Alleen naar buiten, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:24

Antheman schreef:
Diablo schreef:
Ja, dat zou ik wel kunnen doen, maar ik vrees dat ik dan de hele weg loop..... :D

Dat is toch niet erg?
Kleine stapjes nemen hoor. De volgende keer kun je een hoek eerder opstappen.
En voordat je het weet, rij jij het hele rondje in het zadel.

Nou, niet erg.....ik denk, dat als ik bijv. halverwege opstap, zij weer stilstaat. Achterwaarts gaan, of wat voor enge dingen ook, doet ze niet. Ze is wat dat betreft echt heel lief. Ze doet gewoon niets :D .

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:25

Antheman schreef:
Jeanine, dan verzin je wat anders.
Ik heb ook wel rondjes volledig in zijn achteruit gelopen hoor!

Heb ik ook gedaan! Door dr flink op dr donder te geven..maar omdat jij zegt afstappen, vandaar ;) achteruit zou idd ook een optie zijn maar aangezien dit paard nog maar 4 is zit die er misschien nog niet op!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:26

Jeanine84 schreef:
Ik zou het toch eens proberen..paard klinkt zo nuchter..moet toch heerlijk zijn met zo'n 1 alleen op zondag morgen in het bos! Even alleen op de wereld! En juist omdat ze zo nuchter is..denk ik dat het gewoon uitproberen is hoor..

Bij ons heb je geen bos, alleen maar landwegen. Daarom ben ik ook zo blij dat ze zo nuchter is, want we komen erg veel groot verkeer tegen.
Misschien is het uitproberen hoor, dat kan best. Ik weet alleen niet hoe ik haar vooruit kan krijgen.....het lijkt me inderdaad super om in mijn eentje met haar er op uit te kunnen gaan, zonder rekening met anderen te moeten houden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:27

Doe je wel wat grondwerk met haar? Ze moet wel t vertrouwen in je hebben dat het goed komt.

De laatste afslag richting huis, vinden paarden meestal niet erg om te nemen. Ik zou echt gaan oefenen op een heel klein rondje. Je loopt ernaast. Vlak voor huis stap je op.
De dag erna hetzelfde verhaal, alleen stap je iets eerder op.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:28

Ik heb mn friese merrie vorig jaar verkocht (is ong dezelfde leeftijd als de jouwe). Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en daarna vnl buiten gereden samen met anderen. Maar ook zij wilde niet voorop, ging steeds langzamer lopen dan en been eraan hielp niets. Heel frustrerend. Terwijl ze in de bak wel echt goed voorwaarts was en ook als ze niet voorop liep buiten.
Uiteindelijk heeft het zichzelf wel opgelost, zij was ook gewoon nog behoorlijk groen. Maar verder nergens van onder de indruk idd (er kwam een keer een ambulance langs en ze vertrok geen spier) Gewoon mee bezig blijven buiten, iedere keer kleine stukjes proberen. (heb het hier dus over een ander paard dan in mn post hierboven). Haar nieuwe baasje maakt heel veel buitenritten, ook alleen en gaat nu helemaal top.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:33

sifra01 schreef:
Ik heb mn friese merrie vorig jaar verkocht (is ong dezelfde leeftijd als de jouwe). Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en daarna vnl buiten gereden samen met anderen. Maar ook zij wilde niet voorop, ging steeds langzamer lopen dan en been eraan hielp niets. Heel frustrerend. Terwijl ze in de bak wel echt goed voorwaarts was en ook als ze niet voorop liep buiten.
Uiteindelijk heeft het zichzelf wel opgelost, zij was ook gewoon nog behoorlijk groen. Maar verder nergens van onder de indruk idd (er kwam een keer een ambulance langs en ze vertrok geen spier) Gewoon mee bezig blijven buiten, iedere keer kleine stukjes proberen. (heb het hier dus over een ander paard dan in mn post hierboven). Haar nieuwe baasje maakt heel veel buitenritten, ook alleen en gaat nu helemaal top.

Dit herken ik heel erg. Ik denk ook vaak dat het misschien inderdaad gewoon nog haar leeftijd is, dat het vanzelf wel komt. En als ze dan weer super reageert op een enorme vrachtwagen, terwijl de anderen flippen, ben ik weer heel trots op haar en denk: waar maak ik me druk om?

Antheman schreef:
Doe je wel wat grondwerk met haar? Ze moet wel t vertrouwen in je hebben dat het goed komt.

De laatste afslag richting huis, vinden paarden meestal niet erg om te nemen. Ik zou echt gaan oefenen op een heel klein rondje. Je loopt ernaast. Vlak voor huis stap je op.

