Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:59

Helemaal mee eens pletje123!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:59

Nou of ik nu een ruiterbewijs heb of niet dat voorgeval met die vrachtwagen was gebeurt, omdat ze hun nergens op aan kijken!
Wij hebben het allemaal gedaan en bestuurders van voertuigen zijn maar braaf als het ware..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:02

Pletje123 schreef:
sorayalover1 schreef:
Nouja iniedergeval vind ik dat ruiterbewijs nergens op slaan en ze roepen al zo lang dat het verplicht gaat worden. Mijn pony is werkelijk waar bijna nergens bang voor niet voor vrachtwagens.. Maar nu kwam er van de week toch een vrachtwagen aan, ik netjes in de berm hij komt hardstikke dicht voorbij me, pony schrikt springt bijna in de sloot.

Hoe dom ben je dan.. Rem dan iniedergeval af en ga aan de kant met die vrachtwagen ik ga toch ook aan de kant Verward

Waarom vind je het nergens op slaan?

Ik vind het heel goed om ruiters en amazones te toetsen op hun kennis en vaardigheden, voordat ze het verkeer in mogen. Juist om al die gevaarlijke situaties!!

Pas dan ook meteen de regeltjes aan, zodat als je bitloos buiten wilt rijden ook mee kan doen? Maar dat doen ze niet. Dus mij zal je er niet zien.
Daarbij is mijn ervaring dat juist het andere verkeer voor vreselijke situaties zorgt wegens gebrek aan kennis en wegens asociaal gedrag (te hard rijden op een weg waar de maximum snelheid velen tientallen kilometers lager ligt).

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:05

als ze het willen verplichten denk ik dat het veel beter is dat ze de rest van het keer ook maar eens de regeltjes leren hoe je moet omgaan met paarden op de weg Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:07

@Nadya: tjah... kan je niet voor 1 keer met een bitje in rijden om zo je Ruiterbewijs te halen? Lachen

@Missbambi: daarvoor hebben ze de campagne: 'Weet wat je doet als je een paard ontmoet!'

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:12

Ik heb zelf ook mijn ruiterbewijs. Vind alleen 1 ding heel dom.
Als je bij een kruispunt naar links wil, moet je met je rechterhand de teugels vastpakken, je linkerarm naar links uitsteken, en dan in draf oversteken en sturen met alleen je rechterhand.

Ik vind dit best gevaarlijk eerlijk gezegd.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:12

idd Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:14

Eigenlijk zou iedereen met tenminste een brommerrijbewijs en 1 winstpunt in de B vrijstelling moeten krijgen van het ruiterbewijs. Dan heb je ook al wel bewezen dat je genoeg van verkeer en paardrijden afweet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:17

Pletje123 schreef:
@Nadya: tjah... kan je niet voor 1 keer met een bitje in rijden om zo je Ruiterbewijs te halen? Lachen

Nee Pletje, is natuurlijk geen optie als je paard dat niet gewend is. Lachen
Het is natuurlijk onzin dat ze altijd maar weer aan zulke regeltjes vast houden, terwijl steeds meer ruiters bitloos buiten rijden. Ik ben niet van plan me daaraan aan te passen en ik ga echt geen standaard hoofdstel kopen voor deze onzin. Ik rij trouwens al jaren buiten en weet me prima te gedragen, dus zoals ik eerder in dit topic al zei; het voegt niets toe aan mijn kennis en vaardigheden, daarvoor rij ik iets te lang al. (ja, ik word oud!) Haha! Haha!

En over die campagne; het gros van de mensen op de weg hebben daar helaas nog geen idee van of er uberhaupt iets van gezien. Erg jammer en helaas duidelijk te merken op de weg (terwijl hier in het dorp overal borden staan van 'let op: ruiters'. Tja......)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:18

Dan heb jij zelfs een vooruit strevend dorp...
Hier staat nergens wat

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:21

runningkawa schreef:
Dan heb jij zelfs een vooruit strevend dorp...
Hier staat nergens wat

Er staan hier meer dan 260 paarden gestald en dan heb ik het nog niet over wat er buiten op het land staat (zoals die van mij). De paarden zijn echt een onderdeel van dit dorpje, net als de watersport. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:22

ah zo
Dan snap ik het wel Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:27

