Ruiterbewijs of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fienaaa

Re: Ruiterbewijs of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:41

Ik zat er over na te denk er eentje te halen, gewoon voor de veiligheid ofzo, maar de examenstof is blijkbaar niet er vernieuwend voor iemand die al 9 jaar rijd en paarden verzorgd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:43

Dat ligt er maar aan... Ik krijg genoeg lesklanten die al 20 jaar rijden en die nog steeds geen moer van het verschijnsel paard begrijpen... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:48

Werk zelf bij de Rabo en ben dus even naar een collega bij verzekeren gelopen. Paarden vallen onder de huisdieren en daarmee ook binnen de WA verzekering. Wettelijk gezien vallen paarden nog steeds onder huisdieren. Daardoor worden ze tot op heden niet geruimd bij VEEziekten, en mag je ze binnen de bebouwde kom in je achtertuin huisvesten.

Wel of geen cap heeft geen bal te maken met je WA verzekering. Die gaat namelijk over aansprakelijkheid ten opzichte van derden. Schade aan jezelf waaronder een schedelfractuur vallen niet onder WA. De enige die moeilijk zou kunnen doen in de cap kwestie is je zorgverzekering.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:56

Juliette86 schreef:
Werk zelf bij de Rabo en ben dus even naar een collega bij verzekeren gelopen. Paarden vallen onder de huisdieren en daarmee ook binnen de WA verzekering. Wettelijk gezien vallen paarden nog steeds onder huisdieren. Daardoor worden ze tot op heden niet geruimd bij VEEziekten, en mag je ze binnen de bebouwde kom in je achtertuin huisvesten.
Dat is dan mooi, dat scheelt weer, is toch anders dan bij de knhs vermeld staat.

Juliette86 schreef:
Wel of geen cap heeft geen bal te maken met je WA verzekering. Die gaat namelijk over aansprakelijkheid ten opzichte van derden. Schade aan jezelf waaronder een schedelfractuur vallen niet onder WA. De enige die moeilijk zou kunnen doen in de cap kwestie is je zorgverzekering.
Mij werd verteld dat het te maken heeft met dat je zelf nalatig bent geweest. Vind het ook vreemd en maar als het geen voorwaarde is, dan is dat alleen maar mooi!

Hoe dan ook, ik zou het zelf altijd even specifiek navragen bij je eigen verzekeringsmaatschappij, dan weet je altijd dat je goed zit. En bij je ruiterbewijs zit je dus altijd goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:02

JosineS schreef:
Mij werd verteld dat het te maken heeft met dat je zelf nalatig bent geweest.

In hoeverre ben ik nalatig als ik zonder cap rij en mijn paard gaat aan de kletter voor een auto. Wat had het wel dragen van een cap daaraan kunnen voorkomen?

De enige functie van mijn cap is het beschermen van mijn hoofd. Wat wil iemand anders voor schade claimen die aan hem/haar is toegebracht waarvan de afwezigheid van mijn cap de oorzaak is?

*Ben eigenlijk best wel nieuwsgierig wie je dat heeft wijsgemaakt*

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:15

Juliette86 schreef:
*Ben eigenlijk best wel nieuwsgierig wie je dat heeft wijsgemaakt*
Zo'n dame die je aan de telefoon krijgt als je de verzekering belt. ;) Volgens mij was ik toen nog bij unive verzekerd (maar kan ook een andere maatschappij zijn). Woonde toen nog thuis en toen regelde mijn vader dat.
Maar in wel meer toppics wordt erover gesproken dat de verzekering moeilijk kan doen als je geen cap draagt. Maar moeilijk doen is wat anders dan niet uitkeren... Las overigens ook dat iemand van haar paard was gevallen waarbij haar cap stuk was gegaan en dat op de verzekering wilde verhalen, haha, zou leuk zijn als ze dat uitkeren!

kmblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:44

Volgens mij is het heel simpel.

