bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:59

Ts reed jij op een ruiter pad? zoja geef ik je groot gelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:04

Joto schreef:

Want?

Wandelaars en fietsers mogen voor zover ik weet ook gewoon op het ruiterpad lopen. Knipoog Maakt het uit waar je rijd om iemand anders voor bij te galoperen?

Ik passeer eigenlijk alles en iedereen in stap, eventueel een rustig drafje als ik iemand in haal. Mijn paard stapt nooit zo snel. Maar roep wel altijd aan.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:04

Ik passeer ook iedereen in stap. Altijd en waar dan ook. Hond of geen hond.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:05

Waarom Joto?

Een ruiterpad is niet verboden voor wandelaars en als er geen aanlijngebod is ook niet voor loslopende honden.
Daarbij: ook op een ruiterpad ben JIJ verantwoordelijk voor JOUW verkeersveilige gedrag. ZELFS als een ander een fout maakt Pling

hc

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:06

Vind het meer een beleefdheidsregel. Zelf stap of draaf ik er meestal langs.. In galop passeer ik eigenlijk nooit!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:08

Ik bedoel zoals Ts zegt..Er was voldoende ruimte.. honden waren bij de beste mensen so whats the prob?, als hun de hond dan niet kunnen houden..Moeten ze hem opvoeden. Ik passeer mensen altijd gewoon in stap ja.. Maar als ik genoeg ruimte heb en we lekker aan het draven zijn, dan ga ik gewoon door

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:08

Bij het koetsiersbewijs wordt je ook altijd geacht hoi te zeggen tegen iedereen en om altijd netjes te blijven.
Jij bent op dat moment diegene die de wandelaars associeren met het hele ruitergebeuren en moet je dus een 'positieve boodschap uitdragen'.

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:17

Joto schreef:

Dus met andere woorden, als een hondenbezitter in een losloopgebied loopt met zijn hond, en jij rijdt daar met je paard mag de honden bezitter zijn hond (ongeacht of hij achter het paard aan gaat of niet) ook gewoon los laten lopen ? Verward Rolleyes

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:22

Als je in een losloopgebied gaat rijden, hoef je inderdaad niet vreemd op te kijken als de honden los lopen. Dat is het volste recht van de hondeneigenaar. Of het netjes is, als hij je aan heeft zien komen, is een tweede.

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:27

Speedster schreef:
Als je in een losloopgebied gaat rijden, hoef je inderdaad niet vreemd op te kijken als de honden los lopen. Dat is het volste recht van de hondeneigenaar. Of het netjes is, als hij je aan heeft zien komen, is een tweede.

Dat bedoel ik dus, net zo netjes als op een ruiterpad mensen (met honden) voorbij te gallopperen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:41

Daar ben ik het mee eens. Ik zou er persoonlijk denk ik wel iets van zeggen als mensen op een ruiterpad lopen (zeker met een loslopende hond), als vriendelijke waarschuwing dat dat gevaarlijke situaties kan opleveren. Maar het zou voor mij geen vrijbrief zijn om er dan maar langs te galopperen. Veiligheid voor alles.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:52

Joto schreef:

oke dus als ik hier bij ons in het bos rij. daar is 1 ruiterroute meer is er niet. daarbij moet ik de helft van de route door een hondenlosloop gebied rijden. betekend dat dat ik dit helemaal in volle galop mag doen omdat ik dan op een ruiterpad rij?

geloof niet dat het hier zo werkt. zelfs ik neem netjes voor honden en wandelaars. evenals andere ruiters een aangespanne wagens mijn paard terug. al is er genoeg ruimte of rij ik op een ruiterpad.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:24

Op het strand rij ik gewoon wel in draf of galop langs wandelaars/honden (ruimte genoeg).

Op het ruiterpad stap of draf meestal.

Daarnaast heb ik ook vaak genoeg dat andere ruiters/aanspanningen wat dan ook mij gewoon op volle snelheid passeren dus dat doe ik ook.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:30

Joto schreef:
Ik bedoel zoals Ts zegt..Er was voldoende ruimte.. honden waren bij de beste mensen so whats the prob?, als hun de hond dan niet kunnen houden..Moeten ze hem opvoeden. Ik passeer mensen altijd gewoon in stap ja.. Maar als ik genoeg ruimte heb en we lekker aan het draven zijn, dan ga ik gewoon door

Lekker kort door de bocht...
Zal jou in het bos zetten met mijn hond aan de riem.. als er een paard voorbij kom stappen is er niks aan de hand...
komt er een paard voorbij galloperen.. wedden dat je hem niet houdt!? al is ie nog zo goed opgevoed.

Ik vind het gewoon niet netjes of andere mensen in galop te passeren.. hond of geen hond vind ik dan nog niet eens uitmaken...
vind het gewoon wel zo fatsoenlijk om even terug te gaan naar stap.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:36

Ook in het ruiterboek en menboek staat als ongeschreven regel dat je andere mensen in STAP passeert.
Ook uit fatsoen doe je dat vind ik.

Vind het ook niet netjes als je op je paard zit en er stormt een andere ruiter in galop voorbij...

