Trektocht met PAK-paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Re: Trektocht met PAK-paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 18:26

Ik snap het verhaal niet 100 procent. Maar ook 1 van de redenen waarom ik geen ijzers wil is omdat paarden veel makkelijker uitglijden naar mijn weten. En s'winters word dat heel vervelend reizen als ik bij iedere stap op moet letten er ijs of iets anders ligt. Ik zal hier vast ook wel mee op moeten passen met onbeslagen hoeven maar de kans is minder groot. Daarnaast glijden paarden op bijv kiezelstenen ook snel(ler) uit of niet? dat soort ondergrond.

Ik hou totaal niet van hitte, hoe meer hitte, hoe vervelender ik het vind. Dus je hoeft je geen zorgen te maken dat ik richting het zuiden ga ;)

Dan trek ik er minstens een jaar voor uit voordat ik wegga. Bij mijn vorige post bedoelde ik minstens een half jaar i.p.v. hooguit een half jaar. foutje!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:03

Zelfs als je minstens een half jaar bedoelt, dan is dat nog te weinig. Zeker als het paard dat je koopt met ijzers staat en je die er onderuit wilt hebben. Je moet inderdaad minimaal een jaar rekenen voordat de hoeven strek genoeg zijn om over allerlei ondergronden te kunnen lopen. Het eerste halfjaar is het sowieso meer herstellen van de hoef en gewenning aan harde vlakke ondergronden zoals bestrating/asfalt. Als dat een beetje goed verloopt dan kun je gaan oefenen op andere ondergronden, dat moet je vooral niet onderschatten.

Bovendien heb je ook de conditietraning nog, daar moet je i.m.o. toch echt minimaal een jaar voor uittrekken. Een keer een dagrit, of een endurancerit van een paar dagen, daar moet je al naartoe trainen, maar vergeleken met elke dag 15-20 kilometer afleggen en dat een paar maanden tot een half jaar lang, dat is hele andere koek.

Je krijgt juist positieve reacties omdat je goed voorbereid wilt beginnen, en terecht. Maar er zijn nog wel wat dingen die je nog wat onderschat.

Wat je trouwens zegt over dat je je paard in zweden zomaar ergens in een landje mag zetten, als het maar uit het zicht van de landeigenaar is, doet mij vermoeden dat het toch niet echt de bedoeling is. Ik zou dus alvast gaan zoeken naar plekken waar je kunt overnachten.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:13

Huertecilla schreef:
Ik heb het over te voet.
Te paard ga ik véél sneller ;)

Op zich is de dagafstand voor een paard niet zó veel langer omdat je de stuwkracht op de rug (zie mijn site) moet beperken. Je bent alleen veel sneller. Dat vermindert de stuwkracht.
Die stuwkracht is ook dé kritische factor bij lopen met pakpaard als de last enigzins serieus is. Doordat de gemiddelde selheid laag is, ligt die last lááááng op de rug.
Pauzeren is daardoor eerder nadelig dan voordelig als je niet geheel afzadeld.

Dan wandel je inderdaad heel stevig door, zeker als het bergop en af is.

Het verhaal over de stuwkracht sla ik even over, heb je site wel eens gelezen, maar dit soort dingen ben ik niet zo goed in :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:20

hyppolyte schreef:
Het verhaal over de stuwkracht sla ik even over, heb je site wel eens gelezen, maar dit soort dingen ben ik niet zo goed in :+

In J&J vertaald komt het neer op:

Kilos last x aantal uren dat die op de paardrug ligt/zit (inclusief singelspanning!). Hoe minder hoe beter.

