Welk hondenras perfect om mee te nemen naar buitenritten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Welk hondenras perfect om mee te nemen naar buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:14

ik ben toen we een hond wilde gaan zoeken naar een ras wat dat aan zou kunnen (omdat we ook paarden wilde gaan houden) ik ben uitgekomen bij een leuke kruising rottweiler x cane corso. ze doet echt aan alle eisen die ik maar kan bedebken. helaas is ze nog nooit met me meegeweest omdat het hier veel te druk is met autoos en dat niet aan durf met haar. misschien later....

xFrieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 00:18

Maar weten jullie trouwens een goeie manier om je hond aangelijnd aan het paard te houden? bevoorbeeld bij drukken wegen, ik heb wel eens gehoort over een duitse speciale lijn die je kunt afklikken of zoiets maar of het helpt? whaha Tong uitsteken

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:21

Je paard moet gehoorzaam zijn op 1 hand en je hond gehoorzaam aan de lijn Haha!

Zonder dollen, als 1 van beide niet aanwezig is, dan zou ik nooit het verkeer ingaan met de combinatie paard/hond.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:32

Onze Bruno komt vaak met ons mee op de koets en tijdens de buitenritten. Hij is een Duitse staande langhaar. Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij enorm getraind is, hij heeft veel shows en proeven gelopen en gaat nog steeds vaak mee op jacht...! Hij wordt daarvoor dus nog regelmatig getraind...!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:42

Janne92 schreef:
Duitsedog Lachen
Die ging altijd met ons mee op buitenrit.

Hield ie dat vol? Denk niet dat mijn dog dat aan kan.

xFrieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 00:48

anniee schreef:
Antheman schreef:
Al neem je je chiwawa mee Knipoog

hihihi, maf gezicht zal dat zijn, tenzij je met een shetje rijdt als pennymeisje dan is het vet stoer Haha!

Onze honden gaan in de vakantie ook mee.
Eentje (herderxjachthond) luistert los voor geen meter maar zolang er geen verkeer is (dus waar wij altijd met vakantie heen gaan) kan hij prima los mee; hij volgt wel en als hij een tijdje rondspeurt in het bos komt hij vanzelf weer achter ons aan door ons spoor te volgen.
De andere (labrador x windhond) luistert los wel goed tenzij hij een hert ziet rennen ofzo maar komt dan vanzelf weer terug.
Vind hem ook mooi passen bij mijn pony Haha! http://www.mijnalbum.nl/Foto-6O4HTVQW.jpg

Vind wel dat je niet een te klein hondje moet hebben wegens het tempo.
Als wij in een fikse galop door het bos gaan zitten de honden vlak achter ons.
Met rustpauzes rijden we dan een rit van 3 uur ongeveer en bij terugkomst zien de honden er dan zo uit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LVBN3AVV.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XWBGSFW4.jpg

Zo liggen ze er dan de rest van de dag bij Knipoog

Belangrijk lijkt me wel dat je hond goed luistert (dus wacht bij oversteken, doorloopt als je andere honden tegenkomt enz) omdat je zelf niet veel kunt uitrichten vanaf je paard. Zorg ook altijd dat je een touw ofzo bij je hebt, zelf heb ik teugelclips aan mijn teugels dus als we moeten oversteken houd ik 1kant aan het bit en de andere kant aan de hondenriemen. Hoef je niet extra's voor mee te slepen maar wel zo veilig!

Whaha echt een setje, leuk leuk leuk Haha!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:49

Pip onze Rhodesian Ridgeback gaat ook altijd mee met buitenrijden, ze staat (voor een Ridgeback) goed onder apel en heeft geen jachtinstinct en blijft altijd binnen een straal van zo'n 20 meter van de paarden en heeft een super conditie. Vroeger had ik een Duitse herder, die luisterde nog veel beter en ging ook altijd mee.

