Let op voor fanatieke BOA's rond Kootwijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:46

Niobe schreef:
DuoPenotti schreef:

Inerdaad.
Ik wil een hond ook al heb ik geen tijd/plek/zin
ik wil een paard ook al heb ik geen plek/geld/ weet ik veel wat.

ik wil een dolfijn, past best in een zwembad :j

Ach, die mag je vast elke dag wel een keer loslaten in het plaatselijke zwembad :j

Zonder te vragen. Gewoon doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:50

Gini schreef:
Maar een hond moet toch niet per sé altijd los op wandeling? Met een tuin waar ze in kan rondrazen en een flexlijn van 8 meter met een baasje dat lekker meeloopt, heeft mijn hond echt meer dan voldoende om gemakkelijk haar dagelijkse dosis looppret te hebben. Eens in de zoveel tijd kan je dan wel de moeite doen om naar een losloopzone te gaan als je daar echt behoefte aan hebt.

Ik denk dat een flinke tuin bij veel al ontbreekt, en als je dan een hond hebt heb je kans dat hij strontvervelend word.

Wij hebben enkele jaren terug een jack russeltje van MP afgehaald, half jaar oud. Was te druk.
Ja rijtjes huis, tuintje van 3x3.
Ja dan heb je een probleem als je die niet kunt laten rennen.
Voor ons het liefste hondje ter wereld. Slaapt lief op de bank, van dag 1 af aan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:51

Gini schreef:
Maar een hond moet toch niet per sé altijd los op wandeling? Met een tuin waar ze in kan rondrazen en een flexlijn van 8 meter met een baasje dat lekker meeloopt, heeft mijn hond echt meer dan voldoende om gemakkelijk haar dagelijkse dosis looppret te hebben. Eens in de zoveel tijd kan je dan wel de moeite doen om naar een losloopzone te gaan als je daar echt behoefte aan hebt.

Mijn tuin is niet groot genoeg om echt uit te razen, maar ik ben het met je eens hoor. Mijne loopt niet elke dag los, dan moet ik een stuk met de auto of dus naar die dijk en daar is het met mooi weer of weekend wat te druk dus dan slaan we over. Toen ik hem net had kon je wel op veel meer plekken hond los laten lopen.

Maar idd, lange lijn en wat mentale uitdaging en die losloopwandelingen zijn vervangen. (En zelfs de zware trainingen van vroeger 4 keer per week hebben we opgevangen qua uitdaging ) Ja, hij heeft het nog wel nodig, maar dan moet je oplossingen zoeken haha. En er zelf energie in steken, want gewoon los klikken is makkelijker

Duopenotti, die is toch leeg dus gewoon doen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:51

mvdende schreef:
Wat is jouw oplossing dan?

Op zondagen met mooi weer is er gewoon echt niet leuk meer te wandelen in mijn thuis omgeving en al helemaal niet met een loslopende hond. Dan doe ik het enigste wat ik juist acht: een officieel losloopgebied opzoeken, zodat de natuur én andere mensen geen last hebben van mijn hond. (Als er vervolgens mensen in het losloopgebied gaan wandelen met kleine angstige kinderen is trouwens óók niet slim....)

Dan verplaats ik de drukte misschien naar verderop, maar ik zie geen andere mogelijkheid meer.

Aangelijnd wandelen met een 10M lijn eraan is in mijn thuisbos dan zelfs niet mogelijk, er rijden ontzettend veel mountainbikers die vervolgens constant lopen te vloeken op mijn 10M lijn....En de vele wandelaars die honden niet tof vinden, óók niet als ze braaf aan een 10M lijntje vast zitten....

Voor één wandelaar pak ik de lijn dan wel kort. Maar als het bijna file lopen is, dan heeft dat dus géén zin, dan loopt mijn hond alsnog strak naast mm been de hele wandeling.

Beter dan naar het losloopgebied, waar hij lekker zn ei kwijt kan en lekker kan rennen en gek doen. Dat heeft mijn hond gewoon nodig.

