Op buitenrit in rengalop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:33

petitparis schreef:
middengalop en uitgestrekte zit ik nog uit, maar de canter van de EV's toch echt niet.

Kwestie van synchroon bewegen. ´Meegaan´ is een misvatting.
Ook een kwestie van een geschikt zadel. Renzadels, springzadels, engels dessuur, veelzijdigheid etc. ondersteunen doorzitten niet optimaal.

´Steun bieden´ is :?
Je weegt wat je weegt. Dat blijft gemiddeld hetzelfde, wát je ook doet in het zadel.
Zo weinig mogelijk schommeling rond het gemiddelde is het beste wat je kan bereiken.
Vandaar ook het totale 8)7 van ´licht´ rijden voor het páárd. Kan je ook meten. De apparatuur en software daarvoor, voor draadloos dynamische krachtmeting onder het zadel, is alweer bij 10 jaar op de markt. Wordt helaas héél weinig gebruik van gemaakt.
Eigenlijk onbegrijpelijk als je de prijs van die apparatuur afzet tegen de prijs van de top-paarden. Dat is peanuts en het geeft inzicht in wat de ruiter écht doet en kan verbeteren.

DeSprinkhaan

Re: Op buitenrit in rengalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:38

Op de manege gaan we bij elke buiterit snel galoperen.
Helaas was bij de laatste buiterit mijn lerares erniet, en kregen we les van de hoefsmid (kan wel lesgeven hoor!): die snapt dus niet dat buiterit = snelle galop en uit je dak gaan. De snelste galop die we hebben gahad was langzamer dan in de bak... zucht

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:39

noomie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:50

eeeh niet op buitenrit in rengalop, maar wel op een professionele renbaan... mag dat ook?! als je op youtube zoekt Naomi Verheij kom je al mijn filmpjes tegen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:28

noomie1 schreef:
eeeh niet op buitenrit in rengalop, maar wel op een professionele renbaan... mag dat ook?! als je op youtube zoekt Naomi Verheij kom je al mijn filmpjes tegen!

Is dat ´buitenrit´?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:55

Gaaf pad Huertecilla! Ik heb mijn beugels overigens op de normale lengte, ik ga ze niet speciaal korter maken. En dat gaat prima hoor! Ik vind een rengalop ook heel makkelijk om uit te "zitten", verlichte zit, zorgen dat je je balans houd en gaan met die banaan! Het paard beweegt onder je door, als je je zwaartepunt op de juiste plek hebt, voel je maar weinig beweging.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:05

Zalig met paardjes die het gewend zijn en die je onder controle kunt houden!!! Maar met mijjn verzorgpaardje is dit dus helaas niet het geval (ze kan heeeeel snel lopen maar ook heel hoog bokken ondertussen zonder af te remmen) :)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:08

Met mijn Verzorgpaardje Rákni deed ik het altijd met zijn vriendinnetje.
Als ik samen met mijn vriendin en haar paard naar buiten of t bos ofzo ging deden we het vaak wel. Teugels los en ze gingen wel!
Helaas won Rákni het nooit haha. Hard draven was ie heel goed in. Maar de galop moest ie altijd verliezen. Maarr voor zijn doen ging ie heel hard hoor haha :D

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:25

Ik doe dat ook wel eens met m'n VP in het bos, Dan mag ze ook echt helemaal voluit. Zolang je de teugels lang laat is HO ook werkelijk HO. Alleen word ze al wat ouder dus mag ze 't toch niet zo vaak van me.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:29

Wij deden het ook met onze oudjes.. ondanks de leeftijd gingen ze voluit paasei snel! Ik vind het fantastisch! :D

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:31

Ik doe dat meestal als ik klaar ben met rijden!

En dan gaan we echt heel hard! :):)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:35

Ondanks dat ik het heerlijk vind om een rustige handgalop te doen, houdt mijn pony ervan om flink los te gaan. We hebben in de buurt van stal een paar doodlopende veldwegen waar je prima kunt laten gaan, dus in de zomer doe ik dat regelmatig. Verder vindt de boer het prima als we over zijn veld crossen als hij geoogst heeft (en nog niet gezaaid is ;) ), dus meestal gaan we dan met twee of drie man naast elkaar en kijken wie het snelst is :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:19

_Dune_ schreef:
verlichte zit, zorgen dat je je balans houd en gaan met die banaan! Het paard beweegt onder je door, als je je zwaartepunt op de juiste plek hebt, voel je maar weinig beweging.

