politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:49

Ik denk eerlijk gezegd ook dat hij gewoon niet goed ziet. Maar mensen verklaren me dan voor gek.
Maar als mensen een bril nodig hebben met soms flinke sterkte, waarom een paard dan niet?
We zijn allemaal gewoon zoogdieren.
Natuurlijk knippert hij met de ogen als je er met je hand langs doet, hij is niet blind immers. (dat vragen mensen dan)
Maar zijn reactie is bij de gekste dingen eerste weg, dan kijken. En dan is het goed en weer kalm.
Schriktraining met de mafste dingen is prima, maar dat is er niet ineens, dat staat er al.
En ik denk eerlijk dat meer paarden dat hebben.
Die steeds rillerig op ruiter en omgeving zijn niet, maar de schrikkers die daarna kalm zijn.
Maar ook dat moet je willen zien. Niet alles is altijd maar een ruiterfout.
veel wel, heel veel wel. Maar niet alles.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:50

Lusitana schreef:
little_king schreef:
Gekscherend zeg ik wel eens dat hij een brilletje nodig heeft :P

Misschien zit je er niet zoveel naast. Ik heb een merie gehad die aan een oog zeer slecht ziende bleek. Het duurde even voordat ik daar achter was. Maar die schrok dus op de terugweg van dingen waar ze op de heenweg niet van geschrokken was of andersom en op een gegeven moment ging er wat dagen, dat het altijd aan 1 kant was. Overigens heb ik die ook gewoon geleerd om beter met schrik om te gaan en op mij te vertrouwen. En die was toen 20 (met 17 ingereden).
Ik heb ook een bijna blinde merrie gehad en die schrok weer nergens van. Ik denk dat minder zien enger van ze is dan niks of bijna niks zien.

Klopt, mijn oude merrie ziet slechter dan vroeger en met name met de schemering is ze daardoor schrikkeriger. Het scheelt voor haar dan om een ander paard mee te hebben en natuurlijk rekening te houden met de tijd van de dag om te rijden. Niet dat ze gevaarlijk schrikt, maar voor haar gemoedsrust is het dan prettiger om steun te hebben van een ander paard.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:51

Ik vraag me af wat de ruiters willen bewijzen met die ring.
kijk mij eens een goede band hebben met mijn paard?
Nou ik hoef mensen dat niet te bewijzen, ik heb een fijne band met mijn paard en dat hoeft de rest van de wereld niet te zien.
Ik vind het namelijk een hype van de laatste tijd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:52

little_king schreef:
Nou ik hoef mensen dat niet te bewijzen, ik heb een fijne band met mijn paard en dat hoeft de rest van de wereld niet te zien.

:j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:56

Lusitana schreef:
Wat een cap betreft, als je dood wilt vallen, moet je dat zelf weten. Ik zal niemand verplichten om er een te dragen en een wet er voor hoeft van mijn ook niet.

Wat veel niet cap dragers vergeten, is dat hun paard wel mak kan zijn, maar dat hun paard ook gewoon onderuit kan gaan, en dan ga je als ruiter mee. Dat is de reden waarom ik een cap draag. Niet omdat ik bang ben om te vallen, maar omdat ik er rekening mee houdt dat mijn paard kan vallen.
Een andere reden is dat ik graag een goed voorbeeld wil geven. Dat je met een eigen paard niet plots onschendbaar bent ofzo en dat het helemaal niet idioot is om met een cap/helm te rijden. Het hoort bij de sport.

Zo vaak gaan paarden niet onderuit. Met de huidige rechtse mentaliteit (en dito minder geld voor SBB en Co) is het belangrijker om een cap te dragen waarmee je al die laaghangende takken terug kunt koppen.....
Mijn paard is redelijk vast ter been, maar op een gemiddeld buitenritje moet ik toch wel 10-20 keer flink bukken om onder laaghangende takken door te rijden, waarvan sommigen het formaat weipaal al lang gepasseerd zijn........

