Alleen buitenrijden, jij en je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Alleen buitenrijden, jij en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:13

ik rijd een paar keer per week buiten. Meestal een uur ongeveer. Mijn paard is het gewend. Ik rijd gewoon over de straat, tussen de autos. Voor vrachtwagens en erger ga ik opzij. Ik rijd meestal naar een klein bos waar ik ook wat kan galopperen en dan weer terug. ik neem niets speciaals mee.
Ik stap op en ben weg!

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:19

Ik rijd altijd alleen buiten.Heel ongezellig vind ik dat.
Maar heb niet zoveel keus...Maar misschien deze zomer wat vaker met anderen proberen af te spreken.
En ik zorg in ieder geval dat ik mijn mobieltje bij me heb,in geval van nood....

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:21

Als ik naar buiten ga (duinen) rij ik ook alleen. Heerlijk!! Het paard is heel erg makkelijk en heel braaf dus weinig kans dat er iets mis gaat. Toch neem ik altijd een aantal voorzorgsmaatregelen:
- Ik vertel aan andere op stal welke route ik rij
- Ik heb mijn mobiele telefoon op zak
- In de zakken van m'n sjabrak heb ik een extra halstertouw en een multi-tool zakmes. In de zomer heb ik ook nog een flesje water mee.
- Aan mijn zadel hangt een kokertje met telefoonnummers van mijn mobiel, stal en veearts. Dit voor het geval ik er onverhoopt af val en iemand anders mijn paard vind.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:26

ik doe het niet meer.
Met mijn eerste paard ging ik 5 x per week naar buiten, meestal dezelfde route.
Op totaal onverklaarbare wijze is hij op een slechte dag op hol geslagen en we zijn overdekop in de sloot beland, waar ik bijna verdronken ben. Het vroor en ik kon er niet uitkomen. Gelukkig had ik het onwaarschijnlijke geluk dat er op die uitgestorven plek net iemand langskwam die mij eruit heeft gehaald en de brandweer en ambulance heeft gebeld. Ik heb het tenauwernood overleefd ben uiteindelijk zwaar onderkoeld in het ziekenhuis gekomen. het moeilijkste vond ik dat ik geen enkele verklaring heb voor het op hol slaan. (ik had het trouwens ook nog nooit meegemaakt en hoop het ook nooit meer mee te maken).

Mijn idee is toch, dat bij schrik een paard in een klubje steun zoekt bij de rest van de kudde en niet helemaal naar stal zal hollen. ik ga dus voortaan met minimaal 1 ander erbij.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:30

ik rij haast altijd alleen,vind het veel ontspannender, de tijden varieren, soms 3/4 en soms wel 7 uur(voor fisiek training van mn paard) maar dan ga ik s'ochtens weg, ga de berg over naar een moeras gebied, stop dan onderweg een tijdje om te eten en mijn paard te laten drinken en eten en wacht dan ong 1uur en dan gaan we verder. ook wel eens in natuur gebiedden, vind het Super om alleen te gaan :p
aan voorzorgsmatregelen heb ik alleen mijn mobiel

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:31

ik doe het ook niet hoor, je hoort genoeg verhalen van mensen die de paard op straat moeten laten inslapen of zelf zijn dood gereden ofzo..

als ik naar buiten ga, ga ik met iemand anders erbij, of die dan op paard, fiets of lopend is maakt me niet uit, als er maar iemand is die iets kan doen als er iets gebeurt... :j

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:35

beantsje schreef:
ik doe het niet meer.
Met mijn eerste paard ging ik 5 x per week naar buiten, meestal dezelfde route.
Op totaal onverklaarbare wijze is hij op een slechte dag op hol geslagen en we zijn overdekop in de sloot beland, waar ik bijna verdronken ben. Het vroor en ik kon er niet uitkomen. Gelukkig had ik het onwaarschijnlijke geluk dat er op die uitgestorven plek net iemand langskwam die mij eruit heeft gehaald en de brandweer en ambulance heeft gebeld. Ik heb het tenauwernood overleefd ben uiteindelijk zwaar onderkoeld in het ziekenhuis gekomen. het moeilijkste vond ik dat ik geen enkele verklaring heb voor het op hol slaan. (ik had het trouwens ook nog nooit meegemaakt en hoop het ook nooit meer mee te maken).

Mijn idee is toch, dat bij schrik een paard in een klubje steun zoekt bij de rest van de kudde en niet helemaal naar stal zal hollen. ik ga dus voortaan met minimaal 1 ander erbij.