Hoefijzers zijn ooit bedácht om een paard meer grip te geven. De druk is nl. veel hoger; hetzelfde gewicht op een kleiner oppervlak. Hoeveel grip op welke ondergrond is sterk afhankelijk van welk type ijzer, de nagels, widia inzetten etc.
Ijzers hebben veel voordelen voor de inzetbaarheid van het paard.
Het HEEL grote functionele voordeel van een onbeslagen pakpaard is dat het niet met een ijzer op je achillespees kan trappen Milanka.

hc

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:40

Ok, dat snap ik :D. zoiets had ik er ook wel van kunnen maken, maar als ik zoiets lees wordt het bij mij alleen maar een grote brij en komt er niets van binnen :+. Dus thanx voor de J&J.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 21:23

hyppolyte schreef:
Zelfs als je minstens een half jaar bedoelt, dan is dat nog te weinig. Zeker als het paard dat je koopt met ijzers staat en je die er onderuit wilt hebben. Je moet inderdaad minimaal een jaar rekenen voordat de hoeven strek genoeg zijn om over allerlei ondergronden te kunnen lopen. Het eerste halfjaar is het sowieso meer herstellen van de hoef en gewenning aan harde vlakke ondergronden zoals bestrating/asfalt. Als dat een beetje goed verloopt dan kun je gaan oefenen op andere ondergronden, dat moet je vooral niet onderschatten.

Bovendien heb je ook de conditietraning nog, daar moet je i.m.o. toch echt minimaal een jaar voor uittrekken. Een keer een dagrit, of een endurancerit van een paar dagen, daar moet je al naartoe trainen, maar vergeleken met elke dag 15-20 kilometer afleggen en dat een paar maanden tot een half jaar lang, dat is hele andere koek.

Je krijgt juist positieve reacties omdat je goed voorbereid wilt beginnen, en terecht. Maar er zijn nog wel wat dingen die je nog wat onderschat.

Wat je trouwens zegt over dat je je paard in zweden zomaar ergens in een landje mag zetten, als het maar uit het zicht van de landeigenaar is, doet mij vermoeden dat het toch niet echt de bedoeling is. Ik zou dus alvast gaan zoeken naar plekken waar je kunt overnachten.

Ja het is ook fijn als je me op de dingen wijst die ik nog wel onderschat. Ik zal nu ook zeker een jaar van te voren, waarschijnlijk langer van te voren het paard aanschaffen/trainen voor ik begin!

Ik ben niet van plan om elke dag (zoveel) te lopen, 3/4 per week en de andere dagen op een goed plekje staan, rustig aan doen dus. Ik weet dat dat ook behoorlijk wat is, maar het is niet elke dag. Dit scheelt alweer wat. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik daarvoor maar minder hard mag trainen of minder goed voorbereid weg mag gaan. ;)

Ik weet niet of je misschien wat verdiept heb in Zweden, maar in Zweden geld het allemans recht. Hier mag je dus echt op het land van iemand anders staan, en een tent opzetten voor maximaal 24 uur. Langer, dan moet je toestemming vragen aan de landeigenaar. Maar het is dus wel zo dat je simpel weg ergens mag verblijven in de natuur, ook al is het land van iemand. Dit is harstikke mogelijk ;)

http://www.zwedenweb.com/content/allemansrecht.php

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:59

Ik heb me inderdaad niet verdiept in zweden, maar heb je linkje net gelezen, heel apart, maar als het zo werkt, prima.
Met 3/4 dagen lopen per week wordt het inderdaad alweer een iets ander verhaal, dan moet je nog steeds goed trainen, maar das een stuk minder intensief dan iedere dag wandelen. Voor de hoeven maakt dit trouwens niets uit in tijd, die hebben die tijd hoe dan ook nodig. a

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:00

Citaat:
Als je gaat wandelen met een paard is het belangrijk om niet al te veel kilometers op een dag te maken, maximaal 15 km hoor. Je bent echt kapot en je kunt ook niet echt snel.

