''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:13

@mick, daar ben ik het helemaal mee eens, ik ga er ook altijd vanuit dat mensen niet vanzelf rekening met mij zullen houden, en ik zal ook altijd overgaan in stap op het moment dat ik iemand moet passeren :j.

@missmalfoy, je hoeft mij niet te overtuigen hoor :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:25

Kuggur schreef:
HC, ik bewonder je vasthoudendheid, maar je punt heb je allang overduidelijk gemaakt. Als men je niet wil begrijpen kun je duizend pagina´s schrijven, maar het heeft geen nut. Ik ben blij dat ik niet de openbare weg hoef te delen met vele van de posters in dit topic. Met name opmerkingen in de trand van "en als ze niet gaan stappen dan zet ik m´n knol gewoon dwars op de weg dan ,moeten ze wel" zijn diep bedroevend.
Het is allemaal samen te vatten met "als ik incompetent ben en mijn voertuig niet kan controleren dan heeft de rest van de wereld daar maar rekening mee te houden", eigenlijk sterker nog daar moet de rest van de wereld daar van uitgaan (mijn paard is immers een vluchtdier :roll: ).
Ik heb eerder gezegd, maar bij deze nog een keer als je deze instelling luid genoeg ventileert zou de wetgever het wel eens met je eens kunnen worden en besluiten dit gevaarlijk onberekenbare vluchtdier uit het verkeer te verbannen, er zijn in dit topic genoeg geldige redenen voor voorbijgekomen...

Mbt het eerste deel: de dictatuur van de grijsnorm-mentaliteit heb ik met voldoening achtergelaten.

Mbt het tweede deel; dát is de enige reden dat ik volhou. Opdat de overheid het vluchtdier niet verbant. Een vluchtdier heeft nl. niets in de openbare ruimte te zoeken.

Wel grappig dat wij beiden ver van deze show wonend dezelfde mening delen. Wellicht van afstand meer perspectief? ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:40

Ik denk dat het meer te maken heeft met jullie geslacht :+. Mannen weten toch altijd alles beter ;).

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:49

Ik moet zeggen, zonder te willen generaliseren dat het idd vaak westernruiters (of vooral wannabe'a laat ik het zo zeggen, de echte ruiters weten hoe het hoort in iedere discipline) zijn die me als mallen passeren. Nu heb ik daar opzich geen probleem mee mits ik in mijn eentje rij of met goed gevorderde vrienden/ruiters. Maar nu gebeurd het wel eens dat ik een manegegroep voor moet rijden, tien kinderen achter mij op oerbrave ponies, maar wel ponies die blij zijn dat ze lekker buiten zijn.. Als er dan ruiters zijn die het nodig vinden om VANAF ACHTER in draf- danwel galop voorbij moeten komen.... hebben ze aan mij een hele heeele slechte!
Zo is mijn ex trouwens een keer bijna verongelukt ("gelukkig" alleen een gebroken heup/bekkenfractuur en rib) omdat hij met een redelijk jong paard over het strand stapte en een groepje 'stoere cowboys' hem aan weerszijde in rengalop passeerden, paard steigerde en heeft zich achterover laten vallen. Toppertje.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:52

HC en Kugger,

Een auto rij je zelf ook, die heb je (neem ik aan) ook onder controle. Betekend dat je medeweggebruikers jou prima van rechts mogen inhalen, bumper kleven, geen voorrang verlenen etc? Hoe zeer je je 'voertuig' ook onder controle hebt, er zijn altijd factoren van buitenaf en bovendien geschreven en ongeschreven regels waar je je in goed fatsoen aan dient te houden..
En dat moet van 2 kanten komen, I agree.

blondiev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:29

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, dat iemand met een paard in galop of draf passeert, maar onze manege ligt vlak bij een middelbare school. Die kids kunnen ook op de raarste ideeen komen zoals vuurwerk afschiet als je komt en dan hard weglopen, of 5 brommertjes te gelijk starten en zulke grappen. Gelukkig zijn die paardjes bij ons daardoor veel gewend. Het probleem is dat die mensen niet beseffen waar ze mee bezig zijn. Ik vind het idee dat ik ernaast kom te liggen dan ook half zo erg dan het idee dat mijn paard haar nek kan breken

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:41

super aso! :(:)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:26

hyppolyte schreef:
@mick, daar ben ik het helemaal mee eens, ik ga er ook altijd vanuit dat mensen niet vanzelf rekening met mij zullen houden, en ik zal ook altijd overgaan in stap op het moment dat ik iemand moet passeren :j.

