Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:47

nobel1 schreef:
Zelf woon ik in een klein dorpje in Frankrijk en rijd ik alleen met neckrope op landweggetjes,in het bos of doodlopende paadjes dus je hoeft mij er niet op aan te vallen.

Ik ben lid van de Proteccion Civil en begeleid optochten etc. te paard. In uniform, zonder optoming.

Het is inderdaad een kewstie van buiten het hokje denken. De ´c ontrole´ zit in de bereidheid van het paard om te wíllen doen wat je vraagt.
Dat werkt volgens ´je krijgt wat je beloont´. Belonen is erg leuk om te doen ook, veel prettiger dan luistere of bit-spoor-zweep en meer van dattum :)*

Zo lang dat muntje niet valt is er geen basis voor begrip. De mening van de teugeldenkers erover is voorspelbaar, doch niet op enig inzicht gefundeerd. Alleen op de ervaring met afdwingen. Ja, een paard wat zó is geleerd te communiceren kan dat niet ontleren. Dat paard is echter inherent onveilig want heeft alleen meer prikkel dan de ruiter kan toebrengen nodig om ´op hol te slaan´.

Mijn site is een stuk gratis informatie. Lees en leer. Of niet :D

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:59

Mee eens HC.
Bit of geen bit, wanneer een paard wil rennen dan rent hij.
Ervaring heeft mij geleerd dat de houding en attitude van de ruiter absoluut een reactie geeft bij het paard.
Ruiter is relaxed = relaxed paard.

Zelf doe ik hier jaarlijks mee aan een nachtelijk spektakel (gem. 100 man publiek per avond die ook op het terrein rondlopen) waarin ik te paard met een grote fakkel rijd,strak langs een groep rovers die iemand aanvallen galoppeer,om kinder met lampionnen slalom en bij de eindfinale door rookmachines galoppeer terwijl er om mij heen rotjes afgaan,mensen schreeuwen en grote spotlights knipperen...en dat allemaal bitloos.
Vanaf het eerste jaar dat ik meedeed vondt mijn paard het geen probleem, want ik bleef rustig, toonde hem dat er niks engs was en beloonde hem wanneer hij braaf en kalm bleef.

Mijn punt hiermee is dat je op vele manieren een paard in de hand kan houden zonder er een bit of meer in te gooien.

Edit, het bewijs..(let niet op de prachtige jurk ;-) )
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nobel1 op 01-10-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:25

Ik vind jouw posts echt heel naar om te lezen Huertecilla. Vol van arrogantie en verwijten richting mensen die de prioriteit bij veiligheid leggen. Bah!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:36

Heino schreef:
Ik vind jouw posts echt heel naar om te lezen Huertecilla. Vol van arrogantie en verwijten richting mensen die de prioriteit bij veiligheid leggen. Bah!

Nee,maar mensen die zeggen dat neckroperijders (leuk woord voor scrabble :+ ) arrogante idioten met een bord voor hun kop zijn die tevens lijden aan hoogheidswaanzin is een vriendelijke manier om te zeggen dat veiligheid boven alles gaat? ( en ik bedoel het niet naar jou hoor Heino, jij reageert altijd erg netjes :j , maar ik vind sommige opmerkingen hier best onder de maat )

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:00

Heino schreef:

Zijn punt is toch juist dat het helemaal niks met veiligheid te maken heeft wat voor optoming je wel of niet gebruikt? ;)

Qimm

Re: Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:12

iedereen heeft een eigen referentiekader en eigen visie op veiligheid. De mensen die het veiliger vinden om met teugels te rijden weten eigenlijk helemaal niets van paarden en paardrijden en hebben oogkleppen op voor alle andere mogelijkheden en zijn dus veel gevaarlijker dan de mensen die met een neckrope op pad gaan. Want mensen die met een neckrope rijden zijn veel bewuster met hun paard bezig, hebben een betere band samen en daardoor zullen er minder waarschijnlijk ongelukken veroorzaken.

ofzo

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:21

nobel1 schreef:
Ik vind het wel knap dat gelijk de meest dramatische dingen blijkbaar gebeuren als je met neckrope rijdt.

