bos: paard en wandelaars!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: bos: paard en wandelaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:27

Huertecilla schreef:
Reflexen KAN je niet 'onderdrukken'.

Het is het daarop volgende gedrág wat je dient te sturen.

Heb je wel door hoe zwaar je jezelf aan het tegenspreken bent op dit moment? Huilen van het lachen

Maar we zijn er in ieder geval: Reflexen vallen niet te onderdrukken, het gaat om de reactie die daarop volgt, die is van belang...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:29

Huertecilla schreef:
Dít http://www.mijnalbum.nl/Foto-3AYI4I3K.jpg
is een voorbeeld van zwijnvast maken Cool

dit is gewoon een zwijn en een paard die elkaar besnuffelen Verward (and the horse is NOT happy Clown )

Dit heeft niks maar dan ook niks met zwijnvast maken te doen...

Als je nu een horde zwijnen hebt die wild op je paard afrennen zal je paard alsnog gaan proberen te vluchten....Daar helpt dit snuffelgedrag niks bij...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:31

suleilitha schreef:
Een hond die bijt is ten alle tijde fout.

...de eigenaar van een paard wat trapt niet?

Bijt die hond daadwerkelijk? of trapt het páárd daadwerkelijk en VOOR de hond bijt?

Ik heb bij hónderden ervaring met écht agressieve honden pas één keer meegemaakt dat een hond daadwerkelijk mijn paard beet en dat ervaar ik volledig en alleen als míjn fout als ruiter.

Mijn hengst heeft ook eens een agressieve Rotweiler in diens nekvel gegrepen en een heel eind weggesmeten. Wederom MIJN fout en ik was heel blij dat die hond niets mankeeerde. Ik wist van wie deze hond was en heb me later bij de eigenaar gemeld.
Dat hij losliep waar dat niet mag en zich agressief gedroeg is allemaal fout, doch geen excuus om het dier te (laten) mishandelen. Als dat wel gebeurt is de schade welke mijn paard veroorzaakt míjn verantwoordelijkheid.

Nogmaals, schrikken mag, flight or fight is ONACCEPTABEL want gevaarlijk voor ruiter en omgeving.

Mbt het topic hoort de ruiter zich aangepast te gedragen.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:34

Duh, je mag wel je paard door een hond laten mishandelen zeker?
Overigens ben ik zelf een keer gebeten door een hond met een kronkel in de kop en de eigenaar van de hond heeft alles moeten vergoeden. Verder gebeurt het regelmatig dat hondenbezitters ruiters in de problemen brengen en dat moet maar een keer zijn afgelopen. Hier in Nederland worden ruiterpaden te vaak en te veel gebruikt als hondenschijtplaats.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:35

Reflexen zijn er om te voorkomen dat een dier pijn gaat ondervinden, HC, wist je dat niet? Dat een paard trapt wanneer de hond in zijn zone komt is niks meer dan een voorzorgsmaatregel en een wijze les voor de hond om bij paarden uit de buurt te blijven...

Geweldig dat jij zo'n iemand bent die meteen de schuld op zich neemt terwijl hij geen schuld draagt. Daar denken jij en ik anders over. Toen onze Duitse Staande gegerepen werd door een loslopende Mechelaar heb ik meermaals heftig op de kop van de hond ingetrapt. Dan moet dat beest zich maar gedragen Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:36

Ik heb de hond die mij beet, ook bij de muur opgetrapt!!!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:36

Kan het niet laten.
Als een hond jou bijt, HC, of jouw paard, is dat niet JOUW fout. Jij bent NIET verantwoordelijk voor het gedrag van een hond,
Alleen voor die van je paard.
Ik ga hier nu flighten en niet fighten, wat ik overigens van een paard want wordt aangevallen voor een hond een heel NATUURLIJKE reactie vindt. Ach gut
Sommige voertuigen zijn nu eenmaal bedachtzaam. Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:38

Adil18 schreef:
Kijk, daar wilde ik heen! Die paar passen wegschieten is reflex en kun je niet onderdrukken!

Dat snap ik, maar dat zei HC ook Ja

Het gaat om het 'gedrag' wat na het reflex komt...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:39

Adil18 schreef:
griebels schreef:
Oh en ik dresseer mijn paard daar niet voor, dat is niet nodig. Vertrouwen is het sleutelwoord Ja

Verschieten mag, maar vluchten of trappen is not-done!

