Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Discussie, wat veranderen, paard en aso verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:41

Maar dat dikgedrukte geld voor ALLE weggebruikers. En als iedereen dat zou doen, zouden we ook geen last hebben van die zgn aso's. Pling

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 01:26

Wat ik me afvraag na het lezen van dit topic komen er bij mij toch dingen waar ik me van afvraag he?!
Zo lijkt het wel alsof jullie van begin af aan al een verkeersmak paard hebben.
Zo vraag ik me af hoe jullie een niet verkeersmak paard verkeersmak maken zonder paard en mede-weggebruikers in gevaar te brengen?
En zo vraag ik me af of jullie dan nog nooit in een situatie heb gezeten die je achteraf had kunnen voorkomen?

Ik rij vanaf me 13 buiten (jaja toen nog een echte penny) maar heb me altijd redelijk gedragen en ja er zijn echt wel wat dingen die ik nu anders of niet zou doen maar het zijn geen dingen die mede weggebruikers echt in gevaar hebben gebracht.
Ik heb met mijn paard (helaas) wel is 180 graden gedraaid gestaan en hierdoor een fietser bijna van zijn fiets 'geslagen'.
Dit omdat me paard schrok en ja ik reed op het fietspad en ja dat doe ik nog steeds. (was toen ook nog niet zo vaak buiten geweest)
Ik heb ook wel is door een medegebruiker een spiegel met me voet van de auto getrapt.(netjes briefje onder de ruitenwissers en alles vergoed)
Dus ik ben echt geen heilige maar bij sommige van jullie lijkt het gewoon allemaal goed te gaan?
Daarbij vind het invoeren van een ruiterbewijs ook geen goed idee.
Misschien is het wel een goed idee maar dan wel met veel betere trainingen erbij (dus meer buiten rijden onder begeleiding enz)
Want in mijn omgeving de mensen die een ruiterbewijs hebben rijden minder buiten en zijn veel aso'r in het verkeer dan mensen die dagelijks buiten rijden zonder papiertje.

Verder om even terug te komen op topic vraag wat ik zou willen veranderen is rijden op het fietspad ipv de weg.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 07:07

Ik ben ook van mening dat ruiters beter af zijn op het fietspad. Puur om de snelheid. Ik vind dat je met het tempo van paarden op de weg meer tot last bent. (en daardoor misschien ook eerder last hebt van automobilisten die zich daar aan storen)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:21

NoGo schreef:
Zo vraag ik me af hoe jullie een niet verkeersmak paard verkeersmak maken zonder paard en mede-weggebruikers in gevaar te brengen?
En zo vraag ik me af of jullie dan nog nooit in een situatie heb gezeten die je achteraf had kunnen voorkomen?

Ik denk dat teveel ruiters met hun paard de weg op gaan om hem 'verkeersmak' te maken. Imo kun je het grootste gedeelte van deze training op je eigen erf doen. Doormiddel van dapperheidstraining in de bak (plastic zeiltje, paraplu, nauwe doorgang, etc.) en ook kun je hem op eigen erf aan verkeer laten wennen (startende auto, toeterende auto, langsrijdende brommer, etc.). Zelfs grootverkeer is voor de meesten een mogelijkheid, als je op een boerenbedrijf staat met je paard. En anders zoek je een boerenbedrijf op bij jou in de buurt en laat je hem daar wennen aan grootverkeer. Ik zou het in ieder geval geen prettig idee vinden als mijn paard voor het eerst een vrachtwagen/trekker tegenkomt op de openbare weg. Dus ja, ik denk dat teveel mensen te onvoorbereid met hun paard de weg op gaan.
Natuurlijk kun je altijd in situaties komen die met geen mogelijkheid van te voren te oefenen zijn, maar door die training op het eigen erf weet je wél wat je paard kan gaan doen en hoe je dit zo goed mogelijk in goede banen kunt leiden, dus imo is het niet nodig om mede-weggebruikers in gevaar te brengen.

Zo kwam er een keer een auto met een pasgetrouwd stel langs mijn paard en mij rijden, met bijbehorende lege blikjes aan een touwtje erachteraan. Nu heb ik dat nooit met mijn paard geoefend, maar wij zijn er zonder kleerscheuren uit gekomen.