Dat moet een hele nare ervaring geweest zijn :(:) . Mijn paard is ook eenmalig op hol geslagen, een incident omdat ze zonder het te zien een hond op de hielen kreeg. Ik had echt een beschermengel op mijn schouder, want ik had het ook niet meer of in een heel andere lichamelijke toestand kunnen navertellen. Wat voor paard je ook hebt, het is niet altijd voorspelbaar.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:24

Ik rij afwisseld buiten en in de bak. Maar als ik naar buiten ga rij ik 9 van de 10 keer alleen. Ik vind het heerlijk ik maak dan meestal ritten van zn 20 a 25 km in 1.5 a twee uur. Als het lekker weer is dan ga ik wel verder ( alles door de polder heen). Verder rij ik buiten altijd met een liverpoolstang vw de veiligheid. Ik rij dan met losse teugel, maar heb de noodrem bij de hand.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:25

Heerlijk alleen met mijn paard naar buiten. We rijden dan minimaal 2 uur weg de bossen in. Ik vind het heerlijk alleen :D
Met zn tweeen of meer is ook gezellig, maar dan meer voor de relaxte ritjes :D Ik rij altijd met losse teugel en heerlijk op mijn zit :D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:30

Ik ga nooit (meer) alleen naar buiten met mijn paard.

De laatste keer dat ik dat deed (totaal ander paard) werd ik wakker in het ziekenhuis.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:32

Altijd, al sinds het begin. Oke, de eerste paar ritjes met een fietser erbij, maar al snel heb ik het zelf aangedurf. 9 van de 10 keer rijden we in ons uppie, heel soms een fietser mee (voor de gezelligheid) of gaan we met iemand mee van een stal verderop. Lekker kletsen :))

Ik vind het heerlijk in mn uppie, lekker alleen met mijn paard. Wel jammer dat het bij ons voornamelijk polder en wgen is, maar toch. Lekker van de rust genieten en in je eigen tempo rond hobbelen. Ik rij gewoon hoelang ik wil, van 3 kwartier tot 2,5 uur zo'n beetje. Ga ik naar het recreatie gebied ga ik ook wel eens alleen maarvaker met een fietser erbij, vind ik toch fijner omdat het daar best druk ik met mensen en honden. Strand/bos moet ik met de trailer dus dan wil ik zowiezo iemand mee op de fiets/paard.

Ik neem altijd mijn id kaart mee (in mijn zak), en zowel aan mijn zadel en aan mijn hoofdstel hangt een hangertje met telefoonnummers en staladres op, voor het geval ik eraf donder en mijn paard een eigen leven gaat leiden. Dan weten ze waar ze hoort en wie ze moeten bellen (op de meeste kaartjes staat mijn eigen mob nummer en die van mijn vader). Ik heb het aan beiden omdat ze best haar hoofdstel kan kapot trappen met de teugel of iets.

Vaak weten ze thuis dat ik ga rijden en we hebben 2 vaste rondjes.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:35

Ik rijd best wel vaak alleen buiten, van een stapritje tot een echte strand/duinrit. Ponylief maakt het niet echt uit of ze nou alleen of samen gaat, ze vindt het even leuk ;)
heb ook altijd mn mobiel bij me voor als er wat is.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:38

Ik rij met een drukke fjord alleen ,in een een park waar veel honden lopen en dat is weleens irritant ,maar mocht ze te druk worden en het gaat even niet dan stap ik even af want veiligheid gaat voor en daarna stap ik weerop (ze is niet altijd makkelijk)
ik neem altijd wel me mobiel mee en cap op en snoepjes voor haar in me zak voor als ze braaf is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:41

Ik vind het heerlijk alleen te rijden. Echt even uitwaaien, tot rust komen en genieten. Ik rij dan in het bos. Heb wel altijd mijn mobiel bij me, een bandje om met mijn gegevens én die van een noodpersoon, mijn moeder weet over het algemeen altijd wanneer ik wegben ( al ben ik dan 25 ;) maar zij zorgt samen met mij vooer de knollen) én wil ik nog een label aan het zadel met noodnummers.

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:45

ik rij altijd buite met me paard of met shetlander
en dat vinde ze geweldig en erg leuk
ze zijn met buitenrijden goed voorwaarts

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:46

Op mijn verzorgpaard ging ik ook eigenlijk altijd alleen naar buiten. Had altijd mijn mobiele telefoon mee en een cap op ;) Hoelang ik weg was lag maar net aan mijn tempo en hoe ver ik ging ;) Soms een uurtje soms 2.

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:51

Ik heb op dit moment helaas geen andere keuze: als ik wil rijden dan moet dat buiten gebeuren, heb geen bak ter beschikking.
Ik rijd heel graag buiten, en de omgeving hier is er uitermate geschikt voor, ik kan hier echt uren en uren gaan rijden, de bergen in en door de velden zonder iemand tegen te komen. Ik vind het echt een fantastisch "paard en ik moment"!
Onze ritjes variëren van 30minuten tot enkele uren, ik neem altijd mijn mobiel mee en laat ook weten hoe lang ik ongeveer wegblijf, vooral omdat ik zo vaak in zeer afgelegen gebieden zit.
Als het later wordt, bel ik altijd.

