Wie rijd nog meer het liefste alleen buiten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:09

Ik rij niet altijd alleen buiten, maar wel regelmatig. Ik vind dat heerlijk. Even lekker ontstressen na een drukke werkdag zonder gezeur aan je hoofd. Gelukkig kan dat ook ook makkelijk met mijn paardje.
Soms vind ik het echter ook leuk om met iemand anders op pad te gaan. Het ligt eigenlijk een beetje aan mijn humeur.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:18

Gisteren voor de verandering eens een keer niet alleen naar buiten geweest. Een stalgenootje was op hetzelfde tijdstip op stal en wilde ook een buitenritje maken.
Ik vind zowel samen als alleen erg leuk. Als ik samen ga, dan vind ik het wel fijn als ik met een paard rij met ongeveer hetzelfde tempo en iemand die net zo'n rit wil maken als ik. Gisteren was dat dus gewoon lekker rustig, veel stappen en dat wilde het stalgenootje gelukkig ook.
Mijn verzorgpaard kan gelukkig goed alleen naar buiten en is ook makkelijk van stal weg te krijgen. Maar samen gaat ook goed. Ze kan zowel voorop als ernaast als erachter en heeft niet snel de neiging om er een wedstrijdje van te maken.
Bij ons kun je eigenlijk alleen maar in de polder rijden, voornamelijk over fietspad. Als je alleen rijdt en je valt is dat wel een voordeel, want je bent of in de buurt van een woning of er komt wel iemand langs met auto of fiets die je ziet liggen. Verder vind ik alleen rijden ook erg lekker. Ik kan mijn eigen plan trekken, lekker gedachten op nul en kan mijn paard ook af en toe wat dressuurmatig trainen. Als je met zijn tweeën bent, moet je je toch de hele tijd aanpassen aan elkaar.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:42

Ik rij bijna altijd alleen. Weinig mensen in de buurt. Ik vind het wel prima. Je hoeft je niet te concentreren op een gesprek, lekker samen met je paard. Tuurlijk vind ik het soms ook erg leuk om met mensen uit rijden te gaan, maar in je eentje kun je doen waar je zelf zin in hebt, eigen tempo (ik pas me altijd teveel aan aan anderen,)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:44

Ik kan niet alleen met mijn paard naar buiten, dan wordt hij gek en wil terug naar de andere paarden.
Een klein rondje lukt nog wel, maar eigenlijk vind ik met zijn tweeën veel gezelliger :D
Ik ga altijd met mijn zusje en soms met mijn vader, dus dat is makkelijk af te spreken.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:45

Ik vind het ook heerlijk om alleen buiten te rijden, ookal kan het nog zo gezellig zijn met iemand erbij. Als ik alleen rij hoef ik met niemand te kletsen of rekening te houden. Gewoon mijn paardje en ik, ons tempo onze ontspanne (of juist zware) bosrit.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:18

in principe rij ik het liefst alleen.
door mijn eigen lichamelijke problemen doe ik dat niet veel meer en spreek ik vaker met iemand af.
toch zijn er maar een paar waar ik graag mee naar buiten ga......
ik blijf een 1ling. :o

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:22

Gelukkig ben ik dus niet de enigste :D
Begon al te twijfelen omdat iedereen hier met mij naar buiten lijkt te willen.
Idd wat aangegeven werd het rekening houden met tempo stoort mij ook.
Ook vind ik het fijn om tijdens een rit een pauze in te lassen waar Flash lekker kan grazen.
Vaak blijven we dan ook uren weg.

pNg schreef:
Ik vind het ook heerlijk om alleen na buiten te gaan. Zeg eigenlijk altijd als mensen me vragen of ik het niet saai vind alleen: Ik ben niet alleen, ik ben met me paard en dan vind ik heerlijk. Rust, niks aan je hoofd, en in volle galop niks anders horen dan de wind.
Ik ga heel af en toe wel eens samen met een vriendin en dat is ook wel leuk maar toch ga ik heel graag alleen.
Dus je bent niet de enige hoor.. :-)

