wat te doen tijdens een onweersbui met buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:49

Jolliegirl schreef:
Ik heb een keer met paard in een bushokje gestaan...
tijdens onweer... was bij een groot meer.. echt openvlakte verder.. dus in een drafje naar de eerste beste schuilpklej gegaan... een bushokje dus

stopte er een bus..... := :') die vroeg of we mee wilden ;)

_O- _O- _O-
leuk die humor van de chauffeur :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:50

Jolliegirl schreef:
stopte er een bus..... := :') die vroeg of we mee wilden ;)

Whahaha :+ kon je paard wel door de deur dan? :=

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:55

Whahaha, geniaal! _O- Via de achterdeur naar binnen hehe. Who needs a trailer anyway :') Zie het helemaal voor me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:32

nu ik eraan zit te denken...
als ik buiten rij ga ik of links het pad af of rechts
als ik links het pad ben afgegaan en het gaat onweren dan moet ik over een best hoge brug, dus ben ik het hoogste punt in de wijde omtrek
als ik rechts het pad ben afgegaan dan moet ik door iets van 100 meter open vlakte

dus wat er ook gebeurt als ik buiten rij en het begint te onweren ben ik sowieso niet veilig...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:39

Asyaa schreef:
nu ik eraan zit te denken...
als ik buiten rij ga ik of links het pad af of rechts
als ik links het pad ben afgegaan en het gaat onweren dan moet ik over een best hoge brug, dus ben ik het hoogste punt in de wijde omtrek
als ik rechts het pad ben afgegaan dan moet ik door iets van 100 meter open vlakte

dus wat er ook gebeurt als ik buiten rij en het begint te onweren ben ik sowieso niet veilig...

Dan ga je dus op je hurken zitten, armen om je knieën geslagen en je voeten tegen elkaar aan. Dat en dat alleen is de juiste houding om een schijn van kans te maken een direkte inslag te overleven. Besef wel dat het op dat moment hoe dan ook einde paard is. Een paard overleeft een inslag niet, punt, uit.

Het beste is nog steeds je uit de voeten maken VOORDAT je in die onweersbui terecht komt. Je hoort ze vaak al op afstand aankomen, dus je hebt veelal tijd genoeg om te maken dat je wegkomt.
Elke seconde die tussen de bliksem en de donder zit, betekend dat die bliksem X x 340m bij je vandaan is.

Meer weten, meer details, vraag gerust, het is mijn dagelijks brood :D

ikke20

Re: wat te doen tijdens een onweersbui met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:47

heb het 1 keer meegemaakt zat net uiterste puntje van het bos hoorde ik gerommel. even gewacht nog paar keer gehoort. toen paard in galop gezet. en naar huis gecrost. heb sluiproute naar stal moest ik nog 10 min over fietspad (in goede draf)en daarna over braakliggend terrein. daar goede galop overheen(ken dat terrein wel en is kort gras dus wel verantwoord) was binne 15 min thuis en ree net voor de bui uit. was echt net op tijd thuis. anders had ik nog onder brugge kunnen schuilen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:51

Ik zat er gister midden in, en was op 1 uur afstand van mijn huis, ben zo snel mogelijk naar de bosrand gesjeesd en daar langs huizen terug gedraafd, foef wat was ik bang :+ gelukkig mijn pony niet..

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:14

een stevig gallopje voor de afleiding van het paard en dan ben je ook nog sneller bij een schuilplek en keihard door de regen crossen kan best cool zijn af en toe:P

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:15

oja en vooral niet onder de bomen gaan rijden he:P

apincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:34

hoi
ikke wat is je beroep , dat je er dagelijks mee bezig bent.
maar heb idd wel eens gehoort van op je hurken zitten maar denk dat me gevoel idd eerder zegt zo snel mogelijk de andere kant op .
klopt t trouwens ook dat onweers buien tegen de wind in gaan?
dat is me wel eens vertelt namelijk

