sifra01 schreef:Ik heb mn friese merrie vorig jaar verkocht (is ong dezelfde leeftijd als de jouwe). Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en daarna vnl buiten gereden samen met anderen. Maar ook zij wilde niet voorop, ging steeds langzamer lopen dan en been eraan hielp niets. Heel frustrerend. Terwijl ze in de bak wel echt goed voorwaarts was en ook als ze niet voorop liep buiten.
Uiteindelijk heeft het zichzelf wel opgelost, zij was ook gewoon nog behoorlijk groen. Maar verder nergens van onder de indruk idd (er kwam een keer een ambulance langs en ze vertrok geen spier) Gewoon mee bezig blijven buiten, iedere keer kleine stukjes proberen. (heb het hier dus over een ander paard dan in mn post hierboven). Haar nieuwe baasje maakt heel veel buitenritten, ook alleen en gaat nu helemaal top.
Dit herken ik heel erg. Ik denk ook vaak dat het misschien inderdaad gewoon nog haar leeftijd is, dat het vanzelf wel komt. En als ze dan weer super reageert op een enorme vrachtwagen, terwijl de anderen flippen, ben ik weer heel trots op haar en denk: waar maak ik me druk om?
Antheman schreef:Doe je wel wat grondwerk met haar? Ze moet wel t vertrouwen in je hebben dat het goed komt.
De laatste afslag richting huis, vinden paarden meestal niet erg om te nemen. Ik zou echt gaan oefenen op een heel klein rondje. Je loopt ernaast. Vlak voor huis stap je op.
De dag erna hetzelfde verhaal, alleen stap je iets eerder op.
Ik ben heel veel met haar bezig, ik denk ook niet dat het kwestie van vertrouwen is, want dan zou ze toch verder niet overal zo relaxed op reageren? En als we richting huis gaan, wil ze wel makkelijker voorop, dan is het opeens niet meer eng en blaakt ze van vertrouwen.
Maar ook dit kan ik wel eens proberen. Aan de wandel gaan en er steeds eerder op klimmen.