Van Nederland naar Mongolie per paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 09:22

Ayasha schreef:
Dit kan met mensen ook gebeuren ja, maar die kiezen er wel voor om aan zo iets te beginnen ondanks dat het kan gebeuren, een dier is onschuldig en heeft zich maar te voegen bij plannen van de mens.
Dat is wel iets wat je héél goed in je gedachten moet houden; JIIJ kiest hier voor, niet het paard. Het paard mag dus onder geen enkele voorwaarde lijden onder dit ide IMO. JIJ vindt het niet erg om 3 dagen op een noodles soepje te leven maar een paard mag je dat IMO niet aan doen.

Maar moet het paard dan maar all dagen van zijn leven in een hokje staan en af en toe bereden worden en met geluk een keer het bos in te mogen omdat de kans is dat hij ziek word? Sorry maar dat vind ik nou weer zielig, bij ons krijgt het paard alle ruimte en mogelijk heid om te doen waar deze paarden voor gemaakt zijn. Ben dan ook op zoek naar een paard die graag loopt en buiten is.

Als het moet leef ik inderdaad 3 dgn op noode soup zodat er genoeg plek is voor eten en drinken voor het paard, ja ik heb er dus veel voor over om het paard het beste te geven wat deze nodig heeft.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:23

Goof schreef:
Niet paardwaardig?
Ts wil met het paard doen wat het van oorsprong altijd gedaan heeft; trekken, veel lopen.
Ik denk dat een paard beter af is en veel gelukkiger is als het jarenlang een trektocht mag lopen dan dat het niets anders ziet dan iedere dag dezelfde (binnen)bak en iedere dag dezelfde training doet.

Nee. Idd niet paardwaardig.
Welk huidig gedomesticeerd paard kan er nu nog zúlke afstanden aan? En zulke diversiteit aan terreinen en weersomstandigheden? Daar zijn ze simpelweg niet meer op gefokt!

TS; LUISTER aub naar de commentaren hier en doe er wat mee. Ze allemaal komen van mensen af die sowieso meer ervaring hebben in de paarden dan jullie zelf.

Ik denk zelf ook niet dat het haalbaar is. Zeker niet met dezelfde paarden over de gehele afstand. Ken je de verhalen niet van de Pony-Express in Amerika? Die wisselden ook regelmatig van paard om hele afstanden door de VS te overbruggen. Dat moest dan wel snel, maar voor Postkoetsen stond bijvoorbeeld ook om de zoveel km een vers span klaar.
En toen men vroeger -toen men nog afhankelijk was van het paard als vervoermiddel- zulke tochten moest maken, werd er ook regelmatig van paard gewisseld.
Lees vooral ook de blogs van de Mongol Derby; dan krijg je een beeld van hoe zo'n zware tocht in zijn werk gaat. En ook hier weer paardenwissels!

Maar goed; stel je kiest ervoor om paarden te wisselen. Een paard is -in West-Europa- niet zomaar verkocht en ook niet aangekocht. Geen potentiële koper die zomaar even een paard van jou koopt op het eerste gezicht. En als dat wel gebeurt, dan komen zulke paarden vaak niet goed terecht; wil je dat op je geweten hebben? In Oost-Europa en Azië gaat dit misschien makkelijker, maar ook dan weer de vraag waar zo'n paard terecht komt...
Vervolgens moet je zelf een 'vers' paard kopen: heb je daar kijk op? Kan jij zien of het paard geschikt is voor het (zware!) doel wat jij ermee voor ogen hebt? Wie behoedt jou ervoor dat je niet opgelicht wordt met een paard wat iets mankeert of wat te wild is voor jou om veilig te kunnen rijden?
En dan heb ik het nog niet eens gehad over gezondheidsverklaringen e.d....

Verder zijn Dierenartsen en Hoefsmeden echt niet zo makkelijk te vinden, vooral als je eens door de middle of nowhere moet rijden. Daarnaast kan een verkeerde hoefsmid je paard flink verknallen. Elke smid werkt anders en vooral in Oost-Europa en Azië kijkt men niet zo nauw op wat nou het beste is voor het paard.

Mijn advies: kies voor een kortere tocht of een paardrijvakantie. Of: leer rijden en en andere belangrijke vaardigheden en schrijf je in voor de Mongol Derby over een aantal jaar!