Ik ben heel veel met haar bezig, ik denk ook niet dat het kwestie van vertrouwen is, want dan zou ze toch verder niet overal zo relaxed op reageren? En als we richting huis gaan, wil ze wel makkelijker voorop, dan is het opeens niet meer eng en blaakt ze van vertrouwen.

Maar ook dit kan ik wel eens proberen. Aan de wandel gaan en er steeds eerder op klimmen.

myto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:35

Gewoon beginnen! Start op een vroege morgen (bijv. zondag) als het rustig is en doe een klein stukje en dan weeer terug herhaal dat een paar keer. en rijd eerst even in de bak.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:39

Diablo schreef:
Antheman schreef:

Ik ben heel veel met haar bezig, ik denk ook niet dat het kwestie van vertrouwen is, want dan zou ze toch verder niet overal zo relaxed op reageren? En als we richting huis gaan, wil ze wel makkelijker voorop, dan is het opeens niet meer eng en blaakt ze van vertrouwen.

Maar ook dit kan ik wel eens proberen. Aan de wandel gaan en er steeds eerder op klimmen.

Volgens mij werkt deze methode dan heel goed! Maak de stappen nu niet te groot, hou t klein!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:41

Ik ben van mening dat je juist niet te voorzichtig moet zijn met een jong paard..iedere keer als jij afstapt wordt ie onzekerder 'oh das eng, ze stapt af en gaat me voor' nee, gewoon brutaal zijn, rijden en leiding geven! Ik ben vd week met een 3 jarige hafflinger het zandpad op gegaan, die had echt zoiets van brr bibber eng..nee is niet eng, keer een aai over de hals en been..altijd (proberen) voorwaarts op lossen! Je kunt ook een paard leiden vanaf zijn rug..doe maar eens overdreven blij 'goedzoo knap paard!! braaaf!!' klopje op de hals..probeer hem voor te zijn, voor dat hij gaat staan geef jij been of ga je zelfs een gang harder..maar dat is mijn mening!

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:43

Kleine stapjes werken inderdaad het beste :j
En langzaam van stal af en snel naar stal toe lopen is ook erg herkenbaar :D Terug naar huis willen ze allemaal wel ;) Dus daar zou ik zeker gebruik van maken bij het voorop/alleen rijden :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:45

Jeanine84 schreef:
Ik ben van mening dat je juist niet te voorzichtig moet zijn met een jong paard..iedere keer als jij afstapt wordt ie onzekerder 'oh das eng, ze stapt af en gaat me voor' nee, gewoon

Daarom mijn tip van niet afstappen, maar gewoon lopend het erf afgaan.

En als jij heel zeker afstapt en doorloopt, weet t paard dat t allemaal OK is. Ik ben het ( zoals je verwacht :D )ook niet met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:46

ik zou idd eerst een stuk er naast gaan lopen, en als je richting stal gaat opstappen. staat ze dan ook stil dan zou ik toch blijven zitten, ik ben daar heel eigenwijs in :j en kan het best lang volhouden, het zal toch een keer 'moeten' en als je steeds opgeeft dan is dat voor haar wel lekker makkelijk natuurlijk maar verder kom je er niet mee.. is er niet iemand die je thee kan komen brengen :')

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:50

Haha dat mag ook Antheman! Maar ik ben niet zo van dat geteut..ben heel gek met mijn paard maar in dit soort gevallen pak ik gewoon door..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:55

Jeanine84 schreef:
Haha dat mag ook Antheman! Maar ik ben niet zo van dat geteut..ben heel gek met mijn paard maar in dit soort gevallen pak ik gewoon door..

Ik ben ook heel gek met mijn paard. :D

Maar dat is ook leuk van een topic openen, je krijgt verschillende zienswijzes voor je neus. En TS doet ermee wat past ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:56

Idd! En je leert er zelf ook altijd weer wat van, misschien kan ze een tussenweg vinden :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 22:17

Ik ga zeker wat met de tips doen, wie weet zit de gouden ertussen. Bedankt en ik hou jullie op de hoogte.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 17:26

Nou, het wonder is geschied, ik heb alleen buitengereden met Sabien! *\o/* *\o/* Ik heb gewoon de stoute schoenen aangetrokken en mijn meisje opgezadeld en hup, gaan. Ze keek wel erg raar toen ze alleen de weg op moest en toen ik op wou stijgen, begon ze wat te drentelen. Maar ik zat snel en volgens mij was ze te verbouwereerd om stil te gaan staan. Ze liep!!!