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:50

Ik heb het een keer meegemaakt :j ben snel naar stal terug gegaloppeerd. Niet in paniek ofzo, we zijn wel vaker keihard teruggegaloppeerd als het ineens hard gaat regenen ofzo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:01

apincy schreef:
hoi
ikke wat is je beroep , dat je er dagelijks mee bezig bent.
maar heb idd wel eens gehoort van op je hurken zitten maar denk dat me gevoel idd eerder zegt zo snel mogelijk de andere kant op .
klopt t trouwens ook dat onweers buien tegen de wind in gaan?
dat is me wel eens vertelt namelijk

Onweer gaat vaak tegen de wind in. Dat wil zeggen, de wind op de hoogte van de onweersbui gaat vaak de andere kant op.

Maar het is niet zozeer het weer waarmee ik de kost verdien, alswel dat andere effect, elektriciteit. Ik werk voor één van de Nederlandse elektriciteitscentrales en heb als "bijprodukt" daarvan veel te maken met bliksemafleiding en -beveiliging.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:00

Idd naar de weersverwachting kijken.
Als t dan toch gebeurd hoor je het volgensmij wel aankomen, maken dat je thuis komt dus.

Lyniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:01

Ik zou voor dat k naar het bos of iets zou gaan goed het weer in de gaten houden.
& als het dan niet opgegeven is dat het gaat omweren en het alleen omweer is dan kan je wel blijven rijden maar met bliksem zou k stoppen met rijden of terug keren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:33

Lyniee schreef:
Ik zou voor dat k naar het bos of iets zou gaan goed het weer in de gaten houden.
& als het dan niet opgegeven is dat het gaat omweren en het alleen omweer is dan kan je wel blijven rijden maar met bliksem zou k stoppen met rijden of terug keren.

Maarre, donder en bliksem horen bij elkaar. Het ene is er niet zonder het andere, dusse.......

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:35

Nou.. de pony vond die bus enger dan de onweer zelf ;)
buschauffeur moest wel hard lachen :P

Ik heb hier vaak donder meegemaakt zonder bliksen... of de bliksem was niet te zien...??
hier op de campign zitten we vaka genoeg buiten naar de donder te luisteren.. maar de bliksem zien wij niet :n

kan dat uberhaupt wel??

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:37

Wat ik het linkste vind zijn van die losse klappen. Daar is een aantal jaren terug hier vlakbij iemand mee verongelukt. Die schuilde voor de regen onder een boom en ineens was er een losse klap, precies op die boom. Verder is er die dag geen onweer geweest hier in de buurt. Alleen die ene klap... Maar het werd hem wel fataal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:39

Ik heb het gehad toen ik in de Ardennen werkte, met een groep die ik moest begeleiden. Toen we weggingen was het bewolkt maar niet dreigend en op de terugweg begon het ineens de bliksemen en te onweren. Stonden we dan, middenin de weilanden met aan elke kant prikkeldraad :Y) We konden met geen mogelijkheid bij de bosrand of bij de bewoonde wereld komen zonder de weilanden over te steken, dus heb ik maar een flinke galop ingezet tot we weer bij de manege terugkwamen. Gelukkig waren de ruiters ervaren en vonden ze het zelf ook spannend. Al met al was het dus best een leuk avontuur, maar voor mezelf hoef ik dat niet nog eens mee te maken :=

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:45

Ik ben eenmaal in een heftige onweersbui terecht gekomen toen ik in het bos reed. Het weer sloeg binnen enkele minuten ineens helemaal om. De bliksem sloeg zelfs in in de bomenrij naast me. Ik vind het in een bos minder eng dan in een open veld, maar toen werd het me echt te heet onder de voeten. Ik had meteen een stevige draf ingezet op de kortste weg naar huis, maar dat ging blijkbaar niet snel genoeg. Ik heb de teugels losgegooid en toen heeft mijn merrie zelf uitgezocht waar ze heen wilde en hoe hard. We hebben een heel creatieve route genomen in een stevige, maar gecontroleerde galop. Ze wilde maar al te graag weg uit het bos. Het is gelukkig een zeer nuchtere paard. Als ze me in dat noodweer op hol was geslagen in het bos, was dat wellicht nog gevaarlijker dan het onweer zelf.
Maar op zo'n moment vertrouw ik meer op het gevoel van een paard dan op mijn verstand.

