Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Lusitana schreef:little_king schreef:Gekscherend zeg ik wel eens dat hij een brilletje nodig heeft
Misschien zit je er niet zoveel naast. Ik heb een merie gehad die aan een oog zeer slecht ziende bleek. Het duurde even voordat ik daar achter was. Maar die schrok dus op de terugweg van dingen waar ze op de heenweg niet van geschrokken was of andersom en op een gegeven moment ging er wat dagen, dat het altijd aan 1 kant was. Overigens heb ik die ook gewoon geleerd om beter met schrik om te gaan en op mij te vertrouwen. En die was toen 20 (met 17 ingereden).
Ik heb ook een bijna blinde merrie gehad en die schrok weer nergens van. Ik denk dat minder zien enger van ze is dan niks of bijna niks zien.

little_king schreef:Ik vraag me af wat de ruiters willen bewijzen met die ring.
kijk mij eens een goede band hebben met mijn paard?
Nou ik hoef mensen dat niet te bewijzen, ik heb een fijne band met mijn paard en dat hoeft de rest van de wereld niet te zien.
Ik vind het namelijk een hype van de laatste tijd.
Lusitana schreef:Wat een cap betreft, als je dood wilt vallen, moet je dat zelf weten. Ik zal niemand verplichten om er een te dragen en een wet er voor hoeft van mijn ook niet.
Wat veel niet cap dragers vergeten, is dat hun paard wel mak kan zijn, maar dat hun paard ook gewoon onderuit kan gaan, en dan ga je als ruiter mee. Dat is de reden waarom ik een cap draag. Niet omdat ik bang ben om te vallen, maar omdat ik er rekening mee houdt dat mijn paard kan vallen.
Een andere reden is dat ik graag een goed voorbeeld wil geven. Dat je met een eigen paard niet plots onschendbaar bent ofzo en dat het helemaal niet idioot is om met een cap/helm te rijden. Het hoort bij de sport.
little_king schreef:De penny die niet inschat wat haar kunnen is zie je al te vaak zo rondsjeezen. Als die ineens een ander ziet met aan halsring kan die zich ook wel overschatten en zo de weg op gaan.
little_king schreef:Ik vraag me af wat de ruiters willen bewijzen met die ring.
Nou ik hoef mensen dat niet te bewijzen, ik heb een fijne band met mijn paard en dat hoeft de rest van de wereld niet te zien.
)

Waratje schreef:little_king schreef:Ik vraag me af wat de ruiters willen bewijzen met die ring.
ikke schreef:Zo vaak gaan paarden niet onderuit. Met de huidige rechtse mentaliteit (en dito minder geld voor SBB en Co) is het belangrijker om een cap te dragen waarmee je al die laaghangende takken terug kunt koppen.....
Mijn paard is redelijk vast ter been, maar op een gemiddeld buitenritje moet ik toch wel 10-20 keer flink bukken om onder laaghangende takken door te rijden, waarvan sommigen het formaat weipaal al lang gepasseerd zijn........
xSlvna schreef:En ja ik weet ook dat het een kwestie van gewenning is of je beter met of zonder zadel kan rijden, maar meerendeel van Nederland rijd 'beter' (kukelt er minder snel af) met zadel...
Lusitana schreef:Fellor schreef:Ik vind wel dat ze naar buiten met alleen een halsring in nederland mogen verbieden (of in elk geval in de drukkere provincies, want in afgelegen gebied heeft niemand er last van). Het is gewoon een feit dat een halster meer controle geeft en ik vind dus op zijn minst dat desbetreffende paarden een halster zouden moeten dragen. Al is het maar om bij een ongeval of losbreken anderen de mogelijkheid te geven het paard te vangen.
Een paard dat slecht te pakken is, is dat ook als het wat om het hoofd heeft, een paard dat makkelijk te pakken is, kun je ook pakken aan de manen bij wijze van spreken. Het is meestal het benaderen dat in eerste instantie moeilijk is. Niet het pakken of begeleiden. Hier heeft ooit een man een losgebroken jaarling thuisgebracht met de hand onder de kin...
Een "wild" paard hoor per definitie niet in het verkeer. een paard dat met een halsring gereden wordt zal niet in de categorie "wilde" paarden vallen....
jodi schreef:En in geval van een ongeluk is een halsring één van de eerste dingen die van je paard afvliegt(na jezelf) en dan hebben de omstanders dus echt wel een probleem om het beestje te pakken te krijgen (of te verhinderen te bewegen).
Lusitana schreef:xSlvna schreef:En ja ik weet ook dat het een kwestie van gewenning is of je beter met of zonder zadel kan rijden, maar meerendeel van Nederland rijd 'beter' (kukelt er minder snel af) met zadel...
Als er een ongeval is, gaat je paard meestal tegen de vlake en dan kan een zadel je echt niet helpen.
en nogmaals je kunt ook als tegenwargument brengen dat beugels gevaarlijk kunnen zijn, want daar kun je in meegesleept, of, terecht door een ander genoemd, ergens achter blijven hangen....