In het begin snuiven en overal naar kijken, maar na een minuut of wat ontspande ze eigenlijk best wel en we hebben een klein rondje gedaan. Stap, draf, galop, alles deed ze en zonder aarzelen! Leuke bijkomstigheid: ze was snel!! :D (ze is zó nuchter, dat ze daarbij ook nog sloom is)

Ik ben helemaal trots op mijn schatje!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:28

Diablo schreef:
Nou, het wonder is geschied, ik heb alleen buitengereden met Sabien! *\o/* *\o/* Ik heb gewoon de stoute schoenen aangetrokken en mijn meisje opgezadeld en hup, gaan. Ze keek wel erg raar toen ze alleen de weg op moest en toen ik op wou stijgen, begon ze wat te drentelen. Maar ik zat snel en volgens mij was ze te verbouwereerd om stil te gaan staan. Ze liep!!!

In het begin snuiven en overal naar kijken, maar na een minuut of wat ontspande ze eigenlijk best wel en we hebben een klein rondje gedaan. Stap, draf, galop, alles deed ze en zonder aarzelen! Leuke bijkomstigheid: ze was snel!! :D (ze is zó nuchter, dat ze daarbij ook nog sloom is)

Leuk om te lezen :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:57

Diablo schreef:

Goed zo! :D

Anoniem

Re: Alleen naar buiten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:01

mooi zo! je weet nu iig dat ze het wel kan :D

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:09

leuk dat het je gelukt is ;)

ik probeer het al enkele maanden,(ook al alle truucjes die jullie voorstelden geprobeerd) en beetje bij beetje lukt het, maar het is van laaaaange adem :\
ze is net 5, heb haar ook zelf opgeleerd, en we rijden nu een jaartje, ik ben niet alleen gaan rijden van in het begin,( te drukke straten enzo)
en dat beklaag ik mij nu dus enorm ;(

ze is een echte schijtluis, als ze een wegel niet kent (zelfs gewoon in omgekeerde richting!) dan blijft ze stokstijf staan, of ze stuitert het veld in, of ze gaat honderd meter achteruit....en het maakt haar niet uit of mijn vriend er dan voorloopt, of achterloopt
op been reageert ze dan met truucjes, dreigen met steigeren of laten vallen :+

vroeger kon ik zelf den hof niet af, nu wel al ;)

het helpt echt van rustig te blijven ademen,of te beginnen zingen ;) of ze laten staan tot ze het moe is (ja ik had m'n proviandzakje mee :D )
of een groot glas wijn voordien drinken :D

als er nog iemand tips heeft, laat maar komen :D

Flos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:17

Misschien is het een idee om gewoon met haar t gaan wandelen in het bos? Dan merkt ze dat ze alleen ook wel dapper kan zijn, en dan kan je het langzaam opbouwen. Eerst een paar keer een stuk lopen, en als ze daar zelfverzekerd durft te lopen dan proberen er op te zitten. Misschien dat ze het dan wel durft?

Succes!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 13:42

Flos_, dank je wel, maar als je het topic leest, zie je dat inmiddels alleen naar buiten is geweest ;) .

x_Layla_x

Re: Alleen naar buiten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:18

Wat goed dat het toch gelukt is!!
Ik ben met mijn merrie van 16 al een jaar bezig. We hebben nu eindelijk 2 vaste rondjes die ze alleen durft te lopen. Ik ben dit rondje eerst heel vaak met haar gaan wandelen aan de hand. En later er op. Toen ik dat rondje zat was zijn we een nieuwe gaan oefenen. Die kan ik nu ook gewoon alleen rijden! Alleen als er echt iets eng is stap ik even af en begeleidt haar aan de hand. Tien meter verder kan ik dan gewoon weer opstappen.
Ik zou dus dat rondje wat nu gelukt is vaak rijden. Zodat ze vertrouwen krijgt dat ze het alleen kan.

@Moika; Bij mij heeft dat uren stilstaan ook geholpen. Het kost een hoop tijd. Dus je moet niet nog meer dingen gepland hebben die dag ;-) Ik praat ook veel tegen haar onderweg, daar blijft ze ook wat rustiger door. En als er echt iets engs is, bijvoorbeeld een schaap (daar is ze erg bang van) dan stap ik gewoon even af. Dat geeft haar volgens mij het vertrouwen dat ze het niet helemaal alleen hoeft te doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 19:00

Vanmiddag heb ik weer buitengereden, samen met het paard van één van mijn kinderen. Sabien heeft praktisch de hele weg voorop gelopen omdat het andere paard zat te klieren en niet wilde lopen. Dus moest mijn lieve, trouwe, nuchtere Sabien de kar trekken. In het begin wat aarzelend, maar even later liep ze totaal zeker voorop. En dat door één keer alleen naar buiten te gaan....onvoorstelbaar toch?