Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

_Mellanie schreef:Mag ik mij ook melden, ik heb deze combinatie nog nooit geprobeerd.
Maar ik wil straks van zomer, eerst gaan oefenen in de bak. Mijn handpaard word mijn 15 jarige d-pony.
Nu denk ik al dat ik tegen het probleem ga aanlopen dat mijn handpaard waarschijnlijk ver naar achteren wil lopen, iemand hier tips voor?
Hilary schreef:_Mellanie schreef:Mag ik mij ook melden, ik heb deze combinatie nog nooit geprobeerd.
Maar ik wil straks van zomer, eerst gaan oefenen in de bak. Mijn handpaard word mijn 15 jarige d-pony.
Nu denk ik al dat ik tegen het probleem ga aanlopen dat mijn handpaard waarschijnlijk ver naar achteren wil lopen, iemand hier tips voor?
Eerst zorgen dat je je handpaard goed op stemcommando hebt (bijv. [naam paard] prrrr!) en zorgen dat je handpaard goed reageert op druk van voren. Touwtje kort genoeg houden en als je handpaard er toch achter dreigt te komen, je rijpaard zo sturen dat je handpaard er weer naast komt. Het is handig als je rijpaard ook goed reageert op een zijwaartse beenhulp, dus opzij gaat voor je binnenbeen.

) heb ik nu geen oplossing. Met losse shet ga ik uiteraard geen wegen oversteken Sintara schreef:Hoe doen jullie dat als je niet bij je handpaard kunt? Zoals bijvoorbeeld bij de combi fries en shet..
Als ik op een wat groter paard zit, kan ik het hoofd van de shet alleen omhoog trekken en daar snapt hij niks van. Ik kan ook niet bij hem met een zweep, tenzij ik echt een hele lange zweep meeneem, maar dat is ook weer niet handig..
De shet kan ook los en blijft dan netjes in de buurt, cirkelt hooguit dribbelend om ons heen maar verder niet. En op ho gaan beide paarden stilstaan.
Maar voor de fijnere hulpen (en om het er wat gecontroleerder uit te laten zien) heb ik nu geen oplossing. Met losse shet ga ik uiteraard geen wegen oversteken
Jets schreef:Misschien kan je hem door middel van grondwerk aanleren wat de druk van onderaf betekent. Dat kun je dan toepassen tijdens het rijden
?
.

Maar: als ik naar het bos ga, loop ik ernaast tot ik op het ruiterpad ben, daar stijg ik op. Op de weg heb ik ze dus aan de hand (en ook dan moeten ze soms achter elkaar). 
. De laatste keer dat Layka op buitenrit echt schrok was toen een man ons begroette en zij aan het slaapwandelen was. Maar dat is dan ook maar een reactie op de plaats. En Heidi is inmiddels ook een heerlijk nuchtere pony, ze schrikt nog wel eens van een rolluik dat naar beneden raast maar ook dan is het binnen een seconde voorbij en schrikt ze eigenlijk op haar plaats. Mocht er trouwens iets zijn wat ze beide eng vinden dan zorg ik (als ik het zie aankomen) dat we aan de kant staan of met bv. boomvellen dat ik ernaast loop en later weer opstap.
Ik woon in de polder dus veel smalle weggetjes, maar er is maar heel weinig verkeer. Als er verkeer komt en er is een dammetje o.i.d. in de buurt of ik kan over niet al te lang afslaan dan draaf ik aan, automobilisten zijn hier eigenlijk heel geduldig en wachten dan netjes tot ik aan de kant ben. Maar het gebeurt ook regelmatig dat een uitwijkmogelijkheid nog te ver weg is en dan stuur ik mijn rijpaard recht voor mijn handpaard als een tandem zegmaar (normaal loopt het handpaard halverwege/schuin naast mijn rijpaard) en gebaar ik naar de automobilist dat hij/zij mag passeren, dat het oke is. Dit past alleen met auto's hoor, landbouwverkeer moet echt even wachten tot ik aan de kant ben. Gelukkig zijn de ponybeesten erg koel en mega verkeersmak dus is verkeer nooit een probleem.
Indien nodig kan ik het handpaard zelfs met een handgebaar verder achteruit sturen waarbij mijn rijpaard netjes blijft staan, ook dat was in het begin wel eens nodig als correctie
Wat ik verder altijd doe ik snoepjes bij me hebben, ik probeer zo min mogelijk vanaf de grond op te stijgen dus mocht ik het touw een keer kwijtraken om wat voor reden dan ook, kan ik met een snoepje altijd het hoofd van het handpaard weer omhoog lokken en zo vanaf mijn rijpaard de leadrope weer confiskeren