Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Mellanie schreef:Mag ik mij ook melden, ik heb deze combinatie nog nooit geprobeerd.
Maar ik wil straks van zomer, eerst gaan oefenen in de bak. Mijn handpaard word mijn 15 jarige d-pony.
Nu denk ik al dat ik tegen het probleem ga aanlopen dat mijn handpaard waarschijnlijk ver naar achteren wil lopen, iemand hier tips voor?
Hilary schreef:_Mellanie schreef:Mag ik mij ook melden, ik heb deze combinatie nog nooit geprobeerd.
Maar ik wil straks van zomer, eerst gaan oefenen in de bak. Mijn handpaard word mijn 15 jarige d-pony.
Nu denk ik al dat ik tegen het probleem ga aanlopen dat mijn handpaard waarschijnlijk ver naar achteren wil lopen, iemand hier tips voor?
Eerst zorgen dat je je handpaard goed op stemcommando hebt (bijv. [naam paard] prrrr!) en zorgen dat je handpaard goed reageert op druk van voren. Touwtje kort genoeg houden en als je handpaard er toch achter dreigt te komen, je rijpaard zo sturen dat je handpaard er weer naast komt. Het is handig als je rijpaard ook goed reageert op een zijwaartse beenhulp, dus opzij gaat voor je binnenbeen.
Sintara schreef:Hoe doen jullie dat als je niet bij je handpaard kunt? Zoals bijvoorbeeld bij de combi fries en shet..
Als ik op een wat groter paard zit, kan ik het hoofd van de shet alleen omhoog trekken en daar snapt hij niks van. Ik kan ook niet bij hem met een zweep, tenzij ik echt een hele lange zweep meeneem, maar dat is ook weer niet handig..
De shet kan ook los en blijft dan netjes in de buurt, cirkelt hooguit dribbelend om ons heen maar verder niet. En op ho gaan beide paarden stilstaan.
Maar voor de fijnere hulpen (en om het er wat gecontroleerder uit te laten zien) heb ik nu geen oplossing. Met losse shet ga ik uiteraard geen wegen oversteken
Jets schreef:Misschien kan je hem door middel van grondwerk aanleren wat de druk van onderaf betekent. Dat kun je dan toepassen tijdens het rijden