Zoek alternatieven, doe ik ook.
Op weekenddagen dat het prachtig weer is is het gegarandeerd filewandelen en topdrukte. Daar is inderdaad geen lol aan en ik weiger te wandelen tussen gilkinderen, sportclubjes, mountainbikers, Nordic walkers, yoga clubjes, geparfumeerde vrouwengroepjes en vooral mensen die de regels aan hun laars lappen. Dan kijk ik naar alternatieven:
- ik ga supervroeg en ben de drukte voor
- ik doe doordeweeks dusdanig veel met de hond dat hij in het weekend rust krijgt en voldoende heeft aan wat wandelingen door de wijk of het park
- ik geef hem mentale uitdagingen, die maken hem ook moe en zorgen voor een voldaan gevoel
Er is meer mogelijk dan je denkt.

Mizora

Re: Let op voor fanatieke BOA's rond Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:56

In de polder is vaak geen aanlijnplicht en tussen 2 sloten loop je dan prima in de berm als je rustige polderwegen uitzoekt. Ja, dan moet je alsnog wel voorkomen dat hij alsnog de akkers op rent, maar dat is met een basisgehoorzaamheid prima te doen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:44

Het wordt inderdaad overal erg druk. Dat laat corona goed zien: ook mensen hebben meer ruimte nodig om uit te waaien. We ergeren ons aan elkaar en dat het druk wordt in het bos. Ik ben erg voor alle plantjes en beesjes in het bos, maar toch ook voor mensen in het bos of in andere natuur. Dat is voor onze gezondheid echt nodig. Het is te vol in het bos, ergo er is meer bos en natuur nodig voor ons. Maar ook meer woningbouw. We zijn met veel in dit land en dat beperkt de ruimte die we in kunnen nemen ernorm. Als we dieren houden, honden of paarden, doet dat ook weer een beroep op schaarse ruimte. Toch leven we met elkaar en moeten we het met elkaar oplossen. Daar moet je het beste van maken of anders emigreren naar plekken waar meer uimte is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:59

Wij woonden vroeger tegen een winkelstraat aan en aan het begin stond een verbod voor honden bord. Onze hond thuis zat daar altijd netjes te wachten als mijn vader een boodschap ging doen. Niet getraind, maar kon blijkbaar lezen..............

Wij hebben net met de honden en een pony tussen de landerijen gelopen. Heb ze daar altijd aangelijnd. De reetjes hebben jong, dus we zijn anders teruggelopen om hun niet te storen.

Maar ik hoor mensen gewoon rustig zeggen; ow, die gaan wel weg als we erlangs moeten, dus tja.

Deze kudde leeft hier al jaren op dit stuk landerijen en heeft vrij weinig beschutting. De verkeerde kant op, gaan ze de weg op. Er zitten hier hele brede sloten met weinig overgangen.

Van wild kan je gewoon niet verwachten dat zij zich echt aanpassen. Dat gebeurt deels vast wel, maar zij hebben maar 1 doel en dat is leven en overleven.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:59

SinneJ schreef:
Geen hond nemen is ook nog een oplossing he. Altijd maar denken dat je recht hebt op alles en dan nog even andere mensen hun eigendom gaan gebruiken omdat je vindt dat er toch echt een oplossing moet zijn voor JOUW probleem.

Jezus.

Bepaalde bokkers lijken inderdaad zo in het leven te staan...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:05

Die bordjes uit de OP, verboden toegang, worden ook speciaal voor dit soort mensen geplaatst die zelf niet kunnen bedenken dat het ongewenst is als ze zich zonder toestemming op andermans grond begeven :+

Edit: toevoeging
Dat verboden toegang bord waar ts de boete voor heeft gekregen is een bord wat je zo kunt kopen, zo'n bord wat je ophangt bij de ingang van je weiland, bij de ingang of hek van je erf etc.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 13-03-21 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:07

DuoPenotti schreef:
Gini schreef:

Ik denk dat een flinke tuin bij veel al ontbreekt, en als je dan een hond hebt heb je kans dat hij strontvervelend word.

