[HK] De kilometervreters en genieters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hetbommeke

Re: De kilometervreters en genieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:56

Attitude, waar is die oersaaie omgeving dan? Hier is het ook niet echt super spannend. Wel heeeeeeeel erg blubberig. De spetters zitten soms op mijn cap :+
Daarom ben ik ook zo blij om erop uit te kunnen met de trailer. Lekker naar de Veluwe zonder blubblub.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:59

hetbommeke schreef:
Endurance heb ik ook aangedacht, maar met een Tink wordt dat wel wat lastig

Hoezo?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:03

Heb me altijd laten bijbrengen dat je daarvoor een paard moet hebben dat km's kan maken zonder oververhit te raken. Maar beginnersklasse kan ik wel een keer doen. Kijken hoe dat gaat :j

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:04

Met een Tink kun je heus wel endurance starten hoor! Ze raken niet oververhit als je voldoende basistraining hebt. Je hebt alleen te maken met de warmte die ze niet goed kwijtraken ( veel proberen wat koelen voor uitwerking heeft) en je zult langer nodig hebben om de hartslag te laten dalen.

@hetbommeke, rotterdam - omgeving barendrecht - rhoon. Vooral veel asfalt. Moeten er creatief zijn.
Vandaag op de ginkel geweest. Dus verplaatsen onze trainingen wel regelmatig richting Veluwe - Utrechtse heuvelrug - strand.

Over hartslagmeters: Ik rij er met een van de Lidl.
Bevestigd aan een dekensingel, en gaan met die banaan :D
Ik gebruik Endomondo om mn gemiddelde snelheid en km's bij te houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:15

hetbommeke schreef:
Heb me altijd laten bijbrengen dat je daarvoor een paard moet hebben dat km's kan maken zonder oververhit te raken. Maar beginnersklasse kan ik wel een keer doen. Kijken hoe dat gaat :j

Zoals Attitude al aangeeft, ook met een Tinker kun je prima endurance rijden. Het gros van de Tinkers kan geen endurance lopen omdat hun baasje geen aandacht besteed aan goede conditietraining. Netjes opgetrainde Tinkers lopen endurance als elk ander paard.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:17

Ikke heeft helemaal gelijk :j

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:20

Dan wordt het toch tijd, dat ik me daar maar eens in ga verdiepen. Merk dat ik nu een beetje "doelloos" aan het rijden ben. Wel lekker buiten, maar niet echt gericht, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ach, alles beter dan in de bak, dat wel :=

En op snelheid trainen wordt wel lastig bij ons op de klei bodem. Dit is op te vangen door 1x per week naar de veluwe te rijden maar meer gaat moeilijk worden, ivm gezin, werk etc.

Edit: het is ook een beetje het onbekende bij mij, wat me tot nu toe tegen heeft gehouden :o

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:28

hetbommeke schreef:
Misschien een zeer suffe vraag, maar hebben de buitenrijders hier nog les? Ik zit daar een beetje mee. Heb 1x per maand les, daar heb ik dan veel aan, alleen ik doe er verder weinig mee omdat ik vrij weinig in de bak te vinden ben en buiten altijd recreatief rij.

Helemaal geen suffe vraag. Ik heb een hele tijd geen les gehad met mijn fjord omdat ik geen instructrice kon vinden die ik prettig vond, maar sinds vorig jaar dressuurmatig centered riding les. Zo fijn is dat!
Nu in de winter hebben we even een break, in de zomer hebben we zo eens in de 2 á 3 weken les. Heb ik in de tussentijd genoeg tijd om buiten te rijden en een paar keer in de bak te rijden en het 'huiswerk' te oefenen. Dat gaat prima.
Met mijn hafje (wordt bijna 3, dus nog niet onder het zadel) ga ik nu parelli-lessen volgen. Nu nog op de grond, maar het idee is ook onder het zadel als we zover zijn.

hetbommeke schreef:
Endurance heb ik ook aangedacht, maar met een Tink wordt dat wel wat lastig

Natuurlijk wel! Had een heel stuk getypt, maar zie nu dat anderen voor mij zowat hetzelfde hebben gepost ;) Met andere woorden: lekker ervoor gaan!

