Wat je allemaal wel niet mee maakt op buitenrit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:38

Whahaha, wat goed zeg! Geniaal hoe paarden jou als ruiter een lesje kunnen leren.

Ik heb een keer iets soortgelijks meegemaakt op mijn eerste buitenrit alleen door de bergen/heuvels in Canada. We reden aan 1 kant een heuvel op. Aan de andere kant liep het veel steiler naar beneden, dus ik wilde omdraaien. Het paard wat de hele rit heel braaf naar mij geluisterd had, werd ineens ontzettend koppig en wilde maar 1 kant op: langs de steile kant bergaf. Heb de teugels los gegooid en hem maar z'n gang laten gaan. Veilig beneden liep hij te drentelen als een trotse koning. "Zie je wel dat ik dat best kan". Heb me suf gelachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:27

alltimapanda schreef:
maar hoe kon jij daar nou verdwalen dan je kon ons ook gewoon de weg vragen hoor :) haha

Ja ik woon nog maar een paar jaar in Twente en had daar nog nooit gereden in de bossen, maar de weg toch nog terug gevonden hoor.
Dacht later ook ik had het net zo goed even aan jullie kunnen vragen, maar ik ben soms een beetje traag van begrip :+

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Re: Wat je allemaal wel niet mee maakt op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:15

Ik heb mijn paard nu een dikke maand en ik ben bezig haar verkeersmak te maken. Nu gaat dat echt allemaal geweldig en ze doet het ontzettend goed, laat ik dat voorop stellen!

Vorige week zijn mijn moeder (op de fiets) en ik (te paard) ook weer naar buiten geweest. Dit keer maar eens een groter rondje gepakt, waarbij we door het dorp moeten. We hadden al eerder een stuk door het dorp gereden, maar nu moesten we ook over de brug in het dorp. Daarbij kwam dat het ontzettend mooi weer was, dus er waren veel mensen buiten en het hele terras, grenzend aan de brug, zat vol met toeristen. Allemaal geen probleem voor paardjelief en ze stapt braaf de brug over. Nu is dit een brug waar een auto en een fiets net langs elkaar kunnen rijden, daarom staat er ook aangegeven welke kant voorrang krijgt als er 2 auto's tegelijk aankomen zegmaar. Ik kwam van de voorrangskant en liep zeg maar met mijn paard op het midden van de brug. Toen ik ongeveer halverwege de brug was kwam er een auto aan en in plaats van te stoppen, rijdt de auto door. Natuurlijk moest ik snel beslissen wat ik moest doen dus ik ben zoveel mogelijk rechts gaan rijden. Hier dacht mijn paard alleen een beetje anders over dus op het moment dat de auto langsrijdt, zet zij haar achterhand naar het midden van de brug. En ja, je raadt het al, de auto reed tegen haar achterbenen op. Mijn grootste angst op buitenrit, zo ongeveer. Alle mensen hoor je dan ook nog eens zo'n schrikgeluid maken, dus daardoor schrok ik nog erger.
MAAR! Mijn paard vloog slechts een kleine meter achteruit van de schrik, en daarna heb ik haar gewoon rustig langs de auto kunnen rijden. Geen paniek, geen angst, geen stress, niets van dat alles! Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, het allemaal heel anders kunnen gaan!
Paard (en auto) maken het gewoon helemaal goed gelukkig :)

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:26

mijn zusje heeft een hele pittige pony en ik een bomproof IJslander.
we reden over een smal paadje en we kwamen een plas tegen, (normaal zwemmen we heel vaak met de pony's maar blijkbaar was z'n klein plasje super eng) mijn pony liep er braaf doorheen maar mijn zusjes pony weigerde erdoorheen te gaan mijn zusje ging iets aan de buitenkant van de plas staan en dreef haar pony aan (er stond vlak naast ze een boom met een laaghangende tak overdwars over het pad heen) en opeens sprong ze over de plas heen en bleef mijn zusje achter de tak hangen _/-\o_ _/-\o_ gelukkig is dr pony dan nog wel zo 'beleefd' om even te staan achten tot ze er weer op zat. man wat heb ik toen gelachen!