Als je openbare weg rijd is de ruiter en soms zelfs de eigenaar aansprakelijk voor eventuele schade. Je normale WA verzekering dekt in principe deze schade. Een aantal verzekeringen kennen evenwel een uitsluiting bij bijvoorbeeld meer dan xx huisdieren, bij het in gebreke zijn van de sporters, etc. Als je dan een ruiterbewijs hebt dekt de ruiterbewijsverzekering de schade wel.

Het verhaal van het niet ruimen van paarden omdat ze huisdieren zijn klopt volgens mij niet. LNV heeft volgens mij aangegeven juist als er een besmettelijke dierziekte uitbreekt tot ruiming over te gaan. We hebben gelukkig nog geen echt besmettelijke dierziekte bij paarden meegemaakt. Maar één keer kan de eerste keer zijn.

Het is je eigen verantwoordelijkheid om extra kennis en vaardigheden op te doen voordat je buiten gaat rijden. Als je een trekker, brommer of auto rijd mag je ook niet maar zo de weg op. Waarom dan wel met een paard van 800kg. Een minimaal nivo van kennis en vaardigheden lijkt me logisch. Ik heb daarom mijn koetsiersbewijs enkel, dubbel en langspan gehaald. En ik moet eerlijk zijn ik heb er veel van geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:50

kmblue schreef:
LNV heeft volgens mij aangegeven juist als er een besmettelijke dierziekte uitbreekt tot ruiming over te gaan.

Klopt maar dat is een recente wijziging naar aanleiding van de dreiging van paardenpest, westnijl enz. Ik doelde met name op de gevallen van MKZ, BSE en de varkenspest.

Pempy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:59

Ik heb nu nog geen ruiterbewijs, maar omdat je bij bepaalde bossen hier in de buurt een ruiterbewijs moet hebben, ga ik er toch een halen.
Ik rijd nu heel veel buiten in een soort park/bos waar je volgens mij geen ruiterbewijs hoeft te hebben.
Met 2 anderen ga ik bij Stal 't Reelaer m'n ruiterbewijs halen in 1 weekend, dat kost € 325 voor het hele weekend inclusief alles ;)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:08

Ik heb geen ruiterbewijs. En rijd dagelijks door de bossen.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:04

Ik heb mijn ruiterbewijs gehaald een aantal jaar geleden toen ze het organiseerde op de manege.
De schade is gedekt tot ongeveer 650 000 euro per schadegeval. Ik denk dat bij eventuele schade het papierwerk beperkter is wanneer je je op die verzekering beroept als op je WA (minder discussie). Je betaald 25 euro per 2 jaar, wat je nou niet een hoop geld kan noemen vind ik. Wat het afleggen van het examen kost weet ik niet meer.
Je hoeft het dus niet te halen, maar ik vind het althans wel nuttig, zeker als je veel op pad bent en ooit in een gebied wil rijden waar het wel verplicht is.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:58

Charr_x schreef:
Ik heb mijn ruiterbewijs gehaald een aantal jaar geleden toen ze het organiseerde op de manege.
De schade is gedekt tot ongeveer 650 000 euro per schadegeval. Ik denk dat bij eventuele schade het papierwerk beperkter is wanneer je je op die verzekering beroept als op je WA (minder discussie). Je betaald 25 euro per 2 jaar, wat je nou niet een hoop geld kan noemen vind ik. Wat het afleggen van het examen kost weet ik niet meer.
Je hoeft het dus niet te halen, maar ik vind het althans wel nuttig, zeker als je veel op pad bent en ooit in een gebied wil rijden waar het wel verplicht is.

Lijkt me eerder juist meer werk, de verzekering van het ruiterbewijs gaat het namelijk vervolgens alsnog verhalen bij je eigen WA verzekering..

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:17

biancavos schreef:
Charr_x schreef:

Lijkt me eerder juist meer werk, de verzekering van het ruiterbewijs gaat het namelijk vervolgens alsnog verhalen bij je eigen WA verzekering..