Een hond die in zijn hakken hangt, vind ik een ander verhaal, dat is geen reflex of gedrag, dat valt bij mij onder verdedigen, en ik zal hem daarbij helpen Duivel

Griebels, wij begrijpen elkaar! Kijk, jij ziet tenminste in dat een paard dan kam/mag trappen ter verdediging! Haha!

Ik ben het met beide partijen eens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:40

En wat moet je tegen dat gedrag doen? Je kunt alle gedrag wel uit een paard dresseren of sederen maar dan hou je een nagenoeg dood paard over.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:41

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:42

Huertecilla schreef:
Ikima schreef:
Ik vertrouw mijn paard volledig, maar het hoeft van mij geen robot te zijn, ze mag best wel een keer schrikken, puur natuur is dat.

Mijn paarden schrikken ook. Net als ik. Dat is een reflex. Daarbij: angst is een kritische succesfactor. Zonder angst schat je geen risicos in en ga je heel rap dood.
De crux is dat je rationeel met deze angst omgaat.
Van die ratio kan het paard leren te profiteren.
De ruiter kan op diens beurt van de superieure zintuigen van het paard profiteren door diens overlevingsagenda voor zichzelf aan te wenden.

Ik heb met motorfietsen in competieverband alles gedaan wat op twee wielen mogelijk is, ook internationaal op vier wielen geraced en voor míj is het paard het veiligste en meest betrouwbare 'vervoersmiddel' wat bestaat.
Ik neem alleen de strategische beslissingen en laat verder alles aan hen over; human brainpower, fysical horsepower Haha!

mbt het fimpje: geen van onze paarden zou zich daar druk over maken. Meer dan één oor is dat niet waard.
Blensink maakt dat vast ook wel 'anders' mee Haha!
Ónze bovenbuurman bv heeft 's nacht een paar herdershonden loslopen welke tot taak hebben een kudde van meer dan 100 schapen te beschermen. Ik kan dan te paard niet bovenlangs ons eigen land naar huis gaan zonder lans om hen op afstand te houden. Mijn twee nachtritpaarden zetten geen stáp onzeker. Zij zijn mijn ogen en oren, ik ben hun zekerheid.

hc

Goh, hier lees ik toch iets heel anders hc, of komt het misschien omdat je niet in begrijpbaar Nederlands schrijft?

Citaat:
De schrikreactie is een reflex. Het fight-or-flight erna is gedrág. Dit gedrag MOET je omvormen tot veilig gedrag.

Hier zijn légio erfhonden waarvan de meesten niet mis zijn. Soms aan de ketting, vaak los. Het is niet de bedoeling dat mijn rijpaard op eigen initiatief vlucht of - een aanval afstraft.
Dit komt neer op bewuste ongehoorzaamheid en is een enorme valkuil welke je met anticiperend leiderschap moet voorkomen. JIJ moet een heldere beslissing nemen welke leidt tot een situatie waarin het paard zich veilig voelt.

Op nachtritten kom ik vaker wel dan niet een roedel verwilderde honden tegen. Overdag zie je die niet, s'nachts zijn die ronduit gevaarlijk.
Je kan het dan écht niet hebben dat jouw paard zelf initiatief neemt om te vluchten of aan te vallen.

Bovendien vind ik het onverantwoord om 's nachts met je paard naar buiten te gaan, of rijdt je alleen met volle maan?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:44

suleilitha schreef:
En wat moet je tegen dat gedrag doen? Je kunt alle gedrag wel uit een paard dresseren of sederen maar dan hou je een nagenoeg dood paard over.

Ik heb het niet over dresseren of sederen. Ik heb het over vertrouwen.
Als mijn jonge merrie iets eng vond liet ik haar altijd snuffelen, dat heeft zeker geholpen. Laten zien dat het niet eng is. Stapje voor stapje ging ze er op aandringen van mij naartoe, of bij iets wat herrie maakt, laten kijken en stilstaan. Ik weet niet precies hoe ik het voor elkaar heb gekregen maar zo heb ik het wel gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:44

Off topic uit nieuwsgierigheid maar wat heb je in de motorsport precies gedaan, HC?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:47

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:54

griebels schreef:
Adil18 schreef:
http://nl.youtube.com/watch?v=TiWHvp91_ ... re=related

Interessant filmpje...!

En die man is echt een held voor mij! Haha!

de tekst klopt niet Cool

Pitbull overleefd aanval paard???

idd, de titel is zo fout als het maar kan, maar het gaat om de inhoud Haha!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:56

Huertecilla schreef:
suleilitha schreef:
Een hond die bijt is ten alle tijde fout.