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:00

little_king schreef:
De penny die niet inschat wat haar kunnen is zie je al te vaak zo rondsjeezen. Als die ineens een ander ziet met aan halsring kan die zich ook wel overschatten en zo de weg op gaan.

Dat is dan een inschattingsfout van de ruiter, maar dat maakt een halsring op zich niet een slecht iets.

Ik heb al eerder gezegd dat ik in die voorbeeldfunctie echt wel wat zie, maar war ik tegen ageer is dat de haslring op zich wordt gezien als iets minderwaardigs waarmee een paard niet onder controle gehouden kan worden of gevangen kan worden of weet ik het wat, terwijl dat op zich allemaal los staat van het voorwerp op zich. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:05

little_king schreef:

Ja, eens dat het op het moment een beetje een hype is, maar dan weer terug te komen op de man die een touw om de onderkaak legt, die kan ook wel zeggen los bit in de mond ineens wel erg eenb hype is geworden...
Hoe je controle over je paard vraagt/hebt is persoonlijk.
Het heeft niks te maken met tonen aan de wereld dat je een goede band hebt met je paard, maar veel meer met weghalen wat overbodig voelt.
Het is erg te vergelijken met het rijden zonder zadel. dat doe je ook niet om te laten zien dat je rijden kunt, maar omdat je je er prettiger bij voelt (voor het paard is het niet zo denderend als je geen lekker zitvlees hebt, dit terzijde ;) )

En ja, helaas bestaat er enorm kopieergedrag, gezien het feit dat plotseing iedereen met gecombineerde neusriem ging rijden, zwart tuig een vlucht nam, en later setjes, om maar niet te spreken over slofteugels en "touwtjes" en dat heeft altijd gezorgd voor bepaalde dramatische gevolgen.
Ik weet zelf niet zo goed hoe dat voorkomen kan worden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:11

Ondanks dat ik iemand ben door voor alles in ben.
Ik een ruiter ben die gelukkig van les 1 af aan geleerd heeft dat je eerst je zithulpen moet gebruiken.
En je hand zo min mogelijk.
Heb ik aan de praktijk toch ondervonden dat je meer te zeggen hebt met iets om het hoofd dan zonder.
Ik ben 1 keer in mijn leven op een jong paard echt aan de kletter gegaan, dan werkt er niets, echt niets.
Maar ik heb ook paarden gereden die over enthousiast werden en waar mijn zithulp niet meer doorkwam.
Zeker weten een halsring ook niet.
Maar omdat ze altijd met lichte hand gereden waren zich te pletter schrokken dat daar eens flinke druk kwam te staan. En echt direct op de noodrem stonden :)
En ik heb kennis en inzicht genoeg om te weten dat die paarden ander lekker enthousiast door gehuppelt hadden.
Het gaat overigens allemaal over paarden in de leeftijd van 4 tot 7.

En als ik dan ook nog zie hoe de lessen van tegenwoordig zijn, dan springen mij de tranen in de ogen.
Dus die halsring mag van mij buiten totaal verboden worden aks enigste hulpmiddel

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:05

Waratje schreef:
little_king schreef:

:j

Een, vind ik, gevaarlijke hype.
Ik kán ook zonder tuigage gaan, ietwat naar links buigen en ze gaan naar links, naar rechts naar rechts, simpel als dat, maar als zij door een of andere reden geen 'zin' meer heeft om daar op te reageren, dan heb ik een groot probleem, paard heeft een voorwaartse drang, mag ze 'rennen' is ze ook in een stap weg op haar tempo, maar er zijn tijden geweest dat ze ook ging als ik niks aangaf, tja miscommunicatie, fout getraind of hoe je het wilt noemen, maar kijk eens om je heen hoe ontiegelijk veel mensen dat hebben met hun paard, en tóch doen ze gevaarlijke dingen (langs wegen, met een stalhalster, halsring, zonder zadel...)