Ja, maar dat is dan jou zorg niet meer. De verzekeraar wordt in jou rechten gesubrogeerd en daar hoef jij dan niets meer aan de doen.
Ik denk dat je met de WA het probleem krijgt of paarden onder "huisdieren" vallen en of dat geval van schade onder je dekking valt.

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:30

Onder de WA verzekering valt zeker paarden ik heb het zelf meegemaakt dat er wat vergoed moest worden.
De eigenaar is altijd verandwoordelijk voor het paard ook als je verzorgster ermee buiten is. En moet het dus via de eigenaar worden opgelost.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:40

Ik heb ruiterbewijs.

Het klopt wel dat als je theorielessen hebt, je van alles voorgeschoteld krijgt wat je meestal al weet, tenminste bij mij wel.

Maar over een paar dingen over de hoeven was wel interessant, zoals een doormidden gezaagde been en hoef.

praktijk examen was zeer pittig, maar ook dat haalde ik met gemak, zoals op een hele grote grasveld, dat swinters dienst deed als schaatsbaan, alle paarden weer afzadelen, zadels op de grond neerleggen, en weer opzadelen, en dan werd er gecontroleerd of je goed had gedaan, toen mochten we allemaal 1 voor 1 apart de hele veld in galop afleggen.

Daarna met de hele groep tegelijk.

Toen het springen, of je daar controle over had en of je wel goed kon blijven zitten.

Toen een soort schrik parcours afleggen, je moest het te paard alles doornemen, wapperende zeilen op de hindernis, en dan moet je ertussen in gaan rijden, en of je paard onder controle had als het schrok en of niet wilde, meer van dat soort geintjes.

En van hoe je je paard verzorgde/poetste, alles werd in de gaten gehouden.

ook in het verkeer rijden.

Er is dan ook een paar gezakt.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:49

ik wil er een gaan halen maar ik weet niet hoe of waar(heb geen eigen paard maar op mijn verzorgpaard) en ik mag niet eerder buiten rijden voordat ik mijn ruiterbewijs heb.
maar nu het probleem ik weet niet waar ik het moet helen en wat het kost, en moet je dan op je eigen paard rijden of wat?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:56

Ik vind het ruiterbewijs een onzinnig iets.
Ik heb hem overigens ooit eens gehaald, dus ik weet waar ik het over heb.
Op zich zitten er hele nuttige dingen in, de theorie was best interessant maar ik vind het totaal irrelevant dat je het verschil weet tussen een sokje, een sok en een wit voetje.
Het praktische examen is best zinvol maar het zegt alleen iets over jouw vaardigheden met dat ene paard.
Waar ik mij het meest aan stoor is die bezopen koppelverkoop met een AVP-verzekering waar ik niet op zit te wachten; ik ben zelf al voldoende verzekerd.
En als je ooit wat krijgt, vragen ze eerst of je zelf verzekerd bent, en zo ja, dan doen ze niks voor je. Ik heb dat zelf ervaren.

Eerder had SRR een convenant met Natuurmonumenten en droegen ze een deel van de 2-jaarlijkse ruiterbewijskosten af aan Natuurmonumenten. Natuurmonumenten stelde daarvoor in ruil haar terreinen open voor ruiters met ruiterbewijs en zou het geld in onderhoud van ruiterpaden steken. Dat is niet gebeurd en toen is het convenant opgezegd. Nu zijn er nog maar heel weinig gebieden waar het ruiterbewijs verplicht is.