Haha, gelukkig maar :D
Het valt mij idd ook op de rust, denk nergens aan babbel een beetje tegen mijn paard en vind het juist wel even lekker geen mens om mij heen :o
Het valt me op dat ik ook helemaal gedachtenloos rondhuppel whahah genieten van de natuur en vind het ook nooit saai.

ginger18 schreef:
Ik vind het op zijn tijd heerlijk om alleen naar buiten te gaan. Maar als ik te vaak alleen moet dan word ik het beu. Ik denk ook doordat ik een eind over de weg moet voor ik in de bossen ben. Als ik eenmaal in de bossen ben vind ik het heerlijk om alleen te zijn.

Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn ik ga ook vaak over de weg.

Arabesk schreef:
Vroeger wel, medestalgenoten reden toch te hard voor mijn paard, nu rij ik het liefst met mijn partner. Waarbij we nog steeds kibbelen over een geschikte snelheid :+ dat wel.

Bij ons is er ook een praktisch aspect; de duinen zijn 8 km breed en als je in het midden van die duinen van je paard lazert en je bent alleen is dat niet fijn.

@ TS je hoeft je geen zorgen te maken over de ijzerloze hoeven van je paard, onze paarden zijn nooit beslagen geweest en we rijden echt veel buiten en niet alleen in de duinen, maar ook gewoon over straat ;-)

Ja, als mijn partner zou paardrijden zou ik wel met hem weggaan.
Volgens mij zou dat de enige rede zijn om met iemand weg te gaan, misschien het gevoel van romantiek wat naar boven komt :D
Hoewel jullie tijdens je rit aan het kibbelen zijn over het tempo dus het kan misleidend zijn hahaha.
Hier kan ook van alles gebeuren, zeker omdat ik bv zoals vandaag een berg op ging die ik niet ken.
Dan kom je ook behoorlijk wat gevaar tegen, maar ik vertrouw op mijn paard en zij op mij.
Ik weet dat ik me geen zorgen hoef te maken over de hoeven van mijn paard, mijn hoefsmid zei laatst dat hij nog nooit een paard (zonder ijzers) hier zulke mooie, sterke en gave hoeven heeft zien hebben zoals Flash heeft ;)
Maar denk wel dat het komt doordat ik juist alleen rijd en dus goed oplet waar we lopen welke dagen enz.
Flash kan ondertussen op alle ondergonden behoorlijk veel kilometersaf leggen zonder ook maar ergens last van te hebben.
De hoeven groeien als kool.
Het probleem als ik met andere naar buiten ga (paarden met ijzers) deze kunnen een berg afdraven op asfalt.
Dit komt niet ten goede van Flash haar hoeven bv, want bij het naar beneden draven op asvalt slijten ze erg snel.
En daar hebben we dus weer het verschil in tempo.
Wel handig als ze een beetje lang zijn, en zo houd ik het dus in de gaten.

capopjekop schreef:
Ik rijd alleen veel ontspannender. Amber kan nogal een miepje zijn en dan ben ik constant bezig of ze zich gedraagt tegen andere pony's en met anderen erbij wil ze altijd racen. Egoistisch voel ik me niet, want ik rijd toch voor mezelf en niet voor anderen?

Klopt hier heb je gelijk in voel me nu ook meteen niet meer egoistish :D

breezy302 schreef:
Morrie schreef:
ik rij ALTIJD alleen.
Mijn stalgenoten hebben KWPNers die een heel ander tempo hebben dan mijn koudbloed en dat gaat mij veel te hard.
Ik let als ik alleen ben ook veel beter op de signalen die mijn paard afgeeft, als ik met iemand aan het kletsen ben en ik mis iets, is de kans op ongelukken vele malen groter.