Het spijt me dat je droom zo wordt lekgeprikt, maar het leven is nou eenmaal hard en je moet wel realistisch blijven.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:28

dereizger schreef:
Maar moet het paard dan maar all dagen van zijn leven in een hokje staan en af en toe bereden worden en met geluk een keer het bos in te mogen omdat de kans is dat hij ziek word? Sorry maar dat vind ik nou weer zielig, bij ons krijgt het paard alle ruimte en mogelijk heid om te doen waar deze paarden voor gemaakt zijn. Ben dan ook op zoek naar een paard die graag loopt en buiten is.

Ik verwijs je even naar een zinnetje uit mijn laatste post: "Welk huidig gedomesticeerd paard kan er nu nog zúlke afstanden aan? En zulke diversiteit aan terreinen en weersomstandigheden? Daar zijn ze simpelweg niet meer op gefokt!"
Een goede eigenaar zorgt tegenwoordig bovendien voor afwisseling voor zijn paard en een degelijke stalling waar het dier genoeg buiten komt in kuddeverband. En sommige paarden zijn nou eenmaal niet gemaakt voor het bos (vinden bijvoorbeeld alles eng en zijn niet veilig te rijden) en vinden dat uurtje trainen in de bak ook wel best.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:28

Ik zou voor een goede geimporteerde criollo gaan met argentijns zadel, reken op een 5000 per dier en dan komt er een 500 aan tuig bij. Dan zit je dus al op 11.000 euro.

En een criollo omdat die sober zijn, keihard (ook op de hoeven), gezond, gewend zijn aan erg lange ritten (een rit van 3000 km is nodig voor stamboekopname) en streetsmart. Die springen niet een sloot als ze schrikken zoals veel NL paarden wel doen omdat die simpelweg niet weten dat dat gevaarlijk is.

Dat zijn nog echte ouderwetse werkpaarden.
Laatst bijgewerkt door troi op 16-08-16 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:29

dereizger schreef:
Ayasha schreef:
Dit kan met mensen ook gebeuren ja, maar die kiezen er wel voor om aan zo iets te beginnen ondanks dat het kan gebeuren, een dier is onschuldig en heeft zich maar te voegen bij plannen van de mens.
Dat is wel iets wat je héél goed in je gedachten moet houden; JIIJ kiest hier voor, niet het paard. Het paard mag dus onder geen enkele voorwaarde lijden onder dit ide IMO. JIJ vindt het niet erg om 3 dagen op een noodles soepje te leven maar een paard mag je dat IMO niet aan doen.

Als het moet leef ik inderdaad 3 dgn op noode soup zodat er genoeg plek is voor eten en drinken voor het paard, ja ik heb er dus veel voor over om het paard het beste te geven wat deze nodig heeft.

Nee hoor, hij kan ook lekker 24/7 op weide staan en afwisselend lekkere buitenritten maken en wat getraind worden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:31

dereizger schreef:
Ayasha schreef:

Niet alle paarden staan alleen maar binnen. Die van mij komt bijna alleen maar in de wei en als we rijden is dit in het bos. Dus niet alle paarden staan op een "hokje".

En nogmaals zo veel gewicht op zo een langdurige tocht is niet verantwoord. Dat hebben mensen al meer maals aangehaakt. Je kan niet 60 liter water en 40 kilo hooi meenemen. Dat gaat gewoon niet...

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:41

Wilde paarden kunnen misschien dit soort afstanden afleggen, maar ieder gedomesticeerd paard is echt niet gewend om zo ver rond te trekken.
Je mag dromen wat je wil, maar ik vind niet dat een dier hieronder mag lijden alleen maar omdat jij dit zo graag wil. Ik heb nu 8 jaar rijervaring met 2 jaar een eigen paard met goede begeleiding en nog leer ik iedere dag weer iets nieuws, laat staan dat ik gezondheidsproblemen bij een paard zou kunnen oplossen.
Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 16-08-16 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:41

dereizger schreef:

Ik heb het al eerder gepost, maar blijkbaar heb je dat gemist :) : je kunt geen extra bepakking meenemen bovenop je eigen gewicht, het gewicht van je tuig en je kleding en het gewicht van jouw bagage. Dat gaat niet, dat is te zwaar. Een goed getraind paard kan als stelregel maximaal 15% van zijn eigen gewicht dragen, maar ook dat gaat niet oneindig op.

Een paard heeft per dag gemakkelijk 15kilo hooi en 60 liter water nodig, dus voor een dag of drie kom je uit op 45kg hooi en 180 liter water. Dat kan niet, zelfs de hoeveelheden voor één dag zijn al teveel. Als jij een voorraad voor een dag mee wil nemen moet je al een pakpaard hebben die je met de voorraad voor een paard voor een dag al maximaal belast.

