar gaaf gaaf gaaf! :D

Veel plezier!

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:26

Je zou ook kunnen beginnen met een rustige strandrit :) bij ponyhof nooijen in zeeland hebben ze strandritten met stap& draf
en strandritten waar je ook gaat galopperen, maar dit is dan een ''gewone'' galop ;)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:49

kan me voorstellen dat je wat angstig bent. maar wat er al eerder gezegd werdt. gewoon doen, het is zoo gaaf om in een herlijke rengalop over het strand te vliegen. Dat houd ie echt geen kilometers lang vol. wel een paar maar iet heel veel. Lekker genieten, zei ik, de grootste angsthaas

Adeline6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:11

Nou ik vind inderdaad ook niet dat je paard/pony perse in het water moet kunnen. :P
Tip: Als je op het/de paard/pony laat niet merken dat dit je eerste strandrit wordt. :list: :#
succes! *\o/*

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:16

ruiter1992 schreef:
Je zou ook kunnen beginnen met een rustige strandrit :) bij ponyhof nooijen in zeeland hebben ze strandritten met stap& draf
en strandritten waar je ook gaat galopperen, maar dit is dan een ''gewone'' galop ;)

Hee bedankt al voor de reacties! En 'rustige' strandritten, dat is ook niet echt iets van mij. Het gaat puur opdat ik in rengalop ga dan, maakt me niet uit of dit in een bos of op het strand is ;)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:14

Saffier schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat een manege met manege ruiters op het strand in ren galop gaat.

Reken maar van wel. Denk dat veel mensen die wel eens een strandrit bij manege Poelenburgh hebben gemaakt dat kunnen beamen.
Daar weten alle manegepaarden en pony's dat ze op het strand gewoon echt VOL mogen, dus als je erheen rijdt worden ze ook al helemaal hyper. Als dan het voorste paard aangalopeert, schieten ze er allemaal langs en gaan ze echt op hun allerhardst (en dan heb je inderdaad geen controle, dan moet je gewoon verlicht gaan zitten en er niet afvallen. ;)).

Dus TS, ligt er ook heel erg aan wat voor een soort strandrit het is, want bijvoorbeeld zoals ik hierboven beschrijf, daarbij moet je het niet eng vinden en in paniek raken als je merkt dat je niets te zeggen hebt en je keihard over 't strand vliegt. Als je dan ineens wilt stoppen ofzo, dan gaat dat niet en moet je wachten tot de anderen het ook doen (doen ze wel, maar ze zijn gewend dit na een bepaalde tijd ongeveer te doen. ;)).

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 13:41

Appelflapje schreef:
Saffier schreef:

Reken maar van wel. Denk dat veel mensen die wel eens een strandrit bij manege Poelenburgh hebben gemaakt dat kunnen beamen.
Daar weten alle manegepaarden en pony's dat ze op het strand gewoon echt VOL mogen, dus als je erheen rijdt worden ze ook al helemaal hyper. Als dan het voorste paard aangalopeert, schieten ze er allemaal langs en gaan ze echt op hun allerhardst (en dan heb je inderdaad geen controle, dan moet je gewoon verlicht gaan zitten en er niet afvallen. ;)).

Dus TS, ligt er ook heel erg aan wat voor een soort strandrit het is, want bijvoorbeeld zoals ik hierboven beschrijf, daarbij moet je het niet eng vinden en in paniek raken als je merkt dat je niets te zeggen hebt en je keihard over 't strand vliegt. Als je dan ineens wilt stoppen ofzo, dan gaat dat niet en moet je wachten tot de anderen het ook doen (doen ze wel, maar ze zijn gewend dit na een bepaalde tijd ongeveer te doen. ;)).

Ik wil het ook bij manege Poelenburgh doen idd ;)

maysie_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:03

als je het echt wil moet je het gewoon doen
als je paard er vandoor gaat maakt niet uit
gewoon meegaan hij stopt wel een keer met rennen en heb je weer controle

als je het echt wil gewoon doen!

Martine74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:29

Lijkt me echt geweldig een keer zo'n strandrit. Alleen jammer dat ik niemand weet om mee te gaan. En heb zelf geen eigen paard.

deni21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:25

Een onafhankelijke zit en je paard kunnen sturen. En in volle galop is verlichte zit ook wel prettig.
Op een rustig paard kan je al snel een strandrit maken, dus gewoon doen. Zeker omdat je al 8 jaar ervaring hebt.

Niets is zo lekker als de wind door je haren. *D

poematutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:49

Ik rijd meestal door duinen, bos en strand.
Ga niet altijd voluit in galop over het strand.
Als ze hier eenmaal aan wennen...
Brrr... erg moeilijk om af te leren. (ben ik nu mee bezig bij 1 paardje)
Als ik wel voluit ga, geef ik m alle teugel en we gaan dan echt loeihard!
Gelukkig is ze erg vlak in draf/galop zodat ik eigenlijk geen teugels en zelfs geen beugels nodig heb om te blijven zitten!
(ik ben zo'n kluns die nog wel eens dr stijgbeugels verliest)

Maar advies is: vergeet je angst en geniet volop!
vertrouw je het niet, gewoon niet doen.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:59

poematutje schreef:
Ik rijd meestal door duinen, bos en strand.
Ga niet altijd voluit in galop over het strand.
Als ze hier eenmaal aan wennen...
Brrr... erg moeilijk om af te leren. (ben ik nu mee bezig bij 1 paardje)
Als ik wel voluit ga, geef ik m alle teugel en we gaan dan echt loeihard!
Gelukkig is ze erg vlak in draf/galop zodat ik eigenlijk geen teugels en zelfs geen beugels nodig heb om te blijven zitten!
(ik ben zo'n kluns die nog wel eens dr stijgbeugels verliest)

Maar advies is: vergeet je angst en geniet volop!
vertrouw je het niet, gewoon niet doen.

Beugels verliezen, praat er niet over! Echt ben een keer in de rentraining mijn beugels verloren, dat is wel het meest domme wat je ooit kan overkomen, zelfs als het door omstandigheden gebeurd. Want zo'n renpaard gaat hard, ERG hard, en omdat je op zijn rug zit wat hij niet kent in de galop gaat hij NOG harder, en dan kan je niet meer remmen want die ben je kwijt geraakt. dus dan zit je daar, hooooohooo, hooohooo, rustig maar!. En dan blijven zitten op zo'n renzadeltje, nou dat is vergelijkbaar aan blijven zitten in rengalop zonder zadel en met heeel veeeel geluk gelukt.
Moest ik even kwijt sorry :Y) :Z

Maar goed, mijn tip,
Als je bij een manege gaat rijden, doen, paarden gaan waarschijnlijk aan de kletter maar zoals eerder vermeld, op manegepaarden doe je daar toch niets tegen, ze stoppen ooit wel weereens, dus geniet er gewoon van. :D

rij je op een eigen paard of een paard van iemand anders, ga dan eerst gewoon lekker rijden op het strand en daarna pas rengalop, dan verpest je het paard niet snap je. Want zoals ookal eerder vermeld, afleren van Strand=Rengalop is ERG moeilijk!