[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:48

ikke schreef:
Ik heb de indruk dat mijn paard happy is. De manier waarop ie zich vanmorgen weer eens uit de voeten maakte en maar alvast weggalopeerde omdat ik dat toch wel zou gaan vragen en dan vooral de kop die ie erbij trekt, volgens mij is ie best wel happy......

Ik zie het helemaal voor me :))

Anoniem

Re: De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:49

Misschien meer een endurance vraag, maar als je voor die 120 km traint...rijd je dan ook een keer die afstand 'prive', of alleen kortere stukken?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:04

Je traint net als marathonlopers eigenlijk. Dus cumulatief. Eigenlijk een lichte overtraining waarbij je het lichaam steeds moeier maakt en weinig/niet laat rusten en daarna geef je dan een herstelperiode waardoor je supercompensatie krijgt. Die rust is wel héél belangrijk, anders krijg je overtraining.

Mijn onderhoudstrainingen bestaan uit 3x per week rijden (1x dressuur en 2x buitenrit tussen 18 en 35km)
Maar ik maak ook blokweken waarbij ik 1,5x de wedstrijdafstand in 7-10 dagen train. Nu ga ik zelfs een blok van 3 weken maken omdat ik tot nu toe nog maar zo weinig heb gedaan.

Normaal bijv als voorbereiding op een 120km:
Za 25km
Zo 30km
Ma rust
Di 30km
Wo 20km (optioneel, kan ook zonder)
Do 25km
Vr rust
Za 20km
Zo 30km
=180km
72 uur tot week vrij
Die 180km is geen must. Ik kan ook een dag maar 10 of 15km doen en rond de 160km uitkomen. Maar met die 180km ben ik meteen ook al beter voorbereid op de evt daaropvolgende 160km wedstrijd.

Omdat ik het nu in 3 weken wil doen en gewoon een 40 urige baan heb +reistijd van 2,5u per dag heb ik besloten een aantal middagen vrij te nemen. Nu ga ik de ritten verdelen over de Za, Zo, Di, Do, Za, Zo, enz

De bondscoach rekent anders, maar komt in de praktijk best overeen. Hij zegt dat je 1 uur training per 10 wedstrijdkm moet rijden per week. Dus als je een 120km wil rijden moet je een aantal weken achter elkaar 12uur per week trainen (4x 3uur of 3x 4uur) om de conditie te krijgen. En voor een 160km moet je 16 uur per week trainen. Zij stappen in het begin hele ritten (5 uur stappen is redelijk normaal) en gaan langzaam meer snelheid opbouwen. Dus zij beginnen met korte afstanden en gaan harder rijden waardoor per week de getrainde afstand ook groter wordt. Hun trainingstijden blijven nl gelijk en altijd minimaal 3 uur.

Maar goed, zij wonen en trainen in de Ardennen en hebben dus minder snelheid nodig in de trainingen om de conditie te verbeteren. Daarom ga ik daar dan soms ook een lang weekend of week heen. Vorig jaar een week in de Eifel getraind en aansluitend een weekend in de Ardennen.

Ik gebruik trouwens wel langere wedstrijden ook als training. Ik heb afgelopen jaar bijvoorbeeld een wedstrijd van 52km voor 95% gegaloppeerd als training voor de 120km in Most in september. En de 120km die ik nu in maart rij is weer een conditionele boost voor de 160km die ik in mei ga rijden.
Voor ik in de klasse 120+km startte gebruikte ik ook wedstrijden opbouwend. Dus begin seizoen een 60, dan een 80, dan een 2x53km (2 daagse), een 3x70km (3 daagse dus) en daarna een 160km (normaal zou je eerst een 120km doen, maar op deze wedstrijd schrijf je in op 160km en mag je vanaf 80km stoppen als je denkt dat je niet verder kunt).

Beetje een beeld? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:31

Pfffff, wist niet dat daar zo'n schema achterstak.
Hoewel natuurlijk logisch en begrijpelijk,het is geen boshobbelritje van een paar uurtjes.

heb wel respect voor jou en Bliksem hoor...sowieso voor de hogere endurance klasses,je moet het maar doen..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:45

Moet ook zeggen dat aan het eind van het seizoen, na de laatste wedstrijd, ik het helemaal niet erg vind om even een paar weken niet op een paard te hoeven klimmen :') Daarna komt dan een tijd van puur wat 'plezier' ritjes en dan begin van het jaar weer rustig aan trainingen opbouwen voor volgend seizoen.

