waarvoor ruiterbewijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: waarvoor ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:21

joyce2 schreef:
"Ikke" mag zich inderdaad wel iets vriendelijker opstellen, maar goed.... Ik zeg altijd maar: Als je zoveel weet, mag je best een grote bek hebben (nu vraag ik me af of dat wel zo is in dit geval, maar laten we er maar vanuit gaan...)

Enne, sanctie of boete, wat is het verschil behalve de naam? Het principe is toch hetzelfde? Of zit er een heel groot verschil tussen...

Nou, het verschil is dat een boete van het CJIB komt. Daar kun je bezwaar tegen maken bij een rechtbank. Het CJIB kan zelfs zover gaan dat ze bslag op je inkomen leggen om een boete betaald te krijgen.

Een sanctie van een landeigenaar zul je voor een civiele rechter moeten uitvechten (als je per sé wilt rechten) en bovendien zijn er geen juridische mogelijkheden om je tot betaling te dwingen (inkasso is civiel, niet juridisch).

Dat ik niet zo aardig was; heb ik ooit gezegd dat ik aardig ben Extreme duivel
Maar het feit is dat nu wel de juiste benaming boven tafel is, namelijk dat er een sanctie is opgelegd en geen boete; hoewel dat voor de ontvanger hetzelfde voelt.

Ik ga uit van feiten; aan "vinden" en "denken" heb ik niks, daar gaat de centrale niet van draaien, van correcte feiten wel en ik neem aan dat de Utrechtenaren ook deze winter graag warm zitten en niet moeten denken dat ze warm zitten........

Excuseer mijn lompheid; ik ben techneut, ik ben nu eenmaal zo.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:22

Duidelijk, tnxx Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:30

bedankt voor je pb nog Knipoog
is goed zo, duidelijke uitleg.

en idd in de volksmond is een boete een boete Tong uitsteken

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:53

Overigens, ik las net wat over het verzekerd zijn met ruiterbewijs/koetsiersbewijs, ik citeer:
... Zo zit er bijvoorbeeld een Aansprakelijkheids Verzekering Particulieren aan gekoppeld (beter bekend als WA verzekering) Deze verzekering betaalt, los van de schuldvraag, schade toegebracht aan dereden tijdens een recreatieve rit. Vanwege de wettelijke verplichting behoort iedere Nederlander al zo'n verzekering te hebben, !!MAAR!! wanneer je eigen verzekeringsmaatschappij geen dekking geeft bij het beoefenen van de paardensport, is dit een grote meerwaarde.

Ook staat er in het stuk wat ik al eerder heb gezegd, het halen van het papiertje is pas het begin, daarna is het gewoon heel belangrijk dat je zelf actief door blijft leren. Ze willen mensen gewoon goed bewust maken van de gevaren die er zijn, dat je op een veilige en verantwoorde manier met paarden om moet gaan. Ook een goed punt in het artikel: "Nog beter zou het zijn om altijd met eigen paard/span het examen af te leggen, of in iedergeval een paar vervolglessen verplichten."

Kijk, dat is weer wat duidelijkheid Knipoog

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:59

wel vaag dat ze je dan wel naar je ruiterbewijs vragen en dan je wel een boete geven, maar eigenlijk is het niet eens verplicht dus eigenlijk hoef je dan geen boete te betalen toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:05

joyce2 schreef:
Overigens, ik las net wat over het verzekerd zijn met ruiterbewijs/koetsiersbewijs, ik citeer:
... Zo zit er bijvoorbeeld een Aansprakelijkheids Verzekering Particulieren aan gekoppeld (beter bekend als WA verzekering) Deze verzekering betaalt, los van de schuldvraag, schade toegebracht aan dereden tijdens een recreatieve rit. Vanwege de wettelijke verplichting behoort iedere Nederlander al zo'n verzekering te hebben,

Staat dit in de tekst van het ruiterbewijs? Zo ja, dan is dat erg onzorgvuldig. Een aansprakelijkheidsverzekering is NIET verplicht voor elke Nederlander, maar alleen "voor de houder van een motorrijtuig, voor jagers en voor exploitanten van kerncentrales."
( http://nl.wikipedia.org/wiki/Wettelijke ... erzekering )

