Tips gevraagd mbt erg heet paard op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Tips gevraagd mbt erg heet paard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:04

Ik ben met een Thiedemann gaan rijden in het bos, en dan echt enkel en alleen zodra ik merk dat de rem eraf gaat zet ik haar stil en doe de Thiedemann eraan. Ik heb een Fries met een behoorlijke nek erop, en als ze die sterk maakt hang ik er wapperend achteraan, gaan is gaan en ho? Wasda? Wel is ze dapper en nieuwsgierig, dus gaat altijd voorop maar in het bos (en dan vooral richting huis) is het geen doen dan peert ze hem. De Thied zorgt voor controle als het echt moet, ze voelt zelf aan wanneer ze te ver gaat en ik moet zeggen tot nu toe gaat het goed.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:01

Ik had in het begin ook heel vaak dezelfde problemen met mijn verzorgpaard als jij TS. Babiche wilde ook altijd alleen maar hard, en werd vreselijk druk als je haar in wilde houden. En op de terugweg de hele tijd dribbelen en proberen aan te draven.

Ook vanalles geprobeerd, net als jij paar keer heeel boos geworden + paar meppen verkocht omdat ze gewoon niet naar de hulpen luisterde. Resulteerde in een nog veel drukker paard, en een meisje wat zich dood schaamde en waarbij de tranen over de wangen liepen ;) Snap precies wat je bedoelt!

Toch is bij mij uiteindelijk gebleken, dat ik onbewust met teveel spanning rijd. Ik dacht ook altijd dat ik heel ontspannen in het zadel zat en alles precies deed zoals het moet, maar toch deed ik een heleboel dingen helemaal verkeerd. Hier kwam ik pas achter nadat ik wekelijks les kreeg van een ervaren instructeur en de eigenaar een aantal keer mee was geweest op buitenrit. Dus misschien voor jou ook een handige tip: neem eens iemand mee op die fiets o.i.d die verstand heeft van paarden, zodat hij/zij goed kan observeren wat jij en je paard nu eigenlijk precies doen in deze situatie.

Mijn probleem was destijds, dat ik van te voren in mijn gedachten al teveel bezig was met al dat gedoe. Dus zodra wij vertrokken dacht ik al, bewust of onbewust, dit zal wel weer fout gaan vandaag. En onbewust ging ik dan al anders zitten: benen afsteken, teugels korter houden, benen aanknijpen, gespannen zitten etc etc. Je hebt het echt 9 van de 10 keer niet in de gaten, terwijl je het overduidelijk wel doet.
Ik ben hiermee heel erg aan de slag gegaan, en heb mezelf gedwongen om bij iedere buitenrit met frisse moed te starten. Heel bewust met andere dingen bezig zijn: van de omgeving genieten, tegen je paard praten, iemand meenemen en daarmee gezellig kletsen of zelfs een muziekje luisteren. Daarbij erop gelet dat ik bijna als een zoutzak in het zadel bleef zitten :D Dus benen helemaal slap laten hangen en gewoon lekker tegen je paard aan laten bungelen, teugels extra lang laten (ik rijd western) en je armen en handen ontspannen.
En Babiche dribbelt en dramt vrijwel nooit meer! Het kost even tijd, want je paard zal in het begin ook heus nog wel blijven drammen. Maar het is echt een kwestie van heeel veel geduld hebben, en blijven doorzetten.
Begint je paard te drammen? Je spieren loslaten, dus echt ontspannen. Benen los laten hangen, achterover leunen, diep uitademen (jezelf extra zwaar proberen te maken), en een vast stemcommando geven voor het 'langzamer gaan'. 'Ho!' is bij mij bijvoorbeeld het echte stopteken, dan moet ze vanuit welke gang dan ook in 1 keer stil staan. 'Easy' is het commando wat ik geef als ze wat te hard gaat of loopt te dribbelen. Houdt deze verschillende commando's altijd goed uit elkaar, des te beter zal je paard erop gaan reageren.
Probeer ook in het begin zo min mogelijk teugelhulpen te geven, want vaak heeft het paard dit al gelinkt aan al dat zenuwachtige gedoe. Zo was dat in mijn geval tenminste wel, ik hoefde maar 1 keer een kleine ophouding te maken en ze begon gelijk te dribbelen. Probeer het eerst met je stem/houding/gewicht, en zodra ze nog maar 1 pasje weer rustig is gelijk uitbundig belonen :)

Succes!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:08

Shahazai schreef:
Waarom allemaal hulpmiddelen?

Zoals ik eerder zei: je kan ook tempo (à la endurance) gaan rijden. Bij mij heeft dat heel erg geholpen en mijn paar5d heeft er nu veel meer lol in. Met tempo rijden bedoel ik niet racen, maar lange stukken draven enz.

Dan moet dat wel kunnen ;)

Bij mijn paard bijvoorbeeld doet de drafknop het maar kort, dat wordt al gauw galop. Hou je hem in, dan wordt ie heel heet.