Wij hebben enkele jaren terug een jack russeltje van MP afgehaald, half jaar oud. Was te druk.
Ja rijtjes huis, tuintje van 3x3.
Ja dan heb je een probleem als je die niet kunt laten rennen.
Voor ons het liefste hondje ter wereld. Slaapt lief op de bank, van dag 1 af aan.

:D :+ waar komt die kortzichtigheid toch vandaan dat honden enkel gelukkig kunnen zijn met een grote tuin. Heb 4 hoog op een flat gewoond. Mijn balkon was niet 1 hectare groot en ik had een boxer een labrador x rottweiler en een duitse herder x mechelaar. 3 grote honden, 3 energieke rassen. We hebben er fantastische jaren gewoond. 500 meter verderop starte het bos. Daar hadden ze veel meer aan dan een grote tuin. Het balkon was erg vermoeiend daar kwamen ze zelden en sowieso nooit uit zichzelf. Ze keken uit over groot parkeerterrein en speeltuin. Zoveel te zien dat ze zich vaak terug trokken in de flat zelf.
Woon inmiddels een jaar in een huis met redelijk me tuin. In de tuin is niets te beleven daar zijn ze als wij er zijn of we ze opsluiten in de tuin. Tuin is bijna net zo saai als de huiskamer. Ze gaan daar echt niet zomaar rondjes rennen en moe worden hoor. Spelen doen ze binnen net zo lekker als buiten.

Een tuin is totaal niet belangrijk. Hetgeen wat je met je hond daarnaast onderneemt dat is belangrijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:10

Klopt.
Maar de meeste gaan niet elke dag ver wandelen.

Hier komen dagelijks veel wandelaars met hond voorbij. Vandaag 0

In een grote tuin kun je naast wandelen flink met een bal gooien oid.

En onze honden dagen elkaar overigens wel uit. Meerdere keren per dag.
En dan kunnen ze buiten veel meters maken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:13

Mizora schreef:
In de polder is vaak geen aanlijnplicht en tussen 2 sloten loop je dan prima in de berm als je rustige polderwegen uitzoekt. Ja, dan moet je alsnog wel voorkomen dat hij alsnog de akkers op rent, maar dat is met een basisgehoorzaamheid prima te doen.

De sloot is hier een hindernis waar ze hun poot niet voor om draaien. Als ik doe alsof ik een bal weg gooi dan staan ze al aan overkant van de sloot voordat de bal werkelijk gegooid wordt. Maarrrrr ze mogen het uiteraard van mij niet dus gewoon geen ballen meer mee. Ze zwemmen namelijk net zo gemakkelijk als springen en de gemiddelde uit de sloot hond hoef ik niet naast me op de bank. Zwemmen en ballen doen we lekker in de zee.

Hier lopen ze uiteraard nooit ongevraagd op akkers zou ook te zot voor woorden zijn in deze omgeving. Er zijn kilometers alternatieven

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:14

Ik heb een royale tuin.
En een hond die daar nauwelijks in komt.

Meestal ligt ze ongeveer zo, dit is letterlijk nu:

Afbeelding

Wel degelijk energiek soort hondje. Kruising border collie x sheltie.

Maar goed, ze heeft vandaag ook al een ruim uur wandelen erop zitten, in de regen en de wind.
Wat training in huis.
Oh, en een oud speeltje dat onder de bank vandaan tevoorschijn kwam, hebben we in huis ook nog een kwartiertje mee gespeeld.
En dan heeft ze vanmiddag ook een harde kluif gehad, waar ze zich 20 minuten mee kan vermaken ongeveer.

Dus fysiek beweging, mentaal uitdaging, diepe ontspanning uit kluiven, en even spelen.

