Op paardentrektocht vakantie vanuit huis... ride and see

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:33

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:57

Onlangs heb ik de opblaasmat van ThermARest gekocht, de neoair, eigenlijk is het een luchtbed. Weegt weinig, moet ik opzoeken, iig minder dan de prolite. Hij is helaas wel 2 keer zo duur. Maar ook 2 keer zo dik. ( heeft ook een inovative prijs gewonnen). Zo vind ik iedere keer dingen die lichter zijn en minder volume hebben.

Ik heb wel met pannen en brandertje gereden, maar de lol die ik ervan had vond ik minimaal. En ja, zonder kookspullen is het afwachten wat je eet. Soms 2 dagen alleen Bammetjes, maar er is altijd wel ergens een frietkraam of winkel te vinden waar iets substantieels te vinden is hoor. Ik rij zonder voedsel.
Verder bezuinig ik op kleding. Lichtgewicht, snel droog kleding is fijn. Als je een heel klein beetje wasmiddel meeneemt, kun je dat tussendoor wassen.

Slippers gaan wel mee, maar dan slechts 1 paar voor ons 2en. Bij heel mooi weer neem ik mijn Tevaas mee, daar kan ik ook goed op lopen en kunnen ook onder de douche.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:11

Jet schreef:
HC, bedoel je zoiets: http://www.futurumshop.nl/product/6121- ... oduct_info . Weegt toch nog bijna 1 kg. Geen idee wat slaapmat en slaapzak los zouden wegen, misschien is dit inderdaad wel lichter.

Matje en slaapzak wegen iets meer tot ongeveer hetzelfde. Met name een matje van voldoende formaat en dikte is gewichtig. Het grootste voordeel is dat je maar één rol hebt.
Je kan er ook je binnenzak in meerollen, zelfs wat kleding.

Te paard trekken is, als je niet van logies naar logies wil rijden, basic. Alles wat je aan luxe mee wil nemen heeft gewicht en compliceert de bepakking. De prijs betaalt jouw paard.
Als je er open voor staat is het een geweldige manier om de existentiële zaken (weer) te leren waarderen.

Als je buiten de Randstad woont, kan je met thuis als basis op twee manieren basiservaring opdoen.
1. vanuit huis een werkweek lang ´bloemblaadjes´ rijden = telkens thuis overnachten (voordeel is dat het paard thuis echt goed uitrust en je realtief lange dagaftsnden kan rijden)
2. een gróóóte cirkel om thuis rijden = wel in bivak maar relatief korte afstand van thuis (voordeel is dat je bivakervaring opdoet maar zó thuis bent bij negatieve ervaring)

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:08

Déze:

http://www.decathlon.es/ES/videos-quech ... 6636/#haut

Het komt hier toedoedoedoe goed uit.
Ik ga met zoonlief in de bergen wildslapen en hij heeft geen eigen slaapzak. Koop ik déze voor hem en hij leent me deze graag uit.
Het is geen set voor koude nachten dus mijn eigen mummieding met matje blijft in emplooi daarvoor.
Helemaal goede combi. Een setjes voor lekker weer en een setje voor looopneuzenweer.
Ik ga proberen deze week naar de kust te gaan en een Decathlon binnen te lopen.

hc

e_horse

Re: Op paardentrektocht vakantie vanuit huis... ride and see

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:13

Citaat:
1. vanuit huis een werkweek lang ´bloemblaadjes´ rijden = telkens thuis overnachten (voordeel is dat het paard thuis echt goed uitrust en je realtief lange dagaftsnden kan rijden)

Dat vind ik wel een leuke optie!