Uit ervaring weet ik dat mijn paard bij me blijft als ik eraf val, en me keurig weer thuis brengt als ik er daarna weer op geklommen ben :)

Je kan ook je been breken en niet in staat zijn om weer op te staan, liever een paard wat terug naar stal rent ( stalgenoten ondernemen dan direct actie) dan een paard wat blijft staan. Een gsm heb ik altijd bij me maar dat is eigenlijk ook nutteloos als ik bewusteloos ben. Om die reden rij ik liever met anderen en als ik alleen ga blijf ik altijd in de buurt en op paden waarvan ik weet dat er mensen langskomen. Ergens in de middle of knowhere ga ik niet alleen rijden.

Ik heb geen idee of mijn paard bij me blijft, het is me gelukkig nog niet gebeurd.
Ik heb wel altijd mijn mobiel bij me en ik rijd dus eigenlijk alleen maar in de middle of knowhere.
Zoals vandaag 2 uur op pad geweest en geen mens tegen gekomen.
Vraag me niet waarom het niet saai is.
Heb een appeltje gegeten met mijn paard langs een stromend beekje.
Had even wel de gedachten als er nu ineens een enge bosjesman achter me staat whahaha, maar dat ook weer snel vergeten.
Heerlijk genoten, lekker ontspannend :D

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:23

ik vind het wel fijn om in de buitenbak te rijden met mijn pony, het moet dan wel droog zijn.. op buitenrit ga ik zowieso nooit alleen omdat dat te gevaarlijk is. mijn pony is niet 100% verkeersmak dusja,

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:27

Samen naar buiten vind ik ook gezellg maar ij net zo lief alleen.

Mijn paard wordt zelfs onrustiger als ik samen met ene ander ben, hij laat zich dan snel opfokken iets waar ik alleen totaal geen last van heb.

Voor mij is een buitenrit dan echt genieten en bijkomen, niks alleen Jap en ik ,zalig!!!!!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:01

blensink schreef:
Ik vind het heerlijk om er met mijn Flashje alleen op uit te trekken.

Paardrijden heeft voor mij verschillende aspecten.
Sommigen hebben als kern het sámen met mijn paard en dat sluit derden uit; ook een telefoon die af zou kunnen gaan ;)

Andere aspecten krijgen iets extra als je het kan delen. Daarvoor zou ik sommige ritten graag met iemand rijden. Het extreme karakter van juist díe ritten sluit dat helaas vrijwel uit.
Veiligheid is daarbij een reden waarom ik alleen ga.
De enkele keer dat het wel samen kan waardeer ik daardoor extra en dat is prima.

We hebben een erg geslaagde variant bedacht voor specifieke beleerritten.
Voor ritten op snelheid hebben we de ´haasrit´ bedacht met mijn vrouw (vaak zoontje achterop) op de motorfiets. Dat is een enigzins terreinwaardig ding en zij scheurt over de onverharde caminos. Soms als mentale steun, soms als competitie voor ons in het terrein.
Dat is een heel veilige oplossing om met zijn drieën een snelle/lange rit te maken. Op die manier kan je nieuwe routes samen delen.
Ook geeft het mij de mogelijkheid de vaardigheidslat in het terrein hoger te leggen zonder dat ik alleen rij. Dat is een perfect voorbeeld van risicogedrag door een veiligheidsfactor :D
Als ze niet op de motorfiets mee was zou ik inherent veiliger moeten rijden. De kans dat er wat fout gaat is groter doordat er een veiliger hulpmogelijkheid is.

hc

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:04

ik rij ook het liefst alleen buiten, maarja ik ben 15 :+
dus dat ik niet zo'n slim idee.. :D
ik vind het dan zo lekker rustig, heerlijk alleen.
en dan ook nog het liefst s'morgens heel vroeg ofzo.. :o

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:08

Ik rij heel graag alleen buiten, kan daar onwijs van genieten. Alleen mijn paard en ik en geen andere mensen om me heen. Ik ben niet zoon gezelligheidstype ;) .

