Wat moet je kunnen voor een 1ste buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:07

oke :) mooi thnx voor het aanbod!! over een maandje dus dan? :D

ladypaard

Re: Wat moet je kunnen voor een 1ste buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:21

we hebben regelmatig mensen die (bijna) niet kunnen rijden mee op buitenrit, geen vaste ritten, dus jullie rijden met z'n tweetjes daardoor kan er een rit worden gemaakt die jullie willen.
www.manegebelvedere.nl

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:25

misschien is het handig om eerst je ruiterbewijs te halen, hierbij leer je ook de verkeersregels te paard, dat is ook wel handig om te weten.
En vergeet niet als er iets mis gaat, breng jij ook anderen in gevaar!!

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:27

nee dat hoef ook weer niet loop al even rond hier en snap ook wel wat veilig is en niet dus kga geen onnodige koste maken :P gewoon rijden en opletten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:29

Eerst ruiterbewijs halen voordat je je eerste buitenritje doet lijkt me een beetje over de top :D.

Als je gewoon kunt stappen, draven en wellicht galopperen en je ligt er niet gelijk naast als het paard een keer naar links gaat terwijl jij naar rechts wilt dan kun je naar buiten.

Je hebt 'buitenritten' en 'buitenritten' natuurlijk, maar een buitenritje van 1 uur/anderhalf uur in een groepje op een braaf paard moet toch al snel te doen zijn :-).

We hebben het niet over urenlange ritten, alleen rijden, jonge paarden etc.etc.etc..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:30

vincentlover schreef:
misschien is het handig om eerst je ruiterbewijs te halen, hierbij leer je ook de verkeersregels te paard, dat is ook wel handig om te weten.
En vergeet niet als er iets mis gaat, breng jij ook anderen in gevaar!!

Om te kunnen rijden heb je echt geen ruiterbewijs nodig, dat is zo simpel en je gebruikt t toch nooit.
En zelfs al haal je je ruiterbewijs wie zegt dan dat je je aan de regels houdt, hetzelfde als met een rijbewijs. ;)

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:31

StillAngel schreef:
Als je het goed onder de knie hebt, (en dat heeft niemand bij een paar lesjes sorry), dan is het dat je kunt proberen buiten te rijden. Misschien kun je je eerste buitenrit alleen in stap maken? Zoals genoemd, doet manege Poelenburgh in Schoorl dit ;) Daarna in stap en draf (doen ze ook poelenburgh) en daarna met galop erbij.

Ik heb hier ook 2 keer een buitenrit gedaan. Door de bossen heen. Eerst een korte rit daarna een lange rit. Eerdaags weer een lange rit en dan wil ik t strand proberen. Dit is voor mijn eigen ervaring.
Met mijn eigenpaard ga ik als goed ik deze zomer pas rustig aan beginnen om naar buiten te gaan.

Op poelenburgh daar kan je inderdaad ook een staprit doen. Waarbij je eerst in de bak gaat en daar wordt bekeken hoe je t doen en er wordt wat uitgelegd. (zie site)

En ik heb ook geen ruitbewijs.

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:32

juist schatje (A) haha

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:32

dat is waar, maar dan ben je in elk geval wel verzekerd, mocht er iets gebeuren en je kent de regels, dat is beter dan van helemaal niks afweten!
Ik ben toch van mening dat als je niet zoveel ervaring hebt, je echt moet uitkijken! Een paard is en blijft een vluchtdier, al is je paard nog zo braaf, schrikken kan die altijd! En als je als beginner op een op hol geslagen paard zit, wie weet wat er dan allemaal kan gebeuren?!

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:34

misschien denk ik er wel te licht over maar goed als ik het lekker vind gaan de manege en me meisj denk ik dat het wel goed moet komen hoor..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:38

Dan ga je toch gewoon? :) Snap alleen niet waarom jij én je vriendin allebei een topic aanmaken dan. Maar goed, ik wens je iig veel plezier met het buiten rijden! Komt vast goed. Als je er zelf maar vertrouwen in hebt, en niet alleen doet omdat je vriendin denkt dat het wel kan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:38

Mn eigen vriend is jaren geleden ergens in het voorjaar begonnen met paardrijden. Na een les of 10 gingen ze al vrij snel met de beginnersles naar het strand (manege aan het strand, paarden kwamen al elke dag op het strand dus die waren dat gewend).

Daarna zijn we ook gelijk op paardrijvakantie geweest in Polen, een week lang 2.5 uur per dag rijden ( http://www.penates.pl ). Ging helemaal prima. Vooral dingen als balans zaten er toen wel goed in.

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:47

@ apple.. kicke.. :)

@rianne.. Dit topic ging eigenlijk over wat ik goed moest kunnen om de stap naar buiten te wagen maar het topic krijgt uiteraard weer een eigen leven..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:49

@ Colin, heb je gelijk in. :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:51

Colin, je kunt dus ook gaan kijken of je toevallig een manege in de buurt hebt waar ze toch al met de lessen naar buiten gaan in de zomer :-). Dan kun je al sneller tijdens je les een buitenritje maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:08

Colin, je hebt dus een eigen paard? (je hebt het over mijn meisje, dus vandaar dat ik die conclusie trek)
Heb je in de buurt waar je staat al eens een buitenrit gemaakt?
Zo nee, dan wil ik plaatsgenoot samen met jou wel een poging wagen. Gewoon in stap, meer kun je bij ons in de buurt toch niet.
Mijn pony is zeer braaf en je kunt er doorgaans ander paard inplakken.
(ze heeft 5 jaar als kinderlespony gefungeerd, dus als er iemand opzit, kan je je paard erbijna in parkeren als het moet)
(waar en van wie heb je les?)