Nee hoor, die dramatische dingen kunnen ook gebeuren als je met hoofdstel (al dan niet bitloos) rijdt. Je kunt heel veel regelen met goede opvoeding van het paard (en ruiter!), maar soms kan er zomaar iets bizars gebeuren dat wel gevolgen heeft. Tot nu toe heb ik dat zelf niet meegemaakt en dat hoop ik ook zo te houden, maar voor die hele kleine kans dat er iets erg mis gaat, wil ik geen discussie krijgen met mijn verzekering over het al dan niet voldoende onder controle hebben van mijn paard. Als iemand door mijn paard gewond raakt, dan wil ik toch wel heel graag dat mijn verzekering vlot uitbetaald en niet dat ik het allemaal zelf moet betalen omdat ik te beroerd was om even iets om het hoofd van mijn paard te knuppen.
Het enige paard dat gegarandeerd geen schade maakt is een dood paard (zelfs een hobbelpaard kan schade maken :P ), dus bij alle andere paarden moet je zorgen dat je, ook in de ogen van anderen, je paard onder controle kunt houden. En dat een hoop mensen ook met hoofdstel/bit hun paard niet onder controle hebben, maakt het dus moeilijker voor degenen die wel wat extra tijd in de opvoeding van hun paard hebben gestoken om in de ogen van anderen veilig om te gaan met paarden. Eerlijk? Nee. De realiteit? Helaas wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:36

Nina_rex schreef:
Zijn punt is toch juist dat het helemaal niks met veiligheid te maken heeft wat voor optoming je wel of niet gebruikt? ;)

Inderdaad.
Het niveau van bereidheid van het paard de ruiter als veilige roerganger te aanvaarden is de mate van veiligheid.

Ik heb voor begripsvorming daarover al jaren terug een gratis stuk kennis ter beschikking gesteld. Maak daar gebruik van, of niet.

Ja, ik heb voor sommigen extreme ideëen over hoe je met paarden om hoort te gaan. Van mij mag paardrijden verboden worden. Verboden, tenzij: Toon maar aan dat het paardwelzijn gewaarborgd is en je inherent veilig bent in de openbare ruimte. Met of zonder optoming.

Het gaat niet om de hulpmiddelen in/om het paard, maar om de kennis, kunde en ervaring van de roerganger in het zadel.
Een paard is geen brommer waar je recht trekt en links duwt om rechtsaf te slaan, maar een dier met intelligentie en een overlevingsagenda. Beléér dat dier in plaats van het met trekken en porren met (ont)wijken (van)voor ongemak en pijn te ´motiveren´ :)*

Dressuur = de kunst van het dresseren.
Dresseren = het aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal.
Leren gaat het beste via P+.
Daar heb je zelfs geen halsring voor nodig.
Zeg gewoon; ´Arabella´ (aandacht vragen), ´Galop rechts´ (signaal evt met zit/been aangevuld).
Omdat Arabella gráág WIL, is ze al onderweg.
Idem ´Arabella´... ´Draf´ of ´Stop.
Met de stem kan je timing en intensie perfect doseren.
Gebruik een toverwoord: Ik gebruik ´Si´ als de brug voor positief bekrachtigen.
Wederom kan je timing en intensiteit perfect doserem.
Dat is slechts één voorbeeld van de alternatieven voor trekken aan teugel aan een bit wat pijn doet.

Zoek trouwens eens op wat de etymologie van ´teugel´ en ´optoming´ is.
Als het paard wíl, is dat onnodig.
Om het paard te laten wíllen heb je alleen maar intelligentie nodig.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:51

het gebruik van een teugel houdt niet direct in dat een paard ineens niet meer wil en automatisch gedwongen wordt, dat is namelijk wel het beeld wat je schetst. En ik vind dat een erg generaliserend, onaardig en onterecht beeld

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:34

Of je veilig zonder hoofdstel kunt buitenrijden is IMO simpelweg een kwestie africhting en training :j

Met een paard dat beleerd is mbv de standaard ("dressuur") hulpen, zal buitenrijden op de alleen een neckrope inderdaad bloedjelink kunnen zijn, omdat je het belangrijkste hulpmiddel om te stoppen en te sturen (direct contact met het hoofd van het paard) mist.

