buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: buitenrijden; netjes of 'als ze maar lopen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:41

ik rijd alleen maar buiten en laat haar op haar eigen benen lopen.. ben laatst met nog iemand naar buiten geweest en als je dan een modderig stukje heb en een goed stuk stuurt ze haar pony meteen naar het goede stuk.. ik laat vera zelf lopen, ze komen er vanzelf achter wat lekkerder loopt.. Op een buitenrit geef ik haar ook een keuze waar ze heel wil ofzo. zolang ze maar mijn tempo aanhoud en we niet meteen terug gaan naar huis Knipoog in mijn ogen is dit ook een soort ontwikkeling van de plaats kennen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:34

buiten mag ie lopen zoals hij wil. Af en toe vraag ik eens wat stelling oid. Wel moet ie netjes aan mijn been blijven. Bij been, voorwaarts. Hij moet ook wel actief blijven lopen en niet gaan sjokken oid Haha! De weg beslis ik Haha! Anders komen we nooit meer thuis *LOL*

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:48

Ik let ook niet op stelling, buiging en rondheid op buitenritten Lachen.
Dan is het lekker genieten voor ons allebei Ja.
Wel probeer ik es een stukje uitgestrekte draf op lang stuk hihi.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:55

Ik rijd in het bos veel met lange teugel. Wel zijn er stukken dat ik de teugels gewoon aan neem (op plaatsen waar het wat drukker is) en dan zakt mijn paard vanzelf en loopt hij aan de teugel. De ene keer pak ik een dressuuroefeningetje mee zoals wijken, travers of schouderbinnenwaarts. Ook laat ik tijdens het draven en galoperen de teugels lekker aan de lange kant zodat hij lekker zijn hals kan strekken. Dus voor ons geen zware dressuur in het bos!!! Maar ook in de bak doe ik niet alleen aan dressuur. Ook daar probeer ik het zo relexed en afwisselend mogelijk te houden!

Lautj_Moedj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:59

In het bos denk ik echt zo van ach ja dat boeit mij ook niet hoe ie loopt enzo Tong uitsteken

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:04

Meestal lang teugeltje en lekker doorlopen

_Lady_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:07

Ligt eraan hoe druk het is, voordat ik met mijn pony een beetje naar achtere de ''polder'' in kan gaan moet ik langs een drukke weg met vrachtwagens en omdat ze voor de kar met oogkleppen loopt en ik nog niet zo lang op haar buiten dus moet ze alles nog leren kennen, ik loop daarom gewoon vaak met haar buiten met veel contact op de teugels en veel belonen als ze het goed doet en bij een rustig stuk wat langere tuegels Lachen

Jenny_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:51

van alles en betje *LOL*

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:54

Lekker lange losse teugels. Tenzij het druk is in de omgeving, dan druk op de teugels, maar hij hoeft niet netjes te lopen van mij.

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:23

Ook op buitenrit lopen mijn paarden aan de teugel. De Z paarden hebben ook gewoon stang en trens in op buitenrit. En als het nodig is, neem ik er ook een slof bij.
Natuurlijk is er ook tijd voor ontspanning, lekker galopperen enzo, maar daarna moeten ze wel weer netjes in de houding lopen bij mij. Ik denk dat je op die manier ook tijdens een buitenrit kunt werken aan de houding van je paard.

Suzanneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:26

Gewoon een beetje vrij laten lopen ze werk al hard genoeg in de bak buiten moet ontspannend zijn Vork Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:27

Ligt er aan welk paard en hoe die on conditie is Ja

Maar meestal wel contact met mond en lekker crossen Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:28

Babette1 schreef:
Ook op buitenrit lopen mijn paarden aan de teugel. De Z paarden hebben ook gewoon stang en trens in op buitenrit. En als het nodig is, neem ik er ook een slof bij.
Natuurlijk is er ook tijd voor ontspanning, lekker galopperen enzo, maar daarna moeten ze wel weer netjes in de houding lopen bij mij. Ik denk dat je op die manier ook tijdens een buitenrit kunt werken aan de houding van je paard.

Op stang en trens?

Waarom niet gewoon op een trensje. Dat is toch voor een paard ook veel relaxder Ja

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:39

Karoliefje_ schreef:
Op stang en trens?

