Wandelaars op het ruiterpad, zeggen jullie er iets van?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:57

Antheman schreef:
Natuurlijk moet dat kunnen.
Maar je moet je paard ook terug kunnen nemen ;)

Nou ja, als je het met mij eens bent, waarom vraag je je dan hierboven af waarom het gevaarlijk is om op een ruiterpad te lopen............. ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:58

ik ben bezig een petitie online te zetten. ik hoop dat ik op veel ondertekeningen kan rekenen. wie weet dat we met zijn allen kunnen zorgen voor een veiliger beleid :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:01

Ik vind dat je als ruiter op het ruiterpad ook moet zorgen dat je je paard tot stilstand kunt brengen zonder iemand omver te rijden.
Dus als er wandelaars zijn mag het niet zo zijn dat je je paard niet onder controle hebt en ze opzij moeten springen voor jou.
Je hebt de verantwoording om op tijd te kunnen stoppen , af te kunnen wenden of wat dan ook,
Heb je die controle niet dan zul je alleen langzaam kunnen rijden.
Ook bij onverwachtse dingen zoals een hond uit de bosjes moet je die controle houden , je moet niet in een gang rijden waar je controle ontbreekt want dan lig je er wel vaker naast.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:03

Waarom zijn er dan nog ruiterpaden, als wandelaars op het ruiterpad gaan lopen? Waarom kan ik dan niet gewooon op het wandelpad? Van wandelaars op het ruiterpad zou ik ook not amused van worden.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:04

Rizette schreef:
Ook bij onverwachtse dingen zoals een hond uit de bosjes moet je die controle houden , je moet niet in een gang rijden waar je controle ontbreekt want dan lig je er wel vaker naast.

Dat is echt onzin.
Ik reed een week of 3 geleden in stap op het ruiterpad toen er van achteren een hond uit de bosjes kwam. Mijn paard schrok zo erg en maakte daarbij zulke rare sprongen, dat ik er af viel. Dat heeft niks te maken met onder controle houden, als ze in paniek zijn dat houd je ze toch niet.

Ik ben het met je eens dat je je paard onder controle moet hebben en dat je een paard makkelijk zou moeten kunnen stoppen, maar dat is helaas niet in elke situatie van toepassing.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:05

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:09

Nadir schreef:
Dat is echt onzin.
Ik reed een week of 3 geleden in stap op het ruiterpad toen er van achteren een hond uit de bosjes kwam. Mijn paard schrok zo erg en maakte daarbij zulke rare sprongen, dat ik er af viel. Dat heeft niks te maken met onder controle houden, als ze in paniek zijn dat houd je ze toch niet.

Ik ben het met je eens dat je je paard onder controle moet hebben en dat je een paard makkelijk zou moeten kunnen stoppen, maar dat is helaas niet in elke situatie van toepassing.

Vind ik ook je kunt veel voorzien, maar niet alles.

Het zijn incidenten, laten we die ook proberen te voorkomen. En omdat het incidenten zijn, hoeft er wat mij betreft geen richtlijnen gegeven te worden. Want normaal gesproken is het ruiterpad voor ruiters en het wandelpad voor wandelaars etc.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:11

Pfff ik heb het een aantal jaren geleden een keer gehad. Was galoptraining met een paard aan het doen voor uithoudingsvermogen bij een cross. Dus ging best in een hard tempo over smalle ruiterpaden. Net voor dat ik een bocht om moest begon mijn paardje te remmen...ik had zoiets van hee..maar hij had gelijk. We kwamen de bocht om en konden vol in de ankers. Vlak voor ons stond een moeder met haar dochtertje in de wandelwagen..pfff..mijn paard zat met zijn neus in de wagen en zijn kont eronder. Kindje nog doodleuk paard, paard...nou ze moest eens weten. Moeder en ik keken elkaar heel verschrikt aan.. Gelukkkig was dit een goed einde maar wel gezegd..van u loopt op een ruiterpad dus er kan nog meer komen. U kunt beter eentje terug. Nou dat deed ze wel en in het vervolg letten ze ook beter op de bordjes net als ik probeer te doen al jaren.