Met een paard dat beleerd is mbv stemcommando's, zit- & beenhulpen en neckreining, is buitenrijden met neckrope niet minder veilig dan met traditionele optoming - of misschien wel veiliger ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:39

nobel1 schreef:
Nee,maar mensen die zeggen dat neckroperijders (leuk woord voor scrabble :+ ) arrogante idioten met een bord voor hun kop zijn die tevens lijden aan hoogheidswaanzin is een vriendelijke manier om te zeggen dat veiligheid boven alles gaat?

Nee da's ook absoluut niet netjes!
Maar wat ik steeds naar voren zie komen bij Huertecilla is dat wanneer je een goede band hebt met je paard je heus wel met neckrope kan rijden, en dat als je denkt dat dat niet kan dat je die band blijkbaar nooit ervaren hebt. En dat de meeste ruiters met dwangmiddelen de baas over hun paard zijn. En dat ik het blijkbaar niet wíl begrijpen dus dat er geen tijd aan me verspild wordt. Eh? Dat vind ik ook niet erg vriendelijk richting mensen die er een andere mening op na houden. Bovendien zijn Huertecilla's beweringen dat met neckrope rijden veilig kan zijn even ongefundeerd als mensen die beweren dat het met bit/hoofdstel veiliger is, aangezien er nog geen vergelijkend onderzoek naar gedaan is.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:45

Nou zo zwart wit wil ik het ook niet zien.
Ik rijd bitloos,met bit en met neckrope...alles heeft zijn voor- en nadelen.
Alles kan een dwangmiddel zijn,maar dat is volledig in de hand van de ruiter ;-)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:48

Juist in de situatie op de openbare weg zal een gedegen opvoeding van het paard heel wat meer veiligheid bieden dan de wijze van optoming... daar zijn we het wel over eens denk ik.

Echter, paarden heb diep ingebakken instincten, en op de openbare weg komen de prikkels soms uit een onverwachte hoek.
Het ene paard is het andere niet, sommige paarden zijn zowat verkeersmak geboren (mijn vriend heeft ooit rijpony's gefokt waar enkele dieren bij zaten die na 3 weken onder het zadel zonder mankeren onder de man over de openbare weg gingen, en de streek waarin ik toen buitenreed, was níet rustig en ook niet paardveilig... Maar deze pony liep bijvoorbeeld zonder blikken of blozen vlak langs een trilplaat en langs vrachtwagens met klapperende zeilen. Het soort pony ook dat bij angst eerder stil ging staan en zich op mij richtte.
Misschien dat enige rijervaring helpt, maar op dit type pony kan iedereen zich paardenfluisteraar wanen...

Mijn huidige merrie is een zeer lief, aanhankelijk, overgevoelig en snel nerveus dier. Ik kan haar heus wel wennen aan de meest uiteenlopende omstandigheden en dan wíl ze al te graag op mij vertrouwen.

Haar probleem is juist haar gebrek aan zelfvertrouwen en bij onverwachtse prikkels is ze zo vlug, dat ze al reageert voor ik zelfs maar weet waar ze van schrikt. Dan ben je als ruiter altijd een stap te laat.
En tuuk, het zal wel aan mijn gebrek aan kwalitatief leiderschap liggen dat mijn merrie niet onverstoorbaar blijft als trekkers met klapperende bakken langs haar razen, of als iemand vuurwerk onder haar hoeven gooit.
Ik kies er toch voor om gewoon uit te gaan van de mogelijkheden van het paard, en daar mijn optoming en plaats en tijd van rijden op af te stemmen.
En ja, dan kan een neusband helpen een paard bij je te houden in een stresssituatie, om later die spanning weer af te laten vloeien. Met een neusband kan je dan echt wel meer inwerken dan met een halsband.

