buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tmara

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:28

lekker lang teugeltje en 't paardje ook lekker laten genieten Lachen

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:17

Hoi,
Ik ga naar buiten voor de ontspanning voor mij en mijn paard. Dus lekker lang teugeltje. Inderdaad alleen even oppakken als hij wat te heet wordt. Maar dat gebeurd niet zo vaak, alleen als hij een lekkere merrie ziet moet hij even de matcho uithangen!Hihi
Werken doen we in de bak wel.
Groetjes Astrid. OK dan!

Daan_ielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:21

Als je hard in training bent met je paard of pony dan kan je buiten ook goed dressuurmatig rijden.
Stel: Je paard heeft moeite met de middendraf, je gaat naar buiten en op een lang pad laat je m draven, hou m daarbij dan wel met zijn hoofd omlaag....Zodra je voelt dat ie verruimt neem je me terug en beloont m.
Als je dan een paar dingetjes geoefend hebt dan kun je idd lekkker aan het lange teugeltje nog wat afronden. Ik denk dat t afhankelijk is van wat je zelf wilt bereiken!! (En hoe fanatiek je die dag bent)
En je paard moet niet alleen op een buitenrit genieten!!!
Ook zijn "dagelijkse" werk moet afwisselend en uitdagend blijven!!!

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:13

Ja daar ben ik het ook wel mee eens.
Ga ik ook eens doen, mijn paard af en toe een stukje aan het werk zetten buiten.
Nog niet zo´n slecht idee.
Groetjes Astrid.

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:05

jockeygirl schreef:
buitenrijden doe ik gewoon ontspannen zonder gedwongen te zijn. maar met stappen is het al gauw dat ze zelf ontspannen gaan lopen, dus dan laat ik ze lekker. buitenritten is bij mij vaak gas geven, en dat vinden ze helemaal geweldig

Zo gaat 't bij mij ook Ja

ellen_vg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:43

Wie zegt er dat een zijwaarts oefeningetje of eens halthouden en achterwaarts gaan géén onstpannende dingen zijn. Ik denk dat als je voor afwisseling zorgt je paard en jij er maar het meeste baat bij hebben. Let wel, dit wil niet zeggen dat je paard op die manier moet lopen als dat hij op wedstrijd zou doen... Maar het is en blijft een goede test om te zien of je paard ook daadwerkelijk goed aan de hulpen staat en als dat zo is dan zijn oefeningen zoals wijken voor het been op een padje, uitgestrakte draf,... zeer ontspannend!

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 02:56

Als ik buitenrijdt wissel ik een beetje af, maar het is niet dat ik hem helemaal losgooi. soms pak ik hem noujuist goed bij me en ga ik over het pad zigzaggen, gewoon wijken, snel wenden (en nee, niet door hem om te trekken ofzo) enz. verder vind ik het ook heerlijk om op een lang pad een stuk middendraf te doen, buiten doet hij dat veel beter dan in de bak, ik voel hem dan echt veel meer lopen.. maar af en toe komt er ook echt wel een stuk rengalop tussendoor of dat ik op mijn gemakje een beetje rijdt met de teugels weer wat langer

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:20

Meestal gewoon lekker lang teugeltje, en lekker kletsen met andere meiden. Maar als we gaan galoperen neem ik de teugels op strak Vork

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:25

Mijn motto: met lange teugel ga je harder *super uitspraak van Thirz hier op bokt*

Ik rijd ook altijd met losse teugel.. met 1 hand hetr liefst....

Mijn merrie maakt haar eigen dressuur.. die kan achterwaards als ze iets heel engs ziet of halthouden of zijwaarts.. alle knopjes zitten erop zelfs aan de lange teugel Haha!

cashaniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:07

Ik houd haar wel bezig zodat ze niet helemaal uit elkaar gaat lopen. Daarvan gaat ze meestal kreupelen enzo, en dat is ook niet helemaal goed. Maar eigenlijk mag ze over het algemeen gewoon lekker lopen, lang teugeltje, lekker ontspannen, heerlijk. Sowieso niet aan de teugel, meer soms wat meer aanleuning. Op sommige paden (bijvoorbeeld met veel steentjes of boomwortels) bied ik haar wel ondersteuning anders gaat ze hier ook een beetje maf lopen, maar verder rijd ik buiten onder het motto: 'Vrijheid blijheid!'. Haha!