En dank :) Bliksem heeft er minder moeite mee dan ik. Hij vindt het helemaal geweldig allemaal en verliest in zijn vakanties tussen de wesdtrijden in minder conditie dan ik. Dus ik ben maar gaan hardlopen, dat doe ik dan als hij vrij is. Een 2e paard is nog beter, maar dat kost extra geld en internationaal starten is al duur genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:47

Ik zou het niet kunnen denk ik...zo lang op een paard zitten.
Hoewel jij natuurlijk vooral tempo maakt en niet stapt...want ik rijd weleens ritjes van 4 uur,maar dan op tempo slakje.. :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:00

Als ik dus bij de bondscoach ben gaan we soms 5 uur stappen. Nou, dan doet mijn kont ook zeer hoor :')
Met alleen draven en galopperen is dat inderdaad niet. Al krijg ik van veel galopperen spierpijn in mijn bovenbenen en kuiten door het meeveren in de beugels.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:43

Djilna schreef:
Als ik dus bij de bondscoach ben gaan we soms 5 uur stappen. Nou, dan doet mijn kont ook zeer hoor :')

Wel heel relaxed 5 uur stappen, en langzaam aan krijg je toch meer zitvlees :P . Breez heeft nu 'opbouwende' training, om een goede basis conditie te krijgen en dat betekend heel veel stappen en totaal niet op tempo rijden. Klasse I mag je toch maar 13 km per uur en denk dat het een goede zaak is dat ze dat gewijzigd hebben een aantal jaren geleden. (van 15 naar 13)

Wel heerlijk trainen zo, Djilan. Jij had de veluwe toch als achtertuin? <<)

Mijn 'endurance paard in spe :D' heeft in ieder geval een goede start in de Eifel. Veel KWPNers brengen hun jeugd ergens anders door...... Dus dat is alvast een goede start voor haar carrière. _O-

hetlevenwint...... agossie, maar goed dat je er om kunt lachen. :(:)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:52

Nu kan ik er om lachen ja, was het echt zat aan het worden gisteren zijn gedrag. Echt blijven klieren en doen en dan opeens de laatste 2/3 km doodbraaf terug _-:( .

Nu als die dat de volgende keer dat ik er op zit terug flikt dan steek ik 'm gewoon in tempo (geen tijd voor eten en geen voor klieren). ~~}> . Maar hoop dat dit bij 1x blijft zo klieren.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:56

Nou, 5 uur stappen in de Ardennen is niet heel relaxed hoor :D Vooral niet op mijn paard. Die heeft vorig jaar 1x 4,5 van de 5 uur gedribbeld _-:( :D

En klopt, gebied tussen Velp en Laag Soeren zeg maar. Alleen veel hekken, dat wel.

Je krijgt in ieder geval een sterk paard terug uit de Eifel! En met veel balans :j

@hetlevenwint, had je jezelf verder niet bezeerd?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:13

Nee me niet bezeerd, de andere die mee was te paard kon er wel om lachen. Haar paard trok echt der niks aan van het onozel gedrag van Jack. :')

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:10

Citaat:
gebied tussen Velp en Laag Soeren zeg maar

Nog even en dan mogen wij daar ook weer een aantal keer gaan rijden :D
Zo'n zin in :):)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:19

Ben ik ook weer :D
Wij hebben gister ook weer een lekker ritje gemaakt. Paarden waren blij en voorwaarts en wij hadden het, ondanks de kou, echt helemaal niet koud. ( hele rit gedraaft - alleen in en uitgestapt )

Djilna, je schrijft het heel simpel op. Leuk om te lezen en kunnen wij veel van leren.
Van de herstelperiode had ik al gehoord en bouw ik zelf ook in, maar grappig om te zien hoe jij ( en de bondscoach) ermee omgaat.
Ook fijn ( voor jouw minder) dat Bliksem nog steeds dribbelt .. doet ie van mij ook in een groep, tot mijn grote ergenis :\

Hetlevenwint, stout paard dus. Misschien toch meer aan het werk zetten.

Psydoxy, is idd goed dat ze opgroeit in de eifel. Ga je er wel dressuur mee starten, of iig heb je haar daarvoor.
De mijne heb ik zelf gefokt, met als doel -> dressuur. Daar vind ie alleen geen reet aan en nu rijden we endurance :D

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:33

Echte endurance wedstrijden lijken me ook echt heel gaaf. Jammer dat mijn oudje van 23 en ik nou allebei niet echt een beste conditie hebben. En hij ook nog 50 centimeter te klein is :D