Het is al langsgekomen, maar dit ligt natuurlijk volledig aan je conditie. Je moet doen wat voor JOU klopt. Wij hebben in drie maanden reizen ook veel naast de paarden gelopen, en dagen van 25-30 km waren geen uitzondering, maar soms hadden we een dipdag en kwamen we nergens en hielden er maar mee op voor die dag. Sommige loopdagen waren langer dan de rijdagen. Belangrijkste is dat je naar jezelf en je paard luistert. Wij kregen onderweg wel 'ns smalende reacties van zogenaamde "echte" trektochtruiters die nog nooit langer dan twee weken weg waren geweest. Ja, dan kun je jezelf nog best over je grenzen jagen, maar als je na die twee weken er nog elf moet, dan pas je wel op. Dan loop je door als je je fit voelt (en je paarden ook) en stop je als jij of je paarden moe zijn, punt, of je nou 8 of 30 km hebt afgelegd die dag.

Criollo's lijken me heel geschikt, maar er zijn meer rassen natuurlijk. Leuk dat je dit wilt gaan doen! Denk ook 'ns aan een muildier, die zijn ook ontzettend taai en heel geschikt als pakdier. Benieuwd waar je uit gaat komen.

Het "heilige ijzerloze" begrijp ik nooit zo goed. Mijn paarden zijn blootsvoets getraind voor de reis, met ijzers drie maanden gereisd (en door hun uitstekende voeten ook totaal geen problemen met scheuren en brokkelen etc. gehad), en toen er weer onderuit. Niks mee geleden. Hoef je nergens naar te kijken qua bodem, je moet alleen zorgen dat je weet hoe je op tijd aan een hoefsmid komt.

Als je echt afstanden van maanden af wilt gaan leggen, en ik geloof niet dat er al mensen gereageerd hebben die dat gedaan hebben (in Nederland lopen de mijne hun weektochtjes ook op blote voeten, ik vind ijzers ook noodzakelijk kwaad, maar ik ben niet van het "nooit'.), waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken? Je kunt hoeven heel goed voorbereiden in 'n jaar tijd, maar blootsvoets is niet voor ALLE paarden weggelegd om maanden intensief afstanden af te leggen met flinke bagage. Wat de blotevoetenfanatici ook beweren, de "altijd" bestaat niet! Je moet er eentje treffen die het aan blijkt te kunnen, en ja, dan is het mooi als het kan natuurlijk. Loop je met 'n taai ras of 'n muildier natuurlijk wel 't meeste kans op dat 't lukt! En als onderweg blijkt dat 't niet werkt kun je altijd nog je principes overboord zetten en 'n ijzertje laten ondertikken.
Hoefschoenen kan ook, risico daarvan als je naar 't buitenland gaat is WAT als zo'n ding kapot gaat, je staat in 'n minuscuul frans bergdorpje, en HOE kom je dan aan reparatie of vervanging? Je kunt natuurlijk altijd vier reserveschoenen meenemen.

Ben benieuwd hoe en wat je uiteindelijk e.e.a. gaat doen! Voor bepakking kun je ook 'ns contact opnemen met Olivier Teyrlinck (ofzoiets, weet iemand hoe je dat schrijft?) van de VVR Belgie, die heeft ook een schat aan professionele ervaring met het bepakken van paarden. Fjorden. Reisden wij in de Pyereneeen ook altijd mee, geweldige pakpaarden. Je kunt ook 'ns aan Mérens of Haflinger denken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:00

Het hoeft ook niet per se ijzerloos, maar als het kan, waarom niet? Als je het wel ijzerloos zou willen doen, dan moet je dat opbouwen. En het ging niet alleen maar om het opbouwen voor de hoeven, voor de conditie moet je dat net zo goed doen. Dan ben je er ook niet met 3 maanden trainen.

Met ijzers moet je ook zorgen dat je inderdaad een HS in de buurt hebt, dus lijkt mij niet heel praktisch. Wel voor verschillende ondergronden, maar in geval van gladheid weer niet.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:10

Citaat:
maar in geval van gladheid weer niet.