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 22:56

Whaha ja HC mijn telefoon blijft nog altijd meegaan :P .
Gelukkig word ik niet vaak gebeld dus dat scheelt.
Wat een goede oplossing dat je vrouw meegaat met een motorfiets.
En begrijp denk ik wat jee bedoeld, weet niet hoe het bij jullie is maar hier is de berggrond van boeren en soms zetten ze ieens een hek neer met prikkeldraad :( .
Niet erg fijn als je net even een sprintje aan het trekken bent.
Kun je mij vertellen wat voor een soort (merk) motorfiets jullie hebben.
Mijn vriend is gek op motor rijden en idd misschien is het een idee om zo'n ding aan te schaffen.
Ook voor mij zou het handig zijn zodat ik niet zoals vandaag allemaal doodlopende paden inga en weer terug moet of het aan Flash overlaten en dat is de kortste weg naar huis whahaha zo ongeveer steil naar beneden.
Vandaag heb ik het trouwens geprobeert, zij kreeg haar zin.
Een pad waarvan ik dacht, nee echt wil je daarheen :o , heb me overgegeven en besef me nu dat ze veel meer aan kan dan dat ik dacht :D
Erg leuk om zo van elkaar te leren en word elke dag meer zelfverzekerd gelukkig.

HerAndHorse schreef:
ik vind het wel fijn om in de buitenbak te rijden met mijn pony, het moet dan wel droog zijn.. op buitenrit ga ik zowieso nooit alleen omdat dat te gevaarlijk is. mijn pony is niet 100% verkeersmak dusja,

Misschien een idee om je pony verkeersmak te maken.

Whahaha @ijssnuiver je lijkt me juist een gezellig type :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:58

Haha, ik kan ook heel gezellig zijn hoor, maar ik zou het nooit zelf opzoeken en ga dus sneller alleen weg. Komt het zo uit dat er iemand toevallig ook weggaat kan ik ook heel gezellig doen :+ .

ikke20

Re: Wie rijd nog meer het liefste alleen buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:00

meld me ook
heeeerlijk gewoon om lekker alleen op pad te gaan. helemaal ontspannen en alleen met je paard bezig zijn. af en toe is het wel leuk om met 2en te gaan maar alleen blijf ik toch het lekkerste vinden

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 00:12

ijssnuiver schreef:
Haha, ik kan ook heel gezellig zijn hoor, maar ik zou het nooit zelf opzoeken en ga dus sneller alleen weg. Komt het zo uit dat er iemand toevallig ook weggaat kan ik ook heel gezellig doen :+ .

Whahaha hoe herkenbaar :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:38

Hier uiteraard ook hekken Blensink. Kwestie van opletten. Het meest riskant is nog wel de kans op een oud draad of stuk rol ergens achtergelaten. Heb voor nood een draadtang in mijn kit.

Nét terug van een uitje samen. Auto moest naar de plaatwerker en we zijn te paard terug gegaan.
Wij proberen dagelijks dingen te combineren met paardrijden. Zaterdag lag het halve dorp in een deuk: had een gróót pak knalroze rollen toiletpapier achterop. Het normale grijze was er niet en a man´s got to when a man´s got to go 8-)

Wat de motorfiets betreft is er zó veel geschikte keuze. Wij hadden eerst een 125 offroad daarvoor maar nu alweer 4 jaar een Honda Innova 125. Dat is een 2de wereld motorscooter en helemaal ideaal voor locaal verkeer met veel onverharde wegen. Verrassend terreinwaardig door de grote wielen en de automatische koppeling.
Knálgele topkoffer achterop zodat er wat mee kan, het ding extra zichtbaar is en zoonlief veiliger zit.

hc

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:42

marsyl schreef:
ik rij ook het liefst alleen buiten, maarja ik ben 15 :+
dus dat ik niet zo'n slim idee.. :D
ik vind het dan zo lekker rustig, heerlijk alleen.
en dan ook nog het liefst s'morgens heel vroeg ofzo.. :o

Ik ben 13, en ik rijd ook gewoon buiten hoor?