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:51

Mijn grote dressuurreus wordt nu ook omgetovert... :o, Hoewel ik dressuur heel belangrijk vindt, moet het ook een beetje leuk blijven. Het ging na zijn eerste endurance rit ineens 10x beter in de dressuur. (Woehoee... 200+ punten *\o/* ) Zocht een nieuwe instructise, toch weer wat moeilijker en meer druk erop en hij deed helemaal niks meer.......dat is niet helemaal waar....staken en steigeren :\

Nu weer terug bij de bosrondjes en op een enkele keer stout zijn na is hij weer helemaal de oude. En wordt steeds enthousiaster. Ook bij het wekelijkse uurtje dressuur in mijn paddock proteseerd hij niet meer, al laat hij duidelijk merken dat hij de rondjes bos leuker vindt dan doelloos rondhobbelen in een piste. Geef hem ook eens geen ongelijk. :D

Je kunt altijd een keer gaan vrijwilligen tijdens een wedstrijd Dancer, ook hartstikke leuk!

Djilna wordt nog eens onze 'advies-in-topic-aanspreek-persoon' :j
Zo irritant dat gedribbel, daar krijg je pas zadelpijn van.

Ging jij ook starten in Ysselsteyn Attitude? Gidian is inderdaad gefokt richting dressuur. Alhoewel ze wel een sterk achterbeen laat zien zit er voor maar weinig in, net als mammie :') Wat voor de endurance wel weer goed uit komt :x

Binnenkort weer op vakantie Silence?

Weet je al wanneer je de volgende keer gaat hetlevenwint?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:55

Psydoxy, kan je niet gewoon je dressuurtrainingen in je buitentrainingen introduceren?

Dancer, ik wou zeggen, die van mij is 1.25m en mag nu klasse 3 gaan starten, maar ik zie dat jouw pony idd wel erg klein is :P Al zijn er wel shetters die meelopen!

Poeh ik hoop dat wij binnen nu en een maand toch ook wel wat ritjes kunnen gaan maken, ik mis het bos!!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:58

Hij is 1 meter en ik 1.70 :') maar gewoon wandelen voor de fun is ook heerlijk, probleem is dat ik niet weet hoeveel hij aankan en daarom niet onwijs grote rondjes maak.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:58

MyrtheJ schreef:
Poeh ik hoop dat wij binnen nu en een maand toch ook wel wat ritjes kunnen gaan maken, ik mis het bos!!

Agossie, mag je ook niet aan de hand wandelen?

Hij moet wel luisteren in het bos, maar hoeft daar echt geen moeilijke oefeningen te doen. Lekker ontspannen ;)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:00

Ja, mag wel, maar ze had(heeft) steeds nog koorts/verhoging, dus echt lekker wandelen zit er dan niet in!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:01

MyrtheJ schreef:
Ja, mag wel, maar ze had(heeft) steeds nog koorts/verhoging, dus echt lekker wandelen zit er dan niet in!

:(:) Beterschap met je paardje :(:)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:05

Inderdaad beterschap met je paardje :)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:07

Ik ben wel in Ysselstein, maar dan zonder fotograaf, maar met camera :D *-:)

Ik rij echt nauwelijks meer in de bak :D :Y) Komt wel weer hoor als het wat mooier weer wordt.
Maar buiten kan je natuurlijk ook prima dressuurtraining inbouwen.

Zegt toch ook niets hoe ze zo los lopen hoor. Die van mij was echt traag en sloom ( liet afentoe maar een leuke pas zien) dat ik in zn opfokperiode zei: Nou ik weet niet of dit wel een paard is voor mij. En nu heb ik mijn handen er vol aan :)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:08

MyrtheJ schreef:

Is ze nog niet opgeknapt? :(:) Balen zeg!
Zou een weerstandverhogend middel uitkomst bieden?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:10

Ik ga nu idd wel aan de slag met de weerstand, vandaag zijn we terug geweest naar de kliniek voor een kijkoperatie van het oor. Wilde eerst wat dingen daar in uitsluiten, maar er zijn dieper in het oor dus geen afwijkingen gezien. Jullie nog aanraders? ik neig zelf naar NAF D-tox, drainage compositum heeft ze laatst nog een kuur van gehad.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:16

Psydoxy schreef:
Weet je al wanneer je de volgende keer gaat hetlevenwint?

Je mag Lor zeggen.
Morgen of vrijdag normaal, wel alleen dan maar een rit met 2'en komt nog hoor alleen deze week zeker niet meer (der auto moet gemaakt worden en weet voor de rest niemand).

Attitude@ Was ik alleen geweest had ik 'm ook meer laten werken. Nu normaal is dat eenmalig... en anders gaat die het de volgende rit we weten }:0

Beterschap aan ieder die nu niet kan gaan kilometervreten. :(:)