Widiapuntjes. Wij hebben ze 1x beslag zonder puntjes laten lopen, om uberhaupt weer aan beslag te wennen. Toen waren ze inmiddels uit zichzelf al voorzichtig, en toen nog puntjes eronder. Ging perfect. Hellend asfalt is inderdaad echt het gevaarlijkst, maar afdalingen op rotsige geitenpaadjes in de Pyreneeen zijn met ijzers onder een beetje bodemvast paard dan weer totaal geen probleem.

En 'n hoefsmid in de buurt.... Tsja, dat is maar hoe je het plant. Wij begonnen een ruime week vóór we er één nodig dachten te hebben te bellen (leve de GSM) naar het gebied waar we tegen die tijd hoopten te zijn. (telnrs. via internetcafé's en telefoonboeken). Je belt tien hoefsmeden, en krijgt er uiteindelijk altijd wel één enthousiast. Eéntje kwam van honderd kilometer gereden en wilde géén reiskostenvergoeding omdat hij het zo geweldig leuk vond wat we aan het doen waren. Als extraatje/fooi accepteerde hij 'n kop koffie, verder niks....
Soms was 't wel spannend om er op tijd één te vinden, maar nooit in de problemen gekomen, wel veel heel erg leuke ontmoetingen gehad! Daarnaast hadden we hoefgereedschap, plastic "noodijzers" en nagels bij ons. Een los ijzer kan ik zelf vasttikken, een afgetrapt ijzer kan ik opnieuw nagelen, dat soort dingen zijn wel erg prettig om als vaardigheid op te doen in je voorbereidingsjaar mocht je uiteindelijk voor ijzers (moeten) kiezen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:12

licorne schreef:
Widiapuntjes.

Dat schreef ik al ;)
Ijzers zijn bedácht voor meer tractie en onder verreweg de meeste omstandigheden geven ze dat.

Citaat:
Hellend asfalt is inderdaad echt het gevaarlijkst,

De steilste stukjes zijn in het zuiden meestal van beton omdat asfalt in de zon van de berg naar het dal gaat.
Vaak is bij zowel asfalt als beton de toplaag fors gesleten en bestaat dan uit gepolijste kiezels. Dan is er geen verschil meer tussen asfalt en beton.
Daar heb je ook met widia geen tractie op en zijn onbeslagen hoeven weer het minst erg. Let op de woordkeuze, want het is glijden als je geen héél vaardig paard hebt.

Hoefschoenen verschillen enórm mbt tractie. Slijtvast, hard rubber heeft vaak minder tractie op gesleten asfalt dan ijzers met widia stiften.
Onze set is buiten bedrijf omdat de vervangende gebruikersvriendelijker (lees: vroúwvriendelijker) gaiters niet voldoen hier.
De optie van Licorne om gezonde onbeslagen hoeven tijdelijk van beslag te voorzien is een functioneler oplossing dan beslagen hoeven na een jaar onbeschermd in te zetten.

Hier zijn muildieren redelijk normaal en wij hebben ook een muildier in de groep. Dat zijn harde beesten ja, maar ook een stúk minder makkelijk te hanteren dan paarden.
Tenzij je met een echt zware last via de zwarte wandelroutes over de alpen wil, zou ik zéker voor een paard kiezen.

hc

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:49

Citaat:
Dat schreef ik al

Zie ik nu pas, had wat topicstukjes gemist ;)

Nog even over voeding, die van ons hebben drie maanden gras gegeten, en vaak kregen of kochten we onderweg her en der wat krachtvoer als extraatje. Met de nadruk op extraatje. We hadden electrolyten bij ons voor de zekerheid, en qua vitaminen/mineralen, wel, ze hebben er na drie maanden reizen nog nooit zo blakend uitgezien, ze hadden zo de kans gehad van zoveel verschillende soorten planten en kruiden etc. te eten! En onze paarden waren GEEN echt sobere dieren, op de Welsh-K die mee was na, die had duidelijk 't minste nodig maar dan nog is 't doorgaans een minder sober ras dan bijvoorbeeld de Criollo die je noemde.
Wij hadden niets van te voren gepland aan overnachtingen, maar zijn in april vertrokken, zodat er gras in overvloed zou zijn. Vooruit plannen op zo'n lange termijn lukt toch niet, behalve als je niet hoeft te reserveren, want er hoeft maar één kink in de kabel te komen en je moet je route verleggen, of je loopt een paar dagen vertraging op, of wat dan ook. Wij zijn uitgegaan van de goedheid van de mens, wel, dat bleek, het was echt zo leuk hoe we soms ontvangen werden. Natuurlijk breng je ook je uitstraling, je eigen positiviteit, mee, maar toch.