Het is absoluut aan te raden voor iedereen om een AVP te hebben, maar wettelijk verplicht is het al net zo min als het ruiterbewijs zelf Knipoog

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:12

ik heb ook mijn ruiterbewijs,kon hem halen via mijn oude werkgever,en heb het bewijs gehaadl met mijn eigen paard,toen kon je hem in 1 dag tijd halen,smorgen de theorie en smiddags de praktijk gedeelte,ik heb hem zelf nog nooit nodig gehad,maar heb hem al twee keer laten verlengen,ik denk maar zo,als het straks verplicht zou gaan worden dan heb ik hem al. Haha!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:32

Ja, zo denk ik er ook over! Ik heb het ook in 1 dag gedaan, 's ochtends theorie, dat gingen ze gelijk nakijken en als je geslaagd was mocht je gelijk je paard opzadelen voor het praktijk examen.

@shadow0 Het stuk over het ruiterbewijs/koetsiersbewijs stond in een Amazone van een tijdje geleden, ik heb het letterlijk overgetyped.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:52

Joyce: aha. Jammer dat dat soort bladen zo onzorgvuldig zijn in de informatie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:42

Shadow0 schreef:
Joyce: aha. Jammer dat dat soort bladen zo onzorgvuldig zijn in de informatie.

Ik heb nog nooit een correct stuk gelezen over het ruiterbewijs. Ik verdenk ze er sterk van dat de SRR een stuk instuurt en dat dat dan geplaatst wordt als "redactioneel artikel"

Chelss: ga ergens rijden waar het verplicht is, krijg die sanctie en daag ze voor de rechter.
Geen idee wat de uitkomst zal zijn, maar ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar...............

De verzekering is eraan gekoppeld als "verkoopargument" maar slaat nergens op; tenzij je in staat bent meer schade aan te richten dan je AVP dekt, dan kun je de verzekering van het ruiterbewijs voor de rest op laten draaien. Maarre, 2.500.000 euro schade aanrichten die op jou verhaald kan worden is heel erg veel........

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:26

joyce2 schreef:
Ja, zo denk ik er ook over! Ik heb het ook in 1 dag gedaan, 's ochtends theorie, dat gingen ze gelijk nakijken en als je geslaagd was mocht je gelijk je paard opzadelen voor het praktijk examen.

@shadow0 Het stuk over het ruiterbewijs/koetsiersbewijs stond in een Amazone van een tijdje geleden, ik heb het letterlijk overgetyped.

als je bij ons je ruiterbewijs wil halen dan lukt dat hier niet in 1 dag.
hier doen ze het echt in een weekend, eerst 2 dagen alles oefenen en nog de nodige dingen leren en de laatste dag doe je pas je echte examen, wel relaxt dat je daar alles in 1 dag kon doen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:39

Naja, wij zaten toen in het 3e jaar Paardenhouderij & Management en werden eigenlijk wel geacht om alle theorie van het ruiterbewijs te kennen. Het theorieboek hebben we wel gekregen hoor, zodat we in iedergeval wisten wat er zoal gevraagd werd. De paarden mochten we lenen van de manege waar we ons moduul "recreatie" volgden en daar hebben we van tevoren wel een keer op gereden, om even te kijken wie op welk paard zou gaan en even een stukje naar buiten gegaan om de omgeving te verkennen. Dat is namelijk best handig als je daar de weg niet kent, maar daar wel je examen af moet leggen Haha! Dus als je het rijden meerekent hebben wij het ook niet in 1 dag gedaan! Maar goed, je hoefde dat niet perse te doen, het was meer voor onszelf dat wij dat wel handig vonden.

