Handpaardrijden, wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:58

Mag ik mij ook melden, ik heb deze combinatie nog nooit geprobeerd.
Maar ik wil straks van zomer, eerst gaan oefenen in de bak. Mijn handpaard word mijn 15 jarige d-pony.

Nu denk ik al dat ik tegen het probleem ga aanlopen dat mijn handpaard waarschijnlijk ver naar achteren wil lopen, iemand hier tips voor?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:59

Ik heb het door dit topic ook geprobeerd met mijn kleintje :D
Ofja klein.. met de jongste zeg maar :)

Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:48

Vorige week zondag samen met mn zusje wezen wandelen.
Zij beide ponys ik beide hondjes...

De ponys zijn al eerder in het topic langsgekomen
Gelukkig binnenkort een nieuw zadel voor mn haflinger kopen zodat we ook weer gewoon kunnen rijden...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:14

_Mellanie schreef:
Maar ik wil straks van zomer, eerst gaan oefenen in de bak. Mijn handpaard word mijn 15 jarige d-pony.

Nu denk ik al dat ik tegen het probleem ga aanlopen dat mijn handpaard waarschijnlijk ver naar achteren wil lopen, iemand hier tips voor?

Eerst zorgen dat je je handpaard goed op stemcommando hebt (bijv. [naam paard] prrrr!) en zorgen dat je handpaard goed reageert op druk van voren. Touwtje kort genoeg houden en als je handpaard er toch achter dreigt te komen, je rijpaard zo sturen dat je handpaard er weer naast komt. Het is handig als je rijpaard ook goed reageert op een zijwaartse beenhulp, dus opzij gaat voor je binnenbeen.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:21

Ik heb het gedaan toen mijn welsh A nog jong was (bijna 2 jaar ):D Geweldig dat ze het vond. Eerst naast de fiets mee naar het bos en in het bos naast de sulky. Super braaf en ook netjes luisteren naar de gang commando's. stap, draf en galop gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:43

Hilary schreef:
_Mellanie schreef:

Eerst zorgen dat je je handpaard goed op stemcommando hebt (bijv. [naam paard] prrrr!) en zorgen dat je handpaard goed reageert op druk van voren. Touwtje kort genoeg houden en als je handpaard er toch achter dreigt te komen, je rijpaard zo sturen dat je handpaard er weer naast komt. Het is handig als je rijpaard ook goed reageert op een zijwaartse beenhulp, dus opzij gaat voor je binnenbeen.

Dankjewel voor de tips, dan gaan we eerst even werken aan de commando's. Opzich zijn beidde paarden aardig gevoelig voor stem hulp. Dus dan maar even goed afstemmen dat het rijpaard dan niet reageerd.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:29

Ja heb ik ook gedaan! toen met mijn 2 kwpn peerdjes en mijn jonge fries er naast!

Helaas 1 van de kwpners niet meer en de fries ook niet meer.
Afbeelding
Afbeelding

Mistdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:05

Is het belangrijk dat je ongeveer op dezelfde hoogte zit met de twee paarden/pony's?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:06

Nee, maar het is wel fijn als beide paarden min of meer hetzelfde tempo hebben. En dan is een paard van 1.75 waarmee je een Shet van 86 cm meeneemt misschien niet de meest handige combi :+

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:34

Wat een leuk topic! Ik heb momenteel bij mijn fjord nog een ouder fjordje staan om te trainen. Lijkt me er leuk om ze tegelijkertijd beweging te kunnen geven met een ritje!

Ik ga wel eerst bezig met grondwerken met de oudere fjord, want die moet daar eerst nog wat in leren. Zij is ook nogal bazig naar mijn fjord toe. Ze staan nog maar een week samen en die van mij vlucht wel echt voor haar. Ik ben wel benieuwd hoe dat dan gaat met rijden, want ze mag haar natuurlijk niet gaan opjagen en ze moet mij dan natuurlijk volgen. Hebben jullie daar ervaring mee?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:35

Persoonlijk geen ervaring met het handpaardrijden, maar als ik de foto's hier zo zie is het écht wel een uitdaging!
Moest er ooit een paardje bijkomen bij mij zou ik het wel een kans willen geven, maar ik vrees dat ik veeel te onzeker ben om het te kunnen. Petje af voor degene die met 3 paarden op wandel gaan :D

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:14

Kom me hier ook melden. Laatst een klein stukje geprobeerd met mijn fries en de Shetlander. Ik vond het best wel moeilijk want als ik de shet te lang liet wilde die voor de fries uit lopen (en haar afsnijden) en als ik hem korter had had ik het gevoel dat ik hem en beetje met z’n hoofd “omhoog” hield. Dus daarin moet ik echt nog ff oefenen Haha!
Echt respect voor degene die ik hier voorbij zie komen. Het is echt een handigheidje!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:40

Hoe doen jullie dat als je niet bij je handpaard kunt? Zoals bijvoorbeeld bij de combi fries en shet..

