[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:51

Heb hem van kleigrond af gehaald en hij staat nu op zandgrond en ook voordroog van zandgrond. Foto van 2009 was uiteindelijk 7 dagen in de week aan het werk en 24/7 op de wei (kleigrond). Dat is ook de reden dat ik hem niet in de buurt heb staan, maar 42 km verderop. Wil van de zomer wel weer proberen om hem in de wei te hebben (met grasmasker). En hij staat nu 24/7/365 buiten met schuilstal.

Anoniem

Re: De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 23:59

Wauw,die ziet er stukken gezonder en fitter uit Marcella!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:04

Vooral dat fitter. := :roll:

Eigenlijk mag hij van mij wel weer wat dikker zijn. :oo

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:11

Jeetje Marcella! Wat goed van je! Wat een verschil. Echt goed management voor nodig om dit verschil te bereiken. Super zeg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:17

wat voer je hem nu dan
misschien reageert hij op iets, dat hij zo fit is..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:34

En eigenlijk ben ik ook nog minder gaan rijden dan in 2009.

* Juni 2011 in een paddockparadise, maar vond eigenlijk dat hij toch te dik bleef en de afstand was toch wel erg ver (108 km enkele reis). Kreeg iedere dag graszaadhooi en handje equine sensitive met luzerne, want anders kreeg hij niks en de rest wel.
* Mei 2012 op een korte wei, maar kreeg ook extreem veel last van jeuk. Bleek uiteindelijk na de verhuizing flinke schuurwonden in zijn staartwortel te hebben. Alleen handje granenmix met luzerne bij arbeid. Helaas problemen met huurwei waar ik bij stond (78 km enkele reis).
* November 2012 na verhuizing 30 juni niet echt meer op wei gestaan (durfde het even niet aan). Op regelmatige vaste tijden voordroog zo'n 5 tot 6 keer per dag en 's avonds in een net in de schuilstal. Alleen handje granenmix of slobber bij arbeid of op zicht. Regelmatig 2 handjes luzerne in schuilstal strooien door het stro heen. Hebben ze wat te scharrelen en scheelt stro eten (42 km enkele reis).

Bij helemaal niks doen, maar toch iets willen geven. Luzerne met een beetje zonnebloemolie zodat de poeders blijven plakken. Heb nu nog de subli ruwvoermix en eigenlijk vind ik toch nog te hoog in suiker/zetmeel. O ja en doe dus heel lang met mij voer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:37

Anoniem schreef:
wat voer je hem nu dan
misschien reageert hij op iets, dat hij zo fit is..

Hoofdzakelijk voordroog wat de stalbaas hem voert. Ze weten dat hij geen brokken mag en deze krijg hij als het goed is ook niet. Van brokken en bietenpulp krijg ik namelijk ook een hyper paard (nog erger).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:44

Marcella, ik vind het knap wat je voor je paard hebt kunnen doen, hij ziet er nu geweldig goed uit en is van heel ver gekomen. Mijn respect voor wat jij voor je paard hebt gedaan en nog doet, er zijn niet veel mensen die dat ook zo zouden doen. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:50

Zo Marcella, die ziet er een stuk beter uit! Niet alleen slanker maar hij oogt ook een heel stuk fitter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:21

Dit is dan ook een compliment voor de stal waar ik sta. Helaas word er aardig geklaagd, omdat de paarden in de modder staan. We hebben dan ook al een keer politie gehad wegens klachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:31

Tja, met weer als dit (en elke andere nederlandse herfst/winter) ontkom je niet aan modder toch? Tuurlijk is het luxe als je een deel kan bestraten maar als dat geen optie is en de andere mogelijkheid de stal is. Dan toch liever modder denk ik.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:33

Vervelend dat een goede plek voor je paard ook negatieve opmerkingen oplevert van passanten. Wel top dat je bent blijven sleutelen aan het management voor je paard.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:47

Nou is er een stuk bestraat, maar ja dat varken van me staat of ligt gewoon ook graag in de modder en staat vooraan bij het erf. Dus ja daar kan ik ook niks aan doen. Heb ook een vermoeden dat die van mij bewust ook wel eens in de modder gaat staan wegens gevoelige hoeven. Hij is in het verleden 1x licht hoefbevangen geweest.

