verkeersregeld mbt passeren ruiter met paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:21

connie1964 schreef:
als ik moet kiezen om op een 80 km weg te gaan rijden of op een fietspad ernaast lijkt me de keus vrij logisch!!!

Buiten de bebouwde kom mag je wel op het fietspad hoor ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:27

PattyOosten schreef:
connie1964 schreef:
als ik moet kiezen om op een 80 km weg te gaan rijden of op een fietspad ernaast lijkt me de keus vrij logisch!!!

Buiten de bebouwde kom mag je wel op het fietspad hoor ;)

Neehoor ;)

art 8: Ruiters

1.Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2.Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.
Zij gebruiken dus niet het trottoir of het fietspad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:40

...en de wegenverkeerswet behoor je te kennen.
Overtreding nummer 2 dus.

hc

asje86

Re: verkeersregeld mbt passeren ruiter met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:11

Ik ken de wet, dan nog kies ik voor de veiligste plek op de weg, tenslotte omvangt de wet niet alle situaties.
Dan nog is t niet HUN fietspad en hebben zij ook verantwoordelijkheden in het verkeer om het zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:54

asje86 schreef:
Ik ken de wet, dan nog kies ik voor de veiligste plek op de weg, tenslotte omvangt de wet niet alle situaties.
Dan nog is t niet HUN fietspad en hebben zij ook verantwoordelijkheden in het verkeer om het zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Jij hebt niets te maken op het FIETSpad en die fietsers wel. Als je op het fietspad rijdt (en ja, dat doe ik ook wel eens) maak jij je uit de voeten als er fietsers aankomen, dat hou je ook in de gaten. De berm is dan de veiligste plek voor de ruiter. Inderdaad hebben fietsers ook verantwoordelijkheden in het verkeer, maar het is JOUW keuze om op een plek te rijden waar je niet hoort en waar ZIJ wel horen. Een ander hoeft niet jouw problemen op te lossen als jijzelf die problemen opzoekt.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 08:57

kortom paardrijden in nederland wordt steeds moeilijker en zeker niet leuker op deze manier....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:33

connie1964 schreef:
kortom paardrijden in nederland wordt steeds moeilijker en zeker niet leuker op deze manier....

Pardon?

In NL geeft de situatie juist relatief VEEL ruimte.
Het paard mag op de rijbaan als volwaardig verkeersdeelnemer én er zijn ongelooflijk veel ruiterpaden én jullie mogen in de berm én worden als jullie je wat gedragen gedoogd op de fietspaden.
Dit terwijl er níets, NIETS! is waar jullie je aan moeten houden zoals een minimumleeftijd etcetera.

Tel je zegeningen :)*

hc

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 15:29

dan nog blijven er de problemen mbt tot passeren waar ik mijn topic over begon.Voor mij gaat de lol er best beetje af...en ja ik tel zeker mijn zegeningen als ik in ondergaande zon op mijn brave paardje door de polders rijd met geur van hooi....zeker als ik fijne rit heb

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:48

connie1964 schreef:
Als mijn paard een stapje opzij doet en ik word aangereden ben ik dan schuldig omdat ik mijn paard niet onder controle heb?

Er staat mij iets bij dat dat valt onder eigen gedragingen van het paard en hiervoor ben je als het goed is verzekerd. Ik lees het wel wanneer het niet zo is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:32

opala schreef:
connie1964 schreef:
Als mijn paard een stapje opzij doet en ik word aangereden ben ik dan schuldig omdat ik mijn paard niet onder controle heb?

Er staat mij iets bij dat dat valt onder eigen gedragingen van het paard en hiervoor ben je als het goed is verzekerd. Ik lees het wel wanneer het niet zo is.

In beginsel klopt dat.

Persoonlijk vind ik een schuldvraag een non-onderwerp. Míjn grootste zorg is dat mijn paard niets oploopt door mijn wens paard te rijden.

Ik ga er daarom van uit dat ik nooit voorrang heb of zal krijgen. Op een chamante manier uitwijken, -voorrang geven, geeft ook veel goede wil en pósitieve buitenrij-ervaringen.

Ja, en soms rij je waar je hoort te rijden, doe jij niets verkeerd noch jouw paard, maar doet een ander wat stoms en dan is het hopelijk niets serieus voor je paard.
Dat is helaas wat je vooraf weet als je het verkeer in gaat.
Het geluk wat je als ruiter hebt boven een fietser t/m motorrijder is dat een paard over het algemeen groot gevonden wordt en daardoor als ´bedreigender´ ervaren wordt en je in de regel ruimte krijgt.

hc

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:55

Het is in nederland gewoon wettelijk verplicht om een ruiter te paard of een aanspanning ruimschoots en stapvoets in te halen.

zo simpel als wat maar ja sommige wegen in nederland zijn wat aan de smalle kant, nou dan steek je maar gewoon je voet even uit zodat de stijgbeugel goed in het zicht is, meeste automobilisten snappen dan wel dat ze een grote kras op hun auto krijgen.

daarnaast alsje in een brede berm kunt doe het dan ook, en als een auto, vrachtauto, bus, motor, brommer/scooter en tractor je netjes inhaald, of stil gaat staan voor je BEDANK ZE DAN OOK EENS VRIENDELIJK EN BELEEFT !!!! echt het helpt want de die mensen komen thuis en zeggen goh kwam ook iemand op het paard tegen nou die knikte vriendelijk tegen me toen ik even goed aan de kant ging voor het paard.

heb zelfs ook wel eens spiegel tegen me aan gehad of iemand die me sneed. nou ja dan hoor je mij ook wel rare woorden zeggen op een erg luide toon, en toen iemand voorrang nam op mij terwijl ik al in de weg versmalling was heb ik zijn dak ff goed behandeld met de zweep, diegene stopte heb het paard omgedraaid en gevraagd hem uit te stappen om even verder te praten, maar aangezien ik idd op een groot paard zit en door mijn geschreeuw er al aardig wat mensen op de been waren is die maar snel door gereden. kijk had meneer uit gestapt had ik politie gebeld dar meneer mij en andere weggebruikers in gevaar aan het brengen was door mij te snijden. had die mij proberen te pakken had ik hem ook ff met zweep behandeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:38

wolf359 schreef:
nou dan steek je maar gewoon je voet even uit zodat de stijgbeugel goed in het zicht is,

..

dan hoor je mij ook wel rare woorden zeggen op een erg luide toon, en toen iemand voorrang nam op mij terwijl ik al in de weg versmalling was heb ik zijn dak ff goed behandeld met de zweep, diegene stopte heb het paard omgedraaid en gevraagd hem uit te stappen om even verder te praten, maar aangezien ik idd op een groot paard zit en door mijn geschreeuw er al aardig wat mensen op de been waren is die maar snel door gereden. kijk had meneer uit gestapt had ik politie gebeld dar meneer mij en andere weggebruikers in gevaar aan het brengen was door mij te snijden. had die mij proberen te pakken had ik hem ook ff met zweep behandeld.

Dat zal een heel positief imago geven.

In mijn ogen asociaal gedrag en overreageren.

Volgende keer als jij op het fietspad in de weg rijdt moet de fietser jouw maar afranselen?

Poep gebeurt; we maken allemaal wel eens een inschattingsfout.

hc

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 08:50

laat er geen onduidelijkheid zijn,mensen die mij netjes inhalen,mensen die zelfs de scooter uitzetten(!),mensen die wachten tot ik voorbij zijn ook dat maak ik heel veel mee gelukkig maar en ik bedank ze heel vriendelijk,steek mijn duim of hand op!