Paarden zijn idd gemaakt om te lopen en te trekken, maar paarden zijn niet gemaakt om gewicht te dragen, dus daar moet je voorzichtig mee omgaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:45

TS, waarom negeer je de post van Ibbel steeds. Ik ben het met haar eens dat dat je grootste probleem gaat zijn. Rusland moet je binnen 3 maanden uit zijn, ik denk dat je daar je eerste focus op moet leggen voor je de andere praktische zaken gaat bekijken. In 3 maanden door Rusland heen trekken is onmogelijk, tenzij je kiest om via kazachstan te reizen, maar volgens mij heeft kazachstan dezelfde eisen als Rusland dus dat levert je niks op. Je zal een uitnodiging van iemand uit Kazachstan moeten krijgen als je langer wil blijven volgens mij....

Bunn

Re: Van Nederland naar Mongolie per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:48

Weet je waar ik me een beetje aan erger? Dat er hele praktische, goed bedoelde doch kritische vragen worden gesteld die door de TS straal worden genegeerd, al terwijl TS maar blijft doorzeiken over de grens van Rusland. Seriously?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:09

Ik snap het ook niet....

TS,welke genoeg mensen geloven het wel?
En is dat wel geloven dan ook deftig onderbouwd?

Ik ben zeker dat percentueel gezien,meer paarden op de wei dan in een klein hokje staan.

Een paard speelt en rent ook eens graag.
Wanneer kan jij dat hen bieden?

Criollo's,allemaal goed en wel,ten eerste zijn ze hier niet te vinden,daarnaast zullen ook die door de jaren wel eens een blessure oplopen,en dan?vervangen onderweg?

Simpel ga je al op 25 000 euro minstens mogen rekenen alvoor te vertrekken.

Paarden,tuig,opleidingen (want zoals reeds gezegd ga je minstens je eigen paarden moeten kunnen beslaan),ook EHBO bij paarden,gedrag,tuig herstellen,....

Als je leeft als een kluizenaar en gaat werken bij boeren onderweg lijkt het me niet dat je dat bedrag ff op je bankrekening hebt staan....

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:10

Paarden zijn dan wel gemaakt om te trekken, maar de reis van TS is te ver.... Waarom wil je deze afstand doen? Waarom niet korter en alleen in de EU om het veiliger te houden? (geen wilde dieren, meer kans op dierenartsen en hoefsmeden, etc). Ik snap dat je dromen hebt TS, maar denk ook aan de paarden die je zomaar meetrekt in je avontuur. Het is te ver en daarbij zit je idd met al die grenzen en gezondheidsverklaringen. Daarbij zal ik ook eens op de kritische vragen die worden gesteld op dit forum ingaan en niet alleen op de positieve....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:14

De vraag die inderdaad nog niet gesteld is: waarom in hemelsnaam Mongolië? Vanwege de net afgeronde Mongol Derby misschien?

Van alle onbereikbare doelen/plaatsen is Mongolië zo ongeveer wel het meest onbereikbaar en onherbergzaam :=

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:17

Daar heb je waarschijnlijk je antwoord al ;p

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:18

Voor ieder probleem is een oplossing: mag je maar 3 maanden in Rusland zijn: simpel, dan laat je de paarden daar (brengt ze onder bij een boer) en vertrekt uit het land. Je gaat met een nieuw visum weer naar binnen en vervolgt je tocht. Zo doen meer wereldreizigers dat tijdens hun tochten. En vind je geen oplossing, dan pas je je plan aan.
Op alles reageren waarvoor je zelf zo een oplossing kan bedenken, is onnodig toch?

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:22

Ibbel schreef:
De vraag die inderdaad nog niet gesteld is: waarom in hemelsnaam Mongolië? Vanwege de net afgeronde Mongol Derby misschien?

Van alle onbereikbare doelen/plaatsen is Mongolië zo ongeveer wel het meest onbereikbaar en onherbergzaam :=

Wel eens in Mongolië geweest? Ver weg, zeker. Leeg en onbewoond? Absoluut... Maar het meest onbereikbaar en onherbergzaam van alle onbereikbare doelen en plaatsen? Ik kan me zo duizenden plaatsen voorstellen die veel onherbergzamer en onbereikbaarder zijn dan Mongolië. Zolang je daar niet hartje winter aankomt tenminste. -30 is wat oncomfortabel inderdaad.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:23

Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar waarom willen jullie precies met paarden gaan?
Het is toch tien keer makkelijker om zonder paarden te gaan? Zonder al die ballast van voer en water, alle kennis die jullie eerst moeten opdoen over paarden zelf, rijden, verzorging, ziektes, papieren die geregeld moeten worden.
Ik begrijp natuurlijk dat paarden geweldig zijn en al helemaal een trektocht, maar lees alle commentaren hier. Het is gewoon voor de paarden niet geschikt om zo'n ontzettend lange afstand te rijden, buiten het feit alleen al dat het zo ver is, maar hoe wil je het dan doen met eten en drinken voor de paarden, dierenartsen? Het lijkt mij zo onhaalbaar.