Voor als ik Pip wil aanlijnen langs de weg dan gebruik ik een merotische hondenlijn, hoef je nooit af te stappen met aan- en aflijnen.
Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 27-10-08 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xFrieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 00:52

wat bedoelen jullie eigenlijk met ''goed onder appel'' klinkt misschien dom maar kan er echt niet uithalen wat jullie bedoelen (A)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:55

Ze luisteren naar de commando's wordt daar mee bedoeld.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:57

dat ze ook daadwerkelijk HIER komen als je roept als er een konijn voor je neus langsschiet Clown
ik heb een heidewachteltje die ik ook meeneem het bos in; met opzet gekozen voor een jachthond die onder het geweer jaagt, dwz bij de baas blijft tot je een commando geeft. Voor het mooie staat ze eigenlijk net niet genoeg onder appel (want ik denk dat ik haar wel even kwijt ben als ze een konijn ziet Clown ), maar ze komt normaal gesproken keurig terug, gaat netjes zitten en blijft zitten tot ik zeg dat ze weer verder mag. Ze is alleen nog wat jong en krijgt zo nu en dan de kolder in de kop en gaat dan greppeltjes springen Haha! paard wordt wel bomproof Tong uitsteken
ben nog niet met haar over straat geweest, durf ik nog niet Lachen

xFrieske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 01:00

Okeej duidelijk Tong uitsteken weet ik dat ook weer, want ik had het al 1 keer gelezen en toen dacht ik wel zoiets.. maar ik dacht ik vraag het maar even voor de zekerheid want anders zeggen strax meer mensen dat woord en dan zit ik daar met vraagtekens boven men hoofd Tong uitsteken

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 01:05

De Dalmaat werd vroeger gebruikt om naast de koets mee te hobbelen, maar als je er niet voor traint wordt het niets. Ik denk dat het gewoon met opvoeding en training te maken heeft welke hond er geschikt voor is en het aankan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 01:15

hahaha anniee, je kan zien waar je op valt. Ik heb dat ook bij pure toeval. Ik heb nooit speciaal naar kleur gekeken en heb in het verleden ook een bruin gevlekte hond gehad en qua pony's bruin, vos, schimmel, maar nu wil het toeval dat we 2 zwarte pony's hebben en 2 zwarte honden.

Ik heb een New Forest en een border collie en mijn zoontje een shet en malthezer/york/oliebol. Had ook nog een zwarte auto......Daarom nu maar eens een blauwe en onze nieuwe bewoner een kat is rood.........Beetje kleur ion het leven.

On topic. Is mijn BC jaloers op mijn pony. Bij het rijden in de bak, kan ik haar op een plek leggen en zal ze daar blijven. Met galop heeft ze er dan wel enorm veel moeite mee.
Naar buiten blijft ze echt aan mijn pony zijn benen geplakt. Nu vindt hij dat helemaal oke en heb ik het maar enkele keren gedaan.

Belangrijk is dat je een jonge hond meteen meeneemt naar de paarden en goed laat wennen. Dat geld ook andersom dat je je paard goed laat wennen. Daarnaast moet je hond goed luisteren wat gewoon altijd veiliger is.

Onder het zadel begin je buiten alleen weinig als er echt ietss zou zijn. problemen met andere honden denk ik dan aan.

Een vriendin van mij neemt al jaren haar herders mee. Soms ook 2 tegelijk en die zijn het prima gewend. Alleen bij oversteken even vast, maar zij rijdt ook op 1 hand.

Ook gaan ze mee met mennen, naast of op de kar.

Met name 1 herder speelt in de wei met de mini. Die zijn echt met elkaar opgegroeid en spelen heel leuk samen.

Je kan ook een topic opzoeken bij western van horse&dog trail. Daar doen mensen trail oefeningen te paard en met de hond erbij. Staat nog wel ergens!!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 01:40

In mijn jeugd had ik altijd onze duitse herder bij me als ik op de buitenrit ging,anders mocht ik van mijn ouders niet alleen het bos in.Dat ging altijd goed,met crossen liep hij altijd voorop en sprong altijd als eerste over de hindernissen.
Nu heb ik 3 Jack Russell`s ,èèn grote en twee kleintjes.Maar die lopen gewoon mee,en kunnen het tempo makkelijk aan.Komt ook wel,omdat ze gewend zijn om met de fiets mee te lopen.De kleinste loopt altijd naast het paard en de twee anderen[reutjes]lopen achter mijn paard.Ze blijven altijd in de buurt en lopen nooit weg.Ik vind het gezellig als ik de honden mee kan nemen en het scheelt een keer uitlaten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 02:08

Storm76 schreef:
Een friese stabij!
Mijn ouders hebben er eentje en het zijn heerlijk fijne honden!