Wat betreft het rijden op het fietspad, dan heb je misschien niet meer de situatie: mijn paard stapt opzij en stapt voor een (snel rijdende) auto, maar wel de situatie: mijn paard stapt opzij en vermorzelt klein kindje op fiets...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:32

NoGo schreef:

Dat is básisbegrip opvoeden en aanleren.
- één nieuwe stap tegelijk
- eerst onbelast
- aanbieden onder gecontroleerde omstandigheden
- zelfvertrouwen niet ondermijnen: dus in ´zaagtand´profiel vooruit gaan
en overdenktijd geven tussen leerfases

hc

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:34

Hier ligt ook een stuk verantwoording bij de fokkers. Neem veulens aan de voet van de moeder veel uit wandelen, door bos en langs rustige wegen. Wij zetten standaard merries met veulens juist in de weides langs de weg. Op deze wijze beschouwen de jongelingen verkeer al snel als iets normaals.
Onthoud dat overal waar je een paard voor weghoud, ze later angstiger op zullen reageren.
Confronteer de jonge dieren met wat ze in het verkeer kunnen tegen komen en stel hen gerust.
Alles is te leren zelfs bij het meest gestresste paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:35

Needje schreef:
Ik ben ook van mening dat ruiters beter af zijn op het fietspad.

Dat kan je wel vínden maar:
- dat mag niet
- dat vinden fietsers niet
en dus is het geen onderwerp en moet jij je gewoon aan die situatie houden.

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:40

Needje schreef:
Ik ben ook van mening dat ruiters beter af zijn op het fietspad. Puur om de snelheid. Ik vind dat je met het tempo van paarden op de weg meer tot last bent. (en daardoor misschien ook eerder last hebt van automobilisten die zich daar aan storen)

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar het probleem wat ik daarbij zie is dat ruiters dan gaan vinden dat ze "recht" hebben op het fietspad en weigeren om voldoende ruimte te bieden aan de fietsers. Nu weten ruiters (meestal, tenminste) dat ze eigenlijk niet op het fietspad mogen zijn en maken ze plaats voor fietsers, voor de veiligheid van zowel fietser als ruiter/paard is dat ook goed. Bedenk ook dat er best veel fietsers bang zijn voor paarden en dan is een stapje opzij gaan echt niet voldoende.
Als het fietspad een schelpenpad is, moet je er als ruiter sowieso vanaf blijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:41

Pensionnetje schreef:
Hier ligt ook een stuk verantwoording bij de fokkers.

Ha, heel creatief weer een stuk verantwoordelijkheid bij een ánder Haha!

Ben jij bereid daarvoor te betalen?
Kost manuren en wel heel ervaren manuren want juist met veulens heb je een heel ervaren opvoeder/beleerder nodig omdat het bovenal geen ongewenste ervaring mag worden.
Als ik 50 uur in een veulen investeer betaal jij daar dan 50 keer mijn trainer uurloon voor bovenop de prijs van het veulen?

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:43

Waratje schreef:
Als het fietspad een schelpenpad is, moet je er als ruiter sowieso vanaf blijven.

Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty

Ik geef het op.
Mijn conclusie is dat de ruiterij op de openbare weg beter verboden kan worden.

hc

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:45

Huertecilla schreef:
Needje schreef:
Ik ben ook van mening dat ruiters beter af zijn op het fietspad.

Dat kan je wel vínden maar:
- dat mag niet
- dat vinden fietsers niet
en dus is het geen onderwerp en moet jij je gewoon aan die situatie houden.

hc

Rolleyes *diepe zucht* Word eerlijk gezegd een beetje moe van zulke opmerkingen.
Ik geef alleen aan wat Ik vind ja. Zeg nergens dat t zo is.

Waratje, ik kan daar ook inkomen, maar ik denk dat je altijd moet zorgen (met welk voertuig dan ook, en lopend) dat je anderen niet tot last bent. En gewoon netjes aan de kant moet gaan als er iemand langs wilt.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:53

Huertecilla schreef:
Pensionnetje schreef:
Hier ligt ook een stuk verantwoording bij de fokkers.