Maarja, ik ga liever niet alleen omdat als Goldie 1x galop heeft gedaan een beetje (beetje erg) pittig word, dus dan heb ik lieve iemand mee, opd e fiets bijvoorbeeld :)
Maar gewoon stappen :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:47

Ja ik rij ook ontzettend graag alleen buiten.
Thuis en op vakantie gaat dat ook goed.

Als het ergens druk is en we worden ingehaald door andere paarden, dan kan Silence dat niet echt waarderen, maar ook thuis vind hij dat heerlijk.
Dat merk je aan alles.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:03

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:09

Ik vind het ook heerlijk om samen met Aran naar buiten te gaan en verder niemand erbij. Je kunt de kant op die je wilt en zelf het tempo bepalen. Ze naaien elkaar niet op. Heerlijk.
Af en toe best gezellig hoor, als er iemand meegaat, maar ik ga vaker alleen :j

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 11:02

Whahah HC kan me voorstellen dat het dorp moest lachen met je roze rollen toiletpapier :D
Ik had je ook wel willen zin, maar daar heb je natuurlijk geen foto van _O-
Bedankt voor je tip van de motor ga op zoek naar een 125cc.
Whahah, geweldig instucteur boodschappendressuuur leuke foto weer!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:33

blensink schreef:
Whahah, geweldig instucteur boodschappendressuuur leuke foto weer!

Stond net met de kettingzaag takken van de bomen die ik op het land had gesleept te zagen. De paarden hebben alle blad waar ze met enig klimwerk bij kunnen écht wel af dus ik heb de overgebleven takken binnen bereik gezaagd.
Je moet echt opletten want ze gaan uiteraard níet aan de takken die je al afgezaagd hébt beginnen; nee, de tak waar je mee bezig bent is dé lekkerste ;)
Ik doe dat heel bewust als ze op het land zijn juist opdat ze kettingzaag- en takkekraak- bestendig zijn. Idem leren ze onbevangen door takken klauteren; dat is bij bergritten zoals ik ze over onbepaade delen rij gewoon nódig.

Vanmiddag wil ik een paar boomstammen van takken ontdaan zó neerleggen dat we wat springoefeningen kunnen doen over ´vaste natuurlijke´ hindernissen zoals in onze werkelijke wereld.
Dat oefenen dan met zijn twee; ruiter en instructeur. Dat is een voorbeeld van wat ik wel graag samen doe; de beleersessies. Na het onbelaste aanbieden heb je daar belasting in het zadel voor nodig. Het alleen op beleerritten is vaak een compromis en daarom heb ik een ´vacature´ voor een duurzame ´belasting´ ;)

hc

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:38

Ik ga 99 van de 100 keer alleen naar buiten.
Voordelen vind ik dat je zelf kan bepalen hoe lang je gaat, waar je naar toe gaat en het tempo zelf kan bepalen. Je ziet ook veel meer wild als je er alleen met je paard op uit trekt.
Echt nadelen zie ik er niet aan.
Samen vind ik ook wel gezellig maar op de tijden dat ik ga is er meestal nog niemand (komen allemaal laat op de dag en ik 's morgens).
Heb er geen hekel aan om er samen met mijn paard op uit te trekken, maar gaat er iemand mee dan vind ik het wel belangrijk dat de rit vrijblijvend verloopt. Niet van te voren vol verwachting er op uit zodat het op een teleurstelling uit loopt.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:46

Ik rij bijna nooit buiten helaas, heb geen eigen paard. Maar ik reed soms met vezorgpaarden buiten en vaak in mijn eetje, ik vind het heerlijk! Even je gedachte uit je hoofd zetten ontspannen en genieten :D

TS ik had even in je profiel gespiekt en deze foto: http://www.mijnalbum.nl/Foto-APUJQLZL.jpg waaauuuw! Lijkt haast wel nep, geweldig dat je in zo'n omgeving kan rijden.