Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NoGo schreef:Zo lijkt het wel alsof jullie van begin af aan al een verkeersmak paard hebben.
Zo vraag ik me af hoe jullie een niet verkeersmak paard verkeersmak maken zonder paard en mede-weggebruikers in gevaar te brengen?
En zo vraag ik me af of jullie dan nog nooit in een situatie heb gezeten die je achteraf had kunnen voorkomen?
NoGo schreef:Zo lijkt het wel alsof jullie van begin af aan al een verkeersmak paard hebben.
Zo vraag ik me af hoe jullie een niet verkeersmak paard verkeersmak maken zonder paard en mede-weggebruikers in gevaar te brengen?
Needje schreef:Ik ben ook van mening dat ruiters beter af zijn op het fietspad.
Needje schreef:Ik ben ook van mening dat ruiters beter af zijn op het fietspad. Puur om de snelheid. Ik vind dat je met het tempo van paarden op de weg meer tot last bent. (en daardoor misschien ook eerder last hebt van automobilisten die zich daar aan storen)
Pensionnetje schreef:Hier ligt ook een stuk verantwoording bij de fokkers.
Waratje schreef:Als het fietspad een schelpenpad is, moet je er als ruiter sowieso vanaf blijven.
Huertecilla schreef:Needje schreef:Ik ben ook van mening dat ruiters beter af zijn op het fietspad.
Dat kan je wel vínden maar:
- dat mag niet
- dat vinden fietsers niet
en dus is het geen onderwerp en moet jij je gewoon aan die situatie houden.
hc
Huertecilla schreef:Pensionnetje schreef:Hier ligt ook een stuk verantwoording bij de fokkers.
Ha, heel creatief weer een stuk verantwoordelijkheid bij een ánder![]()
Ben jij bereid daarvoor te betalen?
Kost manuren en wel heel ervaren manuren want juist met veulens heb je een heel ervaren opvoeder/beleerder nodig omdat het bovenal geen ongewenste ervaring mag worden.
Als ik 50 uur in een veulen investeer betaal jij daar dan 50 keer mijn trainer uurloon voor bovenop de prijs van het veulen?
hc
Huertecilla schreef:Waratje schreef:Als het fietspad een schelpenpad is, moet je er als ruiter sowieso vanaf blijven.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik geef het op.
Mijn conclusie is dat de ruiterij op de openbare weg beter verboden kan worden.
hc
Needje schreef:[, maar ik denk dat je altijd moet zorgen (met welk voertuig dan ook, en lopend) dat je anderen niet tot last bent. En gewoon netjes aan de kant moet gaan als er iemand langs wilt.
Lianne84 schreef:Ik denk dat teveel ruiters met hun paard de weg op gaan om hem 'verkeersmak' te maken. Imo kun je het grootste gedeelte van deze training op je eigen erf doen. Doormiddel van dapperheidstraining in de bak (plastic zeiltje, paraplu, nauwe doorgang, etc.) en ook kun je hem op eigen erf aan verkeer laten wennen (startende auto, toeterende auto, langsrijdende brommer, etc.). Zelfs grootverkeer is voor de meesten een mogelijkheid, als je op een boerenbedrijf staat met je paard. En anders zoek je een boerenbedrijf op bij jou in de buurt en laat je hem daar wennen aan grootverkeer. Ik zou het in ieder geval geen prettig idee vinden als mijn paard voor het eerst een vrachtwagen/trekker tegenkomt op de openbare weg. Dus ja, ik denk dat teveel mensen te onvoorbereid met hun paard de weg op gaan.
Natuurlijk kun je altijd in situaties komen die met geen mogelijkheid van te voren te oefenen zijn, maar door die training op het eigen erf weet je wél wat je paard kan gaan doen en hoe je dit zo goed mogelijk in goede banen kunt leiden, dus imo is het niet nodig om mede-weggebruikers in gevaar te brengen.
Zo kwam er een keer een auto met een pasgetrouwd stel langs mijn paard en mij rijden, met bijbehorende lege blikjes aan een touwtje erachteraan. Nu heb ik dat nooit met mijn paard geoefend, maar wij zijn er zonder kleerscheuren uit gekomen.
Wat betreft het rijden op het fietspad, dan heb je misschien niet meer de situatie: mijn paard stapt opzij en stapt voor een (snel rijdende) auto, maar wel de situatie: mijn paard stapt opzij en vermorzelt klein kindje op fiets...
Needje schreef:Op zich ben ik het hier wel mee eens, alleen op het terrein kan je ze meestal niet laten wennen aan een melkwagen die met 80 langsscheurt.
Pensionnetje schreef:Ga trainen op die "witte zak". Juist omdat jij erop anticipeerd reageerd je paard op dat witte gevaardte. Ga er langs alsof er niets ligt. Doe dit 2, 5 of 100 keer. Net zolang dat het de gewoonste zaak van de wereld is.
Needje schreef:haha, mijne heeft dat ook. Groot verkeer is op zich geen probleem (al ga ik uit veiligheidsoverweging toch meestal in een inhammetje staan) maar een blaadje op de grond kan je zomaar opeten.... Als ik voel dat ie zo;'n momentje heeft en er komt een auto aan, dan zet ik m stil. Heeft geen nut om de situatie evt. gevaarlijk te maken door door te rijden.
Pensionnetje schreef:Gebruik iedere afwijkende situatie als een leerproces voor je paard.
Ga het vooral niet uit de weg. Daar worden ze rustig en zelfverzekerd van.
Men kan slechts angsten overwinnen door ermee geconfronteerd te worden.