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:41

Hahaha jaa achteraf vond ik t echt erg leuk en was ik trots op me pony :D
Maar op dat moment wist ik echt niet wat ik moest doen _O-
Ik was natuurlijk al boos omdat ze liepen te schelden, aan de andere kant ging ik helemaal stuk toen ik ze van die dijk af zag rollen, maar weer aan de andere kant schaamde ik met dood omdat ze door mij(n pony) vielen. Maarja :')

Hier zijn die wielrenners inderdaad echt verschrikkelijk. Er is zo ongeveer in het dorp waar me pony staat elk weekend een soort training ofzo?
Naja geen idee hoe ze zoiets noemen maar er zijn in ieder geval heel veel wielrenners dan :+
En ik hou altijd rekening met ze, met iedereen in het verkeer.
Sowieso rij ik altijd in de berm waar dat kan want de hoeven van mijn pony slijten snel.
Maar dat ze altijd doen alsof ze alleen op de wereld zijn, dat iedereen zich aan moet passen aan hun. 'Want hun moeten trainen'. Ja misschien moet ik ook wel trainen/oefenen met mn pony? Maar daar word ofcourse geen rekening mee gehouden :+ (Over het algemeen!) En ze hebben het hele fietspad vrij en toch nog altijd even schreeuwen of iets.
Nee wielrenners zijn niet mijn vrienden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:12

Haha pien_2010, iets soortgelijks heb ik ook eens meegemaakt. :D

Ik was eens op buitenrit met een vriendin; zij op mijn pony en ik op de pony van een andere vriendin. (Volgen jullie nog? :+ ) Omdat ik de weg kende reed ik voorop; het paadje was te smal om naast elkaar te blijven en kronkelde nogal. Achter een bocht lag er ineens een dikke boomstam dwars over het pad. Aan beide zijden dicht kreupelhout dus geen kans om er langs te gaan. -O-
Nu stond ik daar met die vreemde pony voor die boomstam en overlegde wat te doen. Kleine stammetjes durf ik wel eens springen maar een held ben ik niet. Bovendien een pony die niet van mij was en er achter een vriendin zonder springervaring op mijn pony die ook al geen groot springtalent is.
Alternatief ga ik wel eens gewoon in stap over zulke stammetjes -lekker de beentjes optillen en gaan met die banaan- maar deze boomstam was wel érg dik. Ik zag me al een geleende pony met een opengeschuurde buik gaan teruggeven... :=

Dus besloot ik net dat we beter zouden omkeren, maar op hetzelfde ogenblik besliste de pony van mijn vriendin dat ze lang genoeg voor die stomme boomstam had staan dralen en sprong er vanuit stilstand gewoon over. :oo Nou, ik bleef gelukkig in het zadel en de pony galopeerde nog een stukje maar liet zich braaf terugnemen. Dus ik draaide hem om want tenslotte was ik niet alleen op pad...
... en zag nog net hoe mijn eigen pony dan ook maar over die boomstam sprong (wat zij kan kan ik ook!) maar daarna niet doorgalopeerde maar gewoon bleef staan. En mijn vriendin vloog naar voren en zat dus op zijn hals; vlak achter zijn oortjes. Gelukkig is mijn pony niet snel onder de indruk dus die deed gewoon zijn kop naar beneden en zij stapte over zijn hoofd af. _O-
Ik ben nog net niet van mijn paard gerold van het lachen. :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:10

Goedemorgen dames, weer gelachen om de verhalen. En NadjaNadja heeft geluk gehad. Niet grappig om zo iets mee te maken en net als jij hoop ik het nooit mee te maken (nu is dat hier ook wel moeilijk).

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:48

Minstens 10 jaar geleden ging ik met een vriendin en haar moeder buiten rijden. Ik ging op haar new forest pony omdat die nogal pittig was in het bos en ik dat alleen maar leuk vond, zij ging op de haflinger van mijn moeder omdat die liever lui dan moe is en haar moeder op haar eigen fries. We hadden een heerlijke buiten rit met prachtig weer, rustige paarden, en een uur lang lekker rustig gestapt. Mijn vriendin en ik vonden dat het wel tijd was voor een beetje actie! We kwamen aan bij een prachtige brede beukenlaan in het bos dus ons idee was om lekker een stukje te galopperen, haar moeder zag dit niet echt zitten dus die bleef achter met haar fries. Het stomste idee ooit natuurlijk, maar toen we zo jong waren leek dit ons geen enkel probleem. Dus wij lekker met z'n tweeën in een galopje over de beukenlaan, heerlijk! We waren nog wel zo slim om te bedenken dat het een goed plan was om rustig terug te stappen. Dit is denk ik 10 meter gord gegaan, tot de pony waar ik op zat op een klein takje stapte. Een fantastische aanleiding om gigantisch van te schrikken en er in rengalop vandaar te gaan... Wieeewww, daar gingen we!!! En waar was de fries? De moeder van mijn vriendin was alvast een zij weggetje in gegaan, weer zon enorm slim plan! ;) vanuit de rengalop zagen ik en de pony haar staan, dus woesh, de bocht om, gelukkig bleef ik zitten! Maar onze haflinger, waar mijn vriendin op zat was zoals ik al eerder zei liever lui dan moe, dus die vond het een slim plan om gewoon even dwars door het bos af te snijden, dwars door alle takken, omgevallen bomen en prikkelbosjes. Voelt zon haflinger toch niks van? Hahaha. Mijn vriendin had dit alleen nooit verwacht, viel ervan af tegen een boom en had haar arm gebroken :( was ze achteraf toch liever op haar eigen pony gaan zitten...