Ik heb zelf met mijn fjord één keer gestart en vond het geweldig, maar vervoer-technisch is het voor ons gewoon (nu) niet haalbaar om regelmatig te starten.
Niet heel erg hoor, want met de Veluwe als onze achtertuin stel ik gewoon eigen doelen die ik steeds opschroef. Trainingsschema's opzetten, aanhouden, verbeteren, op bepaalde punten focussen... Is wel anders natuurlijk, maar kan ik zelf heel veel voldoening uithalen.
Want de omgeving is natuurlijk prachtig, heb vaak ook mijn verrekijker mee en probeer vogels en wild te spotten, vind ik heerlijk! (en het is voor mij ook nog eens direct inspiratie voor mijn werk)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:38

Ja hoor, om de week les. Alleen ligt momenteel het accent bij het inrijden van m'n jonge paard. De bedoeling is gewoon degelijke dressuur om de paarden sterk en soepel genoeg te hebben om gezond in het werk oud te worden.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:43

@hetbommeke Heb je al eens naar TREC gegeken? Heeft ook met KM te maken. ;)

Ik wil dit jaar mijn eerste, echte, TREC-wedstrijden gaan starten en misschien ooit ook een Endurance, kennismakingsklasse, rijden! Ook met een tink.
Bij mij is het ook het onbekende waardoor ik (nog) geen endurance gereden heb. Kan iemand mij hier misschien vertellen of/hoe het mogelijk is om een keer kennis te maken met de endurance, als publiek of vrijwilliger o.i.d. Zit daar eigenlijk, helemaal, niet in. Ken ook niemand bij mij in de buurt die endurance rijdt.

@DC Ik heb 1,5 week geleden mijn eerste kennismaking gehad met AR. Vond het erg leuk en leerzaam! Ty moest echt nadenken, en ik ook!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:44

Ik heb zelf elke week 1 of 2 keer dressuurles.
Daarnaast rijdt ik dan nog 1 of 2 keer in de week buiten, ligt aan de tijd die ik heb die week :) .

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:50

Ik heb geen les met Jimmy.
Beestje is 11 jaar lang nooit in de bak gereden. Heb het aantal keer geprobeerd maar daar werd niemand happy van. Ik niet, maar hij overduidelijk ook niet.
Krijg daar geregeld commentaar op, maar ik pak wat training mee in de bossen.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:59

Josien_ schreef:
Daarnaast rijdt ik dan nog 1 of 2 keer in de week buiten, ligt aan de tijd die ik heb die week :) .

Rondje strabrecht, links of rechts om ;)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:01

Psydoxy schreef:
Josien_ schreef:

Rondje strabrecht, links of rechts om ;)

Ik rijdt hem het meest rechtsom haha! :Y)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:04

Ik linksom ;). Morgen ga ik weer een rondje, ga 'm dan eens rechtsom proberen. Breez heeft altijd op de kruising bij de Lieropse bossen een 'maar mijn navigatie zegt moment' :roll: dus eens kijken of ik 'm in z'n rechtsom gaan krijgen...... :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:07

Ja ik kom vanaf de andere kant he :D

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:08

haha, dan heb je inderdaad dat probleem niet _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:11

Psydoxy schreef:
Ik linksom ;). Morgen ga ik weer een rondje, ga 'm dan eens rechtsom proberen. Breez heeft altijd op de kruising bij de Lieropse bossen een 'maar mijn navigatie zegt moment' :roll: dus eens kijken of ik 'm in z'n rechtsom gaan krijgen...... :D

Het is maar hoe je rechtsom of linksom bekijkt, maar ik ging vaak linksom. Dan had je wat later dat lange pad richting Strabrecht en dat kon je dan even plankgas afjakkeren; behalve dan die ene keer dat er een stel zat te pick-nikken, pal na dat bultje, bij die BerK :o Het is nog net goed afgelopen......