Verder zou ik onweer zoveel mogelijk proberen te vermijden. benauwde dagen geven wel een behoorlijke kans op onweer. Op trektocht is dat lastig. Probeer dan een schuilplaats te zoeken. Blijf in geen geval op een open veld.

apincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 15:04

hoi nou bedankt allemaal voor de reaktie's ik ga nu inpakken en dadelijk lekker een weekje kamperen tot vrijdag de voorspellingen zien er momentueel gunstig uit dus hopen dat het zo blijft

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:50

Jolliegirl schreef:
Nou.. de pony vond die bus enger dan de onweer zelf ;)
buschauffeur moest wel hard lachen :P

Ik heb hier vaak donder meegemaakt zonder bliksen... of de bliksem was niet te zien...??
hier op de campign zitten we vaka genoeg buiten naar de donder te luisteren.. maar de bliksem zien wij niet :n

kan dat uberhaupt wel??

nee het hoord bij elkaar ;)
de donder is het geluid dat hoort bij de bliksem alleen geluid is niet zo senl als licht. daarom hoor je pas later een donder. dat is ook waarom je kan tellen tussen de bliksem en de donder om te weten hoeveel km het weg is.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:10

De knal bij de bliksemflits ontstaat doordat de lucht binnen het pad van de vonk sterk verhit wordt en uitzet. De snelle en plotselinge uitzetting van de lucht veroorzaakt een flinke schokgolf die hoorbaar is als donder.

Uit de tijd die verstrijkt tussen bliksem en donder kan men afleiden of het onweer nabij is. Het geluid legt in drie seconden een afstand van ongeveer één kilometer af. Als de donderklap binnen 10 seconden na de bliksemontlading te horen is dan is de betreffende ontlading op ongeveer 3 kilometer afstand.

Van wikipedia :o

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:14

breezy302 schreef:
NienkeNiels schreef:
Stap van je paard af en neem hem aan de hand mee. Kijk of er boerderijen in de buurt zijn kunje daar heen. En anders zoek je gewoon beschutting bij bomen.
Je bent dan vast met een ploeg.
met ze alle overleef je het wel ;)

Als het onweer mag je NOOIT ONDER BOMEN GAAN SCHUILEN! De onweer zoekt het hoogste punt uit om in te slaan!

Maar TS, goede vraag. Ik vroeg het mij ook weleens af. Ik denk gewoon in galop terug naar stal

nou onweer zoekt dus echt niet het hoogst punt hoor... Mijn pony stond in laagland! met bomen! en nog is hij geraakt door de bliksem... in 1 keer van de wereld. Dus dat zinnetje klopt niet.

OT: ik ben nu dus ook als de dood voor onweer.. ik ga gewoon naar een boerderij of dergelijks heen om te schuilen. Bel altijd netjes even aan :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:21

Anne_GTI schreef:
Wat ik het linkste vind zijn van die losse klappen. Daar is een aantal jaren terug hier vlakbij iemand mee verongelukt. Die schuilde voor de regen onder een boom en ineens was er een losse klap, precies op die boom. Verder is er die dag geen onweer geweest hier in de buurt. Alleen die ene klap... Maar het werd hem wel fataal.

3 schichten, 12 uur leefde mijn pony nog 3 uur was die dood, om het maar zo cru mogelijk te zeggen niet meer als 3 schichten geweest en 2 klappen ;( thats what it takes to bring you to hell

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 00:20

Bliksem slaat neit altijd in op het hoogste punt.
Je moet ergens beschutting zoeken.
die bomen zijn sws altijd hoger als jou. En als je op het open veld blijft wordt
je getroffen.
zorg dat iets vlag bij jo hoger is en kalmeer je paard voor zover dit kan.