stap je af of niet als..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: stap je af of niet als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 00:29

Hangt van het paard af, van de situatie en van de bui waarin we beide zijn. Het ene paard heeft meer vertrouwen als je erop zit, het andere wil jou juist goed kunnen zien en blijft aan de hand redelijk braaf stil staan terwijl ie als je erop blijft zitten een show weg gaat geven die niet leuk meer is.

Bij mijn eigen ben ik in het begin altijd afgestapt. Zij wil me graag zien en is aan de hand volledig braaf en blijft dan ook keurig bij me. Als ik erop bleef zitten was het dribbelen, rondspringen, steigeren en bedenk het maar, levensgevaarlijk voor beiden. Nu we elkaar een stuk beter kennen hangt het van de situatie en ons beider humeur af of ik erop blijf zitten of dat ik afstap. Soms reageert ze niet meer op dingen die ze tot een paar maanden geleden altijd doodeng vond, soms reageert ze als vanouds. Maar dat leer je wel inschatten.

Wel vind ik het een principe dat je je paard ook aan de hand mee kan voeren. Buiten heb je je paard over het algemeen een hoofdstel aangedaan, en als je dan nog niet in staat bent te wandelen met je paard is er toch iets fout in de relatie vind ik. Je moet je paard normaal mee kunnen voeren aan de hand, ook op vreemd terrein en langs enge obstakels. Het doel is (voor mij) om enge obstakels zowel aan de hand als erop rustig te passeren, zonder gedribbel, gesteiger en rondvliegende achterhoeven.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 01:22

Blijf gewoon midden op de weg rijden tot de auto bij je is en vaart vermindert heeft, ga dan opzij en zwaai hem vriendelijk gedag voor de medewerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 01:37

Ik blijf erop, mocht het paard er dan vandoorgaan dan ben ik er tenminste nog bij. Als er zo'n situatie als met de auto is ga ik midden op de weg rijden of zet ik mn paard er dwars op dat de auto wel af MOET remmen. Ik heb zelfs wel ens in zo'n situatie dat mijn paard volledig kalm was mn paard midden op de weg geparkeerd, en laten dribbelen net alsof ze heel zenuwachtig van de auto werd. Had had direct resultaat auto remde keurig af en toen de auto stapvoets reed was mn paard wonder boven wonder weer helemaal rustig en kon de auto rustig passeren O:)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 01:53

bij Moon zou ik er niet op blijven zitten, die is zelfverzekerder als ik er naast sta. Als ik op hem zit heeft hij het gevoel dat hij mij moet beschermen, aldus dat vermoed ik doordat ik het al 8 jaar lang meemaak met hem in meerdere situaties ;) buitenrijden met hem gaat ook niet relaxed, alleen maar opletten en op zijn hoede zijn, terwijl ik ernaast gerust een uur kan gaan wandelen buiten..

bij een ander paard, bijvoorbeeld de 4 jarige die ik in heb gereden tot een maand geleden, bij hem zou ik erop blijven zitten. Op hem heb je meer te vertellen als 'ruiter' en bij Moon (mijn eigen) heb ik meer te vertellen als ik er naast sta, dan ben ik zijn 'maatje' die hij vertrouwd.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 04:21

bij mijn vorige paard gign ik er absoluut af in enge situaties. Hij kon vreselijk schrikken, gaan bokken en het op een rennen zetten. Ook hij was onder de man altijd veel kijkeriger dan wanneer ik ernaast liep, dan keek hij bijna nergens naar. 1 keer op buitenrit ging hij ervandoor met een ander paard, hij ging een weiland in en stormde op een slootje af, ik dacht dat hij ging springen, maar hij remde af om de bocht te nemen, nou toen heb ik mij mooi van hem af laten vallen. Ik dacht, als je gaat, ga je maar alleen! Ik ga mijn leven niet riskeren. Hij was dan ook wel wat moeilijk, en opstappen deed ik daarna al helemaal niet meer. Dan kon hij zo over zijn toeren zijn en stijf van de spanning staan, totaal geen nut om hem streng toe te spreken of er weer op te gaan. Kon hem wel weer vangen gelukkig, en toen naar huis gelopen. Aan de hand was ik nooit bang dat hij over me heen zou lopen, of zich los zou rukken (nooit gebeurt ook). Maar ik ben wel zovaak van hem afgevallen, dat ik dat soort situaties dus echt niet mee wilde maken.