Ik lees hier alsmaar dat als een paard gaat, dat er dan geen lieve moedertje meer aan is. Nou, ik heb echt ervaren dat dat niet zo werkt.
Met een beetje kracht en handigheid kan je vaak wel voorkomen dat je paard gaat lopen. Niet als ie eenmaal met 50km per uur door de bocht vliegt, nee. Maar de eerste meters kun je een paard manipuleren om te stoppen, of net even van richting te veranderen. Dat scheelt dan net de sloot in donderen of voor de trekker komen en wat er daarna allemaal gebeurt wijst zich wel.
En ook daarin is het ene paard het andere niet, sommige paarden zijn botter en voelen een bit nog wel, maar een neusriem niet meer als ze eenmaal lopen.
Sommige paarden gaan van een sterke inwerking van een bit alleen maar harder lopen vanwege de pijn...

Overigens kan bij een bitloze optoming, bij halsring of bloot ook dwang te pas komen bij het africhtingsproces hoor...
Zelf begin ik met halster/brede neusriem, altijd. En later ga ik dat verfijnen naar bit, of juist afbouwen naar halsring.
Waarbij de stemhulpen vervangen worden voor gewichtshulpen voor been en teugelhulpen...

Maar ik heb gezien hoe parelliers met twee zwepen, door zijdelings langs het hoofd van het paard te zwiepen, het dier manipuleren om te wenden...
Voor een paard is met een zweep rakelings langs het hoofd zwiepen uiterst onplezierig (even afgezien van het grote risico een oog te raken) en niet bepaald een prettige manier om beleerd te worden.

Het is ook totaal onnodig, als het paard de hulpen verstaat, neckreining gewend is gaat de overstap naar halsring vrijwel probleemloos...

Maar er zijn dus bitruiters die met gepast respect gebruikmaken van de natuurlijke leerprocessen van het paard, en hoofdstelloze ruiters die wel degelijk dwang gebruiken....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:01

nobel1 schreef:
Nou zo zwart wit wil ik het ook niet zien.
Ik rijd bitloos,met bit en met neckrope...alles heeft zijn voor- en nadelen.
Alles kan een dwangmiddel zijn,maar dat is volledig in de hand van de ruiter ;-)

Zo zie ik het ook hoor, mijn bovenstaande reactie was de indruk die ik van Huertecilla krijg, en die vind ik wél zwartwit :)

Randalinpony, je laatste zin vind ik een heel goede! Zoals ik het nu begrijp trekken sommige "naturals" de band ook zo ver door dat het niet natuurlijk meer is en mentale dwang wordt.. Paard moet wel paard blijven in mijn ogen, en dan vind ik fysieke maar ook mentale dwang not done (daar versta ik ook join ups etc. onder)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:13

Het ligt er maar aan hoe je dwang definieert denk ik.

Hoe fijn de band tussen jou en je paard ook is, er zal altijd een moment komen dat je paard gewoon meer geinteresseerd is in dat ene graspolletje, dan in jouw razend interessante opdrachtjes.
En dan zal je dat paard toch gewoon moeten overtuigen en dat hoeft niet met grof geweld, maar enige dwang zal er wel aan te pas komen....

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:41

ik denk eerlijk gezegt dat je niet moet kijken naar de optoming maar naar de daadwerkelijke relatie tussen paard en mens. Je ziet dat naturals vaak overschatten wat daadwerkelijk allemaal zou kunnen en net als menig 'normale' ruiter het paard gaat zien als machine ipv van een levend dier van vlees en bloed. Tuig zegt in mijn ogen weinig, je hebt paarden die niet tegen bitloos kunnen, je hebt ze die er beter op lopen en dat zal met een neckrope net zo zijn. Net als dat je ruiters hebt die rukken in het mond van hun paard en er een krul in zit, zo zijn er ook mensen die denken dat als hun paard met neckrope gereden kan worden er wel iets heel erg goed moet zijn. Wat er daadwerkelijk echt aan de hand is word vaak vergeten.