Als ik op een wat groter paard zit, kan ik het hoofd van de shet alleen omhoog trekken en daar snapt hij niks van. Ik kan ook niet bij hem met een zweep, tenzij ik echt een hele lange zweep meeneem, maar dat is ook weer niet handig..
De shet kan ook los en blijft dan netjes in de buurt, cirkelt hooguit dribbelend om ons heen maar verder niet. En op ho gaan beide paarden stilstaan.
Maar voor de fijnere hulpen (en om het er wat gecontroleerder uit te laten zien :P ) heb ik nu geen oplossing. Met losse shet ga ik uiteraard geen wegen oversteken

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:30

Sintara schreef:
Hoe doen jullie dat als je niet bij je handpaard kunt? Zoals bijvoorbeeld bij de combi fries en shet..

Als ik op een wat groter paard zit, kan ik het hoofd van de shet alleen omhoog trekken en daar snapt hij niks van. Ik kan ook niet bij hem met een zweep, tenzij ik echt een hele lange zweep meeneem, maar dat is ook weer niet handig..
De shet kan ook los en blijft dan netjes in de buurt, cirkelt hooguit dribbelend om ons heen maar verder niet. En op ho gaan beide paarden stilstaan.
Maar voor de fijnere hulpen (en om het er wat gecontroleerder uit te laten zien :P ) heb ik nu geen oplossing. Met losse shet ga ik uiteraard geen wegen oversteken

Misschien kan je hem door middel van grondwerk aanleren wat de druk van onderaf betekent. Dat kun je dan toepassen tijdens het rijden :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:43

Jets schreef:
Misschien kan je hem door middel van grondwerk aanleren wat de druk van onderaf betekent. Dat kun je dan toepassen tijdens het rijden :)

Van bovenaf bedoel je :P ?
Ik snap het idee van het grondwerk, maar ik snap zijn verwarring ook wel.. Omhoog = terug, harder, naar links en naar rechts? :?
Vandaar dat ik me afvroeg hoe anderen de commando´s geven aan de kleintjes. Ik ben hem ook al op stem het commando back- up aan het leren.. Hij heeft alleen de neiging een beetje te gaan draaien enzo als hij geen teugelhulp heeft. En zelf backup doen terwijl het andere paard vooruit loopt, moeilijk moeilijk :).
Toegegeven, ik ken weinig paarden die het zo los doen dus wat dat betreft heb ik nog geen klagen hoor!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:41

Targetten op je stijgbeugel aanleren? Dan loopt hij op de juiste hoogte en daar moet hij ook bij kunnen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:40

Ik ben hem nu het commando ´naast´ aan het leren.

Het is een beetje een hondencommando maar na 3x vragen zat het er al behoorlijk goed in. Hij zag er het nut wel van in aangezien ik hem in die positie nog net snoepjes kon toestoppen met wat hulp van mijn laars. Functie boven vorm denk ik dan maar! :P

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:28

Targetten is erg handig. Vooral voor "enge" dingen onderweg. Dan zijn ze in 1 keer niet meer zo eng maar gewoon onderdeel van de training.

Afbeelding
En wij kuieren zo langzaam de lente in. Handveulen is onderhand handpaard geworden en wordt straks gepromoveerd tot "handig" paard als hij wat spulletjes kan dragen.
Hij vindt het iig heerlijk om mee op pad te gaan.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:37

Ik lees al een poosje mee. Heb zelf wel eens in de bak een paar rondjes gedaan, maar daar is het ook mee gezegd.

Mijn vraag, hoe doen jullie dit op smalle weggetjes als er verkeer aan komt? Je kan denk ik moeilijk de paarden achter elkaar laten rijden. En in geval van een schrik reactie van 1 van de 2?

Ik ga het met mijn paard niet doen, die is wat te fel op buitenrit, laat staan dat ik er nog een 2e naast heb. Aan de hand met 2 paarden doe ik dan weer wel (overigens ook niet op buitenrit).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:49

Bij mij gaan ze prima achter elkaar op het weggetje van stal naar het bos, als we gepasseerd moeten worden.
En als er 1 schrikt, tsja, San schrikt of de ander mee, of de ander zorgt er juist voor dat de schrikreactie wel meevalt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:56

Ik zet ze ook achter elkaar :j Maar: als ik naar het bos ga, loop ik ernaast tot ik op het ruiterpad ben, daar stijg ik op. Op de weg heb ik ze dus aan de hand (en ook dan moeten ze soms achter elkaar).