@missmalfoy, je hoeft mij niet te overtuigen hoor :D

Achja realiseerde me dat je wel gelijk had. :)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:33

Hier in de buurt hebben we dat altijd met menners. Komt er ineens een vierspan vol gas langs je. Ik vind het ook mega-asociaal want je hoort elkaar gewoon in stap te passeren maar gelukkig wordt mijn paard er niet warm of koud van.

Ik ben wel eens vol gas door een groep van 30 manegeruiters ingehaald en het enige dat ze doet is hard hinniken (Haaaaaaaai!! :wave:) en ze wordt wel wat opgewonden maar als ik zeg dat het klaar is, is het ook klaar.

Je zou het wel kunnen oefenen. Samen gaan rijden en dan bijvoorbeeld proberen of je vriendin een stukje bij je weg kan rijden en of je haar kan passeren bijvoorbeeld. Aan aso mede weggebruikers kan je helaas niets doen, daarom zul je de oplossing meer bij het makker maken van het paard moeten zoeken. Maar sommige paarden blijven panisch reageren op bepaalde dingen.

Nee, bij ons in de polder is het een sport om met je bestelbus een paard in de sloot te krijgen. Lekker hard toeteren en vol gas langs scheuren. Ik heb een keer klem gezeten met mijn been tussen de deur van een mercedes en mijn paard terwijl ik al helemaal in de berm liep. Heb toen wel serieus overwogen om met lange sporen te gaan rijden. Of met je trekker extra gas geven en luid toeterend duidelijk maken dat die muts en haar paard op moeten rotten. Ja, je hebt er wel hardnekkige asootjes tussen zitten... Pfffffff. Soms zou ik willen dat ik een kerel van 2 meter was, dan zou ik ze toch eens even.... ~~}>

blondiev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:54

Die wens heb ik ook wel eens, ook met die lange sporen :( Maar dan ben jij de aso ipv die anderen is ook niet de bedoeling ;)

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:08

Wij hadden het altijd met kindertjes op ponietjes, teruggaan in stap ho maar!! al een dolle voorbij sjezen dat was het helemaal natuurlijk ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:31

Ach ja, dat soort figuren hebben we hier ook, van de zomer nog een keer gehad, vent scheurde veel te hard en te dicht langs (was aan het wandelen en ik liep aan de kant van de weg), auto raakte mijn leadrope (zit knoop aan het uiteinde) en ging dus op de rem omdat hij die knoop er tegenaan hoorde komen. Scheurt vervolgens als een malle achteruit en begint tegen mij te gillen, dus ik zeg, als jij genoeg ruimte ertussen had gehouden had je dat touw nooit geraakt. Toen gaf meneer mij een mep op m'n arm en scheurde gauw weer weg. Toen heeft ie die knoop alsnog een keer op zijn auto gekregen, maar ditmaal bewust, niet mij slaan :( :n.