Die hele hond wil de tuin niet eens in, die wil buiten al die activiteiten om gewoon lekker pitten op de bank :')

Aanlijnwandeling vandaag trouwens.
Behalve het stuk direct langs de provinciale weg.
(Ik heb haar overal waar het mag standaard los, ook in een stad of naast een drukke weg. Ze loopt toch strak aan de voet...)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:17

Hey, van boven ziet ze er echt heel anders uit! Ik mis een kleur :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:18

Ik vind een tuin (hoeft niet per sé groot te zijn) toch echt wel een heel grote plus als je een hond wilt. Eigenlijk bijna een must. En nee, er moet nu niet afgekomen worden met rassen of eigen ervaringen waarbij dat wel gelukt is. Want dat geloof ik echt helemaal vrij, ik ben niet radicaal in deze mening.
Maar ik denk dat daar juist de basis zit van veel asociaal hondeigenaargedrag: een bepaalde mogelijkheid niet hebben op eigen terrein en daar dan ofwel andermans terrein voor gebruiken ofwel de kantjes van de regels ervan af lopen. Iemand die zijn hond op eigen terrein lekker kan laten uitrazen en spelen, zal minder snel geneigd zijn om dat daarna ook nog eens op andermans akker of midden in het bos te doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:22

MyWishMax schreef:
Hey, van boven ziet ze er echt heel anders uit! Ik mis een kleur :')

:') :+

Ik heb haar speciaal voor jou even wakker gemaakt uit haar slaapje. Ze is nog wat mottig van de regen, nog niet helemaal opgedroogd.

Zie hier de semi-beledigde 'stoor mij niet! Maar ik vind je toch wel lief' blik.

Zie. Kleurtje extra :D

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:31

Ahhhh :+: ze blijft geweldig

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:32

Lekker razen en spelen kan alleen in een ruime tuin, 100m2 is toch wel het minimum, 200m2 maakt het een stuk realistischer, maar bij echt dolle hebben ze al snel 300 tot 400m2 nodig. Verder is de tuin leuk om wat snoepjes te strooien, om in te zonnen en eventueel af en toe een plas in te doen. Maar eigenlijk gaat dat ook allemaal prima op een balkon van een paar m2. Grasmatten voor de plas (1 van mijn dames moest tot haar eerste verjaardag iedere nacht uit, ik woonde op de 7e verdieping. 2m2 grasmatten, een paar op elkaar en regelmatig water geven was voldoende om het niet te laten ruiken).

In het weekend was ik op de boerderij, daar heb ik een tuin van 350m2 en daarnaast als de paarden binnen staan het weiland. Het weiland gaf/geeft inderdaad meer renruimte, maar de tuin levert nauwelijks extra op boven het balkon. Ondertussen studeer ik niet meer en woon ik permanent op de boerderij (eigen woning op het erf van mijn ouders, ook tijdens het studeren). De ene hond is dood, de andere hond is ernstig ziek, dus wandelen doen we nauwelijks meer. Maar toen dat nog niet van toepassing was, wandelde ik hier net zo veel als toen in de flat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:17

Dit zo is dagelijkse kost.
En nee ik beweer niet dat dit de enige manier is.
Maar de Jr ging weg omdat ze teveel energie had.
Dus mensen die niet nagedacht hebben over het type hondje.
Hoe veel ze ermee kunnen wandelen.
Of er nog hersen werkjes nodig zijn.
Nee we wonen klein dus kopen een kleine hond.
En hoeveel % zal dat zo doen?
Nu ook al die corona honden ;(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 03:15

Tja, Ik had een Border Collie en een kleine kruising op een grote flat. Pal aan het water/de dijk en bos dichtbij. Ik nam ze veel overal mee naartoe en dat was zeker bij de BC het belangrijkste; Overal mee naartoe mogen.
Met lopen gingen ze beiden nooit ver van ons af.