...de eigenaar van een paard wat trapt niet?

Bijt die hond daadwerkelijk? of trapt het páárd daadwerkelijk en VOOR de hond bijt?

Ik heb bij hónderden ervaring met écht agressieve honden pas één keer meegemaakt dat een hond daadwerkelijk mijn paard beet en dat ervaar ik volledig en alleen als míjn fout als ruiter.

Mijn hengst heeft ook eens een agressieve Rotweiler in diens nekvel gegrepen en een heel eind weggesmeten. Wederom MIJN fout en ik was heel blij dat die hond niets mankeeerde. Ik wist van wie deze hond was en heb me later bij de eigenaar gemeld.
Dat hij losliep waar dat niet mag en zich agressief gedroeg is allemaal fout, doch geen excuus om het dier te (laten) mishandelen. Als dat wel gebeurt is de schade welke mijn paard veroorzaakt míjn verantwoordelijkheid.

Nogmaals, schrikken mag, flight or fight is ONACCEPTABEL want gevaarlijk voor ruiter en omgeving.

Mbt het topic hoort de ruiter zich aangepast te gedragen.

hc

Sorry hoor HC. Een hondeigenaar heeft de taak om de hond ten alle tijden onder controle te hebben... Als de hond niet in de buurt van mijn paard komt, kan mijn paard de hond in kwestie niet schoppen... Het paard loopt braaf waar hij moet lopen en waar de ruiter het wil... En als een hond zit te keffen of te bijten in het paardenbeen heeft het paard het recht om te schoppen als het paard zich onveilig voelt. Er bestaat nog altijd het recht om zichzelf te verdedigen als je lichamelijk aangevallen wordt... Dus een paard mag zich verdedigen tegen een hond als de hond het paard bedreigd... Niet vergeten dat een paard nog altijd een prooidier is en een hond een roofdier...

Wat een tekst Bloos

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:26

Denk dat wel allemaal wel 1 ding voor ogen moeten houden. Het blijven DIEREN die hun instincten hebben. Je kan je dier nog zo goed africhten, je kijkt hem voor de kop en er niet in.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:26

nee joh, het zijn voertuigen die 100% te controleren zijn. Haha!

Als onze plaag zwijnen nu vermindert in de Veluwse bossen is het rijden daar oko minder eng, want man- wat kijken die voertuigen slecht uit. Clown

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:30

detour schreef:
nee joh, het zijn voertuigen die 100% te controleren zijn. Haha!

Als onze plaag zwijnen nu vermindert in de Veluwse bossen is het rijden daar oko minder eng, want man- wat kijken die voertuigen slecht uit. Clown

Dat ligt aan jou hoor! Jij moet jouw voertuig beter onder controle hebben!

Zo niet dan zou ik zeggen handrem erop en uitstappeh! Clown

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:32

suleilitha schreef:
Nog even een rectificatie: een ruiter is voor de Nederlandse wet slechts een bestuurder. Over voertuig wordt niet gesproken in die context. In Belgie is dat anders, daar is een ruiter voor de wet inderdaad bestuurder voor een voertuig, maar in dit topic zitten alleen maar Nederlanders, heb ik gezien.
Toch misschien een goed idee om de topografie van West-Europa eens te laten bijspijkeren, HC? Om misverstanden veroorzaakt door verkeerd gebruiken van de terminologie te voorkomen?

Nog maar even een rectificatie (en, even tussen twee haakje: misschien is het raadzaam om zelf eerst ook wat verder te zoeken voordat je met dit soort statements aan komt zetten?):

Binnen de Nederlandse wetgeving slaat het woord 'bestuurder' altijd op 'bestuurder van een vervoersmiddel'. Een voertuig is een vervoersmiddel, een paard ook. De wet stelt daarbij inderdaad dat de bestuurder altijd volledige controle moet hebben over het door hem of haar bestuurde vervoersmiddel.

In de ogen van de wet moet een paard net zozeer volledig controleerbaar zijn als een fiets of aan auto, anders ben je gewoon strafbaar. Als jouw paard buiten aan de kletter gaat, ben je dus in feite gewoon strafbaar. In de praktijk zal het in dit geval niet vaak tot een veroordeling komen, maar het staat nog altijd in de wet.