Ze hebben hem trouwens even voor een korte periode midden op het terrein naast de bak gehad (ook schuilstal met loopruimte). En zelfs hun hebben toen opgemerkt dat hij daar sjago werd. En waar hij nu staat heeft hij dus uitzicht op de weg en weilandjes.

Zo'n 500 meter verderop zit Frenk Jespers met een luxe stal.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:17

Het is goed dat mensen in de gaten houden dat paarden het goed maken............. maar come on, een paard gaat er echt niet dood aan om in de modder te staan.

Sinds een paar maanden hebben we een gedraineerde paddock thuis, super gaaf natuurlijk, geen modder meer _/-\o_ . Maar wel voor het eerst sinds jaren rotstraal, voorheen nooit gehad toen ze tot hun knieen in de blubber wegzakte.....

Gewoon doorgaan waar je mee bezig hebt. Wat is hij positief veranderd in een paar jaar tijd.... echt super!

(de stallen bij Frenk zijn anders niet heel erg groot, dus dan zou ik ze liever buiten in de modder hebben staan :x )

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:27

Volgens mij ontkom je niet echt aan modder als je paard 24/7 buiten staat met die winters in Nederland.
Hier is ook een deel bestraat maar ze staat ook regelmatig in de modder, sowieso om naar het vaste poephoekje te gaan :+ .

Hij ziet er nu goed uit Marcella :D !

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:26

Hier ook flink modder op de wei (gelukkig alleen het eerste stuk) maar liever dat dan op stal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:49

Psydoxy schreef:
(de stallen bij Frenk zijn anders niet heel erg groot, dus dan zou ik ze liever buiten in de modder hebben staan :x )

En je ziet zelden iets buiten lopen. :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:34

Baalde bak was nog bevroren dus een beetje bak hobbelen ging niet door. Gelukkig hebben we vlakbij stal een mooi stukje berm en een hele rustige weg. Vandaag even gebeld naar manege Hoeveneind of het mogelijk was om de bak te huren, maar helaas alleen als je ook lest. Nou als het meezit dan is hopelijk morgen de bak wel ontdooit alleen wel weer aquatraining voor de paarden.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:37

Ziet er erg goed uit Marcella :)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:49

Zo kom net terug uit het zuiden des lands......
Heb een stel hoefschoenen meegekregen om te passen. Ben benieuwd of Breez een beetje meewerkt om die dingen om te krijgen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:06

Haha, dat zullen wel een paar gekke pasjes worden in het begin denk ik, Psydoxy :)

Marcella, mooi dat je hem weer op een gezond gewicht hebt kunnen krijgen! En een blubberpaard herken ik wel: die van mij maakt het liefst met deken en al koprollen door de plassen en de modder. "Arm paard"...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:31

Wat voor een schoenen heb je meegekregen. Die van mij liep met de easyboot epic zo mee weg.

Snadrem arme baas zal je wel bedoelen, want die mag daarna weer zorgen dat de deken schoon kom.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:34

Marij120462

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:33

Wat een heerlijk weertje vandaag zeg. Zouden eigenlijk een uurtje het bos in gaan maar zijn lekker 2 1/2 uur weg geweest. Super genoten!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:37

Hoe is jullie ervaringen met de hoefschoenen?
Mijn pony loopt wat gevoelig op de stenen.
Als oplossing pak ik gewoon zo veel mogelijk de berm.
T is nou ook weer niet zo dat ze kreupelt...
Ijzers wil ik hier niet aan beginnen. Mn merrie is een dominante, deelt zo nu en dan een trap uit, heb ik liever niet.
Hoefschoenen zat ik dan aan te denken, maar aan welke kosten moet ik dan denken?
Lopen ze er gewoon lange ritten mee?
En hoe weet ik of zoiets goed past?

Ik had vanochtend les, ben er helemaal van in de wolken. Erg blij nog steeds met mn pony gelukkig.