hoewel het soms lastig onderscheiden is hoor Ruiterpad, wandelpad. Laatst een paar keer in nieuw bos gereden zoek de borden..je kan niet eens hard..want je weet de weg niet en soms is het zoeken geblazen welk pad voor jou is. dus kan me voorstellen dat die wandelaars, mountainbikers enz dit ook hebben. En we willen allemaal genieten van het bos dus moeten we gewoon galant zijn.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:14

zij schreef:

willen jullie even kijken en feedback geven? dan kan ik hem straks starten. na starten kan ik niet meer wijzigen namelijk ;)

zouden jullie om iets speciaals niet tekenen omdat er iets fout in staat hoor ik het graag. mss verander ik het dan zodat ik ook jouw ondertekening krijg ;)

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:17

Haha galant zeker! Ik vind het eigenlijk eerder van respect betuigen om mensen wel te waarschuwen wanneer zij (onbewust) op een ruiterpad lopen en hen even op de eventuele risico's te wijzen dan om dit niet te doen. Voor hun eigen veiligheid:)

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:20

Tja. wil toch ergens even mn paard dr benen laten strekken. En dat hoeft geen ongecontroleerde ren galop te zijn. Maar mn paardje vind t zo prachtig om even dr energie kwijt te kunnen. En kan wel in een open veld gaan, maar je mag niet altijd t land op en heb dr zelf door omstandigheden een bepaalde angst voor. Dan is n RUITERpad in het bos een heerlijke uitkomst. Ook al mogen mensen er lopen, je weet als je er loopt er paarden aan kunnen komen. Wees dan niet verbaasd, en hou je hond aangelijnd. Maar goed, dit is mijn mening erover. :o

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:22

Ik heb even gekeken en ik zou ONZINNIG niet in hoofdletters neerzetten eerder onderstrepen ofzo, anders komt het zo schreeuwerig over.
Verder misschien erbij zetten dat als het niet mogelijk is om de regels aan te scherpen om dan de overheid of gemeente voorlichting te laten geven. (er staan op internet echt super veel wandeltochten die gewoon een paar kilometer over ruiterpad gaan). Verder zou ik het zo ondertekenen:)
Laatst bijgewerkt door NIV op 11-06-09 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Re: Wandelaars op het ruiterpad, zeggen jullie er iets van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:26

Tja, als ruiter verwachten we ook dat mensen begrip voor ons hebben in het dagelijks verkeer, laten we dan andersom ook een beetje begrip hebben. Natuurlijk, als mensen op een pad zitten en kinderen daar kuilen laten graven, wordt het een ander verhaal. Maar wandelaars op een ruiterpad? Kan me er écht niet druk om maken. Persoonlijk vind ik het altijd gezellig om mensen tegen te komen onderweg. Ik rijd vaak met mijn paard over een eiland waar veel wandelaars komen. Maar niemand klaagt tegen mij en andersom zou ik dus niet over de wandelaard klagen. Gaat een petitie niet wat ver?

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:31

Ik vind het wel vervelend dat mensen op het ruiterpad lopen, maar hou er rekening mee door niet op een mooie zondag te gaan rijden op de hei (eigenlijk belachelijk als ik er zo over nadenk). Het meest irritant vind ik mensen die op het ruiterpad hun hond uitlaten en niet onder appel hebben. Dat zijn echt een hoop honden hoor.
Ik snap ook wel de neiging van ruiters om eens langs de wandelaars te draven, al is dat dan weer asociaal.
Als ruiters niet over wandelpaden mogen, snap ik niet waarom wandelaars wel over ruiterpaden mogen. En als ze dat doen, moeten ze wel een beetje opletten. Een bocht in een ruiterpad is niet altijd te overzien en zelfs in rustige draf kun je nog een hoop schade aanrichten als je over iemand heen dendert.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:32