Waarom niet gewoon zo'n tocht met zijn tweeën doen? Waarom per se (onschuldige) paarden erin betrekken? :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:24

Omdat het een droom is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:26

dereizger schreef:
Ayasha schreef:

Dat er andere mensen zijn die op een idiote manier omgaan met paarden door ze een leven lang in een hokje te stoppen, geeft natuurlijk geen vrijbrief zelf ook maar onverstandige dingen te gaan doen. ;)

Een paar dagen meelopen met een dierenarts geeft jou echt niet de kennis en ervaring die je nodig hebt om te zien of er iets aan de hand is met een paard. Laat staan dat je het zelfstandig op kunt lossen in een ver land, waar je de taal niet spreekt en waar de veeartsen niet onder handbereik zijn. Je hebt ook de rijervaring niet, je hebt nog veel te weinig ervaring met hoe paarden zich gedragen en hoe je problemen voorkomt of oplost.

Neem lekker een fiets. Of anders een tuktuk of een step, als je zonodig iets origineels wilt doen. Maar betrek geen dieren in je plan als je zo weinig ervaring hebt. Dat verdienen ze niet. Echt niet.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:28

Vjestagirl schreef:
Omdat het een droom is...

Ik mag echt hopen dat het paardendeel bij een droom blijft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:32

Moderatoropmerking:
Nogmaals het dringende verzoek, om in te gaan op de vraag van TS. Als je het niet ziet zitten dat deze tocht gemaakt wordt, dan kun je dat neutraal en met argumenten onderbouwd schrijven. TS heeft daar zelfs om gevraagd want daar kan ze van leren. Bashen dat het onverstandig zou zijn is niet de bedoeling. Ts kan goed lezen en de mening dat het onverstandig zou zijn, is onderhand wel bekend. We leven in een democratisch land en iedereen mag gelukkig zijn of haar eigen keuzes maken. Ook al menen jullie het goed met het afraden van deze reis, op Bokt is het niet toegestaan om te bashen. Dus graag hiermee rekening houden en verder gaan met dit topic waarin de vraag om tips centraal staat en als je het niet ziet zitten uitleggen waarom niet. Het herhalen en quoten van meningen wordt gezien als bashen en die reacties zullen verwijderd worden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:34

En sommige dingen moet je bij een droom laten.
Ik vermoed dat ts het perfecte Penny beeld heeft bij deze reis. Met het avontuur dat je volgens de Penny zou tegen komen. En even vergeet wat de realiteit is. Ze gaf zelf al aan dat je alle dromen waar kan maken. En daar gaat het al mis. Niet alles is mogelijk en even haalbaar en dat lijkt ts niet te accepteren.

Maar goed alle reacties hier die de werkelijkheid weerspiegelen worden volledig genegeerd.
Dus ik hoop voor ts dat ze toch eens wakker word uit deze fantasie. En zich met haar 30 jaar gaat beseffen dat dit niks gaat worden.

Want jij en je vriend kunnen al 12 jaar zo leven. Prima maar betrek hier geen paarden bij. Je droom is zeer onrealistisch en niet haalbaar. Je kan gewoon niet genoeg eten en water meenemen. Accepteer dat gewoon. Ik heb het idee dat je een paard ziet als een fiets met 4 benen. En dat is niet zo.. Niet voor jou en niet voor bokt. Dus ga lekker zelf wandelen, liften of fietsen. Maar laat de paarden lekker uit dit plaatje.

En nee dit is geen jaloezie van ons. Ik denk dat wij gewoon beseffen dat dit niet haalbaar is. Los van de 3 maanden in Rusland en de grenzen. Is het ook met eten niet haalbaar. Niet voor jullie en niet voor de paarden.

dereiziger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 10:38

Weer bedankt voor de vele reacties en zou ze graag allemaal beantwoorden maar het zijn er heel veel (ben er blij mee hoe meer hoe beter).