Waarom niet gewoon op een trensje. Dat is toch voor een paard ook veel relaxder Ja

Okee, dat is dan misschien wel zo, maar aan de andere kant heeft het paard dan niet altijd de associatie met werken als hij zijn stang en trens in krijgt. Dan kan dat ook betekenen dat we lekker naar buiten gaan.
Ik rij met buitenrit met dezelfde optoming als in de bak, daar is bij mij geen verschil in. Ik draag dus ook gewoon mijn laarzen en sporen, en ik zit op een dressuurzadel. Meestal gaat ook mijn zweep wel mee, al was het alleen maar om de vliegen mee weg te vegen.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:41

Maar dat kan je dan toch ook afwisselen? Af en toe alleen trensje en af en toe stang en trens? Lachen

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:52

ik laat mijn paard maar wat aan modderen.... maar met mate ik verwacht wel de stelling in de bochten, voorwaarts maar hoefd niet achterhand deronder te zetten aan de teuge; te lopen oid. gewoon relaxed.

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:25

Liedje schreef:
Maar dat kan je dan toch ook afwisselen? Af en toe alleen trensje en af en toe stang en trens? Lachen

Natuurlijk, maar je kunt ook met stang en trens rijden en dan de stang niet gebruiken. Dan heb je hem er in elk geval wel bij.
Als je sporen om hebt, gebruik je die toch ook niet de hele tijd ? Tenminste, normaal gesproken niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:34

Toen ik mijn verzorgpony nog reed (hij is nu 25 en met pensioen) reed ik altijd buiten, langs het kanaal en door de buurt en ik had altijd lange teugel. Als er veel verkeer was ging hij wat korter maar verder lekker lang. Het was gewoon genieten en ik vroeg niets van hem. In de bak reed ik al nooit dus bij mij mocht hij altijd ontspannen. Ik deed alle gangen met een lang teugeltje...

Ik vind persoonlijk ook dat het meeste werk moet worden gedaan in de bak...tuurlijk kan je ook wel wat vragen tijdens het buitenrijden maar ik zou dat als ontspanning houden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:21

Dat vind ik ook Shalimar. In het bos is echt er even tussen uit zijn. Nu komt Explosion wel uit zichzelf aan de teugel in het bos, maar als hij liever zijn neus achterna loopt mag hij dat ook best van me. Wanneer we even lekker gaan galopperen (dus echt volluit) dan gaat hij wel met dat neusje omhoog. (ofja omhoog, dan loopt ie niet meer aan de teugel Knipoog )

Het enige wat ik verwacht is dat hij luisterd naar mijn hulpen (dus als ik hem van galop naar draf wil, dan gaat hij van galop naar draf, rem = rem!)
maar in draf enzo komt hij vanzelf aan de teugel, hij is nu eenmaal lekker ontspannen in het bos en dat toont hij op die manier Lachen

Dit is vnl omdat ik ook voor ontspanning naar het bos ga en om even niet te denken aan al die dressuurregeltjes!

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:09

gewoon lekker ontspanne. Tenzij ze druk wordt, dan wat druk op de teugels

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:45

Zelfs al zou ik willen dat ze aan de teugel loopt met buitenrit, ze doet het niet!!! Buiten veranderd ze in een looplustige driftkikker, met een mond van beton, die overal boskabouters en koeien ziet! Best wel ontspannend!! HAHA

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:36

Ik ga gewoon lekker m'n gangetje hoor. Buitenrijden is lekker ontspannen.

ellen_vg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:12

Ik ga vaak buitenrijden, ik denk dat het voor elk paard een verrijking is. Mijn paard hoeft niet telkens dressuurmatig correct te lopen dan, maar als ik haar opneem verwacht ik wel dat ze ook 'buiten' naar mijn hulpen luistert. Op zich is buitenrijden een goede gelegenheid om te testen of je paard daadwerkelijk aan de hulpen is. Niets weerhoud je ervan om je paard buiten achterwaarts, zijwaarts,... te zetten! Leuke afwisseling...

blackhorse57

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:21

ik vind dat een buitenrit een ontspanning moet zijn voor mens en paard, dus ik rij ze zeker niet bewust aan de teugel enzo. wel let ik een beetje op het lichtrijden. af en toe van been verwisselen is ook wel fijn voor je paard.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:22

Babette1 schreef:
Karoliefje_ schreef:
Op stang en trens?

Okee, dat is dan misschien wel zo, maar aan de andere kant heeft het paard dan niet altijd de associatie met werken als hij zijn stang en trens in krijgt. Dan kan dat ook betekenen dat we lekker naar buiten gaan.
Ik rij met buitenrit met dezelfde optoming als in de bak, daar is bij mij geen verschil in. Ik draag dus ook gewoon mijn laarzen en sporen, en ik zit op een dressuurzadel. Meestal gaat ook mijn zweep wel mee, al was het alleen maar om de vliegen mee weg te vegen.

Iedereen moet voor zichzelf weten. Als je de stang loslaat vind ik het niet zo'n probleem. maar met hele makke paarden zou je toch zo op trensje kunnen. Of rijden de Z paarden áltijd met stang en trens?