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 00:03

Even een schopje aan dit topic geven hoor! !!

Vorig jaar herfstvakantie was ik richting het strand in mijn uppie. Niet wetende dat een schoolklasje met ouders, opa's en oma's waren losgelaten in het duin tijdens een speurtocht.

Kom ik bij een kruising wat het wandelpad overkruisde zie ik ineens een hele kudde kindjes met rode puntmutsen en aanhang daar staan. Een bont geval valt lekker op dus in no-time hadden zij mij gezien 'Paardje! Paardje!'.

Moor zo braaf als ze is maakte niks van die puntmutsen en kindjes. Die blikken in hun ogen toen ze Moor mochten aaien. Prachtig! Zelfs ouders en grootouders konden het niet laten :D

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:26

Ik heb niet zulke verhalen ma oh wat een geniaal topic!!!!

De tranen van het lachen rollen nog steeds over mijn wangen! :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:34

Ik had afgelopen week een erge :=

Eerst kwamen er straaljagers heel laag over (oeps, luchtmachtdagen vergeten :') ) dus toen liep ze al flink te stuiteren en ben ik ernaast gaan lopen, later toen ik er net een paar minuten op zat kreeg een vrachtwagen récht naast ons op de snelweg een klapband en dat gaat echt gigantisch hard dus we schrokken ons allebei helemaal kapot := Dus nog 10 minuten stil gestaan omdat we allebei stonden te trillen en toen zijn we maar in een slakken gangetje terug naar huis gegaan :+

Zelfs voor een super bom-proof pony was dit toch echt teveel :P

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:35

Ik ging voor het eerst naar buiten met mn pony, een staprondje met een andere pony mee, ging allemaal hartstikke goed, nergens bang voor. Ik keek steeds wel achterom enzo , om te kijken of er fietsers kwamen, maar er was een punt met een bocht, dus dat kon ik niet zien, dus opeens begint mn pony te rennen, had hem zo weer terug.

Het was een oud echtpaar(denk ik) , chagrijnig! helemaal boos dat ik hun prachtige fietstocht had onderbroken, en toen hij ook niet de plas in de berm in wou stappen vond mevrouw het helemaal niet leuk meer, uiteindelijk na 20 s, wat niet langer had moeten duren stond de pony in de berm en konden ze erlangs, helemaal mopperen enzo, dus zegt mn moeder, misschien kan je de volgende keer even een kuchje doen als je bij een paard langsfietst... ze keken beledigd!k haha :+

Gister weer een buitenrit gedaan, en toen was er die heeeeeele enge koe die stond te staren haha }:0

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 01:18

Op de openbare weg met fietsers van 2 kanten: geen probleem. Maaipad met een paralelle openbare weg met een 100 meter brede akker ertussen en 2 fietsers die "met ons mee" fietsten op de weg was reden om tot drie keer toe in paniek om te draaien en naar huis te willen rennen :+

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 01:44

Wat een leuk topic!! muwhahah om te gieren! Wat een grappenmakers hebben we toch.

Ik was vanmiddag een rit aan het maken met een vriendin van mij.
Kaliber is nu een week van mij en top braaf, ik heb al eerder met haar buiten gereden, maar toen waren we alleen.

Nah wij in volle uitgestrekte draf stuiven op het zandpad...en toen....
toen zagen ze een trailer......WHOP!!!OH ZO ENG! hebben ze nog nooit gezien :| (elke dag dus)
we leken wel een 2-tal dat een pirouette links om maakten.. oh, ik zie ons nog vliegen.
man wat ging dat hard!