En ja ik weet ook dat het een kwestie van gewenning is of je beter met of zonder zadel kan rijden, maar meerendeel van Nederland rijd 'beter' (kukelt er minder snel af) met zadel...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:20

ikke schreef:
Zo vaak gaan paarden niet onderuit. Met de huidige rechtse mentaliteit (en dito minder geld voor SBB en Co) is het belangrijker om een cap te dragen waarmee je al die laaghangende takken terug kunt koppen.....
Mijn paard is redelijk vast ter been, maar op een gemiddeld buitenritje moet ik toch wel 10-20 keer flink bukken om onder laaghangende takken door te rijden, waarvan sommigen het formaat weipaal al lang gepasseerd zijn........

Nee, een paard gaan gewoonlijk niet zomaar onderuit, maar we hadden het hier over verkeer en ongevallen. In een ongeval gaat het paard meestal wel onderuit. ;)
Het is vanzelfsprekend dat een cap ook prima tegen laaghangende takken beschermd.

Een halsring wordt nog steeds, zie ik, gezien als iets waar geen of nauwelijks controle mee is, als volledige vrijheid voor het paard, maar met een halsring kan een leek ook een paard gewoon stoppen hoor. :D

We zijn erg gewend aan iets om het hoofd als controle middel dus als dat wegvalt ziet het er uit alsof er geen controle is, maar dat is niet zo. De controle gaat alleen via een ander gebied (de hals).

xSlvna schreef:
En ja ik weet ook dat het een kwestie van gewenning is of je beter met of zonder zadel kan rijden, maar meerendeel van Nederland rijd 'beter' (kukelt er minder snel af) met zadel...

Als er een ongeval is, gaat je paard meestal tegen de vlake en dan kan een zadel je echt niet helpen.
en nogmaals je kunt ook als tegenwargument brengen dat beugels gevaarlijk kunnen zijn, want daar kun je in meegesleept, of, terecht door een ander genoemd, ergens achter blijven hangen....

Voor alles zijn voors en tegens te bedenken, wat het belangrijkste is, is dat je gewoon de regels kent, dat je weet hoe en waar je het veiligst bent en je je verantwoordelijk gedraagt.

jodi

Re: politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:00

En in geval van een ongeluk is een halsring één van de eerste dingen die van je paard afvliegt(na jezelf) en dan hebben de omstanders dus echt wel een probleem om het beestje te pakken te krijgen (of te verhinderen te bewegen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:30

Lusitana schreef:
Fellor schreef:
Ik vind wel dat ze naar buiten met alleen een halsring in nederland mogen verbieden (of in elk geval in de drukkere provincies, want in afgelegen gebied heeft niemand er last van). Het is gewoon een feit dat een halster meer controle geeft en ik vind dus op zijn minst dat desbetreffende paarden een halster zouden moeten dragen. Al is het maar om bij een ongeval of losbreken anderen de mogelijkheid te geven het paard te vangen.

Een paard dat slecht te pakken is, is dat ook als het wat om het hoofd heeft, een paard dat makkelijk te pakken is, kun je ook pakken aan de manen bij wijze van spreken. Het is meestal het benaderen dat in eerste instantie moeilijk is. Niet het pakken of begeleiden. Hier heeft ooit een man een losgebroken jaarling thuisgebracht met de hand onder de kin...
Een "wild" paard hoor per definitie niet in het verkeer. een paard dat met een halsring gereden wordt zal niet in de categorie "wilde" paarden vallen....

De kans dat mensen weten hoe ze met een paard met halsring om moeten gaan )die ook nog eens makkelijk verloren kan gaan, is heel klein. Daarbij wat ik zeg, in het drukke verkeer van nederland hoort een optoming die een noodgreep mogelijk maakt en ook ik rij mijn paarden in de bak hoofdstelloos en wandel met halsring (met noodhalster), maar een halsring is gewoon echt net even wat minder veilig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:19

jodi schreef:
En in geval van een ongeluk is een halsring één van de eerste dingen die van je paard afvliegt(na jezelf) en dan hebben de omstanders dus echt wel een probleem om het beestje te pakken te krijgen (of te verhinderen te bewegen).