Waarom Mongolie, nee niet vanwege de Derby race want die kan ik pas sinds dat er gisteren iemand was die hierover begon. Het is dan ook absoluut niet mijn idee om er een race van te maken en 40 km per dag te gaan rijden. Maar waarom, de gedachten is er al een tijdje om te wandelen door Mongolie. Zoals vele al zeggen dit is een land waar je zelfs per paard niet veel mensen tegen komt. Het wandelen zullen wij dan niet doen om deze reden (er is trouwens wel iemand die dit heeft gedaan). Toen dachten we per paard zo kan je soms lopen soms een stukje rijden, pauze weer lopen etc. Aangezien wij al ruim 12 jaar reizen en steeds weer op zoek zijn naar een nieuwe reis kwam het idee waarom niet per paard naar Mongolie reizen. Nu is dit niet zomaar wat en ben ik begonnen met het verzamelen van informatie, ik weet inmiddels al veel meer dan toen ik begon.

Hoeveel geld ik heb dat is niet echt van toepassing voor de mensen hier maar bedragen die nodig zijn om paarden te kopen en materialen aanschaffen zoals sommige vermelden vind ik erg fijn om te weten. Werken bij boeren zal vooral zijn zodat de paarden onderdak en rust hebben en gecontroleerd kunnen worden en wij altijd bij kunnen leren want je kan nooit genoeg weten en niet om geld te verdienen want dit zal in 99% van de boerderijen niet het geval zijn.

Zoveel water als word vermeld 180 liter zal niet worden meegenomen en is absoluut niet haalbaar. Wij zullen onze route zo moeten maken dat we langs waterbronnen/rivieren/meren en andere waterpunten zullen komen. Tientallen kilo's hooi zullen ook niet meegenomen worden, wij zullen niet alleen savonds de paarden laten eten maar ook overdag krijgen ze hiervoor meerdere malen de kans. Ook hier zullen we met de route op moeten letten. Deze route maken zal dan ook heel veel werk zijn. Wel is aangeraden een noodrantsoen mee te nemen en dat gaan wij dan ook zeker doen. Onder noodrantsoen zal vallen haver, spelt en mout. 15% van het gewicht is een mooie rekensom om hier rekening mee te houden en misschien nog minder als dit mogelijk is.

De kans is heel groot en ook verstandig om eerst een route in Europa te lopen, nu denken wij aan Noorwegen,Finland, Zweden maar volgens mij valt dit voor de gezondheidsverklaring niet onder europa dus ook dat zullen we moeten uitzoeken. Eventueel Letland, Litouwen en Estland lijken ons ook erg geschikt maar ook hier weten we nog niet onder welke regeling deze landen vallen.

We willen inderdaad via Rusland naar kazachstan, de visums voor ons zijn geen probleem die kunnen we regelen ook uitnodigingsbrieven als die nodig zijn is niet het probleem. Ben nu bezig met export bedrijven te mailen op de hoop dat deze wat meer informatie hebben over de grens overgangen en invoeren van paarden naar Rusland/Kazachstan/Mongolie.

Bunn de reden is dat ik in jou worden "Blijf doorzeiken" over de geschikte papieren is omdat als deze papieren niet haalbaar zijn deze reis niet haalbaar is en dit is toch best wel een belangrijk onderdeel.

Ook zal de route gemaakt worden en rekening worden gehouden met de winter etc, we weten hoe wij routes moeten uitplannen dat is geen probleem en zullen de beste jaar getijden kiezen.

Sorry als ik iemand niet heb beantwoord maar nogmaals krijg erg veel reacties op form maar ook prive.

Als er mensen zijn die een lange afstand hebben gemaakt zou ik ook graag hun mening horen. En met lange afstand bedoel ik dan wel een rit van meerdere dagen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:43

Ik zou de droom scheiden: wil je graag naar Mongolië, doe dat dan op eigen kracht. Wil je graag een trektocht te paard maken; doe dat dan op een andere manier. In IJsland bijvoorbeeld, kun je te paard kuddes, die verplaatst moeten worden, begeleiden. Ook redelijk basic en prachtige natuur.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:52

troi een goed geimporteerde criollo voor 5000?waar haal jij die vandaan?
de prijzen beginnen nu vanaf 10.000 omdat ze per vliegtuig moeten komen,voor een 'goede'" zijn de prijzen richting de 15.000!
en tuig voor 5000???nee hoor,een recado staat nu te koop met tuig voor 180 euro.Misschien even bij de feiten houden....

heb een paar bladzijden terug al geschreven dat ik ook zeker voor een criollo zou kiezen,dat ben ik wel met je eens.