Ha, heel creatief weer een stuk verantwoordelijkheid bij een ánder Haha!

Ben jij bereid daarvoor te betalen?
Kost manuren en wel heel ervaren manuren want juist met veulens heb je een heel ervaren opvoeder/beleerder nodig omdat het bovenal geen ongewenste ervaring mag worden.
Als ik 50 uur in een veulen investeer betaal jij daar dan 50 keer mijn trainer uurloon voor bovenop de prijs van het veulen?

hc

Sorry? Bij de ander?
Beter lezen en ontdek dat ik zelf fokker ben. Bij mij gaat geen paard weg voor ze goed in de hand zijn, verkeersmak en zich fatsoenlijk weten te gedragen. En ja, dat kost héél veel man (eh, vrouw) uren. Maar liever veel werk verzetten en tevrede klanten met paarden die stabiel zijn en blaken van zelfvertrouwen, dan het snelle geld met jonge hengsten, zo uit de klei getrokken, waarmee van die "leuke" ongelukjes gebeuren. Dat heet verantwoording nemen. Voor je fokprodukt maar ook naar de klant toe. Ik moet er niet aan denken een telefoontje te krijgen: heb je gehoord dat Truus met je fokprodukt is verongelukt? Nee, dank U.

Ik heb dagelijks te maken met paarden waar als jong dier niets mee getraind is. Deze worden verkocht als zijnde verkeers en zadelmak. Ja, aan mn hoelah. En als de kersverse eigenaar in tranen en radeloos niet meer weet wat zij met zo'n dier moet aanvangen mogen mensen zoals ik de ellende weer oplossen. Geeft niets, doe het met plezier. Alleen de lijdensweg voor paard én ruiter had hen bespaard kunnen worden. En juist deze combinaties treffen we ook op de openbareweg aan. Dat gecombineerd met overige weggebruikers die "haast haast haast" hebben, maakt het tot een explosieve situatie. Opvoeden dient aan beide kanten te gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 13-12-07 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:57

Huertecilla schreef:
Waratje schreef:

Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty

Ik geef het op.
Mijn conclusie is dat de ruiterij op de openbare weg beter verboden kan worden.

hc

Haha, welkom bij de club HC Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:59

Needje schreef:
[, maar ik denk dat je altijd moet zorgen (met welk voertuig dan ook, en lopend) dat je anderen niet tot last bent. En gewoon netjes aan de kant moet gaan als er iemand langs wilt.

Afgod Afgod Afgod

op sommige locaties wil men juist de paarden in de berm
op andere weer juist niet
vroeger bij ons in het dorp mochten we alleen in de polder in de berm
verder nergens
vaak als de weg niet veilig genoeg is om er met de fiets overheen te gaan
(en er dus een gescheiden fietspad aangelegd word) is het ook niet echt veilig om met je paard
daar te rijden , toch MOETEN wij daar rijden

maar hoe doen we dat op lokaties waar ze een appart (brom)fiets pad hebben naast een 80km weg of erger een 100km weg ? waar we dus ook niet mogen rijden (de 100 dus op een 80 behoor je weer wel , soms)
ZONDER ! B weg ernaast ...

ken genoeg 60km wegen waar meneer agent je gerust van de weg sommeert
ook al horen wij daar te rijden ..

alleen voor die lokaties zou IK het althans veiliger vinden dat de ruiters van de berm tussen fietspad en weg gebruik mogen maken

punt is ALS er wat gebeurt om wat voor een reden dan ook
en je reed niet op de aangewezen plek op de rijbaan dan ben je dus aansprakelijk
omdat je je ergens bevond waar je niet rijden mag

deze wegen mijden is niet echt een optie daar je anders je erf niet meer afkan

zou dan dus wel stellen dat ruiters zoveel mogelijk van de berm gebruik maken
of in de berm moeten uitwijken voor overig verkeer (brommers fietsers scootmobielen wandelaars)

en ja sommige mensen zijn bang van paarden daar ook moet je rekening mee houden
zoals wij met onze iets uit de kluiten gewassen brede 74cm hoge doberman pincer ook moeten doen
(uit beleefdheid naar de medemens )

maw niet vragen naar de bekende weg
maar mee denken hoe kunnnen we het voor IEDEREEN veiliger en leuker maken
ZONDER het afschaffen van het paard op de weg