Dat is echt niet anders met een paard met een hoofdstel om. Je sluit een paard in met je stem en je armen wijd en eentje benaderd het paard.
Een paard is niet makkelijker benaderbaar of in te sluiten als het wat om het hoofd heeft, het is hooguit makkelijker te pakken als je er eenmaal bij bent, maar dan kun je ook de manen pakken of je jas om de hals leggen ofzo. Ik heb zelf zovaak paarden gepakt die uit de wei waren ontsnapt en niks om hadden.

Paard rent trouwens hoogst waarschijnlijk naar huis, of naar een andere stal, of gaat ergens staan eten. Dat zijn de normale reacties. Dan heb je verder nog de situatie van aanrijden waarbij een paard over het algemeen sowieso niet zo mobiel meer is.

Overigens kan een paard zich ook gewoon uit zijn hoofdstel werken en soms trekt de ruiter in de val dat zelfs af...

Je kunt niet alle scenarios gaan inschatten en je overal voor dekken. Dan moet je gewoon niet het verkeer in gaan.
Over het algemeen gebeurt er gewoon helemaal niets als iedereen zich gewoon aan de regels houdt, en een beetje vooruit kijkt.

Ik zit hier niet reclame te maken voor het gebruik van een halsring, ik ga alleen in tegen argumenten die niet kloppen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:01

Lusitana: Je hebt het hier over mensen die echt iets van paarden weten,niet over de toevallige getuigen van een ongeluk.
Ik ben trouwens ook niet voor hoofdstellen die afvallen :D
Van die 'leuke' one-ear dingen bv.En de manie vooral de keelriem niet op zijn plek te doen want dat is 'zielig'.Dat ding is echt ergens voor uitgevonden.

Ik heb gewoon altijd buiten een goed stalhalster onder het hoofdstel en een touw bij de hand.In geval van problemen,kan je je paard snel ergens vastzetten(erg handig als een mede-ruiter een ongeluk heeft...) en iedere leek kan er wat mee als het nodig is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:45

Lusitana schreef:
xSlvna schreef:

Als er een ongeval is, gaat je paard meestal tegen de vlake en dan kan een zadel je echt niet helpen.
en nogmaals je kunt ook als tegenwargument brengen dat beugels gevaarlijk kunnen zijn, want daar kun je in meegesleept, of, terecht door een ander genoemd, ergens achter blijven hangen....

Voor alles zijn voors en tegens te bedenken, wat het belangrijkste is, is dat je gewoon de regels kent, dat je weet hoe en waar je het veiligst bent en je je verantwoordelijk gedraagt.

Bedoelde dat als je op een zadel zit de kans op vallen minder is, maar mij valt nu ook in dat ik in 5 jaar 2 à 3 keer ben gevallen (in mijn eerste 3 maanden, en toen het paard zelf onderuit ging) dus of ik zelf gewoon een stevige zit heb, ik weet het niet. Ik val ook niet van de mijne af als ik met de BBP ga rijden en ze weer eens begint te bokken en steigeren (recht omhoog en bokken is ook echt met 4 benen de lucht in) omdat ze ergens niet over wilt kom ik niet eens onstabiel te zitten, laat staan dat ik val. Maar toch heb ik velen zien vallen die met en zonder zadel te paard zaten, had de situatie wat naar me zelf toegehaald (en ik voel me toch weer wat zekerder met dat stevige, harde zadel waar ik me wanneer nodig aan vast kan houden, denk aan wanneer je er langzaam vanaf kiept of er naast hangt)

Maar dan is het weer, wat kun je doen als goede regel?
Van mij mag het buitenrijd-examen veel pittiger (en verplicht, en goedkoper) maar eigenlijk is zelfs dat geen zekerheid voor een 'mak' paard of goede ruiter. Lastig allemaal, afschaffen vind ik dan weer geen optie.