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:14

Dat is waar, ik moest ook even nadenken. Maar vanuit de schaapskooi gezien rechtsom ;) .
Ik moet zeggen dat ik op die route bijna overal galoppeer, met sommige paarden ooit wel eens gevreesd dat ik de bocht niet haalde moet ik eerlijk toegeven :D .

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:15

Hahaha......... ik zie 't al helemaal voor me Ikke. Breez ging de laatste keer vol in de ankers op de kruising richting Meulendijks. Zo irritant, hij hoefde alleen beetje links 't ruiterpad aan te houden. Was zo blij met m'n EZstijgbeugels :')

Ja dat is rechtsom Josien ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:22

Psydoxy schreef:
Hahaha......... ik zie 't al helemaal voor me Ikke. Breez ging de laatste keer vol in de ankers op de kruising richting Meulendijks. Zo irritant, hij hoefde alleen beetje links 't ruiterpad aan te houden. Was zo blij met m'n EZstijgbeugels :')

Ja dat is rechtsom Josien ;)

Dan ben je inderdaad blij met degelijke beugels!
Is dat de kruising, komend vanaf de brug naar Mierlo en dan rechtdoor naar de Rul en rechts naar Meulendijks? Daar heb ik mijn paard ook eens te grazen genomen. Galopje richting huis, alleen wilde ze daar niet terug komen. Nou, goed dan, dan links, oversteken en rechtdoor, achter de schaapskooi langs. Toen kwam ze vrij snel terug }:)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:24

Ik heb ook 1x per twee weken les. Werken aan mijn houding en zit en soepel houden en juist gebruik van Jip zijn spieren. Rechtrichten, buikspieren, etc. Erg nuttig :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:35

Zou wel weer les willen hebben, maar helaas op het moment geen geld voor en daarbij mag mezelf even niet belasten wegens spit in mijn nek. Moet wel in beweging blijven en ben nu op het advies van fysio rustig aan het hobbelen.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:37

ikke schreef:
Is dat de kruising, komend vanaf de brug naar Mierlo en dan rechtdoor naar de Rul en rechts naar Meulendijks? Daar heb ik mijn paard ook eens te grazen genomen. Galopje richting huis, alleen wilde ze daar niet terug komen. Nou, goed dan, dan links, oversteken en rechtdoor, achter de schaapskooi langs. Toen kwam ze vrij snel terug }:)

Ja, dat is 'm . Heb je een pad voor voetgangers links de heide op, een ruiterpad dat het fietspad kruist. Daarnaast de menroute richting de schaapskooi en rechtsaf richting meulendijks. En Breez wou linksomkeer :')

Dat is vervelend Marcella, doe inderdaad maar rustig aan.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:45

Psydoxy schreef:
ikke schreef:

Ja, dat is 'm . Heb je een pad voor voetgangers links de heide op, een ruiterpad dat het fietspad kruist. Daarnaast de menroute richting de schaapskooi en rechtsaf richting meulendijks. En Breez wou linksomkeer :')

Dat is vervelend Marcella, doe inderdaad maar rustig aan.....

Jaja, dat punt inderdaad.
Als je daar dan rechtdoor gaat, dan lag daar vroeger een hele grote plas water, achter wat kreupelhout, die in het najaar wel buikdiep (en iets meer) kon zijn. Daar is ooit eens iemand doorheen gegalopeerd en dat paard ging toen onderuit. Paard nat, ruiter nat, alles nat. Gelukkig niks geks gebeurt, maar de ruiter in kwestie heeft dat nog een poos aan moeten horen.....

Marcella, goed op jezelf passen! Nek is kwetsbaar....