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 01:46

Helden op sokken :D

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 01:56

Ik rij al heel wat jaren buiten heb van alles wel gezien of meegemaakt maar een paar weken geleden dan voor het eerst een heuze rijdende Tank met rupsbanden over de weg tegen gekomen paarden stonden in het gras aan de kant rustig zowat neus tegen tank te kijken.....super bomproef...lopen we daarna een straatje in waar een lege zak paardenbrokken ligt en wat doet meneer?...schrikken haha gekke pony

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 03:07

Ik voor het eerst met me paardje een bosritje maken. De hele weg doodmak beetje hinniken hij had er wel lol in.
Zijn we zo n 15 meter voor stal die dichtbij een klooster was dus het stikt van de mensen daar op zondagen .komt er ineens een pater van achter een dikke boom vandaan. paardlief schrok zich dood en schiet met vier benen gelijk de lucht en maakt een flinke sprong opzij. Maar die man had het ook niet zien aankomen dus die doet een grote stap opzij pleurt hij zo de sloot in whahaha was die jurk ding van hem zeiknat en ze n sandalen kon die ook wel weg gooien.

Gelukkig kon hij er zelf ook nog wel om lachen en na paardlief een vriendelijk klopje te hebben gegeven sopt hij weg met zijn doornatte sokken. :')

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:28

alice0cullen schreef:
Ik voor het eerst met me paardje een bosritje maken. De hele weg doodmak beetje hinniken hij had er wel lol in.
Zijn we zo n 15 meter voor stal die dichtbij een klooster was dus het stikt van de mensen daar op zondagen .komt er ineens een pater van achter een dikke boom vandaan. paardlief schrok zich dood en schiet met vier benen gelijk de lucht en maakt een flinke sprong opzij. Maar die man had het ook niet zien aankomen dus die doet een grote stap opzij pleurt hij zo de sloot in whahaha was die jurk ding van hem zeiknat en ze n sandalen kon die ook wel weg gooien.

Gelukkig kon hij er zelf ook nog wel om lachen en na paardlief een vriendelijk klopje te hebben gegeven sopt hij weg met zijn doornatte sokken. :')

geweldig ! Ik had echt plat op me paard gelegen van het lachen.

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:52

Ik reed op een paard dat na een ongeluk met een hond doodsbang was voor honden. Eenmaal op buiten rit kwam er een vrouw aan met twee honden, ik vroeg of ze die even vast wilde houden mat nee dat was niet nodig want ze had lieve honden.
Een van de hondjes kwam dus naar mijn paard en toen lag t hondje aan de andere kant van het pad..geen verwondingen ofso hoor!
Die vrouw heeft wel geleerd dat ze de honden toch maar beter bij zich had kunnen houden!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:00

alice0cullen schreef:

Wat een geweldig leuk verhaal! :D

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:08

ik had laatst dat er iemand naar me toe kwam: ga weg met je schijt paard.. uuh okee? loop ik door, paard begint voor zijn neus te mesten.. nou ik hield het niet meer

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:12

Een paar jaar geleden ging ik in Frankrijk op buitenrit. Je reed met een grote groep en twee/drie begeleiders.
We moesten eigenlijk langs een pad, want dat was het snelste, maar we gingen daar niet langs.
Wat was er aan de hand: daar woonde een man die dat niet wilde en anders op de paarden zou schieten (met hagel). We hebben die man, gelukkig, niet gezien, maar het was best vreemd toen we dat (na de rit ;P) hoorden.

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:22

Afgelopen week was ik met een stalgenootje op pad en we komen een geparkeerde auto tegen in het bos met op de achterbank een vozend stelletje... De vrouw in de auto zag ons en voelde zich waarschijnlijk betrapt ofzo. Ze wilde overeind komen en ik zag het al gebeuren dat mijn paard zou schrikken van een plotselinge beweging in die auto, dus ik riep richting het open raam: blijf maar laag, anders schrikken ze!
Mijn stalgenootje had niets door, dus zij dacht dat ik het tegen haar had. Dus zij duikt omlaag met haar neus in de manen van haar paard:):):)

jeromyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:26

bruja schreef:
Afgelopen week was ik met een stalgenootje op pad en we komen een geparkeerde auto tegen in het bos met op de achterbank een vozend stelletje... De vrouw in de auto zag ons en voelde zich waarschijnlijk betrapt ofzo. Ze wilde overeind komen en ik zag het al gebeuren dat mijn paard zou schrikken van een plotselinge beweging in die auto, dus ik riep richting het open raam: blijf maar laag, anders schrikken ze!
Mijn stalgenootje had niets door, dus zij dacht dat ik het tegen haar had. Dus zij duikt omlaag met haar neus in de manen van haar paard:):):)

this just made my day _/-\o_

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:32

Hahahahahaha hilarische!!! Ik zou me hebben kapot gelachen