Laatst stond ik een keer te praten met een vriendin te paard, in een woonwijk, waar nog ruim de mogelijkheid was om te passeren, we zijn juist even iets aan de kant gegaan zodat iedereen er nog wel makkelijk langs kom komen. Geen problemen gehad, tot kerel in bestelwagen de behoefte had om heel dicht langs mij te rijden (maar die raakte me dus niet, ik stond wederom tussen verkeer en paard), maar de meneer die daar achteraan kwam, had wel de behoefte om mij te raken ()weliswaar enkel met de spiegel, maar evengoed). Heel apart volk wat je hier tegenkomt soms :n.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:36

Ik en een vriendin gingen samen naar het bos, lekker kletsen en stappen. We reden in een soort S bocht toen er ''ineens'' achter ons een 3tal western Engels geklede ruiters + paarden aan kwamen draven. paard van mijn vriendin kreeg een hartverlamming en schoot half de bossen in en weer terug op het pad.
vriendin aardig geschrokken, paard bleef wat hupse en dripsele.
Ruiters nog steeds in draf achter ons, waarop ik dus AARDIG vroeg, wil je in stap passeren, anders komt het niet goed denk ik.
Ruiter 1 zag ik nog steeds draven en paard van vriendin nog steeds hupse en springen.
toen heb ik op een wat luidere toon gevraagd of ze voorbij wilde stappen !!!

Wij nog steeds netjes aan de kant (voor zover mogelijk voor mn vriendin) maar neeeeee ruiter 1 draafde ons gewoon straal voorbij!!
Toen begon het paard helemaal van zn padje af te hupse en springen, waardoor de andere 2 ruiters ons toch in stap passeerde, waarop ik netjes dank je wel heb gezegt.

Nou, waar het uiteindelijk om gaat is..
Hier rijden best veel mensen Engels/Engels gekleed, ik kom ze vaak tegen in het bos.
Passeren kan en mag natuurlijk altijd, maar deze ''soort ruiters'' passeert mij ALTIJD in draf en heb meegemaakt in galop :roll:
Ik vind als je als Engelse ruiter in draf passeerd niet erg, maar doe dan passeren in een piaffe(?) (die langzame verzamelde pasjes)
en niet met volle sjas >;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:41

en hoe is dit nuttig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:46

Nouja, ik wilde gewoon even vertellen hoe vervelend altijd dat soort ruiters (en dan vooral die Engelse) mij passeren op buitenrit. 1 doet het dus dan doen alle Engelse ruiters het vast :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:47

Ja dat heb ik gezien ja, maar die discussie is al lang al gevoerd en onder tafel geveegd, dus nogmaals, het nut van deze opmerking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:49

hyppolyte schreef:
Ja dat heb ik gezien ja, maar die discussie is al lang al gevoerd en onder tafel geveegd, dus nogmaals, het nut van deze opmerking?

[***] schreef:
Nouja, ik wilde gewoon even vertellen hoe vervelend altijd dat soort ruiters (en dan vooral die Engelse) mij passeren op buitenrit. 1 doet het dus dan doen alle Engelse ruiters het vast :j

Overigens, als je paard gaat flippen omdat iemand je niet goed passeert, dan moet je nog even lekker in de bak door trainen. Niet iedereen gaat netjes terug naar stap/draf, je paard moet er ook maar gewoon aan wennen hoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-09 01:51, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:50

Door de hele openingspost te quoten :+. Nuttig, voel je je nu opgelucht, nu je je als westernruiter hebt gemeld :))?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:52

hyppolyte schreef:
Door de hele openingspost te quoten :+. Nuttig, voel je je nu opgelucht, nu je je als westernruiter hebt gemeld :))?

Met enkele aanpassingen :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:53

Joh, echt? Maar evengoed quote je de hele openingspost en voeg je verder niets toe wat niet al eerder genoemd is, misschien voortaan eerst het topic lezen, dan kun je zien dat het al tig keer gezegd is.
Trouwens, zoveel engelse ruiters zullen we hier niet hebben in NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:56

Ach, ik zie bijna alleen maar niets toevoegende posts, 1 meer of minder maakt dan ook niet meer uit *D