Toch zou ik soms willen dat er iemand is die er net zoveel van houdt als ik, en met me mee wil gaan! Helaas zijn het hier vooral mannen die paardrijden, en dat zijn types... tja dan ga ik toch véél liever alleen! Meisjes in de buurt die paardrijden ken ik niet, en ikzelf word ook altijd raar bekeken als ik met mijn paard langskom.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:53

Ik rijd (bijna) elke dag buiten.
9 van de 10 keer ga ik alleen. Heb al vaak genoeg mee gemaakt dat de paarden een wedstrijdje gaan houden met elkaar en dan moet je de hele tijd inhouden. Ik rijd dan niet lekker. En vind het in mijn eentje ook eigenlijk veel lekkerder. Muziekje op en rijden maar. Je kunt lekker in je eigen tempo en zelf bepalen hoe lang je wegblijft.

Ik neem altijd telefoon mee en de eigenaar van mijn verzorgpaard weet dat ik aan het rijden ben en blijft dan bij de stal tot ik terug ben.

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:56

Nu ik al die berichtjes lees heb ik steeds meer zin om een buitenritje te maken :~ Ik ga de eigenaar vragen of ik vrijdag ff 't dorp in mag.
Als dat goed gaat wil ik heel graag naar het bos en dan met zo'n dekje waar tasjes aanzitten (die heb ik nog geen eens :+) en lunch meenemen enzo. Zie 't al helemaal voor me :P

Bij ons heb je eigenlijk alleen maar een bos (+/- 30min. stappen), gewoon door t dorp en je hebt wat weilanden. Maar daar moet je wel opletten want er zitten redelijk veel kuilen.
Het bos is echt wel leuk, aan de rand van het bos is een grote plas, waar in de zomer gezwommen word. Ook met een strantje erbij enzo. Ik heb nog foto's van toen we met de paardjes gingen zwemmen, wel leuk om ze even te scannen. Ga k zometeen ff doen als t lukt. Verder heb je er nog een stuk met los zand, ook wel leuk.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:57

Muziekje op? Ik mag toch hopen dat je geen oordopjes indoet?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:03

Ik rijd regelmatig alleen neem niks extra's. Als 't weer niet zo lekker is trek ik rainlegs aan etc. Maar verder niks speciaals een pakje zakdoekjes als ik verkouden ben en m'n mobiel wel mét beltegoed!
Ik rijd heel verschillend, soms in het bos, dan ben ik wel 2 uur weg soms door 't dorp en een andere keer rij ik gewoon eens langs de weg en ga ik af en toe zo'n 'graspad' in. Ik heb een hele brave haflingermerrie die echt zelden schrikt. Nu moet ik wel zeggen dat ze de laatste tijd wat fris is maar opzich kan ik haar makkelijk houden maar merk ik dat wanneer er 'vreemden' op rijden die er toch meer moeite mee hebben. Owhja mocht ik twijfelen of ik mogelijk in de schemer nog rijd dan doe ik altijd iig een reflecterend vestje aan.

owhja nog even toevoegen ik let dus hélemaal niet op kuilen oid :+ of hobbelige paadjes maakt niks uit ik vlieg er gewoon in galop overheen en dat zullen vast mensen onverantwoord vinden maar ze heeft er nog nooit een stap verkeerd gezet ze weet heus zelf wel waar ze haar voeten neerzet daar hoef ik niet op te letten ;)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 27-01-09 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:04

Ik rij in het weekend altijd buitenritten.
Dan rij ik alleen, maar worden het echt ritten van 3/4uur..
Heerlijk vind ik dat.
Heerlijk door de polder crossen, kleine weggetjes nemen, mijn paard vind het ook geweldig.
Heel afentoe rij ik met een vriendin samen.. Maar dat is vrij weinig.

Mijn mobiel is altijd standaard bij me.. Ook als ik in de bak rij.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:23

Marjo_x schreef:
Muziekje op? Ik mag toch hopen dat je geen oordopjes indoet?

Ja wel hoor ;)
Met het jonge paard wat ik rijd doe ik oordopjes in maar geen muziek op. Dit is voor als ik gebeld wordt dan kan ik 2 handen aan de teugels houden en toen praten via de headset. Ik vind dit dan beter dan wanneer ik moet gaan zoeken naar mijn telefoon en ondertussen niet op mn paard zit te letten
Met de 12 jarige die ik deed had ik altijd gewoon muziek op. Ik ben niet zo iemand die het op vol volume zet dus ik hoor nog alles om me heen. En ik hoef niet eerst een weg over om het bos in te komen, de stal is namelijk in het bos.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:47

Okee ;) Bedankt voor je uitleg!

Ik heb ze hier namelijk ook wel eens zien rijden met oordopjes in, midden op een (niet drukke, maar toch) weg. Dat je 6 keer kan schreeuwen dat je erlangs komt maar niemand je hoort, en dan nog vals kijken als je ze inhaald ;)

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:54

ik rij ook wel vaker alleen buiter.
Vind ik heerlijk!! maar met ander is ook heeel gezellig!
ik neem altijn mijn gsm mee en mijn ritjes verschillen van een half u tje tot 1,5 uur alleen
gedachten op nul en genieten maar!!
:D