Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Janne92 schreef:Duitsedog
Die ging altijd met ons mee op buitenrit.
anniee schreef:Antheman schreef:Al neem je je chiwawa mee
hihihi, maf gezicht zal dat zijn, tenzij je met een shetje rijdt als pennymeisje dan is het vet stoer![]()
Onze honden gaan in de vakantie ook mee.
Eentje (herderxjachthond) luistert los voor geen meter maar zolang er geen verkeer is (dus waar wij altijd met vakantie heen gaan) kan hij prima los mee; hij volgt wel en als hij een tijdje rondspeurt in het bos komt hij vanzelf weer achter ons aan door ons spoor te volgen.
De andere (labrador x windhond) luistert los wel goed tenzij hij een hert ziet rennen ofzo maar komt dan vanzelf weer terug.
Vind hem ook mooi passen bij mijn ponyhttp://www.mijnalbum.nl/Foto-6O4HTVQW.jpg
Vind wel dat je niet een te klein hondje moet hebben wegens het tempo.
Als wij in een fikse galop door het bos gaan zitten de honden vlak achter ons.
Met rustpauzes rijden we dan een rit van 3 uur ongeveer en bij terugkomst zien de honden er dan zo uit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LVBN3AVV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XWBGSFW4.jpg
Zo liggen ze er dan de rest van de dag bij
Belangrijk lijkt me wel dat je hond goed luistert (dus wacht bij oversteken, doorloopt als je andere honden tegenkomt enz) omdat je zelf niet veel kunt uitrichten vanaf je paard. Zorg ook altijd dat je een touw ofzo bij je hebt, zelf heb ik teugelclips aan mijn teugels dus als we moeten oversteken houd ik 1kant aan het bit en de andere kant aan de hondenriemen. Hoef je niet extra's voor mee te slepen maar wel zo veilig!

), maar ze komt normaal gesproken keurig terug, gaat netjes zitten en blijft zitten tot ik zeg dat ze weer verder mag. Ze is alleen nog wat jong en krijgt zo nu en dan de kolder in de kop en gaat dan greppeltjes springen
paard wordt wel bomproof 
weet ik dat ook weer, want ik had het al 1 keer gelezen en toen dacht ik wel zoiets.. maar ik dacht ik vraag het maar even voor de zekerheid want anders zeggen strax meer mensen dat woord en dan zit ik daar met vraagtekens boven men hoofd
Storm76 schreef:Een friese stabij!
Mijn ouders hebben er eentje en het zijn heerlijk fijne honden!
Echt volgzaam zou ik ze eerlijk gezegd niet noemen. Ik heb een teef die normaal gesproken goed luistert maar als ze in het bos iets ziet moet je haar erg in de gaten houden. M'n reu doet sowieso altijd alleen waar hij zin in heeft.
'Vroeger' op de manege hadden ze ook een Friese Stabij die vaak meeging met buitenritten, maar die kwam altijd alleen weer thuis, meestal een paar uur nadat de groep terug was.
Delphi2 schreef:Voor als ik Pip wil aanlijnen langs de weg dan gebruik ik een merotische hondenlijn, hoef je nooit af te stappen met aan- en aflijnen.

Riss schreef:Zouden van die honden die mee gaan met van die vossenjachten ofzoiets geschikt zijn?
(ik weet niet precies wat voor honden het zijn, misschien even vragen aan google? )
superpony schreef:hahaha anniee, je kan zien waar je op valt. Ik heb dat ook bij pure toeval. Ik heb nooit speciaal naar kleur gekeken en heb in het verleden ook een bruin gevlekte hond gehad en qua pony's bruin, vos, schimmel, maar nu wil het toeval dat we 2 zwarte pony's hebben en 2 zwarte honden.

superpony schreef:Belangrijk is dat je een jonge hond meteen meeneemt naar de paarden en goed laat wennen. Dat geld ook andersom dat je je paard goed laat wennen. Daarnaast moet je hond goed luisteren wat gewoon altijd veiliger is.
Als ik in de wei ga rijden slentert hij naast mij mee, af en toe gaat hij een stukje voorop en geef ik de pony de lange teugel, leuk joh!Delphi2 schreef:Voor als ik Pip wil aanlijnen langs de weg dan gebruik ik een merotische hondenlijn, hoef je nooit af te stappen met aan- en aflijnen.
De hond komt dan naast het paard staan en gaat prima, maar ben wel nieuwsgierig naar die merotische lijn.Delphi2 schreef:Pip onze Rhodesian Ridgeback gaat ook altijd mee met buitenrijden, ze staat (voor een Ridgeback) goed onder apel en heeft geen jachtinstinct en blijft altijd binnen een straal van zo'n 20 meter van de paarden en heeft een super conditie. Vroeger had ik een Duitse herder, die luisterde nog veel beter en ging ook altijd mee.
Voor als ik Pip wil aanlijnen langs de weg dan gebruik ik een merotische hondenlijn, hoef je nooit af te stappen met aan- en aflijnen.
Antheman schreef:Delphi2 schreef:Voor als ik Pip wil aanlijnen langs de weg dan gebruik ik een merotische hondenlijn, hoef je nooit af te stappen met aan- en aflijnen.
Is die riem fijn in het gebruik? Mijn hond is maar 30 cm!
Ik overweeg ook om deze riem aan te schaffen.
Yinari schreef:Riss schreef:Zouden van die honden die mee gaan met van die vossenjachten ofzoiets geschikt zijn?
(ik weet niet precies wat voor honden het zijn, misschien even vragen aan google? )
Ik denk het niet. Deze honden volgen liever hun neus dan hun baas. Je moet bij de meeste van hen (meestal 'lopende honden') wel heel erg veel tijd in de opvoeding steken wil je voorkomen dat ze hun 'prooi' achtervolgen.
De meeste Staande honden zijn wel geschikt om mee te gaan op buitenrit denk ik. Ze luisteren wat gemakkelijker en zijn goed in conditie te brengen
Adil18 schreef:Met een correcte opvoeding is veel mogelijk...onze jachthonden zijn 't bewijs