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:38

Wij hebben hier ook behoorlijk smalle wegen. Met iets wat kan gaan klapperen zoek ik een oprit en anders staan we gewoon krap op elkaar in de berm, dat heet mijn been ingeklemd tussen hun buiken en 1 bijna in de sloot maar t past. Of heidi een paar passen naar achter zetten en er goed op letten dat ze stilstaat.
Dat is dan wel op het fietspad maar de berm is qua breedte waar we het mee moeten doen.
Afbeelding

En qua schrikken. De mijne schrikken eigenlijk niet :+ . De laatste keer dat Layka op buitenrit echt schrok was toen een man ons begroette en zij aan het slaapwandelen was. Maar dat is dan ook maar een reactie op de plaats. En Heidi is inmiddels ook een heerlijk nuchtere pony, ze schrikt nog wel eens van een rolluik dat naar beneden raast maar ook dan is het binnen een seconde voorbij en schrikt ze eigenlijk op haar plaats. Mocht er trouwens iets zijn wat ze beide eng vinden dan zorg ik (als ik het zie aankomen) dat we aan de kant staan of met bv. boomvellen dat ik ernaast loop en later weer opstap.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:56

Ik rijd ook veel met een handpaard, vaker wel dan niet eigenlijk. Mijn rijpaard is mijn Fjord, ten eerste omdat dat echt mijn paard is en ten tweede omdat hij de leider is van onze mini-kudde, dus hij loopt van nature voorop en het handpaard dus zonder strijd er achter. Soms neem ik de Haflinger van mijn vriend mee, soms onze Welsh A x Shet kruising. Hoogteverschil heb ik eigenlijk geen last van, maargoed zoveel scheelt het ook niet, 1.40 en 1.40 of 1.40 en 1.10 8-) Ik woon in de polder dus veel smalle weggetjes, maar er is maar heel weinig verkeer. Als er verkeer komt en er is een dammetje o.i.d. in de buurt of ik kan over niet al te lang afslaan dan draaf ik aan, automobilisten zijn hier eigenlijk heel geduldig en wachten dan netjes tot ik aan de kant ben. Maar het gebeurt ook regelmatig dat een uitwijkmogelijkheid nog te ver weg is en dan stuur ik mijn rijpaard recht voor mijn handpaard als een tandem zegmaar (normaal loopt het handpaard halverwege/schuin naast mijn rijpaard) en gebaar ik naar de automobilist dat hij/zij mag passeren, dat het oke is. Dit past alleen met auto's hoor, landbouwverkeer moet echt even wachten tot ik aan de kant ben. Gelukkig zijn de ponybeesten erg koel en mega verkeersmak dus is verkeer nooit een probleem.

Qua gehoorzaamheid is mijn ruim sowieso op stem en op mijn pinken te rijden, de handpaarden hebben beide een goede basis grondwerk/Parelli. Ik neem ze altijd mee aan een touwhalster met leadrope, zodat ik genoeg lengte in m'n touw heb om het handpaard helemaal achter me te laten lopen indien nodig. Ho is ho, en het handpaard stopt eigenlijk 9 van de 10 keer netjes ter hoogte van mijn knie. Mocht dit een keer niet zo zijn is even 'wigglen' met de leadrope en een korte 'eh eh' voldoende om duidelijk te maken dat er toch echt gestopt gaat worden :P Indien nodig kan ik het handpaard zelfs met een handgebaar verder achteruit sturen waarbij mijn rijpaard netjes blijft staan, ook dat was in het begin wel eens nodig als correctie :+ Wat ik verder altijd doe ik snoepjes bij me hebben, ik probeer zo min mogelijk vanaf de grond op te stijgen dus mocht ik het touw een keer kwijtraken om wat voor reden dan ook, kan ik met een snoepje altijd het hoofd van het handpaard weer omhoog lokken en zo vanaf mijn rijpaard de leadrope weer confiskeren :D

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:14

Afbeelding

Zoals verwacht loopt mijn handpaard vooral inweg graag ver achter. En terug weg, loopt ze wel netjes naast mij maar plet ze mijn been -O-

Maar ben niet ontevreden voor de eerste keer

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:57

Ook hier eerst een hele goede basis met grondwerk gelegd, zodat ze beiden prima op stemcommandos reageren en heel kleine hulpen. Daarna eerst aan de hand met twee paarden geoefend, zodat ik ze ook beiden afzonderlijk kan 'bedienen'.
Buiten doen ze het super, ik rijd op de leider (mijn ruin), andersom werkte ook niet. Ga regelmatig met ze op stap zo.

Schrikken: ze versterken elkaar in stoerheid, dus juist geen probleem.

Smalle wegen: schuin achter elkaar zetten, maar wel zorgen dat het handpaard niet achterlangs kan duiken naar de andere kant, dus diens hoofd voorbij de kont van je rijpaard houden.

Vanavond: :-)

Afbeelding