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:53

ik rij mijn pard buiten met lange teugel. hij geeft zoiezo echt niet na als ik buiten rijd. ze weet het verschil tussen de bak e nbuiten heel goed. in de bak geeftze direct na. en buiten alleen maar met de kop in de lucht. als ze druk is houd ik wat druk o pde teugels maar inprincipe rijd ik met losse teugels Bloos

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:33

Ag, het is voor de pony meestal leuker als het lekker met een lang teugeltje is. Als er wat meer spanning is, kan je je paard/pony natuurlijk bezighouden door hem wat meer nageeflijk te rijden en wijken enzo. Maar mijn mening is lekker met een los teugeltje rondhobbelen! Buitenrijden is buitenrijden!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:35

Mijn pony loopt 6x (of 5x) in de week dressuur, netjes aan de teugel enz.. Als ik die ene keer in de week naar buiten ga, mag hij gewoon lekker om zich heen kijken hoor. Lachen Zolang ie zich maar gedraagd. Haha!

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:38

als ik ga buiterijden ga ik mijn paard ook niet aan de teugel vragen
we gaan immers naar buiten voor afwisseling en plesier
ik heb altijd wel genoeg contact met de teugels.

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:49

Als ik buiten ga rijden (bijna dagelijks) dan rijd ik meestal ook met een losse teugel, ik houd wel gewoon contact, maar vraag niets. Alleen als ze heel erg wakker is probeer ik ze een beetje aan het werk te zetten.

Tiamo_Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:55

Met buitenritten vraag ik ook niks .. als ik wel ga vragen ( daar heeft ze zowiezo al moeite mee ) gaat ze dr hoofd heel raar op en neer gooien en als ze dan schrikt, rent ze weg.. En ik vind dat ze ook wel lekker mag ontspannen Lachen Dat vind ze soms zo relaxed dat ze uit haar zelf aan de teugel gaat lopen Pling

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:06

ik vind in de bak werken ze vaak al, en dan is buiten voor hun en voor jezelf een ontspanning, ik heb dan vaak lange teugel...

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:27

Ik neem mezelf van tye voren voor wat ik ga doen.. Of ik ga dressuren in het bos of dat ik gewoon lekker ga crossen met een los teugeltje. Meestal bewaar ik het dressuren voor in de bak maar soms vind ik het ook lekker om gewoon Ilinka eens op te pakken in het bos.. Mooi drafje laten zien rustig galopje. Met die afwisselijk blijft het voor Ilinka ook leuk.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:38

gewoon lekker ontspannen buitenrijden, en als ie wat druk word goed bezig houden.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:11

ik vraag wel gewoon stelling zodat ze beetje gaat ontspannen, en ze meot wel naar mij luisteren en enti der eingen gangetje gaan.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:27

Meestal met halster..dus dan altijd ontspannen!!
Maar als ik met hoofdstel ga heb ik ook wel altijd lange teugel,
behalve op de autoweg!

Xx_Joyce_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:08

ja ik heb ook een pony en die loopt nu lekker in de wei haha

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:06

-Me eigen laat ik aan lose teugel

-vandaag zat ik op pony van me vriendin, die liet ik wel rond loopen want die was niet te houden in het bos. Tong uitsteken

Mleen1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:50

buitenruiden doe ik met mijn paard meestal aan de teugel,, niet extreem ofzo, maar mijn paard is zO heet op buitenrijden!! zo houd ik haar meer onder controle,,
maar op buitenrit stap ik wel heel vaak dus, dan meestal lange teugel.
ik vind dat de paarden ook moeten kunnen genieten van zon buitenrit. Cool

Maar_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:39

maar net waar je rijd langs een drukke weg de teugels wat strakker dan dat je in een bos of rustige delen rijd!