Ben je verzekerd zonder ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:26

Remy schreef:
Silvaantje schreef:
Het is toch niet zo dat als je buitenrijd zonder cap dat je dan niet verzekerd bent??
Nee hoor, normaal gesproken vraagt een (ziektekosten)verzekering daar zelfs niet eens naar TENZIJ het in de polis vermeld staat, dan is het een ander verhaal.
Dus laat je door dit soort verhalen niet aanjagen ;) Als je het zeker wilt weten, navragen bij je ziektekostenverzekering (dus niet bij de WA, die heeft niets met JOUW eventuele letsel van doen)

Ik wil de ziektekostenverzkeraar meemaken die een particulier gaat verplichten een cap te dragen. In bedrijfsomstandigheden ligt dat anders omdat de aansprakelijkheden andrs liggen en we zo graag naar "grote broer" Amerika kijken (die claimmentaliteit gaat hier ook nog wel komen) en verzekeraars dat graag voor zijn (en niet geheel onbegrijpelijk).

jav9411

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:05

Goh dat is nieuw voor mij een ruiterbewijs! Ik rij nog niet zo lang maar ik wist ook nog niet van het bestaan hiervan af.

mick75

Re: Ben je verzekerd zonder ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 02:44

Ruiterbewijs is vooral een soort van entreekaartje voor toegang tot bepaalde, particuliere terreinen (landgoederen met bijbehorende landerijen/ bossen) en verder niets. Het is ook op steeds minder plaatsen nodig, in elk geval niet meer voor terreinen die eigendom zijn van de staat (staatsbosbeheer, gemeente, provincie) tenzij nadrukkelijk aangegeven.

Er zijn wel flink wat maneges die voor verhuur aan particulieren, dus niet in manegegroepsverband, een paard willen huren een ruiterbewijs vereisen. De ervaring leert immers dat het papiertje weleenswaar geen garantie geeft, maar wel een drempel vormt voor diegenen die echt niet kunnen rijden. Maneges gebruiken het vaak als eis om te voorkomen (voor zover dat mogelijk is) dat de paarden compleet afgeragd en kreupel terug komen op stal door ongelooflijke onkunde. Daarom hanteren ook veel maneges voor de "losse verhuur" (dus niet in groepsverband huren) leeftijdseisen, en vragen sommigen een rijvaardigheidstest af te leggen ter plekke.

Op georganiseerde groepsritten is ruiterbewijs meestal niet vereist, wel wordt dan vaak een korte rijvaardigheidstest afgenomen (proefrijden in de rijbak, meestal 10 tot 15 minuten waarin de veel voorkomende oefeningen getest worden). Voornamelijk om te kijken of je het nivo van de betreffende rit aan kan. Ruiterbewijs zegt namelijk ook vrij weinig over de daadwerkelijke rijvaardigheid/ nivo of kennis en ervaring.

Voor de verzekering voegt een ruiterbewijs niets toe. Als het goed is is iedere meerderjarige Nederlander WA-verzekerd en minderjarigen via de ouders, en schade veroorzaakt door een (verzorg/ bijrijd)paard onder jouw hoede valt daar gewoon onder. Als je in manegeverband rijdt valt eventuele schade meestal onder de verzekering van de manege. Tenzij je aantoonbaar aanwijzingen van de begeleidende manegemedewerkers negeert. Als een manege een groep op pad stuurt zonder begeleiding en zonder ruiterbewijs is zij ook aansprakelijk voor schade, de manege had immers van te voren de rijvaardigheid moeten testen.

Er is voor zover ik het kan nagaan nog geen wettelijke verplichting tot het dragen van een cap, dus in theorie maakt het al dan niet dragen niet uit voor het uitkeren van bijvoorbeeld ziektekosten of ongevallenverzekering. Al zullen de meeste verzekeraars wel een clausule daarover ergens in de kleine lettertjes hebben opgenomen en is het dus gewoon raadzaam altijd een cap te dragen. Kan je niet later onaangenaam verrast worden.

Dit is de letterlijke mail die ik kreeg van een juriste die ik met deze vragen bestookt heb en werkzaam is bij een letselschadeverzekeraar. Zij heeft ervaring met de afhandeling van dergelijke zaken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:51

Toch laat de juridische juistheid wel te wensen over ;) .

Desondanks klopt het globaal wel. :D

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:18

Neen hoor.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:59

Handig om te weten :+