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 02:13

Ik als westernruiter voel me hier ook wel aangesproken, ondanks de openingspost van TS. Het heeft imo niets met western te maken. Zoals met alles waarmee je je in de publieke ruimte begeeft, ben je zelf verantwoordelijk. Of het nu met een hond, kind, paard of auto is, je bent verantwoordelijk voor je eigen handelen. Je kunt niet iemand anders een beschuldigende vinger toewijzen voor iets wat je zelf niet in de hand hebt. Tuurlijk heeft iedereen recht op leren, maar dat is dan nog altijd een verantwoordelijkheid die bij jezelf ligt (of leraar/instructeur) en niet bij iemand anders. Je kunt niet van iedereen in de openbare ruimte verlangen dat ze aan jou zien dat je nog niet ervaren genoeg bent om alles aan te kunnen in welke vorm dan ook. Anders moet je een grote blauwe L meenemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:08

Niels schreef:
Overigens, als je paard gaat flippen omdat iemand je niet goed passeert, dan moet je nog even lekker in de bak door trainen. Niet iedereen gaat netjes terug naar stap/draf, je paard moet er ook maar gewoon aan wennen hoor.

Zo is het. Niet vaardig genoeg voor de werkelijke wereld = je hebt er dan niets te zoeken.

Hier een kiek van wat ik onderweg tegenkom hier:

http://theolivepress.es/directory/image ... bosweb.jpg

Het zou logisch zijn dat men zelf ruimte maakt als je ze achterop rijdt, doch dat is vergeefse hoop want men is veel te spannend met zichzelf bezig.
Dus roep je. Het resultaat is dat iedereen omkijkt en omdat geen van allen kunnen rijden draaien alle paarden mee = alles dwars en dat lost de ene volwassen begeleider niet zo vlot op. Dat is een understatement.

In stap passeren is een illusie want de betreffende paarden stappen dan gewoon met je mee.
Je kan er niet in draf tussendoor want je weet dat de ruiters niet ervaren genoeg zijn.
Je kan niet roepen, want je kan koffie drinken in de tijd die nodig is om orde te scheppen en dan kan je er nóg niet over het pad langs.

Deze helling is ongeveer 15%. Kom je hen afdalend tegen of achterop dan is het helemáál drama want de paarden gaan liever omlaag dan omhoog dus willen maar wat graag begraf het rit aannemen.
Daar kan je NIETS aan doen. Je kan niet verdwijnen.

Let wel, deze foto wordt door de betreffende manege geplaatst op het web en in een krant als reclame-illustratie!
Ze hebben gewoon écht niet door dat dit absurd is.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:18

_O-

ff roepen, koffietje uitschenken en sit back and enjoy the show

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:33

[quote="Bonita_Bon"]HC en Kugger,

Een auto rij je zelf ook, die heb je (neem ik aan) ook onder controle. Betekend dat je medeweggebruikers jou prima van rechts mogen inhalen, bumper kleven, geen voorrang verlenen etc? Hoe zeer je je 'voertuig' ook onder controle hebt, er zijn altijd factoren van buitenaf en bovendien geschreven en ongeschreven regels waar je je in goed fatsoen aan dient te houden..
En dat moet van 2 kanten komen, I agree.[/quote]

Amen. _/-\o_ Hier heeft een CBR rijbewijs geen drol mee te maken. En daarbij is er ook zoiets als ruitertfatsoen. Het is eeen kleine moeite om met elkaar rekening te houden. Ruiters die je ongevraagd in draf of galop passeren vind ik een gebrek aan fatsoen en opvoeding. Ik sta zelf op een westernstal en heb momenteel meer moeite met andere engelse ruiters bij het buitenrijden (die zich niet aan fatsoenregels kunnen houden) dan met enig westernruiter. In het verleden heb ik wel eens bonje met westermnruiters gehad. Overigens heb ik de grootste moeite met menners die zich aan geen enkele fatsoensnorm lijken te houden.

edit HC je hebt een hele mooie omgeving daar (kwijl) maar deze is niet te vergelijken met de randstad in NL ...appels en peren zijn niet te vergelijken. Maar wat is er absurd aan die foto? Zie een groep die lekker aan t buitenrijden is....
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 17-11-09 10:35, in het totaal 3 keer bewerkt