Wat ik ook een keer deed met een vriendin: onze paarden en ons zelf af laten zetten op X km van huis en dan terug rijden.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:37

Wat een boel bruikbare tips!
Merci bien.
Ik ga verder snuffelen naar leuke adressen in de buurt. Ik denk niet dat ik ga lopen klooien met pannetje en brandertje, weet het eigenlijk wel zeker, ik zoek wel een supermarkt ofzo, blijf in Nederland, dus mogelijkheden zat hoor.
Helaas is "bloemblaadjes" rijden hier niet echt leuk, dan blijf ik op de weg in een polder, niet mijn beoogde beeld, dan erbij wil ik er thuis juist even uitzijn vanwege mijn scheiding ;)

Nu ja, ik ga snel verder zoeken :x

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:41

Kan je het dan niet zo doen dat je de eerste dag naar een mooie plek rijdt ( van tevoren besproken) en van daaruit "bloemblaadjes" gaat rijden? Niet iedere keer het gesleep met van alles en nog wat en toch in een mooiere, andere omgeving zijn?
Eigenlijk deed ik een beetje hetzelfde met Lou, ergens in een mooie omgeving op een camping gaan staan en dan daar lekker het bos in.
Hier in de kop van Noord-Holland is het ook voornamelijk langs de weg rijden als je geen trailer hebt. En om nou iedere keer naar Schoorl naar het bos te gaan... Dat heb je met een paar keer ook wel gezien, helemaal als je zoals ik nu heel veel moet stappen en alleen een beetje mag draven en niet mag galoperen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:01

Citaat:
Huertecilla schreef:
Ik neem ook geen tent mee, maar een grote poncho welke een prima tent voor de nacht is.

Rij met lekkere maar lichte loopschoenen + chaps. Dan heb je verder alleen een paar slippers nodig.

Ehm, ja die poncho is een heel goed idee, alleen ben ik ze in NL nog nooit tegen gekomen. Heb jij merken, namen, andere tips hiervoor?

moet zeggen dat ik op de trektocht 2 jr terug met regen regen en regen en soms tussen de opklaringen door regen
toch wel heeeel erg blij was met een droge tent :D
(en droge kleding .. en een warm bakje koffie .. die had ik in oplos vorm kant en klaar per bak in een zakje gedaan)
de sneldroog handoeken nemen weinig ruimte in en drogen razend snel , wat was ik blij met die dingen
verder idd mini tandenborstel pasta etc etc etc
en als je samen gaat hoeft maar een der 2 die dingen meetenemen

slippers :? gewoon 1 paar goede (ademnde waterdichte) schoenen doen wonderen

wel hadden we kleine paarden apotheek bij ons (blauwspray was ik vooral blij mee :') .. doorrij plekken waren zo verdwenen
(had 1e dag verkeerde onderbroek aan ))

had slaapzak in vuilnis zak en zelf opblaasbare mat opgerold achter mijn zadel omhoog gebonden
werkte prima zo
al mijn spullen lees droge kleding etc drinken voor onderweg en in mijn geval evergreens :D
paarden borstel opvouwbare hoevenkrabber etc zat in de pommel tas welke ik voorop had gebonden

we deden wel iets meer dan 30km pdg .. wel tempo en rustpauzes aanpassen aan bepakking en afstand
we hadden van te voren wel slaaplokaties geregeld
avodneten werd per dag ingekocht in een dorp nabij de slaapplaats

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6TMODXYW.jpg

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:05

nickyu schreef:
moet zeggen dat ik op de trektocht 2 jr terug met regen regen en regen en soms tussen de opklaringen door regen
toch wel heeeel erg blij was met een droge tent :D
(en droge kleding .. en een warm bakje koffie .. die had ik in oplos vorm kant en klaar per bak in een zakje gedaan)

Dat zeg je nu twee dingen..ik heb redelijk wat kampeerervaring, ook 'wild' en alleen, en als er één ding is waar ik zo'n hekel aan heb dat het me echt niet meer overkomt is 's nachts kou hebben (en dus ook nat worden).
Ik reis al jaren, zelfs in de tropen met een slaapzak die goed is voor de noordpool (non freeze point op -25, comfortgrens op -10), ik heb altijd het beste slaapmatje op de markt (geen compromis op dat vlak :Y) ) en leg daar als ik weet dat het koud gaat worden nog zo'n rescue thermovel op. Dat moet je in de bergen trouwens gewoon mee hebben, dat kan echt je leven redden als je onderkoeld raakt.

