mvdende schreef:Wat is jouw oplossing dan?
Op zondagen met mooi weer is er gewoon echt niet leuk meer te wandelen in mijn thuis omgeving en al helemaal niet met een loslopende hond. Dan doe ik het enigste wat ik juist acht: een officieel losloopgebied opzoeken, zodat de natuur én andere mensen geen last hebben van mijn hond. (Als er vervolgens mensen in het losloopgebied gaan wandelen met kleine angstige kinderen is trouwens óók niet slim....)
Dan verplaats ik de drukte misschien naar verderop, maar ik zie geen andere mogelijkheid meer.
Aangelijnd wandelen met een 10M lijn eraan is in mijn thuisbos dan zelfs niet mogelijk, er rijden ontzettend veel mountainbikers die vervolgens constant lopen te vloeken op mijn 10M lijn....En de vele wandelaars die honden niet tof vinden, óók niet als ze braaf aan een 10M lijntje vast zitten....
Voor één wandelaar pak ik de lijn dan wel kort. Maar als het bijna file lopen is, dan heeft dat dus géén zin, dan loopt mijn hond alsnog strak naast mm been de hele wandeling.
Beter dan naar het losloopgebied, waar hij lekker zn ei kwijt kan en lekker kan rennen en gek doen. Dat heeft mijn hond gewoon nodig.
Zoek alternatieven, doe ik ook.
Op weekenddagen dat het prachtig weer is is het gegarandeerd filewandelen en topdrukte. Daar is inderdaad geen lol aan en ik weiger te wandelen tussen gilkinderen, sportclubjes, mountainbikers, Nordic walkers, yoga clubjes, geparfumeerde vrouwengroepjes en vooral mensen die de regels aan hun laars lappen. Dan kijk ik naar alternatieven:
- ik ga supervroeg en ben de drukte voor
- ik doe doordeweeks dusdanig veel met de hond dat hij in het weekend rust krijgt en voldoende heeft aan wat wandelingen door de wijk of het park
- ik geef hem mentale uitdagingen, die maken hem ook moe en zorgen voor een voldaan gevoel
Er is meer mogelijk dan je denkt.