Fijne honden zijn het zeker, ik heb er twee. Haha! Echt volgzaam zou ik ze eerlijk gezegd niet noemen. Ik heb een teef die normaal gesproken goed luistert maar als ze in het bos iets ziet moet je haar erg in de gaten houden. M'n reu doet sowieso altijd alleen waar hij zin in heeft. Clown 'Vroeger' op de manege hadden ze ook een Friese Stabij die vaak meeging met buitenritten, maar die kwam altijd alleen weer thuis, meestal een paar uur nadat de groep terug was. Tong uitsteken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 07:59

Delphi2 schreef:
Voor als ik Pip wil aanlijnen langs de weg dan gebruik ik een merotische hondenlijn, hoef je nooit af te stappen met aan- en aflijnen.

Is die riem fijn in het gebruik? Mijn hond is maar 30 cm!
Ik overweeg ook om deze riem aan te schaffen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:17

Riss schreef:
Zouden van die honden die mee gaan met van die vossenjachten ofzoiets geschikt zijn?
(ik weet niet precies wat voor honden het zijn, misschien even vragen aan google? )

Ik denk het niet. Deze honden volgen liever hun neus dan hun baas. Je moet bij de meeste van hen (meestal 'lopende honden') wel heel erg veel tijd in de opvoeding steken wil je voorkomen dat ze hun 'prooi' achtervolgen.

De meeste Staande honden zijn wel geschikt om mee te gaan op buitenrit denk ik. Ze luisteren wat gemakkelijker en zijn goed in conditie te brengen Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:26

superpony schreef:
hahaha anniee, je kan zien waar je op valt. Ik heb dat ook bij pure toeval. Ik heb nooit speciaal naar kleur gekeken en heb in het verleden ook een bruin gevlekte hond gehad en qua pony's bruin, vos, schimmel, maar nu wil het toeval dat we 2 zwarte pony's hebben en 2 zwarte honden.

Ja die blonde staat mooi bij mijn haflinger. Hebben er toevallig net een donkere arabier bij sinds deze week, daar staat de andere hond volgend jaar dus mooi bij Haha!

superpony schreef:
Belangrijk is dat je een jonge hond meteen meeneemt naar de paarden en goed laat wennen. Dat geld ook andersom dat je je paard goed laat wennen. Daarnaast moet je hond goed luisteren wat gewoon altijd veiliger is.

Ik heb de honden inderdaad meteen meegenomen. Mijn haflinger heeft in de winter toen hij 2jaar was bij mijn tante gestaan. Zij heeft ook een blonde windhond-type. Die twee renden aldoor achterelkaar aan door de wei; pony voorop en hond er blaffend achteraan of hond voorop en pony er bokkend achteraan, wat een stel!
Toen ik onze hond vorige zomer als jonkie van 4 maanden ongeveer meenam naar de wei ging mijn haflinger er dus ook meteen blij achteraan rennen, uiteraard vond mijn hond dat toen nog eng en rende snel onder het draad door Clown
Nu vind hij het geweldig, maar ziet helaas ook geen gevaar in de paarden. Als ik ga longeren loopt hij vaak naast mij mee en gaat blaffen als ik het comando 'galop' geef, vind ie prachtig Lachen Als ik in de wei ga rijden slentert hij naast mij mee, af en toe gaat hij een stukje voorop en geef ik de pony de lange teugel, leuk joh!
Buiten heb ik hem hier nog maar 1x meegenomen, moet toch wel eerst een stukje langs verkeer (afgesloten fietspaden met 2x een weg oversteken), maar ik denk dat het met wat training prima zou moeten gaan.