Een paard blijft een dier dat net als jij en ik kan schrikken van de meest bizarre en normale situaties. Ik schrok me tijdens het honden uitlaten wild van een levensgrote knuffeltijger die bij een flat voor het raam lag. Natuurlijk herstel je je daarna en lach je erom, maar waarom zou een paard dit niet kunnen? waarom zou een paard na 10.000 keer langs dat blauwe zeil gaan niet eens kunnen schrikken van dat ding, een stap opzij waar een auto rijd en je hebt een ongeluk. Of je er nou een slof en bit in hangt, of helemaal niks... 1 stap opzij doe je niks aan op zo'n moment. Zolang een paard geen uitknop kunnen er verschrikkelijke dingen gebeuren.

En dan ben jij er nog, hoe reageer je als hij schrikt? ik zie genoeg meiden die hun handen bijna onder de oksels hebben zitten als het dier dat doet. Handen 10 meter de lucht in wiebel benen ga zo maar door die normaal heel netjes rijden. Vergeet niet dat het paard zijn schrik reactie ook een schrik reactie geeft aan de eigenaar (aangezien je paard in van 0 naar 100 gaat in 60 seconden :P) Je kan er als een cartoonisch figuur op gaan zitten, hangende aan de teugels terwijl je benen voorbij de schouders steken om zo alle gewicht in de mond te kunnen zetten. Maar dat maakt in mijn ogen de situatie toch vele male erger dan iemand die gewoon rustig blijft zitten, laat maar een razen dat paard en rustig terug neemt. Of die laatste nou een neckrope heeft of een bit, dat zal geen donder schelen eerlijk gezegt.

Ik ben dan ook van mening dat tuig absoluut bullshit is als het gaat om veiligheid maar dat de ruiter en het paard zelf de mix maken voor veiligheid of niet. Zolang ruiters zichzelf blijven overschatten, en de daadwerkelijke gehoorsaamheid/vertrouwen en 'skill to ride" niet serieus nemen en zichzelf een ware montey of anky wanen... ja... dat is veel gevaarlijker dan een neckrope of een compleet ingepakt paard met hulpteugels.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:59

Ik vind het niet meer dan normaal dat een ieder die gaat buitenrijden, dat op een getraind paard doet.
Of het dier heeft geleerd om stil te staan na druk op het bit of op het verbale commando 'whoa' maakt dan toch niet uit?

Op sommige paarden is met geen enkele optoming fatsoenlijk buiten te rijden, andere paarden kan je met van alles rijden - of met niets :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:01

Wranglerbutt schreef:
Of het dier heeft geleerd om stil te staan na druk op het bit of op het verbale commando 'whoa' maakt dan toch niet uit?

kennelijk maakt dat wel uit, want als je teugels nodig hebt dan dwing je je paard en heb je geen goede band en heb je dus niets op een paard te zoeken :j

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:04

Volgens wie? :? En wie heeft die mening tot waarheid verheven?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:42

Zo grappig dat mensen aan het tuig koppelen of iemand wel of geen goede band met zijn paard heeft.

Zoals al eerder beschreven, of je nu met bit, zonder bit of neckrope rijdt, de band die je met je paard hebt, hangt toch hier niet vanaf???

Je tuig is net zo scherp als degene die dat hanteerd.
En dan maakt het echt niet welk tuig dat is hoor, zelfs als je met een neckrope rijdt kan je nog gemeen inkomen op je paard, dmv de rope, je benen, je zit....

Zo raar dat mensen zeggen dat als je niet met neckrope kan rijden je dan geen band hebt met je paard.

Of dat als je met bit rijdt dat je dan geen band hebt met je paard.

Sommige mensen zijn zo enorm kortzichtig en denken dat hun manier de juiste is...

Maar....elke paard is anders, elke ruiter is anders, elke combie is anders....dus waarom op een ander neerkijken omdat je die manier van rijden niet goed vindt..