Zijn jullie verplicht dan om er een heel weekend over te doen?
Ook als je bijv. een eigen paard hebt?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:07

Het ruiterbewijs is volgens zeggen van SRR bedacht om het buitenrijden veiliger te maken. De SRR pleitte dat het ruiterbewijs wettelijk verplicht zou worden, net als het rijbewijs, voor iedere ruiter die op straat ging rijden. In eerste instantie had het CBR er oren naar maar stelde wel de eis dat de opleiding degelijk en goed zou zijn. De SRR beloofde veel, maakte zelfs in 2001 nog reclame met de zin 'gekoppeld aan grote verzekeringsmaatschappij' (Centraal Beheer Achmea); dit was een klinkklare leugen want bij navraag had geen enkele verzekeringsmaatschappij in Nederland een deal gesloten met de SRR of welk ander 'paardenorganisatie' ook.
Daarnaast bleef professionaliteit van de 'opleiding' ook uit en besloot het CBR dit hele plan niet meer serieus te nemen. Ook de wetgever weigerde het ruiterbewijs verplicht te stellen. Ondertussen blijft de SRR en de FNRS het ruiterbewijs promoten (om vervolgens van de geïncasseerde gelden 8 x per jaar op vakantie te gaan...) Er wordt niet geïnvesteerd in verbetering van de opleiding. Het geld wordt onderling verdeeld net als de gelden die binnenstromen via het ruiterpaspoort.
Zolang 'het gewone volk' zich laat bedonderen, blijven zowel de SRR als de FNRS middelen verzinnen om geld op te strijken, onder het mom 'professionalisering van de paardensport'. Als je nuchter bekijkt wat deze partijen de afgelopen 20 jaar gepresteerd hebben op dit gebied...... helemaal niets. Het is niet voor niets dat de overheid deze partijen ook niet meer serieus neemt. Tegenwoordig probeert een andere partij het ook: Sectorraad Paarden... Blijf gewoon nuchter en zolang een ruiterbewijs of wat dan ook niet wettelijk verplicht is, geen 'boetes' betalen, gewoon voor laten komen voor een rechter, misschien dat de geldklopperij van genoemde partijen dan eens stopt...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:13

Toevallig ben ik laatst een x aangehouden en vroeg de agent naar mijn ruiterrijbewijs en tja ik heb hem ook niet!!!!
Hij beweerde dat deze verplicht was enz, maar ik had juist daarvoor een week terug contact met de knhs erover gehad.
Het is in onze regio nog niet verplicht. Dus ik dat gezegt tegen de agent. En het nr van de knhs gegeven.
Kreeg later telefoon terug van de agent dat het indd in deze regio nog niet hoefde.
Ikke blij anders had ik ook een sanctie.

Maar toen een week later, werd ik aangehouden in de stad doordat ik ff met mijn rijkleding aan vlug wat moest halen hihi. Wordt ik aanghouden omdat ik sporen om mijn laarzen had. Ze hielden het nog bij een waarschuwing, maar de volgende x kreeg ik een boete van jawel 45 euro. Dit omdat het een wapen kon zijn.;........
het moet toch echt niet gekker worden hoor in nederland.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:25

Piewie dat MEEN je niet.
Van die normale knopspoortjes Lips are sealed
Oei oei oei, dan doe ik straks mijn westernvarianten dus maar niet aan tijdens het shoppen ROFL WAT een giller...

ON-topic, het ruiterbewijs is wel verplicht in sommige natuurgebieden en (dus) vaak tijdens endurancewedstrijden, maar dit geldt dan vanuit de organisatie en niet door de staat.

Ik heb erover gepeinsd het te halen, maar vind het een wassen neus, paardrijden is geen kunstje zoals autorijden.
Met mijn eigen paard rij ik misschien de sterren van de hemel, met een ander paard niet.
En elk paard kan schrikken.

Ik heb het al vaker gezegd: maar ik zie meer in goede informatieverstrekking aan onze medeweggebruikers/ bosbezoekers met loslopende honden etc etc, dan in een papiertje wat aantoont dat je je kunstje hebt laten zien.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:26

Ik ben heel erg benieuwd wat voor sporen jij aanhad Haha!

