Ruiterbewijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LauraRoos

Re: Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:09

Ja je hoort wel het een en ander, maar waarom zou het verplicht zijn? ze willen alleen maar geld, michiemuis op welke 5 plaatsen moet je hem hebben?

shany

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:18

hmm ,klinkt wel duur hoor allemaal!
hier in België heb ik m'n ruiterbrevet A gedaan, en dat heeft me maar €12 gekost. M'n B hetzelfde,maar omdat ik er voor m'n springen nie door was, moet ik die alleen nog eens overdoen, en dat kost me maar een €5

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:31

Bijna alle WA verzekeringen dekken ook gewoon schade die je veroorzaakt tijdens een buitenrit op een paard of erachter (aangespannen dus). Gewoon even voor de zekerheid je WA verzekering bellen of je ouders vragen dat te doen als je via hen verzekerd bent. Alleen als je geen WA verzekering hebt, heb je wat aan de verzekering van het ruiterbewijs. Ik heb hem al 30 aar, en nog nooit nodig gehad....

JansjeDjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:44

labyrinth schreef:
Mag ik er ook even op wijzen dat het voor de verzekering niets uitmaakt of jij een ruiterbewijs hebt of niet. Als je paard tegen een auto aanschopt, betaald je WA verzekering dit gewoon of je ruiterbewijs hebt of niet. Als jij je been breekt, ben je gewoon verzekerd.
Teminste mijn vriendin had er geen problemen mee toen we buitenreden zonder een ruiterbewijs te hebben, zonder begeleiding, en het paard waar ze op zat het ineens een leuk idee vond om opzij te springen, terwijl ze er zonder zadel op zat, en ze ernaast gleed en zo haar arm brak. Ik bedoel ze reed toen zelfs zonder zadel.
volgens mij is het zo (en dit weet ik niet zeker) dat mocht je geen enkel andere verzekering hebben dan heb je via je ruiterbewijs wel een verzekering van een bepaald bedrag. Teminste zoiets hoorde ik, maar ik heb er niet echt research over gedaan dus met zekerheid kan ik niets zeggen.

je bent zelf wel WA verzekerd met een ruiterbewijs.

xKimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:11

Ik doe er niet aan. Ik heb zoiets van er wordt toch nooit op gecontroleerd!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:08

JansjeDjoo schreef:
labyrinth schreef:
Mag ik er ook even op wijzen dat het voor de verzekering niets uitmaakt of jij een ruiterbewijs hebt of niet. Als je paard tegen een auto aanschopt, betaald je WA verzekering dit gewoon of je ruiterbewijs hebt of niet. Als jij je been breekt, ben je gewoon verzekerd.
Teminste mijn vriendin had er geen problemen mee toen we buitenreden zonder een ruiterbewijs te hebben, zonder begeleiding, en het paard waar ze op zat het ineens een leuk idee vond om opzij te springen, terwijl ze er zonder zadel op zat, en ze ernaast gleed en zo haar arm brak. Ik bedoel ze reed toen zelfs zonder zadel.
volgens mij is het zo (en dit weet ik niet zeker) dat mocht je geen enkel andere verzekering hebben dan heb je via je ruiterbewijs wel een verzekering van een bepaald bedrag. Teminste zoiets hoorde ik, maar ik heb er niet echt research over gedaan dus met zekerheid kan ik niets zeggen.

Maar wat is de toegevoegde waarde t.o.v. van je eigen W.A. verzekering?

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:34

misschien nog makkelijker om gewoon naar www.ruiterbewijs.nl te gaan
Ik doe 13 juni herexamen theorie

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:42

JansjeDjoo schreef:
labyrinth schreef:

Wat ik me nou afvraag, leuk zo'n extra verzekering, maar mocht je claim zo hoog zijn dat hij niet volledig gedekt wordt, dan kan je hem niet splitsten over twee verzerkeringen lijkt me

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:50

Ik ben zo'n oenemeloen die hem heeft laten verlopen.
Ruim 10 jaar geleden mijn ruiterbewijs gehaald en daarna niks mee gedaan en ja dus vergeten te verlengen :+ :o

Wil hem wel weer eens opnieuw halen maar het heeft voor nu niet echt een toegevoegde waarde.

Waar ik rijd is het niet verplicht en ben wel gewoon verzekerd e.d.

Maar het is wel gewoon leuk om zo'n ding te hebben ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:56

Een ruiterbewijs heeft bij schade geen meerwaarde omdat je kosten verhaald zullen worden op je WA verzekering.
Echter soms moet je een ruiterbewijs hebben om ergens te mogen rijden, of om een paard te kunnen huren.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:55

Steeds meer wordt in natuurgebieden het ruiterbewijs verplicht gesteld als u met uw paard daar wil rijden. Dit is ook zo in de gemeente Velsen, het recreatiegebied Spaarnwoude, de Kennemerduinen en andere gebieden in de buurt van de manege. De ruiter met een geldig ruiterbewijs is in geheel Europa verzekerd tegen aansprakelijkheid voor schade toegebracht aan anderen, voor een bedrag van maximaal euro 750.000,-- per geval met een maximum van 1,5 miljoen euro per jaar. De verzekering gaat in op het moment dat de ruiter geslaagd is voor het examen. In de kosten voor het examen zit eveneens de premie voor de WA-verzekering voor de eerste twee jaar. Tijdens het examen is de kandidaat verzekerd tegen schade aan derden.

Misschien is het niet voor de verzekering in NL, maar wel voor EU.

Bron: http://www.hippischcentrumvelsen.nl/p/1 ... iterbewijs

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:49

elias schreef:
Steeds meer wordt in natuurgebieden het ruiterbewijs verplicht gesteld als u met uw paard daar wil rijden. Dit is ook zo in de gemeente Velsen, het recreatiegebied Spaarnwoude, de Kennemerduinen en andere gebieden in de buurt van de manege. De ruiter met een geldig ruiterbewijs is in geheel Europa verzekerd tegen aansprakelijkheid voor schade toegebracht aan anderen, voor een bedrag van maximaal euro 750.000,-- per geval met een maximum van 1,5 miljoen euro per jaar. De verzekering gaat in op het moment dat de ruiter geslaagd is voor het examen. In de kosten voor het examen zit eveneens de premie voor de WA-verzekering voor de eerste twee jaar. Tijdens het examen is de kandidaat verzekerd tegen schade aan derden.

Misschien is het niet voor de verzekering in NL, maar wel voor EU.

Bron: http://www.hippischcentrumvelsen.nl/p/1 ... iterbewijs

Leuk verkooppraatje; sorry, gel*l op zolder. Je aansprakelijkheid voor schade houdt niet op bij landsgrenzen, je verzekering DUS ook niet..........

Enne, steeds meer gebieden?? Ja, twintig jaar geleden wel, toen kwam er nog wel eens wat bij; de laatste jaren zie ik alleen maar meer gebieden afhaken.

Lyniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:04

Maar k hoorde het ook over dat ruiterbewijs, maar het is toch in sommige plaatsen verplicht of niet ?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:17

er zijn een aantal plaatsen waar het verlplicht is,
maar dat zijn er echt heel weinig, te weinig om het geld waard te zijn

paardjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:52

Hee,
ik ga ook me ruiterbewijs doen. ik krijg binnen kort de boeken. alles kosten 94,50. bij stal Baco ofzo iets..