Heb nu een leuke welsh cob, stukje kleiner, stukje makkelijker. Op hem zou ik wel blijven zitten denk ik, heb ook veel meer vertrouwen in hem, maar ben nog geen echt enge situaties tegen gekomen, dus zeg het niet met zekerheid.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 05:29

Ik blijf er altijd opzitten, stel dat die weg wil rennen zit je er toch nog op om m juist te stoppen, als je ernaast staat kun je bijna niks.

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 05:57

Ik blijf er ook altijd opzitten, dan heb je zoveel meer te zeggen..!
Al moet ik wel zeggen dat mijne nog NOOIT heeft gesteigerd, wel keihard weggerend, maar dat is maar 1 keer gebeurd.

Zonder zadel zou ik het niet zeker weten. Ik doe dat laatste tijd steeds vaker, gewoon een staprondje, maar zonder zadel voel ik me nog heel erg onzeker, dus ben ook een keer afgestapt. (en een keer afgevallen :=)
Maar ik denk wel dat het steeds beter gaat zonder zadel, dus dat ik binnenkort ook wel blijf zitten. :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:43

Ik blijf altijd zitten, no matter what.. Als ik erop zit heb ik controle.. Als ik ernaast sta ook.. Maar Als hij t in z'n bol krijgt kom ik er nooit meer op.. (Last van stijve hark syndroom) :+

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:26

Dat ken ik er niet meer opkomen, wanneer er geen verhoging in de buurt is :D . Ik blijf erop zitten, tenzij ik eraf val :+ , ernaast werkt ook niet kalmerend op dat soort momenten.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:27

ik blijf erop. heb het idee dan meer te vertellen heb dan dat ik er langs sta.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:29

in jouw situatie zou ik erop blijven. Heb ook het idee dan meer te vertellen te hebben dan dat ik ernaast sta.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:31

Ik zou er gewoon op blijven zitten. Dan is een paard 9 van de 10 keer beter handelbaar.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:34

Ik blijf erop. Dit omdat ik weet dat ik erna niet meer op kan stappen. := Sowieso kan mijn pony schrikken als ik onverwachts buiten eraf stap.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:40

als ik op buitenrit ben en er komt een auto aan blijf ik wel zitten,daar ik de kracht ook niet heb in mijn ene arm om mij er weer op te trekken.zowiezo als je paard al bang is voor een auto waarom ga je dan alleen op buitenrit? kun je dan niet beter eerst een paar keer met nog een paar meer mensen op buitenrit gaan en als dat goed gaat alleen.ik ga namelijk nooit alleen op buitenrit maar dat is ieder hun eigen keuze natuurlijk.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:43

ik blijf er altijd op, tenzij ik van het paard weet dat hij meer vertrouwen heeft in iemand er naast. Bij mijn eigen paard blijf ik er zeker op, wel draai ik even om totdat hetgene wat eng is voorbij is, zodat hij het ziet naderen. Maar voor een gewone auto is mijn paard ook niet bang (dit is alleen bij grote aanhangers, landbouwvoertuigen met aanhanger ofzo).

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:45

Ik zou afstappen, maar dat komt omdat ik heel veel buiten wandel met mijn paard en ik weet dat ik hem vanaf de grond bij me kan houden. Onder het zadel is hij veel eerder weg.
Ik denk echter dat je in de meeste situaties beter kan blijven zitten. Want als ik eenmaal afgestapt zou zijn weet ik niet of ik er ook weer opkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:47

Het hangt idd van het paard af of ik erop blijf of eraf ga. Maar als een paard echt weg wil heb je zowel erop als ernaast echt niks meer te vertellen hoor ;) Zeker als je erop zit en je paard geeft een rodeo waardoor je eraf vliegt. Mijn eigen paard reageert er heel goed op als ik afstap, ze word vrijwel meteen rustig dus ik stap altijd af als er zo'n situatie ontstaat. Ze heeft gewoon net wat meer vertrouwen als ik naast haar ga staan en haar op die manier kalmeer. Daarna kan ik zonder problemen ook weer opstappen en rustig verder gaan. Het is heel persoonlijk voor iedere ruiter natuurlijk en ik denk ook niet dat er 1 goede manier is. Het ligt geheel aan hoe je er als ruiter mee omgaat en hoe je je paard aanvoelt. Voor de een werkt het ene beter en voor de andere weer iets anders :)

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:48

Hangt er vanaf, ik heb ook een paard gereden die ontzettend kalmeerde als ik even afstapte, en dan had ik ook echt geen moeite om haar te houden, terwijl als ik was blijven zitten ik niet weet wat er gebeurd... Maar ja ik ben dan ook een keer gevallen tijdens een buitenrit vanwege een schrikreactie dus sindsdien toch een beetje voorzichtiger geworden.
Met mijn draver ging ik midden op de weg rijden, dan moeten ze wel afremmen, dit deed ik uiteraard alleen als ik diegene van verre aan zag komen en ik heb nog nooit mee gemaakt dat iemand dan de gas vast houdt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:52