@sinatjuhh
Alleen in jouw geval kan ik me goed voorstellen dat je hem wilt halen. Er zijn genoeg maneges/stallen waar je een weekendcursus kunt doen. Dat is normaal gesproken altijd op een manegepaard. Op www.ruiterbewijs.nl kan je een examenkalender downloaden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:59

Ja het is ook eigenlijk wat onzinnig iets, maar ben wel er gerust op dat ik het heb.

maar is geen bewijs van dat je goed kan paardrijden en of er goed mee kan omgaan.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:34

beantsje schreef:
@sinatjuhh
Alleen in jouw geval kan ik me goed voorstellen dat je hem wilt halen. Er zijn genoeg maneges/stallen waar je een weekendcursus kunt doen. Dat is normaal gesproken altijd op een manegepaard. Op http://www.ruiterbewijs.nl kan je een examenkalender downloaden.

de dichst bij zijnde manege waar het word georganiseert is manege meulendijks alleen er staat niks op het progromma meer bij die manege en de rest is allemaal zo ver weg, dus ik zou denk ik nog wel even moeten wachten voordat ik hem kan halen :(:)

Vassilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:35

Dat ruiterbewijs is naar mijn mening de grootste onzin ooit verzonnen! Ik rijd al die jaren al gewoon zonder.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:26

ik heb mijn ruiterbewijs pasgeleden gehaald.. omdat ik soms wel is op de veluwe ga rijden met een trektochten. Daar is het wel verplicht, Ik denk dat het ruiterbewijs toch ooit nog een keer verplicht word en dan zal de prijs ervan ook wel flink naar boven gaan, dus heb hem nu alvast maar gehaald..

kennissen van ons hadden een ongelukje gehad met het paard.. en konden niet terecht bij hun ruiterbewijs-verzekering maar wel bij hun WA.. zo is dat andersom ook dus het is opzich wel makkelijker, vergoed de ene het niet dan de andere wel.. (denk ik:P)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:43

UniQueLady schreef:
ik heb mijn ruiterbewijs pasgeleden gehaald.. omdat ik soms wel is op de veluwe ga rijden met een trektochten. Daar is het wel verplicht, Ik denk dat het ruiterbewijs toch ooit nog een keer verplicht word en dan zal de prijs ervan ook wel flink naar boven gaan, dus heb hem nu alvast maar gehaald..

Het ruiterbewijs is maar op een heel klein stukje Veluwe nodig: om een vergunning te kopen voor een stuk van Veluwezoom en bij de gemeentebossen van Arnhem. De rest van de Veluwe is geen ruiterbewijs voor nodig en daar kun je uitgebreid trektochten in houden.
En ooit, ja ooit, zal de hemel vallen en dragen we allemaal een blauw hoedje....... :z

correctie, zelfs niet meer voor de Veluwezoom volgens hun eigen site:
Citaat:
Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht

Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:44

Het ruiterbewijs gaat niet voor je WA-verzekering (of hoe dat ding ook inmiddels heet). Dat staat er ook duidelijk op, ze vergoeden alleen schade die niet al door andere verzekeringen wordt gedekt. Dus in mijn geval moet het voor meer dan 1,5 miljoen euro per ongeval fout gaan wil het ruiterbewijs iets uit hoeven keren.

Mauza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:14

Ik heb zelf WEL een ruiterbewijs. Gewoon puur om de veiligheid. Maar het is hier (twente) niet verplicht. Maar het is wel handig vind ik voor het eventueel huren van een paard, aangezien de meeste maneges toch wel ruiterbewijs vragen bij het huren van paarden. Maargoed ik heb het bij Stal t'reelear gedaan. Daar kun je het in 1 weekend halen. Je kunt me pb'en voor de site ;) (of zelf opzoeken).

Noodle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:17

Toen ik 16 was heb ik mijn ruiterbewijs gehaald, mede omdat ik dacht dat ik dat wel nodig zou hebben als ik op verschillende locaties buiten zou willen rijden.

Nu inmiddels tien jaar later heb ik mijn papiertje nog nooit ergens hoeven laten zien en vraag ik me soms af waarom ik er destijds zoveel geld en tijd in heb gestopt.

Aan de andere kant heb ik erg veel geleerd tijdens de voorbereidingen op het examen voor het ruiterbewijs en ik kan altijd wel lachen om mijn zus (die zelf niks met paarden heeft), wanneer ze trots aan anderen vertelt dat haar zusje Het Ruiterbewijs heeft. Die denkt dat het heel wat is in de paardenwereld :D