nobel1 schreef:Zelf woon ik in een klein dorpje in Frankrijk en rijd ik alleen met neckrope op landweggetjes,in het bos of doodlopende paadjes dus je hoeft mij er niet op aan te vallen.
Ik ben lid van de Proteccion Civil en begeleid optochten etc. te paard. In uniform, zonder optoming.
Het is inderdaad een kewstie van buiten het hokje denken. De ´c ontrole´ zit in de bereidheid van het paard om te wíllen doen wat je vraagt.
Dat werkt volgens ´je krijgt wat je beloont´. Belonen is erg leuk om te doen ook, veel prettiger dan luistere of bit-spoor-zweep en meer van dattum
Zo lang dat muntje niet valt is er geen basis voor begrip. De mening van de teugeldenkers erover is voorspelbaar, doch niet op enig inzicht gefundeerd. Alleen op de ervaring met afdwingen. Ja, een paard wat zó is geleerd te communiceren kan dat niet ontleren. Dat paard is echter inherent onveilig want heeft alleen meer prikkel dan de ruiter kan toebrengen nodig om ´op hol te slaan´.
Mijn site is een stuk gratis informatie. Lees en leer. Of niet
)
) arrogante idioten met een bord voor hun kop zijn die tevens lijden aan hoogheidswaanzin is een vriendelijke manier om te zeggen dat veiligheid boven alles gaat? ( en ik bedoel het niet naar jou hoor Heino, jij reageert altijd erg netjes
, maar ik vind sommige opmerkingen hier best onder de maat )
), dus bij alle andere paarden moet je zorgen dat je, ook in de ogen van anderen, je paard onder controle kunt houden. En dat een hoop mensen ook met hoofdstel/bit hun paard niet onder controle hebben, maakt het dus moeilijker voor degenen die wel wat extra tijd in de opvoeding van hun paard hebben gestoken om in de ogen van anderen veilig om te gaan met paarden. Eerlijk? Nee. De realiteit? Helaas wel. 
En wie heeft die mening tot waarheid verheven?