Ons lokale krantje staat wekelijks vol met de paardenperikelen hier. Van leuke onofficiele wedstrijden tot gezeur over paardenpoep en ruiterpaden........ Helaas vorig jaar ook een dodelijk ongeluk, doordat het paard schrok van de brandweer die langs kwam met loeiende sirenes. Dat staat nog in mijn geheugen gegrift, want als je hier de hei/bos ingaat kom je precies langs die plek. Brrrr..... Ik hoop dat ze ooit ruiterpaden in het dorp gaan maken. Zijn ze wel over bezig in de gemeente hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:30

odetteke schreef:
Eigenlijk zou iedereen met tenminste een brommerrijbewijs en 1 winstpunt in de B vrijstelling moeten krijgen van het ruiterbewijs. Dan heb je ook al wel bewezen dat je genoeg van verkeer en paardrijden afweet.

Op zich een mooi idee... Maar wat als je nou geen wedstrijdruiter bent, of bijv. westernruiter? Dan gaat die winstpunt in de B ook niet, en zou je een heel jaar lid van de KNHS moeten worden om alleen even een winstpuntje in de B te halen...
En een winstpunt in de B hoeft niet perse te laten zien dat je met een paard overweg kunt in het verkeer, want dat is een hele andere situatie dan een bak met hekjes.

Ik KEN B ruiters (met winstpunt), waar ik zelf nooit de openbare weg mee op zou durven te paard...
Dus wat dat betreft ben ik niet eens echt 'tegen' het ruiterbewijs. Maar ik vind het nogal wat rompslomp.
Het is niet in alle gebieden nodig vind ik. Waar wij met de paarden staan, daar steken we 1 klein plattelandsweggetje over waar nauwelijks verkeer is, en dan zit je gelijk in het bos.

Ik vind dat de overheid zich gewoon niet zo moet bemoeien met dit soort dingen. Het is echt weer een voorbeeld van hoe ernstig Nederland dingetjes in de hand wil hebben en teveel wil regelen.

Ouders hoeven geen diploma te halen om kinderen op te voeden...
En kijk eens hoe vaak dat mis gaat.
Laat de overheid zich daar eerst maar eens druk over maken, en daarna over die paar ruiters die wel eens de openbare weg op moeten.

Toch?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:34

Hypofocus schreef:
[***] schreef:

Op zich een mooi idee... Maar wat als je nou geen wedstrijdruiter bent, of bijv. westernruiter? Dan gaat die winstpunt in de B ook niet, en zou je een heel jaar lid van de KNHS moeten worden om alleen even een winstpuntje in de B te halen...
En een winstpunt in de B hoeft niet perse te laten zien dat je met een paard overweg kunt in het verkeer, want dat is een hele andere situatie dan een bak met hekjes.

Ik KEN B ruiters (met winstpunt), waar ik zelf nooit de openbare weg mee op zou durven te paard...
Dus wat dat betreft ben ik niet eens echt 'tegen' het ruiterbewijs. Maar ik vind het nogal wat rompslomp.

Ik ken die B ruiters helaas ook Bloos maar ook die kunnen op een makkelijke knol hun ruiterbewijs halen.. het idee was ook meer om de kas van het CBR niet onnodig te spekken dan kwaliteit te garanderen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:36

Dat heb ik ooit eens in een ander topic ook omhoog gegooid
L dressuur vrijstelling
B springen
Klasse 1 endurance
Western, ken daar alleen geen klasses in

Wil je alle bovenstande dingen niet dan kun je het ruiterbewijs doen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:43

Hier hebben ze het inderdaad al heeeeeeeeeeeel lang over!
Persoonlijk vind ik het nergens over gaan. Duivel
Ik heb geen ruiterbewijs en heb daar ook nooit behoefte aan gehad om te halen. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:58

Pletje123 schreef:
sorayalover1 schreef:
Nouja iniedergeval vind ik dat ruiterbewijs nergens op slaan en ze roepen al zo lang dat het verplicht gaat worden. Mijn pony is werkelijk waar bijna nergens bang voor niet voor vrachtwagens.. Maar nu kwam er van de week toch een vrachtwagen aan, ik netjes in de berm hij komt hardstikke dicht voorbij me, pony schrikt springt bijna in de sloot.

Hoe dom ben je dan.. Rem dan iniedergeval af en ga aan de kant met die vrachtwagen ik ga toch ook aan de kant Verward

Waarom vind je het nergens op slaan?