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:44

Ik ben idd heel benieuwd hoe wat waar piewie. Want inprincipe kan alles als wapen gelden, zelfs een balpen. Dus zou dit erg raar vinden.
Waar was dit ? Weet je zeker dat die agent niet een oogje of juist de pik op je heeft ?

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:45

corine1981 schreef:
Piewie dat MEEN je niet.
Van die normale knopspoortjes Lips are sealed
Oei oei oei, dan doe ik straks mijn westernvarianten dus maar niet aan tijdens het shoppen ROFL WAT een giller...

ON-topic, het ruiterbewijs is wel verplicht in sommige natuurgebieden en (dus) vaak tijdens endurancewedstrijden, maar dit geldt dan vanuit de organisatie en niet door de staat.

Ik heb erover gepeinsd het te halen, maar vind het een wassen neus, paardrijden is geen kunstje zoals autorijden.
Met mijn eigen paard rij ik misschien de sterren van de hemel, met een ander paard niet.
En elk paard kan schrikken.

Ik heb het al vaker gezegd: maar ik zie meer in goede informatieverstrekking aan onze medeweggebruikers/ bosbezoekers met loslopende honden etc etc, dan in een papiertje wat aantoont dat je je kunstje hebt laten zien.

Ik zie meer in goede voorbereiding voordat je met een paard buiten gaat rijden zodat het niet echt uitmaakt of er loslopende honden zijn en medeweggebruikers die weinig begrip opbrengen voor die in de weg lopende paarden. Inderdaad kan elk paard schrikken, maar wat er daarna gebeurt kun je veel aan doen.

Enne, off topic, het is sowieso niet correct om sporen om te hebben als je niet op een paard zit. Je kunt namelijk de sporen beschadigen, wat daarna weer je paard kan beschadigen. Bij westernsporen geldt dat feitelijk nog sterker, er kan vuil in het radertje komen waardoor het minder goed draait. Dan is de correcte werking ervan om zeep geholpen en zijn het paardonvriendelijke hulpmiddelen geworden.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:54

Waratje schreef:
Ik zie meer in goede voorbereiding voordat je met een paard buiten gaat rijden zodat het niet echt uitmaakt of er loslopende honden zijn en medeweggebruikers die weinig begrip opbrengen voor die in de weg lopende paarden. Inderdaad kan elk paard schrikken, maar wat er daarna gebeurt kun je veel aan doen.

Ben ik helemaal met je eens Waratje, maar zelfs het best opgeleide paard kan schrikken en niet meer te houden zijn... Om dat als tekortkoming van de voorbereiding af te doen vind ik wat kort door de bocht.

Waratje schreef:
Enne, off topic, het is sowieso niet correct om sporen om te hebben als je niet op een paard zit. Je kunt namelijk de sporen beschadigen, wat daarna weer je paard kan beschadigen. Bij westernsporen geldt dat feitelijk nog sterker, er kan vuil in het radertje komen waardoor het minder goed draait. Dan is de correcte werking ervan om zeep geholpen en zijn het paardonvriendelijke hulpmiddelen geworden.

Sjeetje, ik denk dat het wellicht uhm... komisch bedoeld was Verward Ja Lips are sealed
Korreltje zout erbij Knipoog
Het gaat om het zotte van de situatie.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:06

corine1981 schreef:
Sjeetje, ik denk dat het wellicht uhm... komisch bedoeld was Verward Ja Lips are sealed
Korreltje zout erbij Knipoog
Het gaat om het zotte van de situatie.

Snap wel dat jouw opmerking zo was bedoeld, maar er zijn helaas teveel mensen die hier niet eens over nadenken en dan vind ik een opmerking op zijn plaats.
Enne, je kunt sporen, zelfs kleintjes, echt wel als wapen gebruiken, hoor Duivel Schenen kunnen niet heel veel hebben......

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:09

Nou, moet er idd niet aan denken dat die dingen langs je schenen komen... AUW.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:01

druppeltje schreef:
Ik ben heel erg benieuwd wat voor sporen jij aanhad Haha!

+
Ik had kleine stompe spoortjes om hihi Clown