Nu hebben we 2 kleine enorm atletische hondjes met hoog jachtinstinct. Die zouden prima op ene flat kunnen en kunnen ook in huis goed samen spelen en met ons.
Maar we hadden een tuin van 60m2 en daar rende ze wel echt rondjes. Toch konden ze daar niet vol gas.

Op de hei namen ze echt wel een grotere cirkel/ruimte om echt vol gas te gaan. Als ze dat kwijt zijn, is het vooral erg veel struinen en snuffelen wat inderdaad dichterbij kan.

Thuis is de rijbak bijv 800m2 en daarin gaan ze hard, maar als ze over de track rennen, gaan ze echt nog flink harder.

Als ik dagelijks de km's maak en ze mogen ook snuffelen en doen, gaat het prima. Maar als ik 1 of 2 dagen wat minder ver kan lopen, ga je het merken en dan hebben ze dat rennen wel nodig.

In huis kunnen ze spelen, maar daar zijn ze toch echt sneller klaar mee en het is gewoon een andere behoefte. Ondanks dat het broer en zus is, zijn ze daar ook anders in. De reu wil echt met ons spelen en uitgegaagd worden. Die gaat alleen vol gas achter zijn zus aan, maar heeft dat minder "nodig". Hij is ook minder van het snuffelen.

Zij kan echt blijven liggen kijken als hij speelt. Maar zij wil echt heel graag rennen. En verder spelen ze samen, maar dat is niet altijd, veel of lang.

Ik vind ook dat heel veel honden een saai leven hebben, maar er is wel nuance. Heel veel honden willen gewoon heel graag bij de baas zijn of iets samen doen. Dan vind ik veel alleen zijn en weinig ruimte hebben echt heel saai en sneu. Ook als de hond dan rustig gaat liggen slapen, want tja.....wat moeten ze anders.

Ras of maat zegt me dan weer niet zoveel. Ik vind het zo een onzin dat een chihuahua niet zoveel zou hoeven te lopen en een DH bijv wel. Ik ken (gelukkig) mensen die ook met hun chihuahua of vergelijkbare hondjes veel lopen en die vol energie meelopen en gek doen etc.

Ik merk wel bij al onze honden dat je ook iets aanleert, went. Als je dagelijks veel loopt, veel laat rennen, spel aanbiedt etc, zijn ze daar aan gewend. Ga je dat langer overslaan, gaan ze dat denk ik eerder missen.
Is het leven saai, is dat wat ze gewend zijn. de ene hond zal verkeerd gedrag vertonen, maar er zullen ook zeker honden gewoon dat saaie leven accepteren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 07:10

Maar superpony, als het leven door meer aangelijnd lopen saai wordt, dan is het aan jou als eigenaar om daar alternatieven voor te zoeken. En die alternatieven zijn er ook gewoon.
Dat betekent niet dat je de natuur moet gaan belasten door ze los te laten lopen op plekken waar dat niet mag en op die manier overlast veroorzaken.

Veel mensen weten trouwens niet dat je in natuurgebieden ook de ontlasting moet opruimen.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:25

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:28

Misschien willen jullie even naar het bovenstaand bericht kijken en naar het filmpje?
Dit gebeurde vorige week met onze schapen. De beestjes durfen nog steeds niet naar achteren. De zondag daarvoor zat er een grote herder tussen. De zondag daarvoor liepen 4 mensen met 3 grote honden over en door het stuk land. Ik lees dan met verbazing sommige stukken hierboven.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:35

Om de honden uit het veld te houden staat er nu stroom gaas omheen, echter dit is weer nadelig voor het wild reeen met hun kalfjes kunnen hier verstrikt in raken. Gisteren zat er een haas versrtikt in. We controleren 3x daags.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:39

Om de honden uit het veld te houden staat er nu stroom gaas omheen, echter dit is weer nadelig voor het wild reeen met hun kalfjes kunnen hier verstrikt in raken. Gisteren zat er een haas versrtikt in. We controleren 3x daags.