Verder zit ik in die slaapzak dan ook nog eens dikwijls in een fleece zak, dat laagje meer maakt mega verschil in warmte! En ik draag speciale fleece slaapsokken die mee in de slaapzak gerold zitten, zodat ik ook niet in de verleiding kom ze in mijn schoenen te dragen (eens bezweet zijn ze niet meer warm). Om het af te werken slaap ik (tenzij het 25° is :P ) ook altijd met een muts op buiten. De meeste warmte verlies je langs je hoofd, en als je hele lichaam in een slaapzak zit en enkel je hoofd steekt er uit (of in zo'n kap) al zeker.

Zonder tent gaat alles dan ook nog eens in een gore-tex waterdichte hoes, soort tent-zak met alleen een boogje vooraan. Of in de hangmat, nog steeds mijn favoriet maar je moet wel ergens aan kunnen hangen. Met de hangmat neem ik overigens nog steeds het matje mee, om mijn rug mee te isoleren, want die parachuttestof van zo'n hangmat is drie keer niks, daar komt de wind ijzig doorheen.

Weegt massaal veel alles samen zou je denken, maar dat valt erg mee. En ik bespaar met plezier op wat anders als ik zeker kan zijn dat ik een comfortabele nacht ga hebben.

En ja, zonder kop oploskoffie, desnoods koud, ben ik ook geen mens 's morgens :D

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 09:33

Jet schreef:
Kan je het dan niet zo doen dat je de eerste dag naar een mooie plek rijdt ( van tevoren besproken) en van daaruit "bloemblaadjes" gaat rijden? Niet iedere keer het gesleep met van alles en nog wat en toch in een mooiere, andere omgeving zijn?
Eigenlijk deed ik een beetje hetzelfde met Lou, ergens in een mooie omgeving op een camping gaan staan en dan daar lekker het bos in.
Hier in de kop van Noord-Holland is het ook voornamelijk langs de weg rijden als je geen trailer hebt. En om nou iedere keer naar Schoorl naar het bos te gaan... Dat heb je met een paar keer ook wel gezien, helemaal als je zoals ik nu heel veel moet stappen en alleen een beetje mag draven en niet mag galoperen.

Jup, wsl wordt het wel zoiets, nog even goed kijken waar ik dan in de buurt wordt zitten.
IIG staat al wel vast dat het de Utrechtse Heuvelrug wordt :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:13

nickyu schreef:

30 km. doe je in 2,5 - 3 uur. Blijven er nog 21 van de 24 over.
Mega fijn als je na douchen of poedelen bij een waterbak in slippers kan stappen en niet met sokken en schoenen hoeft te hannessen.
Het is verder erg slecht om dezelfde schoenen aan te houden zonder wisselen. In de regen en hitte worden je voeten toch zacht en dat is na een paar dagen ellende.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:29

Bandida schreef:
En ja, zonder kop oploskoffie, desnoods koud, ben ik ook geen mens 's morgens :D

Daarvoor hou ik de laatste bak in de thermos. Het wolkje Baileys houdt het koud prima drinkbaar :)*

Wat betreft het thermovel zijn er meer dingen die kritisch kunnen zijn.
Het hangt echter heel sterk af van of je alleen met twee of drie rijdt.
Als je in je eentje verder weg gaat hier moet je verschillende oorzaken van shock kunnen voorkomen anders heb je geen zelfreddende káns.
Met zijn twee verschuift dat maar de tweede moet de ander voor hulp wel alleen kunnen laten.
Met zijn drie ligt het wéér simpeler.
Wat met twee of drie weer niet vergeten mag worden is dat de hulphaler dan alléén gaat en dus...
Met vier op pad is alleen in de meest extreme gebieden zinvol en dan nóg geldt dat meer ruiters meer kans op een probleem hebben.
Ik ga dus graag alleen op pad; minimum aan complexiteit.
Het enige waar ík me in mijn achterhoofd ´druk´ over maak is een dijbeenbreuk. Dat moet je gewoon voorkomen, probéren te voorkomen en aangezien ik met een kunstheup rij is dat een punt om in te calculeren.