Ik zal niet snel af stappen, zeker niet omdat een paard druk is. Hij heeft maar naar mij te luisteren en als je op buitenrit gaat vind ik eigenlijk dat je paard zoveel vertrouwen in je moet hebben dat wat er ook gebeurt, je paard naar jou blijft luisteren. Tuurlijk snap ik ook wel dat dit in de praktijk niet altijd wil, maar afstappen zal ik om zoiets niet. Als hij rent dat rent hij maar, meestal ik wel blijven zitten en ik denk dat het gevaarlijker is al mn paardje zonder ruiter aan de ren gaat...

Ben overigens wel ene keer afgestapt omdat ik er even af moest om een ander paard vast te houden en ik geen zin meeer had om op te stappen, naast je paard lopen kan super gezellig zijn :P
(Ben later wel weer opgestapt hoor )

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:52

Ik blijf er waarschijnlijk wel opzitten, ben veel te bang mijn paard kwijt te raken :=

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:55

ik blijf er 9 van de 10 keer opzitten mits de situatie gevaarlijk wordt.
gelukkig is mijn paard niet snel onder de indruk.. maar als ie boos of bang wordt,, issie dat ook echt en blijf ik vermoedelijk niet zitten.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:01

Ik denk ook wel dat het per situatie, per paard en per ruiter verschillend is.
Mijn persoonlijke ervaring is dat afstappen beter werkt dan erop blijven zitten in moeilijke situaties. Ik vind stuiterende paarden die er vandoor dreigen te gaan enger als ik erop zit dan als ik ernaast sta (niet dat ik dat niet kan, als ik erop zit, maar áls het kan vermijd ik het liever). Ook blijft een situatie voor mij overzichtelijker als ik naast een paard sta ipv óp een stuiterend dier zitten terwijl er al van alles gebeurd (mijn hoofdkronkel ;) ). Al met al ben ik dan dus een stuk rustiger, wat dan weer doorwerkt naar het paard dat dus ook een stuk rustiger blijft.
Daarbij zeg ik wel dat ik niet direct bij elke potentieel enge situatie eraf stap, ligt ook heel erg aan hoe het paardje op dat moment in de kop is, welke categorie 'eng' het is en hoe druk het om me heen is.

Bovendien stap ik wel vaker ook 'zomaar' er even af, dus dat zijn ze gewend en associeren ze niet direct met enge situaties. Opstappen is meestal geen probleem: kleine paardjes, netjes opgevoedt en dol op stilstaan. :D

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:09

Dom Dom Dom om eraf te stappen zeg.
Je moet sowiezo niet met een paard de weg op gaan alleen als die niet verkeersmak is.
Of als jij bang bent.

Ik blijf altijd zitten, van rennende paarden heeft de mijne niets als ik erop zit. Als ik er naast sta wordt hij juist wat drukker.
En auto's en vrachtwagens, tractoren, fietsers, blabla, vind hij niet eng. Ik kan de situatie van te voren voor mijn paard wel inschatten hoe hij reageert.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:59

bo0tjeee schreef:
Dom Dom Dom om eraf te stappen zeg.
Je moet sowiezo niet met een paard de weg op gaan alleen als die niet verkeersmak is.Of als jij bang bent.

Ik blijf altijd zitten, van rennende paarden heeft de mijne niets als ik erop zit. Als ik er naast sta wordt hij juist wat drukker.
En auto's en vrachtwagens, tractoren, fietsers, blabla, vind hij niet eng. Ik kan de situatie van te voren voor mijn paard wel inschatten hoe hij reageert.

waar zie jij dat het dier niet verkeersmak is! :?
schrikken van een auto in een spannende situatie is iets anders dan niet verkeersmak zijn?
de mijne kan totaal over de flos gaan van iemand in een bos in een zijpaadje, wil niet zeggen dat hij dan niet mak is?
dat is het voordeel van een díer, het kan áltijd!
vind dit erg voorbarig van je :)

overigens, als je bang bent kom je erover door je angst onder ogen te zien en te proberen de baas te worden. anders houdt het gauw op.. mocht jij ook niet meer fietsen toen je het eng vond omdat je op je gezicht was gegaan als ukkie?..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:00

Ik stap ook niet af, kans dat er dan iets fout gaat is vele malen groter. Bovendien is mijn paard geen schatje aan de hand en zeker niet als hij heeft bedacht dat hij iets heel erg eng vindt.