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:07

Ruiters moeten hun paard goed voorbereiden op het verkeer.
Het totale verkeer dient rekening te houden met zijn medeweggebruikers.
Als iedereen zich dan ook nog eens aan de regels houdt en minder "ik ik ik" denkt, dan moet het goed kunnen komen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:15

Lianne84 schreef:
Ik denk dat teveel ruiters met hun paard de weg op gaan om hem 'verkeersmak' te maken. Imo kun je het grootste gedeelte van deze training op je eigen erf doen. Doormiddel van dapperheidstraining in de bak (plastic zeiltje, paraplu, nauwe doorgang, etc.) en ook kun je hem op eigen erf aan verkeer laten wennen (startende auto, toeterende auto, langsrijdende brommer, etc.). Zelfs grootverkeer is voor de meesten een mogelijkheid, als je op een boerenbedrijf staat met je paard. En anders zoek je een boerenbedrijf op bij jou in de buurt en laat je hem daar wennen aan grootverkeer. Ik zou het in ieder geval geen prettig idee vinden als mijn paard voor het eerst een vrachtwagen/trekker tegenkomt op de openbare weg. Dus ja, ik denk dat teveel mensen te onvoorbereid met hun paard de weg op gaan.
Natuurlijk kun je altijd in situaties komen die met geen mogelijkheid van te voren te oefenen zijn, maar door die training op het eigen erf weet je wél wat je paard kan gaan doen en hoe je dit zo goed mogelijk in goede banen kunt leiden, dus imo is het niet nodig om mede-weggebruikers in gevaar te brengen.

Zo kwam er een keer een auto met een pasgetrouwd stel langs mijn paard en mij rijden, met bijbehorende lege blikjes aan een touwtje erachteraan. Nu heb ik dat nooit met mijn paard geoefend, maar wij zijn er zonder kleerscheuren uit gekomen.

Wat betreft het rijden op het fietspad, dan heb je misschien niet meer de situatie: mijn paard stapt opzij en stapt voor een (snel rijdende) auto, maar wel de situatie: mijn paard stapt opzij en vermorzelt klein kindje op fiets...

Op zich ben ik het hier wel mee eens, alleen op het terrein kan je ze meestal niet laten wennen aan een melkwagen die met 80 langsscheurt.
En dat is op een of andere manier toch anders als een stilstaande.
(al vind die van mij om een of andere duistere reden stiltaande auto's en vrachtwagens veel spannender Verward )
Ik ga op het terrein echt niets uit de weg. Leren ze idd alleen maar van.
Als zoontje van de stalbaas met z'n quad lang de bak scheurt beginnen de meeste te zeuren. Ik snap dat niet. Laat je paard daar aan wennen. Is alleen maar makkelijk!
En buiten ga ik ook nergens voor om rijden.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:18

Gebruik iedere afwijkende situatie als een leerproces voor je paard.
Ga het vooral niet uit de weg. Daar worden ze rustig en zelfverzekerd van.
Men kan slechts angsten overwinnen door ermee geconfronteerd te worden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:21

Idd!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:24

Needje schreef:
Op zich ben ik het hier wel mee eens, alleen op het terrein kan je ze meestal niet laten wennen aan een melkwagen die met 80 langsscheurt.

Niet met 80 nee, maar je kunt je paard wel aan rijdende, grote objecten laten wennen in een veilige omgeving. Verder zul je nooit iedere situatie waar je paard op de weg mee in aanraking kan komen identiek kunnen nabootsen.. De ene keer is die melkwagen wit en rijdt ie 50, de andere keer is ie blauw en rijdt ie 80 (om maar wat op te noemen). Wat je wel kunt trainen is het voorspellen/leren aanvoelen van de reactie van je paard in bepaalde spannende situaties en jouw reactie daar weer op.