Als jij je paard bij je kan houden met een neckrope, super, als je dat kan met bitje, super.....Met een bitje hoef je helemaal niet strenger in tekomen als met een neckrope. Ik rij bv met neckreining...ZIt ook niet in de mond hoor. Maar heb ik daardoor minder een band met mijn paard???Dacht het niet!

Wat ik wel vind is dat je niet een paard los moet meenemen, zeker niet naast je andere paard, dan in een omheinde omgeving.

Ook ben ik van mening dat je verantwoordelijk bent voor elkaar in het verkeer. Dus dat je pas de weg op moet gaan als je je paard praktisch 100% onder controle hebt, helemaal is onmogelijk met een dier, ook al beweren andere mensen anders.

Ook ik vind dat sommige mensen persé met die neckrope willen rijden buiten om te bewijzen hoe sterk de band is tussen hun en hun paard. Als je met je paard naar buiten kan, is je band al sterk, anders gaat het niet goed komen, ongeacht welke optoming je gebruikt.

Enne,....hondne met paarden vergelijken...sorry, das appels met peren vergelijken hoor...kom op!

Ik denk dat in deze discussie niemand gelijk heeft, iedereen wil het beste voor zijn paard en zijn omgeving en de veiligheid daarvan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:26

ukoldaatje schreef:
<knip>
Ik denk dat in deze discussie niemand gelijk heeft, iedereen wil het beste voor zijn paard en zijn omgeving en de veiligheid daarvan.

Jawel hoor; dat gelijk is heel simpel: zolang er niks gebeurt, zal niemand je iets vragen.

Echter, wanneer jij voor HET HEKJE staat zul je de rechter moeten overtuigen dat jij alles in het werk hebt gesteld om je paard ten alle tijden onder controle te hebben. Wanneer de rechter het met je eens is, is het goed. De rest doet niet ter zake.
De wet eist heel simpel dat jij in de openbare ruimte als begeleider van het dier dat dier onder controle hebt. De wet laat volledig open wat je daarvoor nodig hebt, DAT is je eigen inzicht en zul je aan de rechter moeten kunnen uitleggen.

Daarnaast is het niet onverstandig je op de hoogte te (laten) stellen van alle jurispudentie rondom dit onderwerp, kan je een hoop moeite besparen........

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:53

ukoldaatje schreef:

Hier ben ik het niet mee eens, je ziet meer dan genoeg mensen hier die anders bewijzen. Met vele voor haar beweert Qimm dat je pas een band kan hebben met je paard als je met een neckrope rijd, dit komt bij mij over dat zij vind dat elk paard hetzelfde is en geen eigen karakter kan - of mag- hebben. Wat ik hieraan zo gevaarlijk vind is dat doordat elk paard over een streep word getrokken de ruiter zichzelf en de relatie tussen haar en het dier ernstig overschat, en denkt dat zij en vele met haar veilig bezig te zijn. En dat is de juiste recept voor ongelukken, namelijk denken dat het jou niet overkomt. Wat hier dus gebeurd is dat zij net als vele 'bit moet' mensen denkt dat optoming belangrijk is, niet de daadwerkelijke relatie tussen mens en dier. Na mijn idee is dit net zo slecht als denken dat een slof of stang een juist remmiddel is mocht je paard er vandoor gaan.

Ik blijf erbij dat optoming niks zegt over de controle of daadwerkelijke band tussen mens en dier. Hoe iemand rijd zegt namelijk weinig over de daadwerkelijke relatie tussen mens en dier. Ik ga lekker in de herhaling vallen door te blijven zeggen dat ELK paard anders is, zijn eigen karakter heeft en daardoor zijn eigen voorkeuren. Je hebt je scheitluizen en dappere dodo's en een vrachtwagen is niet altijd honderde meters verderop.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:55

Ik rij mijn bijrijdpaard voornamelijk op mijn zit, hoef niet eens aan de teugels te komen. Heb ik die band nu wel of niet? :+

Ik denk ook dat je dit per situatie moet bekijken. En ik ben zeer geïnteresseerd in een goed uitgevoerd vergelijkend onderzoek naar de controle met neckrope en met teugels+bit :) En tot die tijd moeten denk ik een heleboel mensen een toontje lager zingen in dit topic, en niet hun mening als feit presenteren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:20

Heino schreef:
Zo zie ik het ook hoor, mijn bovenstaande reactie was de indruk die ik van Huertecilla krijg, en die vind ik wél zwartwit :)

Heb je mijn site al bestudeerd?
Tot die tijd heb je alleen maar een vooroordeel.
Hoeveel ervaring heb jij trouwens met een halsring te paard?