Het is geen petitie tegen wandelaars maar een petitie die vraagt om meer regels en duidelijkheid, voor wandelaars en ruiters.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:36

idd. ik kan alleen spontaan niets meer wijzigen omdat het geen concept meer is?
maar ondertussen kun je nog niet ondertekenen omdat het nog een concept is :P

ik heb beheerder al even mail gestuurd, want dit klopt nie volgens mij ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:41

chevax schreef:
Gaat een petitie niet wat ver?

Nogal ja :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:50

ik verplicht niemand het te ondertekenen ;)

kijk maar even in mijn onderschrift. ik heb een tijdje geleden ene topic geopend en darana nog met de boswachter gebeld. hij stond achter mijn punt, maar kon niks ondernemen als hij niet meer mensen er over hoorde. en aangezien mensen in nl erg makkleijk klagen, maar niet snel zullen bellen met de boswachter oid dacht ik: we doe een simpele versie: hoeven mensen alleen nog maar hun naam in te typen ;) en tkan zelfs nog anoniem ook(behalve voor diegene aan wie de petitie gericht is)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:52

Volgens mij ga je alleen maar kwaad bloed zetten: ik heb vaak meer last van andere ruiters die hun paard niet onder controle hebben dan van wandelaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:54

Ach misschien moet iedereen gewoon eens leren wat meer te accepteren van een ander, als wandelaars op een ruiterpad willen wandelen dan moeten ze dat vooral doen. Als beide partijen zich verantwoordelijk gedragen is er toch niets aan de hand? De ruiter passeert altijd in stap en de voetgangers moeten rekening houden met de eventuele risico's die wandelen op het ruiterpad met zich mee brengt (denk aan een paard dat aan de kletter is gegaan en je ondersteboven loopt).

En idd, vaak heb je meer last van andere ruiters die je 'ff in een drafje' inhalen of in volle galop op je af komen dan van wandelaars... Dus maw, verbeter de wereld en begin bij jezelf :Y)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:56

Antheman schreef:
chevax schreef:

Vind ik niet. Als je het er niet mee eens bent, dan teken je toch niet?

Ik vind het een goede tekst, zij!

Wij mogen best eens opkomen voor wat meer rechten in het bos. Het is altijd maar jouw schuld, of de schuld van je paardje,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:58

Ik vind dat het nog steeds 'samen delen samen spelen' is hoor. Het bos is van iedereen, dat er bepaalde stukken voor ruiters verboden worden om te voorkomen dat er overal paarden stront ligt en wandelpaden worden kapot gereden kan ik heel goed begrijpen. Het zelfde is ook voor honden die niet overal los mogen lopen of hier en daar zelfs ook verboden zijn.

Om dan nu te vragen of het halve bos een verbod mag krijgen op wandelaars/fietsers en andere nietruiters. Ik denk dat je daar misschien nog makkelijk het tegenovergestelde mee bereikt. Het is makkelijker een heel bos voor een doelgroep te sluiten dan een bos voor alle doelgroepen en ruiters na.

Met verdraagzaamheid kom je een heel eind.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:58

tuurlijk niet, maar we hebben lang niet het halve bos!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:59

Marjoow schreef:
Antheman schreef:
chevax schreef:

Vind ik niet. Als je het er niet mee eens bent, dan teken je toch niet?

Ik vind het een goede tekst, zij!

Wij mogen best eens opkomen voor wat meer rechten in het bos. Het is altijd maar jouw schuld, of de schuld van je paardje,

Zolang je dan maar niet vergeet dat rechten ook plichten met zich meebrengen!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:02

Ze gaan maar lekker aan de kant.
Ik maak geen op/aanmerkingen.

Als ze groeten zal ik terug groeten.