Dat is echter op de Utrechtse ´heuvel´rug allemaal geen punt :D

hc

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:07

Huertecilla schreef:
Dat is echter op de Utrechtse ´heuvel´rug allemaal geen punt :D

hc

Ik weet wel wie ik mee neem op een eventuele survivaltocht HC :D

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:19

De omgeving Hilversum/Soest is erg mooi bos om te rijden maar...
Voor Soest heb je een penning nodig, Hilversum is geloof ik grotendeels Goois Natuurreservaat. Heb je ook een penning voor nodig...(is een andere als Soest).
Zolang je op de paden blijft van staatsbosbeheer heb je geen penning nodig. Er zit ook nog een stuk Pijnenburg in het bos en ook daar heb je weer een penning voor nodig. Nou zijn ze van Soest en GNR erg streng in het controleren en vrij snel van de boetes. Van Pijnenburg heb ik nog nooit een boswachter gezien.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:37

Wat je zou kunnen doen ipv een brander, is een minibrandertje op tabletten! Erg ideaal. Eten erop koken gaat je niet lukken, maar dan kan je jezelf in elk geval van een kop thee (of koffie natuurlijk) voorzien. Dingen kosten niks en wegen nog minder: http://www.berghut.be/index.php?manufacturers_id=30&osCsid=d4ba44970edfd950520d50081edbb9cd. Ook bij de vrijbuiter te verkrijgen, tenminste, destijds wel.

Verder hebben veruit de meeste campings (ook boerencampings van de SVR) wel een wasmachine waar je gebruik van mag maken. Op die kleine boerencampingjes is er vaak ook wel veel te regelen: ik heb regelmatig met mensen meegegeten (de eigenaren van de camping, maar ook willekeurige campinggasten) en als dat niet kon en er was niks in de buurt, kon er vaak wel een fiets geleend worden.
Eten voor jezelf komt goed, maar wat doe je met eten voor je paard? Leeft die nu op gras of krijgt hij ook krachtvoer? Als je vantevoren je route uitstippeld, kan je ook vantevoren eventueel krachtvoer rondbrengen. Als hij het enkel op gras doet is dat nog makkelijker natuurlijk.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 19:15

Ik ga niet naar Soest/ Lage Vuursche maar echt de kant van Driebergen/ Leersum op.
1 van de simpelste reden is dat ik geen ruiterbewijs heb en dat heb je in Soest en omgeving wel nodig.

@Lalidan: mijn rarebier doet het briljant op gras en daar heeft ie vast genoeg aan. Wellicht dat ik bij vriendinnetjes van mij nog een zak muesli neerzet voor het extra en dat op ga halen onderweg oid... Gelukkig zit je in NL nooit zo ver van de bewoonde wereld :x

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:49

ok had alleen je 1ste post gelezen. In ieder geval veel plezier met je rit!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:55

Antheman schreef:
Onlangs heb ik de opblaasmat van ThermARest gekocht, de neoair, eigenlijk is het een luchtbed. Weegt weinig, moet ik opzoeken, iig minder dan de prolite. Hij is helaas wel 2 keer zo duur. Maar ook 2 keer zo dik. ( heeft ook een inovative prijs gewonnen). Zo vind ik iedere keer dingen die lichter zijn en minder volume hebben.

Ik heb 'm ook gekocht, die kon je ook dubbel vouwen en dan oprollen waardoor ie met gemak in de ortlieb tas paste, heerlijk!

Citaat:
Slippers gaan wel mee, maar dan slechts 1 paar voor ons 2en. Bij heel mooi weer neem ik mijn Tevaas mee, daar kan ik ook goed op lopen en kunnen ook onder de douche.

Dat had ik idd van jou afgekeken. Het is echt heerlijk als je je wandelschoenen kan uittrappen als je aankomt en ff de pootjes kan luchten (zeker omdat ik eczeem heb op mijn voeten, wat erger wordt als ik de hele dag schoenen aanheb). Noortje had ook lol van de slippers als ze ging doucen (zeker omdat het niet overal even schoon was :r )

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:23

Ik had de iets luxere versie van ThermARest.. en die heb ik ook dubbelgevouwen ;-) Pastte ook in de Ortliebtas, maar was ietsje groter dan die van Arabesk (ook ietsje comfortabeler denk ik).
De mijne is al een jaar of 15 oud en heeft al heel wat fietsvakanties meegemaakt, maar had nog nooit meegemaakt dat ie dubbelgevouwen en opgerold werd :+