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:15

Misschien nog een punt voor het verplichten/nadenken over een hoofdstel/halster/iets om het hoofd, is misschien ook nog dat mensen je paard vast kunnen pakken mocht je er vanaf vallen en je paard weg rennen. Ik bedoel, stel ik zou een los paard tegen komen langs de weg met alleen een neckrope om, dan weet ik niet hoe ik dat paard zou moeten controleren. Of is dat nou heel stom gedacht?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:35

BanjerLief schreef:
Misschien nog een punt voor het verplichten/nadenken over een hoofdstel/halster/iets om het hoofd, is misschien ook nog dat mensen je paard vast kunnen pakken mocht je er vanaf vallen en je paard weg rennen. Ik bedoel, stel ik zou een los paard tegen komen langs de weg met alleen een neckrope om, dan weet ik niet hoe ik dat paard zou moeten controleren. Of is dat nou heel stom gedacht?

Heel stom wil ik niet zeggen, maar ik heb meerdere malen meegemaakt dat die paarden (delen van) hun hoofdstel kwijt waren, waardoor er alsnog niet zoveel vast te pakken viel.

Het punt is dat er geen sluitende oplossingen zijn. Alles wat je bedenkt daar heeft iemand wel weer iets op meegemaakt dat je bedenksel ontkracht. Dat geldt dus ook voor de regels die sommigen hier zo graag zien. Om te beginnen zijn er voldoende regels (die veel mensen niet eens blijken te kennen), maken meer regels geen grotere veiligheid en bovendien moeten regels handhaafbaar zijn en daar gaan de meeste voorstellen hier de mist in......

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:42

BanjerLief schreef:

Dat kan een paard ook afgooien. En laat ik zeggen dat ik in mijn omgeving niemand ken die op een loslopend/ophol geslagen paard af loopt..
Als ik een paard tegen kom, dan vind ik dat wat anders. maar niet iedereen vind paarden leuk en zijn er vaak ook bang van.

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:55

ikke schreef:
BanjerLief schreef:

Heel stom wil ik niet zeggen, maar ik heb meerdere malen meegemaakt dat die paarden (delen van) hun hoofdstel kwijt waren, waardoor er alsnog niet zoveel vast te pakken viel.

Het punt is dat er geen sluitende oplossingen zijn. Alles wat je bedenkt daar heeft iemand wel weer iets op meegemaakt dat je bedenksel ontkracht. Dat geldt dus ook voor de regels die sommigen hier zo graag zien. Om te beginnen zijn er voldoende regels (die veel mensen niet eens blijken te kennen), maken meer regels geen grotere veiligheid en bovendien moeten regels handhaafbaar zijn en daar gaan de meeste voorstellen hier de mist in......

Oke, dat is wel weer waar, daar had ik idd niet aan gedacht :) Het blijven toch levende wezens, dus als we streng regels willen maken en mensen verplichten om die te volgen, kunnen we beter gaan dammen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:31

BanjerLief schreef:
ikke schreef:

Oke, dat is wel weer waar, daar had ik idd niet aan gedacht :) Het blijven toch levende wezens, dus als we streng regels willen maken en mensen verplichten om die te volgen, kunnen we beter gaan dammen ;)

Juist!

Ik zie op mijn werk soort van dezelfde tendens. Steeds meer regels om het zogenaamd veiliger te maken. Toegeven dat de plek waar ik werk een potentieel meer dan levensgevaarlijke plek is, waar regels echt hun nut wel hebben, maar de laatste tijd zie ik daar een doorslaan in geneuzel omdat de ECHTE veiligheid, namelijk de mindset van de medewerkers, onvoldoende erkend wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:06

Brainless schreef:
Ik zie juist meestal kinderen (buiten) rijden met cap omdat zij er mee opgegroeid zijn dat het verplicht is (op de manege).
Wij hoefde vroeger geen cap op, ook niet op de vereniging (als je met je eigen paard reed).
Ook bij het inrijden tijdens wedstrijden was een cap niet verplicht.