Zo weet ik dat mijn paard niet zal schrikken van groot verkeer, maar hij wil nog wel eens met een boogje om een witte zak met zand heen (bijvoorbeeld). Dit weet ik, dus als er tegelijkertijd een auto aan komt wacht ik even tot die voorbij is voordat ik voorbij die zak wandel. Dat heet anticiperen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:26

Ga trainen op die "witte zak". Juist omdat jij erop anticipeert reageert je paard op dat witte gevaarte. Ga er langs alsof er niets ligt. Doe dit 2, 5 of 100 keer. Net zolang totdat het de gewoonste zaak van de wereld is.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:28

Pensionnetje schreef:
Ga trainen op die "witte zak". Juist omdat jij erop anticipeerd reageerd je paard op dat witte gevaardte. Ga er langs alsof er niets ligt. Doe dit 2, 5 of 100 keer. Net zolang dat het de gewoonste zaak van de wereld is.

Natuurlijk, dit heb ik mogelijk al 1000x gedaan. De witte dressuurhekjes hebben wij inmiddels overwonnen Knipoog Over witte strepen op de weg maakt hij na 6 jaar nog steeds een sprongetje.
Mijn paard gaat niet raar doen, hij loopt er alleen met een boogje omheen. Als ik hem er per sé langs wil hebben lukt mij dat, met als gevolg dat mijn paard lichtelijk in de stress zijn zeer ontspannende buitenritje vervolgt. Dit is mijn keuze, misschien niet de 'beste' maar ik weet dat ik een veilig ritje met hem kan maken.
Laatst bijgewerkt door Figaro op 13-12-07 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:29

haha, mijne heeft dat ook. Groot verkeer is op zich geen probleem (al ga ik uit veiligheidsoverweging toch meestal in een inhammetje staan) maar een blaadje op de grond kan je zomaar opeten.... Als ik voel dat ie zo;'n momentje heeft en er komt een auto aan, dan zet ik m stil. Heeft geen nut om de situatie evt. gevaarlijk te maken door door te rijden.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:29

Needje schreef:
haha, mijne heeft dat ook. Groot verkeer is op zich geen probleem (al ga ik uit veiligheidsoverweging toch meestal in een inhammetje staan) maar een blaadje op de grond kan je zomaar opeten.... Als ik voel dat ie zo;'n momentje heeft en er komt een auto aan, dan zet ik m stil. Heeft geen nut om de situatie evt. gevaarlijk te maken door door te rijden.

Idd, dat bedoel ik. Dat vind ik anticiperen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:35

Veiliger is als hij er echt niet meer naar omkijkt. Haha!

Mijn onverschrokken hengst kwam ooit in het bos een gedumpt bankstel tegen.
Nu schrikt hij nergens van, maar een bankstel? Nadat 5 collega ruiters er in dolle vaart al bokkend voorbij kwamen ben ik afgestapt. Ben met mijn achterwerk in het bankstel gaan zitten. Een snuivend en snurkende en steigerende hengst voor mijn neus. Ik ben niet weg gegaan eer hij normaal op het bankstel wilde toelopen. Heeft 1,5 uur geduurd, maar ach, ik zat lekker.

Moraal van het verhaal? Hij kijkt niet meer op of om van een bankstel. De andere paarden hebben een "banksteltrauma" Knipoog opgelopen. De angst is bij hen alleen maar gegroeid.Stop niet voor het probleem is overwonnen (in een veilige situatie natuurlijk) al duurt het uren. Laat een probleem vooral niet groeien.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:36

Pensionnetje schreef:
Gebruik iedere afwijkende situatie als een leerproces voor je paard.
Ga het vooral niet uit de weg. Daar worden ze rustig en zelfverzekerd van.
Men kan slechts angsten overwinnen door ermee geconfronteerd te worden.

ik zoek ze soms zelfs op Haha!
als ik weet dat ze ergens aan het verbouwen zijn of aan het oogsten of wat ever
rij ik er graag ff per express langs Duivel
kan niet gek genoeg , des te meer gekke dingen normaal zijn
des te beter het is
alle evt spannende dingen die we op het erf kunnen doen zijn al
"normaal"met een heb je haar weer zucht reactie