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:41

Huertecilla schreef:
nickyu schreef:

30 km. doe je in 2,5 - 3 uur. Blijven er nog 21 van de 24 over.
Mega fijn als je na douchen of poedelen bij een waterbak in slippers kan stappen en niet met sokken en schoenen hoeft te hannessen.
Het is verder erg slecht om dezelfde schoenen aan te houden zonder wisselen. In de regen en hitte worden je voeten toch zacht en dat is na een paar dagen ellende.

hc

wij reden 5 a 6 uur per dag
ivm met mijn reuma lijf met 2 uur pauze tussen door (in 3 delen)

regen en hitte ??? lol ...

het is onmogelijk om in nl
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend
weer te hebben :D

het is hier nooit
38 graden en vochtig tegelijkertijd :D

maar wat is er mis met blote voeten ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:34

nickyu schreef:
maar wat is er mis met blote voeten ?

Als je die openhaalt is dat een PROBLEEM.
Op de Utrechtse heuvelrug niet, maar ergens afgelegen wel.
Een wondje aan je voet infecteert als een wilde in de vochtigwarme sok in je schoen.
Een pijnlijke voet houdt in dat je niet te voet gaat klimmen/dalen, in het zadel blijft en wel slecht rijdend. Dat slóópt je paard.
Nogmaals, geen punt als je gewoon kan bellen.
Wat is het probleem van slipper wél meenmenen?

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:36

http://www.theequinest.com/images/adaev-horse-1.jpg
Dit heb ik gisteren even getest, maar dan aan een lederen halsriem ipv een halster, en ik denk dat dat wel werkt. Paar keer een vreemde blik, en een kleine test met wat kan aan beweging en wat niet, maar na drie minuten puzzelen gewoon verder gewoon rustig grazen en rondsloffen. Volgens mij leren ze dat heel snel. Voordeel vind ik dat je het heel snel en vrij veilig los kan doen zonder in de buurt van de benen te moeten gaan (bullsnap aan de halsriemkant). Nadeel is dat ze toch nog redelijk mobiel zijn, al zal je geen km's achter je paard moeten zoeken, maar is niet iets voor in de dorpskern.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:37

ruimte :D
tja je mot ook niet gaan lopen met je blote pootjes
ook niet op de utrechtse heuvelrug
maar ook niet met slippertjes (teken)
of ikje met allergie"tjes" helemaal niet (mugjes en andere prik en bijtbeesten )

dus ik draag goede sokken en bij aankomst even indien nodig
droge sokjes aan ..
in de slaapzak uiteraard blootvoets ..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:40

Bandida schreef:
Dit heb ik gisteren even getest, maar dan aan een lederen halsriem

Annecleto hier in het dorp heeft die leren halsband voor paarden gewoon in het rek hangen :D
Wordt hoofdzakelijk gebruikt om een piara merries, 4-6 , tegelijk te leiden.

Voor mij is dat een betere oplossing dan enig hoofdstel. Lang leidtouw eraan clippen en het andere einde clip je aan een pen in de grond. Een steen om de pen in de grond te meppen is er altijd wel hier.
Het is alleen wel zwaar. Een ring in het leidtouw splitsen en de clip daaraan werkt ook als een halsband en weegt niets extra. Omdat ik daarmee dagelijks beleer zijn de paarden er volledig aan gewend. Licht, praktisch en dubbelfunctioneel.

Dat dubbel- of multifuctioneel vind ik een uitdaging op zich: spullen die meegaan zó te kiezen dat ze een dubbelrol hebben en je dus de helft meeneemt :D
De reserve tiestrap als riem en/of bagagetouw. Leidtouw als ankertouw én halster. Slaapzak en -mat in één. Liefst mechanisch nachtzichtbaar horloge als kompas en wekker. Poncho als tent en grondzijl etc.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:53

Huertecilla schreef:
Annecleto hier in het dorp heeft die leren halsband voor paarden gewoon in het rek hangen :D

Had ik dat geweten..heb hem via Hue & Hott, vermoedelijk een pak duurder.