Dus graag met elkaar rekening houden en elkaar en mensen zonder paard in stap passeren.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:40

Is niet kort door de bocht hoor.. Heb vaak zat een hond in me been gehad.. Kwestie van even je hond bij je roepen en klaar.. Of je hem houd of niet dat ligt helemaal aan die gene zelf en aan de opvoeding.. Maar zoals ik al zei..Ik passeer iedereen in stap.. Vaak komt er zelfs na de hoi nog een praatje aan.. Misschien is bij ons het verschil dat er nog 2 paden naast zitten..

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:42

Dat jij mensen in stap passeert vind ik heel netjes!
maar er wordt vanuit gegaan dat een hond niet opgevoed is als hij niet bij de eigenaar blijft als er een paard voorbij gallopeerd.
en dat vind ik niet kloppen..

TS zegt dat de vrouw de hond vast had maar los liet..
misschien liet ze helemaal niet los maar trok de hond zich los.. en dat vind ik persoonlijk niet zo verwonderlijk als er een andere 4 voeter voorbij komt denderen Bloos

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:39

Ik passeer alles en iedereen in stap, fietsers, wandelaars, ruiters en zelfs motorcrossers. Ik kan uit ervaring spreken dat als je zelf "gas" terug neemt, het tegemoet rijdend "verkeer" ook langzamer gaat rijden. Bovendien zeg ik altijd en iedereen gedag, soms komt daar een gezellig praatje uit voort, soms ook niet. Ons bos is groot genoeg, maar soms vind ik ook mountainbikers of wandelaars op het ruiterpad, so what? Je rijd toch in het bos voor je ontspanning????

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:45

Als het op een ruiterpad is en er is genoeg ruimte dan gallopeer is rustig door, er zijn maar weinig ruiterpaden maar wel volop wandelpaden, waarom moeten wandelaars dan juist op die rulle ruiterpaden gaan lopen. Als het wat drukker is in het bos dan kun je wel om de haverklap gaan stappen vanwege de wandelaars op het ruiterpad. Tja, dan ben ik maar een beetje aso.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:50

ik vind dat een hond die niet luisterd maar aan de lijn moet blijven, maar ik vind ook dat je mensen niet in galop moet passeren.
in stap of een rustig drafje kan wel vind ik.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 20:18

Speedster schreef:

is geen losloopgebied.
maar iedereen laat zn honden hier gewoon los. ik heb er verder ook geen problemen mee hoor. let zeker op maarzoals ik op het begin gemeld heb, als de honden vast zijn ga ik gerust in een rustig galopje voorbij als ik net op dat moment in draf zit. uitgezonderd de smale paden natuurlijk!

ben ook ooit eerder 2 grote witte honden tegen gekomen, geen eigenaar te zien, maar paard was niet meer vooruit te krijgen want was beetje hoteldebotel van de 2 witte bollen, eigenaar liep gewoon in een ander pad, deze liet de honden dus wel erg ver los. maar ja niks gebeurd

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:37

juudje84 schreef:
is geen losloopgebied. *knip*

Dat weet ik, ik reageerde op een post van Qache01.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 03:41

Hangt bij mij ook helemaal af van de situatie, ik draaf/galoppeer gerust langs wandelaars als het paard niet met 2 vreemde bokkesprongen in de nek van de wandelaar terecht kan komen, je weet maar nooit wat het paard doet, zelfs al ken je het al jaren, ik zeg, veiligheid voorop, maar als er een meter of 3 tussen mij en wandelaar zit ga ik gerust dravend/galopperend langs. (lees, voorwaartse snelheid kan moeilijk omgezet worden in zijwaarts, gaat dus altijd schuin vooruit en er zou voldoende tijd moeten zijn in dat geval voor de ruiter om op tijd te reageren) hier in de omgeving zijn genoeg ruiterpaden van een meter of 2 a 3 breed met een wandelpad ernaast, zou een beetje absurd worden als ik de hele weg moet stappen op een zonnige dag omdat er een paarhonderd mensen besluiten het bos in te gaan.

En wat TS zegt, er is een breed pad!
Honden e.d., ik stop idd ook altijd als de hond achter me aanscheurt of ik de situatie niet helemaal vertrouw, kinderen en oudere mensen stap ik ook altijd langs, mensen die gewoon lekker vlot en normaal doorlopen (wijst op gezonde mensen) ik galoppeer daar gerust langs, indien dus voldoende ruimte er tussenin.

Amen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:23

Xyris schreef:
zou een beetje absurd worden als ik de hele weg moet stappen op een zonnige dag omdat er een paarhonderd mensen besluiten het bos in te gaan.

Dat ben je VERPLÍCHT! Je dient je aan de omstandigheden van het moment aan te passen.

Als jij wil galoperen moet je daarvoor een plaats en tijd uitzoeken waarop het veilig is. Dat is JOUW verantwoordelijkheid als bestuurder.

Met onaangepast gedrag breng je anderen in gevaar. Alss je wil dat er verboden voor ruiters komen moet je vooral met je paard gaan galopperen waar een paar honderd mensen willen wandelen.

hc

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:21

Hc ben ik niet met je eens, als er zonodig een paar honderd mensen op het ruiterpad moeten lopen terwijl er een paar meter verderop een prima wandelpad is dan galopeer ik gewoon rustig door. Wij mogen met onze paarden ook niet op de wandelpaden komen. Wandelaars hebben het hele bos om te lopen, wij hebben maar een paar paden, dus opzouten van de ruiterpaden.