Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
labyrinth schreef:Mag ik er ook even op wijzen dat het voor de verzekering niets uitmaakt of jij een ruiterbewijs hebt of niet. Als je paard tegen een auto aanschopt, betaald je WA verzekering dit gewoon of je ruiterbewijs hebt of niet. Als jij je been breekt, ben je gewoon verzekerd.
Teminste mijn vriendin had er geen problemen mee toen we buitenreden zonder een ruiterbewijs te hebben, zonder begeleiding, en het paard waar ze op zat het ineens een leuk idee vond om opzij te springen, terwijl ze er zonder zadel op zat, en ze ernaast gleed en zo haar arm brak. Ik bedoel ze reed toen zelfs zonder zadel.
volgens mij is het zo (en dit weet ik niet zeker) dat mocht je geen enkel andere verzekering hebben dan heb je via je ruiterbewijs wel een verzekering van een bepaald bedrag. Teminste zoiets hoorde ik, maar ik heb er niet echt research over gedaan dus met zekerheid kan ik niets zeggen.
JansjeDjoo schreef:labyrinth schreef:Mag ik er ook even op wijzen dat het voor de verzekering niets uitmaakt of jij een ruiterbewijs hebt of niet. Als je paard tegen een auto aanschopt, betaald je WA verzekering dit gewoon of je ruiterbewijs hebt of niet. Als jij je been breekt, ben je gewoon verzekerd.
Teminste mijn vriendin had er geen problemen mee toen we buitenreden zonder een ruiterbewijs te hebben, zonder begeleiding, en het paard waar ze op zat het ineens een leuk idee vond om opzij te springen, terwijl ze er zonder zadel op zat, en ze ernaast gleed en zo haar arm brak. Ik bedoel ze reed toen zelfs zonder zadel.
volgens mij is het zo (en dit weet ik niet zeker) dat mocht je geen enkel andere verzekering hebben dan heb je via je ruiterbewijs wel een verzekering van een bepaald bedrag. Teminste zoiets hoorde ik, maar ik heb er niet echt research over gedaan dus met zekerheid kan ik niets zeggen.
je bent zelf wel WA verzekerd met een ruiterbewijs.
JansjeDjoo schreef:labyrinth schreef:Mag ik er ook even op wijzen dat het voor de verzekering niets uitmaakt of jij een ruiterbewijs hebt of niet. Als je paard tegen een auto aanschopt, betaald je WA verzekering dit gewoon of je ruiterbewijs hebt of niet. Als jij je been breekt, ben je gewoon verzekerd.
je bent zelf wel WA verzekerd met een ruiterbewijs.
elias schreef:Steeds meer wordt in natuurgebieden het ruiterbewijs verplicht gesteld als u met uw paard daar wil rijden. Dit is ook zo in de gemeente Velsen, het recreatiegebied Spaarnwoude, de Kennemerduinen en andere gebieden in de buurt van de manege. De ruiter met een geldig ruiterbewijs is in geheel Europa verzekerd tegen aansprakelijkheid voor schade toegebracht aan anderen, voor een bedrag van maximaal euro 750.000,-- per geval met een maximum van 1,5 miljoen euro per jaar. De verzekering gaat in op het moment dat de ruiter geslaagd is voor het examen. In de kosten voor het examen zit eveneens de premie voor de WA-verzekering voor de eerste twee jaar. Tijdens het examen is de kandidaat verzekerd tegen schade aan derden.
Misschien is het niet voor de verzekering in NL, maar wel voor EU.
Bron: http://www.hippischcentrumvelsen.nl/p/1 ... iterbewijs