Als jouw paard buiten een hond schopt ben je ook gewoon strafbaar/aansprakelijk. Begeleiders van honden zijn geen bestuurders (wat op zich vreemd is, want wanneer je een koe/geit/paard aan de hand hebt ben je wel een bestuurder), dus op hen is deze specifieke wetgeving niet van kracht. Zij zijn, als ik het goed heb, zelfs alleen strafrechtelijk aansprakelijk als zij hun hond tegen jouw paard ophitsen. Ze zijn wel privaatrechtelijk aansprakelijk voor de schade toegebracht aan het paard als de hond bijt.

Het klopt weliswaar dat honden buiten uitrengebieden aangelijnd moeten zijn, maar als dit niet het geval is kunnen hondeneigenaars alleen beboet worden voor het negeren van deze wetgeving. Als de loslopende hond vervolgens een paard bijt is het feit dat die hond losloopt niet relevant voor eventuele vervolging.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:33

rider schreef:
(wat op zich vreemd is, want wanneer je een koe/geit/paard aan de hand hebt ben je wel een bestuurder)

Uhh correctie, dan ben je een begeleider Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:37

Rider, HC stelt dat je bestuurder bent van een voertuig en dat is iets anders dan een vervoermiddel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:41

rider schreef:
suleilitha schreef:
Nog even een rectificatie: een ruiter is voor de Nederlandse wet slechts een bestuurder. Over voertuig wordt niet gesproken in die context. In Belgie is dat anders, daar is een ruiter voor de wet inderdaad bestuurder voor een voertuig, maar in dit topic zitten alleen maar Nederlanders, heb ik gezien.
Toch misschien een goed idee om de topografie van West-Europa eens te laten bijspijkeren, HC? Om misverstanden veroorzaakt door verkeerd gebruiken van de terminologie te voorkomen?

Nog maar even een rectificatie (en, even tussen twee haakje: misschien is het raadzaam om zelf eerst ook wat verder te zoeken voordat je met dit soort statements aan komt zetten?):

Binnen de Nederlandse wetgeving slaat het woord 'bestuurder' altijd op 'bestuurder van een vervoersmiddel'. Een voertuig is een vervoersmiddel, een paard ook. De wet stelt daarbij inderdaad dat de bestuurder altijd volledige controle moet hebben over het door hem of haar bestuurde vervoersmiddel.

In de ogen van de wet moet een paard net zozeer volledig controleerbaar zijn als een fiets of aan auto, anders ben je gewoon strafbaar. Als jouw paard buiten aan de kletter gaat, ben je dus in feite gewoon strafbaar. In de praktijk zal het in dit geval niet vaak tot een veroordeling komen, maar het staat nog altijd in de wet.

Als jouw paard buiten een hond schopt ben je ook gewoon strafbaar/aansprakelijk. Begeleiders van honden zijn geen bestuurders (wat op zich vreemd is, want wanneer je een koe/geit/paard aan de hand hebt ben je wel een bestuurder), dus op hen is deze specifieke wetgeving niet van kracht. Zij zijn, als ik het goed heb, zelfs alleen strafrechtelijk aansprakelijk als zij hun hond tegen jouw paard ophitsen. Ze zijn wel privaatrechtelijk aansprakelijk voor de schade toegebracht aan het paard als de hond bijt.

Het klopt weliswaar dat honden buiten uitrengebieden aangelijnd moeten zijn, maar als dit niet het geval is kunnen hondeneigenaars alleen beboet worden voor het negeren van deze wetgeving. Als de loslopende hond vervolgens een paard bijt is het feit dat die hond losloopt niet relevant voor eventuele vervolging.

Afgod

Mbt het topic is het antwoord dus volslagen helder.
Al de bestuurder van een paard hier niet vaardig genoeg voor is ...... is het antwoord net zo helder en bij wet geregeld.

Wa ik doé ligt blijkbaar buiten de referentiekaders, hoe iskdat bereik kennelijk ook.
Voor mij geldt dan wat er boven de oude hoofdingang van de universiteit van Leiden staat dus Doei, doei en ik wens de bona fide ruiterij sterkte.

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:42

rider schreef:
Zij zijn, als ik het goed heb, zelfs alleen strafrechtelijk aansprakelijk als zij hun hond tegen jouw paard ophitsen. Ze zijn wel privaatrechtelijk aansprakelijk voor de schade toegebracht aan het paard als de hond bijt.

Nee, je bent al aansprakelijk wanneer je hond op een openbare plek van de lijn een derde schade toevoegd.