Voor alles zijn voors en tegens te bedenken, wat het belangrijkste is, is dat je gewoon de regels kent, dat je weet hoe en waar je het veiligst bent en je je verantwoordelijk gedraagt.
BanjerLief schreef:Misschien nog een punt voor het verplichten/nadenken over een hoofdstel/halster/iets om het hoofd, is misschien ook nog dat mensen je paard vast kunnen pakken mocht je er vanaf vallen en je paard weg rennen. Ik bedoel, stel ik zou een los paard tegen komen langs de weg met alleen een neckrope om, dan weet ik niet hoe ik dat paard zou moeten controleren. Of is dat nou heel stom gedacht?
BanjerLief schreef:Misschien nog een punt voor het verplichten/nadenken over een hoofdstel/halster/iets om het hoofd, is misschien ook nog dat mensen je paard vast kunnen pakken mocht je er vanaf vallen en je paard weg rennen. Ik bedoel, stel ik zou een los paard tegen komen langs de weg met alleen een neckrope om, dan weet ik niet hoe ik dat paard zou moeten controleren. Of is dat nou heel stom gedacht?
ikke schreef:BanjerLief schreef:Misschien nog een punt voor het verplichten/nadenken over een hoofdstel/halster/iets om het hoofd, is misschien ook nog dat mensen je paard vast kunnen pakken mocht je er vanaf vallen en je paard weg rennen. Ik bedoel, stel ik zou een los paard tegen komen langs de weg met alleen een neckrope om, dan weet ik niet hoe ik dat paard zou moeten controleren. Of is dat nou heel stom gedacht?
Heel stom wil ik niet zeggen, maar ik heb meerdere malen meegemaakt dat die paarden (delen van) hun hoofdstel kwijt waren, waardoor er alsnog niet zoveel vast te pakken viel.
Het punt is dat er geen sluitende oplossingen zijn. Alles wat je bedenkt daar heeft iemand wel weer iets op meegemaakt dat je bedenksel ontkracht. Dat geldt dus ook voor de regels die sommigen hier zo graag zien. Om te beginnen zijn er voldoende regels (die veel mensen niet eens blijken te kennen), maken meer regels geen grotere veiligheid en bovendien moeten regels handhaafbaar zijn en daar gaan de meeste voorstellen hier de mist in......
Het blijven toch levende wezens, dus als we streng regels willen maken en mensen verplichten om die te volgen, kunnen we beter gaan dammen
BanjerLief schreef:ikke schreef:Heel stom wil ik niet zeggen, maar ik heb meerdere malen meegemaakt dat die paarden (delen van) hun hoofdstel kwijt waren, waardoor er alsnog niet zoveel vast te pakken viel.
Het punt is dat er geen sluitende oplossingen zijn. Alles wat je bedenkt daar heeft iemand wel weer iets op meegemaakt dat je bedenksel ontkracht. Dat geldt dus ook voor de regels die sommigen hier zo graag zien. Om te beginnen zijn er voldoende regels (die veel mensen niet eens blijken te kennen), maken meer regels geen grotere veiligheid en bovendien moeten regels handhaafbaar zijn en daar gaan de meeste voorstellen hier de mist in......
Oke, dat is wel weer waar, daar had ik idd niet aan gedachtHet blijven toch levende wezens, dus als we streng regels willen maken en mensen verplichten om die te volgen, kunnen we beter gaan dammen
Brainless schreef:Ik zie juist meestal kinderen (buiten) rijden met cap omdat zij er mee opgegroeid zijn dat het verplicht is (op de manege).
Wij hoefde vroeger geen cap op, ook niet op de vereniging (als je met je eigen paard reed).
Ook bij het inrijden tijdens wedstrijden was een cap niet verplicht.
Jolandaa_ schreef:BanjerLief schreef:Misschien nog een punt voor het verplichten/nadenken over een hoofdstel/halster/iets om het hoofd, is misschien ook nog dat mensen je paard vast kunnen pakken mocht je er vanaf vallen en je paard weg rennen. Ik bedoel, stel ik zou een los paard tegen komen langs de weg met alleen een neckrope om, dan weet ik niet hoe ik dat paard zou moeten controleren. Of is dat nou heel stom gedacht?
Dat kan een paard ook afgooien. En laat ik zeggen dat ik in mijn omgeving niemand ken die op een loslopend/ophol geslagen paard af loopt..
Als ik een paard tegen kom, dan vind ik dat wat anders. maar niet iedereen vind paarden leuk en zijn er vaak ook bang van.
Lusitana schreef:Banjerlief, als je persee wat om het hoofd wil doen, kun je een jas oprollen, of een Tshirt of weet ik het wat en een 8 maken om het hoofd. Er is altijd wat te bedenken, al is het je BH ...