Ik vind het heel goed om ruiters en amazones te toetsen op hun kennis en vaardigheden, voordat ze het verkeer in mogen. Juist om al die gevaarlijke situaties!!

Toets dan op die vaardigheden en niet of ze wel met een correct bit of bijpassend zadel rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:09

Tja, en wat is dan eigenlijk een "correct bit"? Duivel
Als ze nou gaan toetsen of iemand correct om kan gaan met de optoming die ze gebruiken en kijken of het zadel past (niet bijpassend is, dat boeit niet), dan gaat het misschien ergens over. Maar ja, dan moeten de examinatoren ook wat bij gaan leren, da's misschien wel te moeilijk voor ze Cool

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:11

Citaat:
Ik vind dat de overheid zich gewoon niet zo moet bemoeien met dit soort dingen. Het is echt weer een voorbeeld van hoe ernstig Nederland dingetjes in de hand wil hebben en teveel wil regelen.

Er gebeuren nou eenmaal vaak akkefietjes of zelfs ongelukken. Door aso gedrag van bv automobilisten, Maar óók van Ruiters, daarom moeten ze zich wel bemoeien.

Wij hadden bij ons oude huis, kinderen die op hun pony's door de poort galoppeerden, das gewoon gevaarlijk,
daarom ben ik sowieso vóór begeleiding tot een bepaalde leeftijd, hetzij 16 hetzij 18 Ja

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:43

odetteke schreef:

Je rijd op je paard toch niet volgens dezelfde regels als een scooter of wel soms? Dat is echt niet zo te vergelijken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:51

odetteke schreef:

Daar geloof ik niets van Haha! Je krijgt in elk geval niets over ruiters en paarden bij je brommerrijbewijs (en de verkeersregels voor paarden wijken dus wat af.)

Het rijden voor een B-proef is daarnaast wel wat anders dan het buiten rijden, omdat het niet alleen maar om rijvaardigheid gaat, maar ook om het inschatten van risico's bij het buitenrijden. Risico's die je in de bak niet tegenkomt.
(En daarnaast, vind je niet dat er een behoorlijk grote groep is die ondanks een B-winstpunt hun paard toch echt niet systematisch onder controle hebben? )

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:11

Opzich wel met je eens Shadow, maar bij het behalen van je theoriegedeelte hoort ook algemene verkeerskennis. De postitie van een paard in het verkeer hoort daar ook onder. Dat daar niet genoeg aandacht voor is, is weer iets anders.

Als het ruiterbewijs in zijn huidige vorm verplicht gaat worden heeft het nauwelijks meerwaarde dan een winstpunt in de B halen, aangezien iedere malloot na 10 lessen op een makke manegeknol het blijkt te kunnen halen. Iedereen die B met een winstpunt is haalt dus ook wel zijn ruiterbewijs, dus is het onzinnig/geldklopperij om dit te willen testen. Als ze het willen invoeren, prima! Maar pak het dan wel serieus aan en maak het geen melkkoe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:28

odetteke schreef:
Als het ruiterbewijs in zijn huidige vorm verplicht gaat worden heeft het nauwelijks meerwaarde dan een winstpunt in de B halen, aangezien iedere malloot na 10 lessen op een makke manegeknol het blijkt te kunnen halen.

Ten eerste: waarom toch altijd zo neerbuigend over manegepaarden? Ik heb ook wel privepaarden gereden die net zo braaf zijn Lachen Ook prima kandidaten om je ruiterbewijs op te halen.

Ten tweede: dat het huidige ruiterbewijs weinig zin heeft was al 15 pagina's duidelijk volgens mij Haha!

Citaat:
Iedereen die B met een winstpunt is haalt dus ook wel zijn ruiterbewijs, dus is het onzinnig/geldklopperij om dit te willen testen. Als ze het willen invoeren, prima! Maar pak het dan wel serieus aan en maak het geen melkkoe.

Ik dacht dat jouw voorstel al een idee was om het anders aan te pakken - aangezien we het stadium van 'dit ruiterbewijs is onzinnig' al wel min of meer gepasseerd waren.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:34

Ik zeg nog bewust makke manegeknol omdat er ook lastige exemplaren tussen lopen Haha! Maar elke manege heeft wel een paar exemplaren staan waar iedereen op weg kan rijden, vandaar Knipoog

En mijn voorstel is ook een idee om het anders aan te pakken..... als het op de huidige manier wordt ingevoerd Haha!