Als je jaarrond wilt gaan reizen en je komt ook in "moeilijker" periodes terecht, zou je kunnen kiezen om op de rustdagen (wij hadden een schema van vijf dagen reizen, één dag rust) vooruit te gaan plannen en te zorgen dat daar voldoende voer aanwezig is. Enfin, volgens mij komt succesvol reizen ook gewoon neer op creatief om hoekjes denken bij alles wat je tegenkomt!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:19

Voor informatie over speciale pakzadels en hoe deze te gebruiken zou je eens contact op kunnen nemen nemen met Alea ruitershop te Belgie, Olivier Teijrlinck rijdt trektochten met pakpaard en pakzadel dus kan je in ieder geval over de zadels adviseren www.aleashop.be

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:57

Leuk topic! Ook wij zouden met onze paarden heel graag eens een wandelvakantie willen maken. Mij lijkt zo'n ezelframe geweldig handig! Helaas heb ik het nog niet in een grotere maat kunnen ontdekken. Wel van die stellages van heel vroeger maar die lijken mij voor een paard toch niet zo comfortabel. Zou je iets dergelijks niet zelf kunnen maken want zo ingewikkeld ziet zo'n frame er niet uit. Maar misschien weet iemand wat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:05

Wendy1708 schreef:
Zou je iets dergelijks niet zelf kunnen maken want zo ingewikkeld ziet zo'n frame er niet uit.

Schijn bedriegd. Het moet héél sterk zijn.

In europa zijn de pakzadels van zwitserse (leger) makelij zeer goed.
Die kan je zowel nieuw als gebruikt kopen.
Voorbeeld: http://cgi.ebay.de/Swiss-Packsattel-Tre ... 286.c0.m14
Er zijn bijbehorende koffers voor. Bijna hufterbestendig en met de bijbehorende overtrek waterdicht.

Hier in Andalucía zijn pakzadels voor ezels en vrijwel overal te koop. Daaronder gaat een dik met leer versterkt gevuld dek wat nog het meeste lijkt op een linnen matras.
Die zijn evenwel bedoeld voor een dubbele draagzak die er overheen gegooid wordt en beide zijden elkaar in evenwicht houden. Daar zijn prachtig en kleurrijk geborduurde zakken voor te koop.
Dat vraagt vrij kundig laden, is niet weersbestendig en niet geschikt voor een drafje.

hc

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:37

Hoi Huertecilla! Bedankt voor je antwoord! De Zwitserse legerzadels zijn inderdaad mooi en functioneel! Ik heb pakzadels ook wel eens gezien bij het Noorse leger. Misschien is het een goed idee als ik inderdaad eens in die richting ga zoeken. Je hebt trouwens een goede en informatieve website! +:)+ Ga er zeker vaker op terug komen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:20

Wendy1708 schreef:
Hoi Huertecilla! Bedankt voor je antwoord! De Zwitserse legerzadels zijn inderdaad mooi en functioneel! Ik heb pakzadels ook wel eens gezien bij het Noorse leger. Misschien is het een goed idee als ik inderdaad eens in die richting ga zoeken. Je hebt trouwens een goede en informatieve website! +:)+ Ga er zeker vaker op terug komen!

Graag gedaan.

Daar is de site voor. Fijn dat je er wat van opsteekt.

hc