Hoewel elk paard een paard is kan niet alles met elk paard.
Hoewel elk mens een mens is kan niet elk mens alles.
Wat zwart-wit betrift schrijft hier niemand dat optomingsloos altijd veilig is, maar verkettert menigeen het wel, terwijl paardrijgen op zích al helemaal niet altijd veilig is! Menig ruiter zou eigenlijk helemáál niet bij een paard in de buurt horen te komen, laat staan er mee de openbare ruimte in mogen gaan. Het is verdorie nórm dat als een ruiter valt het paard als ongeleid projectiel van 500 kilo door de openbare ruimte naar huis boldert. Ík noem dat inherent onveilig.

Wat de band met het paard betreft ís het zwart-wit. Waarom zou een paard iets voor je wíllen doen, zonder enige stok achter de deur, zonder énige associatie met de macht van de ruiter over ongemak/pijn?
De mate van veiligheid wordt bepaald door de mate van bereidheid van het paard.

Verder mag met een halsring rijden geen doel op zich zijn.
Het doel hoort de betrouwbare vrijwilligheid te zijn. Als die pro-actief weerstandsloos is, hang er dan nog gerust een bitless bridel op als dat de rest van wereld geruststelt.
Dat staat op mijn site Heino :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:43

Heino schreef:
. En ik ben zeer geïnteresseerd in een goed uitgevoerd vergelijkend onderzoek naar de controle met neckrope en met teugels+bit

Daar weet ik een goede voor.
Ik rij met halsring en een daarbij horend systeem aan signalen, gebaseerd op positieve (door míj gewenste) succeservaringen. De stem is daar een belangrijk signaal onderdeel van.
Laten we beiden een paard ergens op een niet omheinde vlakte lopen.
Schud jij met het bit, roep ik :D

´Controle´ is een illusie.
De bereidheid van het paard is je zekerheid.
Als ik van mijn paard kukel blijft het bij me omdat het dit wíl; ik ben nl. de veilige haven. Dat is de grootste zekerheid die je kan halen. Dat je paard wíl wat de roerganger in het zadel aangeeft.
De middelen waar je signalen mee geeft zijn irrelevant, alleen een potentiële valkuil: met bit, spoor, zweep zijn pijn en associatie daarmee!!! luid en duidelijk aanwezig tussen de oren van het paard dus de vrijwilligheid is ???? Dat merk je pas als je eraf kukelt en het paard buiten jouw controle naar huis boldert.
Mijn controle is die over het proces van beleren, over het aanleren dat ik de veilige plek ben, dus geen associatie met de mogelijkheid met pijn/dwang aanleer.

Ik manipuleer mijn paarden om te willen wat ik wil.
Uiteindelijk ben ik een egoïst die er voor kiest me door mijn paarden rond te laten sjouwen.
Ik wil dat echter graag zo ethisch verantwoord en veilig mogelijk.
Voor mij is het paard een ultiem veilig voertuig omdat het zélf ook oplet. Het is míjn taak om de set afspraken over het rondsjouwen betrouwbaar veilig te maken. Je paard leren te wíllen wat jij wil is de grootste controle die er is.

Even twee grappige, illustratieve fotos.
De eerste vlák, twee minuten, voor de start voor een endurance wedstrijd. Staat veel drukdoende combinaties en daar kijkt mijn merrie naar.
De tweede bij carreras de cinta. Kijk naar de uitdrukkingen van de paarden. Voor míj van cruciaal belang; als mijn paard niet wíl, rij ik liever niet. Die dag wonnen we toevallig ook nog.

Afbeelding
Afbeelding