Ik bedoel ook geen (kleine) kinderen maar pubers ( de nog niet volwassenen zeg maar).

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:44

Jolandaa_ schreef:
BanjerLief schreef:

Dat kan een paard ook afgooien. En laat ik zeggen dat ik in mijn omgeving niemand ken die op een loslopend/ophol geslagen paard af loopt..
Als ik een paard tegen kom, dan vind ik dat wat anders. maar niet iedereen vind paarden leuk en zijn er vaak ook bang van.

Toch zal het vaker gebeuren dat het hoofdstel wél blijft zitten en ik denk dat 'niet-paardenmensen' eerder geneigd zijn een teugel te pakken, dan een paard z'n manen.

Wij hadden het vorige week nog met een fotoshoot op het strand. Onze pony schrok van een paraplu die opengeklapt werd en ging er vandoor. Mijn dochter hield de hengstenketting niet en moest hem loslaten. Nou is die van ons er zo een die altijd steun zoekt bij mensen, dus na een metertje of 100 rennen liep hij op een groepje mensen af en ging er min of meer naast staan/lopen. Wij roepen: wilt u hem pakken (moesten nog een metertje of 80 door het rulle zand rennen en dat gaat niet zo snel). Zei diegene:... ik heb niet zoveel met paarden.... Snap ik: wij zijn zo stom om ons paard te laten losbreken en ik snap ook dat sommige mensen niets van paarden moeten hebben. Maar ze hoefde alleen het handvat van de hengstenketting te pakken. Gelukkig liep er iemand een beetje verder die het wel durfde en hij bleef braaf staan wachten tot we er waren.

Dit om aan te geven dat het omhebben van een hoofdstel met teugels (of in dit geval een hengstenketting eraan), voor veel mensen véél minder eng is dan manen vastpakken (als ze daar überhaubt al opkomen). En ook dat 'wij' paardenmensen soms iets te makkelijk denken dat iedereen in de buurt van een paard durft te komen, laat staan hem vast te pakken :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:09

In een noodsituatie staan er altijd wel helden op of ze nu wat met paarden hebben of niet. Zo heeft in Engeland ooit eens bijrijder van een vrachtwagen chauffeur een paard dat op de snelweg galoppeerde vanuit de rijdende vrachtwagen een riem om de hals gedaan en hem tot stilstand gebracht...

Ik denk dat als het er op aan komt en je ziet aankomen dat een paard op een gevaarlijke situatie afgaat bv, er altijd wel iemand is die het de andere kant op jaagt. Pakken kan altijd nog.

Wat het afgaan van een hoofdstel betreft, ik had een pony die een normaal hoofdstel gewoon afschudde. Ik moest een halsriem omdoen en die met een riempje aan het kopstuk vastmaken, om dat te voorkomen.
Je kunt nl kwalijk de keelriem zo vast doen dat het hoofd niet meer kan buigen. Paarden zijn niet allemaal hetzelfde van hoofdvorm en halsinsnijding.

Banjerlief, als je persee wat om het hoofd wil doen, kun je een jas oprollen, of een Tshirt of weet ik het wat en een 8 maken om het hoofd. Er is altijd wat te bedenken, al is het je BH ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:59

Lusitana schreef:
Banjerlief, als je persee wat om het hoofd wil doen, kun je een jas oprollen, of een Tshirt of weet ik het wat en een 8 maken om het hoofd. Er is altijd wat te bedenken, al is het je BH ...

Niet om het een of ander, maar dan heb jij een flinke BH of een heel klein paard voor ogen......... }:)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:10

ik heb 1x een boete gehad omdat ik in den treek reed (op een millimeter maar goed,) zonder treekkaart en zonder id bij me,

verder vind ik, dat je best zonderzadel het bos in kan, als je je paard vertrouwt kan dat wel. Zonder hoofdstel zal ik dan niet doen, simpelweg omdat ik dat zelf nooit zou doen.

en of je dan achterstevoren op je paard zit, jóh moet jij weten, zolang je maar het verkeer niet hinderd.