Gaat dat goed, dan is Loonse en Drunense duinen misschien een keer een leuk uitje?
Je moet dan wel zelf vervoer hebben.

Wel even zorgen dat je de verkeers regels kent.
En is jouw paard verkeers mak???

Overigens ben ik op mijn 18 e begonnen met rijden op een manege in groepsles, heb diezelfde les ook
gegaloppeerd en de 3e les ging de hele zooi op buitenrit. Ik mocht mee, wel op een paardje dat altijd in de lessen liep van de gehandicapten en super braaf was. Heb ervan genoten!

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:21

Collin, waar het wat mij betreft om gaat is dat je er vertrouwen in hebt (zeg je zelf al) ga niet in een te grote groep naar buiten. Des te meer paarden bij elkaar des te groter de kans dat ze elkaar gek maken.
ik rij graag buiten (west veluwe omgeving putten/garden) ga vaak alleen me eigen paard. met nuchter verstand en kunnen anticiperen op situaties die kunnen voorkomen kom je een heel eind. ervaring zegt meer dan een ruiterbewijs ook al wordt je daar niet slechter van.
tenslotte; een mensen leven is te kort om perfect te leren paard rijden, is slechts voor een handje vol ruiters weg gelegd in de top. nog een lange weg te gaan dus het draait om plezier hebben met je/het paard en je meissie!
groet Haarlem

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:49

haarlem schreef:
Collin, waar het wat mij betreft om gaat is dat je er vertrouwen in hebt (zeg je zelf al) ga niet in een te grote groep naar buiten. Des te meer paarden bij elkaar des te groter de kans dat ze elkaar gek maken.
ik rij graag buiten (west veluwe omgeving putten/garden) ga vaak alleen me eigen paard. met nuchter verstand en kunnen anticiperen op situaties die kunnen voorkomen kom je een heel eind. ervaring zegt meer dan een ruiterbewijs ook al wordt je daar niet slechter van.
tenslotte; een mensen leven is te kort om perfect te leren paard rijden, is slechts voor een handje vol ruiters weg gelegd in de top. nog een lange weg te gaan dus het draait om plezier hebben met je/het paard en je meissie!
groet Haarlem

Ik ben het daar helemaal niet mee eens :+ . Het ligt maar welke criteria hanteert. Ik vind het perfect dat ik met mijn paard kan doen wat ik doe ... namelijk lekker buitenrijden.

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 12:48

@sjolvir nee ik heb geen eigen paard met mijn meisj bedoelde ik me vriendin haha maar ik heb nog nooit buiten gereden en zou dat graag willen maar omdat ik nog niet veel ervaring heb en net kom kijken is het best lastig om iets te vinden. Ik heb les bij manege beerwijhoeve in Dordrecht heb geen idee meer hoe de beglijders heten maar neem alleen maar prive lessen. En vervoer is geen probleem als me meid ook maar mee kan (die is wel ervaren en heeft al vaak een buitenrit gemaakt). Leuk dat jij de eerste ritjes ook zo snel oppakte want op de manege zijden ze dit heb ik nog nooit gezien toen ik alles in 1x deed en nog nooit eerder op een paard had gezeten haha ben ik niet de enige en is het teminste normaal dat dat kan haha.

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 12:50

@ haarlem.. als ik er geen plezier in had was ik na les 1 al gestopt maar ben langzaam helemaal aan het over slaan want moest er eerst niets van hebben.. heb gelijk een goeie helm, handschoenen en zweepj aangeschaft de rest zal ben ik bang ook wel snel volgen haha..

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 12:52

@oplala.. ik hoef niet perfect te kunnen rijden hoor haha als ik net als wat haarlem zij er gewoon plezier in heb en het gaat allemaal een beetje vind ik het best!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:54

Bij het fjordenpaard in Drenthe kan je ook paarden huren als je weinig ervaring hebt ;)

Mijn vriend heeft nu zo'n 7 lessen gehad en gaat goed vooruit!
Van de zomer gaan we een week bij het fjordenpaard paarden huren :D

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 13:03

haha oo iedereen haalt zen vriend over is het niet..

MarcovA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:18

http://www.manegetinte.nl/

Wellicht dat dit iets voor je is! Op afspraak kun je een buiterit maken, zonder dat je in galop gaat, dus alleen stap en draf.

Succes, Marco

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:58

wat ik wil zeggen is dat je iedere keer als je bezig bent met je (of een) paard weer leert. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging en dat proces gaat door (een leven lang) tenzij je stopt met de sport. dat wil niet zeggen dat je het nooit leert maar steeds verbetert zeker als je op regelmatige basis lessen volgt in groeps verband of tijdens priveles. EN VEILIGHEID GAAT BOVEN ALLES. }>

opala schreef:
haarlem schreef:
groet Haarlem

Ik ben het daar helemaal niet mee eens :+ . Het ligt maar welke criteria hanteert. Ik vind het perfect dat ik met mijn paard kan doen wat ik doe ... namelijk lekker buitenrijden.