Dat is de ´verlichte´ zit ja.
Hier rijden we anders. Echt doorzittend. Niet op de beugels en het paard beweegt niet onder je door.
Met je zwaartepunt boven het centrum van je zit synchroom bewegen als met een danspartner waar je al jaren mee danst.
Je zit dan veel stabieler en ... je kan met je zit een halve- of hele ophouding geven. Geen tug-of-war nodig :)*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:26

Ik geef in rengalop ook een ophouding met mijn zit hoor. Als ik ga zitten uit verlichte zit en 'easy' zeg betekent dat langzamer :j
Ik heb een keer een beugel verloren in rengalop, en eh, ik heb nou niet het idee dat je je paard er een plezier mee doet om te blijven zitten...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:53

Magrathea schreef:
Ik geef in rengalop ook een ophouding met mijn zit hoor. Als ik ga zitten uit verlichte zit en 'easy' zeg betekent dat langzamer :j
Ik heb een keer een beugel verloren in rengalop, en eh, ik heb nou niet het idee dat je je paard er een plezier mee doet om te blijven zitten...

Dan ben je simpelweg niet vaardig is synchroon zitten.
Dat is niet eenvoudig.
Daarom is de ´engelse´ stijl ook massaal ingevoerd tijdens en na de Napoleontische oorlogen; opdat zonder veel training soldaten in het zadel gezet voorwaards konden galopperen.

Je geeft ermee ook aan dat wanneer je verlicht rijdt gaan zitten niet soepeltjes gaat. Dat geeft geen rustgevend uitgangspunt waar je het paard zoals je schrijft wel/geen plezier mee doet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:54

denk dat het ook te maken heeft met wat voor zadel je op je paard hebt liggen. Ik denk dat een diep zadel fijner doorzit tijdens een galop dan een ondiep zadel :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:56

lifaya schreef:
denk dat het ook te maken heeft met wat voor zadel je op je paard hebt liggen.

Uiteraard.
Ik heb er bv. McClellan type op liggen. Níets kussens/padding/steunen maar een diepe zit, dicht op het paard. Vrij om synchroon met het paard te bewegen.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 18-04-12 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:59

Diepe zit is inderdaad erg belangrijk :j Met westernzadels is het ook veel makkelijker om goed door te zitten zijn mijn ervaringen... Mooi zadel overigens!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:06

lifaya schreef:
Mooi zadel overigens!

Dank je.
Is de Malibaud.
Type ´Gardian´ = zweetbladen.
Gewéldig goede kwaliteit, Frans handwerk van een meersterzadelmaker en nog spotgoedkoop ook in vergelijking met de dikbekussende ´engels´ zadels die je overal ziet.
De oudste die ik heb (van een íets ander type) is nu meer dan 30 jaar en +:)+
Heeft alleen maar een eerbiedwaardig patina en diepe kleur ontwikkeld.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:09

Huertecilla schreef:
lifaya schreef:
Mooi zadel overigens!

Dank je.
Is de Malibaud.
Type ´Gardian´ = zweetbladen.
Gewéldig goede kwaliteit, Frans handwerk van een meersterzadelmaker en nog spotgoedkoop ook in vergelijking met de dikbekussende ´engels´ zadels die je overal ziet.
De oudste die ik heb (van een íets ander type) is nu meer dan 30 jaar en +:)+
Heeft alleen maar een eerbiedwaardig patina en diepe kleur ontwikkeld.

Jij wilt ook heel veel uitleggen he? :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:10

SienenIvo schreef:

Ja, het is doorgaans als stenen in het drijfzand gooien ik weet het.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:11

Huertecilla schreef:
SienenIvo schreef:

Ja, het is doorgaans als stenen in het drijfzand gooien ik weet het.

En daar bedoel je mee? :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:16

SienenIvo schreef:
En daar bedoel je mee? :')

Niets persoonlijks.
Alleen dat er zelden van geleerd wordt op Bokt.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:17

Ow...

Ik dacht dat het voor mij boos bedoelt was..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:22

Huertecilla schreef:
Vandaar ook het totale 8)7 van ´licht´ rijden voor het páárd. Kan je ook meten. De apparatuur en software daarvoor, voor draadloos dynamische krachtmeting onder het zadel, is alweer bij 10 jaar op de markt. Wordt helaas héél weinig gebruik van gemaakt.
Eigenlijk onbegrijpelijk als je de prijs van die apparatuur afzet tegen de prijs van de top-paarden. Dat is peanuts en het geeft inzicht in wat de ruiter écht doet en kan verbeteren.

Ik denk dat je wat het lichtrijden betreft wat ruimer moet zien. Voor de meeste mensen is bij het lichtrijden het eigen lichaam beter onder controle te houden dan bij het doorzitten. Als gevolg hiervan zullen ze bij het lichtrijden het paard minder in de weg zitten dan bij het doorzitten. Het is nog steeds onkunde en hoofdzakelijk voor de mens, uiteraard, maar het paard heeft er wel voordeel van. (Toegegeven, niet zoveel voordeel als wanneer de mens er überhaupt niet op gaat zitten.)

Mooi zadel trouwens! Misschien rare vraag, maar gebruik je de pijlen en boog ook?