Delphi2 schreef:

Had hier nog nooit van gehoord en kan met Google niets vinden, kun je uitleggen wat dit is? Niet af hoeven stappen klinkt ideaal!

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:35

Mijn hond gaat ook altijd mee met buitenritten. het is een duitse staande (korthaar) heeft wel jachtinstinct maar ze staat goed onder appél. Ze blijft in een straal van 30 meter om me heen. Gaat super en ze geniet er duidelijk van.
Even nog een vraagje : wat is een merotische hondenlijn??
Ik hoef sowieso niet af te stappen om aan/ en af te lijnen omdat ik een ijsie heb en ik kan er precies bij. Tong uitsteken De hond komt dan naast het paard staan en gaat prima, maar ben wel nieuwsgierig naar die merotische lijn.

Delphi2 schreef:
Pip onze Rhodesian Ridgeback gaat ook altijd mee met buitenrijden, ze staat (voor een Ridgeback) goed onder apel en heeft geen jachtinstinct en blijft altijd binnen een straal van zo'n 20 meter van de paarden en heeft een super conditie. Vroeger had ik een Duitse herder, die luisterde nog veel beter en ging ook altijd mee.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:22

ik heb mijn bordercollie nooit aan de lijn....... lijkt me ook niet handig.... zometeen springt je paard opzij..... neej ik laat haar liever los lopen.....

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:31

Antheman schreef:
Delphi2 schreef:

Is die riem fijn in het gebruik? Mijn hond is maar 30 cm!
Ik overweeg ook om deze riem aan te schaffen.

Ik vind hem heel prettig, je moet je hond wel even leren dat ie naast je paard komt staan en z'n kop door de lus moet steken maar verder vind ik 'm perfect je kan makkelijk vast en los doen zonder je in allerlei rare bochten te wringen en de lus is vrij lang dus ook voor kleinere honden goed te gebruiken, ik vind 'm vrij prijzig(80 euro), maar wel erg handig en het is een erg lange riem die ook nog uitgebreid te verstellen is.

http://www.merothisch.com/prod.htm

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:55

Yinari schreef:
Riss schreef:
Zouden van die honden die mee gaan met van die vossenjachten ofzoiets geschikt zijn?
(ik weet niet precies wat voor honden het zijn, misschien even vragen aan google? )

Ik denk het niet. Deze honden volgen liever hun neus dan hun baas. Je moet bij de meeste van hen (meestal 'lopende honden') wel heel erg veel tijd in de opvoeding steken wil je voorkomen dat ze hun 'prooi' achtervolgen.

De meeste Staande honden zijn wel geschikt om mee te gaan op buitenrit denk ik. Ze luisteren wat gemakkelijker en zijn goed in conditie te brengen Lachen

Dat zijn meestal Foxterrier/Foxhound en Border terrier's.
Eigelijk alleen geschikt om achteraan te jakkeren, als ze eenmaal wat geroken hebben moeten ze hun neus achterna en luisteren dan dus niet meer. Zijn wel op te voeden maar daar gaat heel veel tijd in zitten en succes is niet gegarandeerd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:57

Met een correcte opvoeding is veel mogelijk...onze jachthonden zijn 't bewijs Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:02

Ik heb een kruising oostenrijkse pincher-boerenfox/whippet.
Jachtinstinct heeft ze wel, maar ze luistert super en is dan ook bijna altijd mee op buitenrit of met de wagen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:04

Adil18 schreef:
Met een correcte opvoeding is veel mogelijk...onze jachthonden zijn 't bewijs Knipoog

Ik zeg ook niet dat het niet kan? Maar je zult toch een betere hondeneigenaar moeten zijn wil je zo'n hond op kunnen voeden.
Zelfde geld ook voor windhonden, kunnen het wel lekker volhouden maar als ze wat zien zijn ze weg. (mogen trouwens niet eens loslopen in NL dus is geen optie)

Edit; ik zie dat jij een Duitse staander hebt en een staande hond is wat anders dan een brak of een zweethond, staanders zijn makkelijker in opvoeding Knipoog