Muildier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:35

Wat super gaaf al die muilpaardjes!

Ik ken alleen ezels en heb nog nooit een muilpaard gezien.

Waarom zijn paarden vaak bang voor muilezels?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:37

Muildier wat zal je dan weer moeten wennen als je weer in "de bewoonde wereld" komt te wonen.
Winkel kortbij, post dat thuis bezorgd worden, aansluiting op elektra en gas.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:43

Waaslander schreef:
Fenrir schreef:
Wat een prachtige dieren, die gaat vast nog wel een stukje groeien :j

dank je, denk ook wel dat ze nog gaan groeien, de grijze is toch zeker 10 cm gegroeid dit jaar. is in elk geval groot genoeg om mij te dragen, ben maar een lichtgewichtje :)
Hem goed trainen zal eerder het probleem zijn er zijn ook geen trainers te vinden met ezelervaring.

Waar woon je? (Mag ook per pb)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:44

Janinevv schreef:
Wat super gaaf al die muilpaardjes!

Ik ken alleen ezels en heb nog nooit een muilpaard gezien.

Waarom zijn paarden vaak bang voor muilezels?

In mijn ervaring zijn paarden wel vaker bang voor zowel ezels als muildieren/muilezels. Vaak kennen ze het niet maar toch herkennen ze er wel iets in denk ik, dat kan ze flink in de war brengen in het begin :P
Maar niet ieder paard reageert zo.

Muilpaard schreef:
Hier nog even een foto van Reba genietende van de Colorado zon. (300 dagen per jaar)[ [url=m/nrVezD.png]Afbeelding[/url] ]

Zo "off the grid" is toch wel prachtig hoor! :D

Muilpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 20:12

Wennen in Nederland zal het zeker worden maar wij hebben ook in LA gewoond voor 12 jaar ( 15 miljoen mensen ) en in China een klein dorpje van 20 miljoen mensen. Ha ha
Zijn dus alle aspecten gewend.
Kijken toch uit naar het lekkere Nederlandse

Ok schrik niet ..... zo wonen we

Afbeelding

Eerste buur is 10 minuten rijden langs de weg

Ceetje_bokt

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:15

WoW, muilpaard dát is echt heel erg afgelegen. Ik geloof dat ik dat iets te veel van het goede vind. :D

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:16

Ik reed een keer een relaxte buitenrit op een fjord, totdat er 20m verderop op het pad mensen met een ezel aan het wandelen waren die NIET wou doorlopen :+ mijn paard is nog nooit zo hard op hol geslagen, wat was die bang!

Muildieren lijken me geweldig! Zoals jullie ze beschrijven passen ze precies bij me :j

Muilpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 20:17

Ceetje_bokt schreef:
WoW, muilpaard dát is echt heel erg afgelegen. Ik geloof dat ik dat iets te veel van het goede vind. :D

Nee hoor alles went

Muilpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 20:18

Fair schreef:
Ik reed een keer een relaxte buitenrit op een fjord, totdat er 20m verderop op het pad mensen met een ezel aan het wandelen waren die NIET wou doorlopen :+ mijn paard is nog nooit zo hard op hol geslagen, wat was die bang!

Muildieren lijken me geweldig! Zoals jullie ze beschrijven passen ze precies bij me :j

Geweldig !!

Muilpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 20:20

Fair schreef:

Geweldig !!

We gaan ze ook steeds meer leuk vinden en respect voor hun hebben. Volgens onze hoefsmid die er elkele heeft en er ook mee races zijn ze veel veiliger om te bereiden dan enige equine

Langoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:22

Paarden zijn idd heel dikwijls bang van lange oren, ezels of muildieren..... wij kijken altijd goed uit als we met de muilen op een evenement of op de manege komen want is al meermaals gebeurd dat de paarden aldaar doodsangsten uitstaan of echt op hol slagen :D waar het juist aan ligt?.... geen idee.... :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:28

Muildieren hebben het beste van beide ouders en nog een beetje meer: de waarschijnlijke verklaring hiervoor is heterosis (hybrid vigor). Ze krijgen niet alleen het beste van paard en ezel mee, in de uiteindelijke muildier-combi worden de kwaliteiten versterkt: ze zijn intelligenter dan paard en ezel, hebben meer uithoudingsvermogen, etc.
Paarden zijn vluchtdieren, ezels zijn dat niet zo - immers, als je als een gek op hol slaat in de bergen, dan val je zo een ravijn in. Ze zijn dus niet "koppig" met dat stilstaan: ze staan gewoon te denken wat ze moeten doen, ipv direct weg te rennen. Daar moet je ze soms even de tijd voor geven. Wordt het aanvallen, vluchten, of is het veilig en kunnen we er gewoon langs (of doorheen).
Die zekere tred en voorzichtigheid (zelfbescherming) hebben de muildieren van ezelskant meegekregen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:29

Oh heerlijk Muilpaard, wat lijkt mij dat geweldig om daar te wonen!
Ben je niet bang dat je het hier benauwd krijgt met al die mensen?

Muildieren hebben we hier in de buurt erg weinig, 1 merrie met lange oren (zij is 1,35 hoog).
Wel wat ezels die de 1,30 halen :)

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:32

josien_m_ schreef:
Zijn het merries of hengsten Waaslander?

de bruine een merrie, de grijze een ruin

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:33

Waar woon je? (Mag ook per pb)[/quote]

Waasmunster, België

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:35

Wat een prachtige foto's komen er weer voorbij ! <3
Zo helemaal '' off the grid '' wonen is echt mijn ding denk ik. Geraak maar niet uitgekeken op jullie foto's :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:36

Ze wennen er snel aan, hoor, hier leeft alles met en door elkaar zonder problemen!

Wat woon je mooi, Muilpaard, heerlijk dat ruige <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:37

Waaslander schreef:
Waasmunster, België

Ah, dat is wel erg ver weg. Was je graag komen helpen maar woon helaas niet echt in de buurt van België...

Muilpaard prachtig hoor, en wat hebben jullie op totaal verschillende plekken gewoond zeg!

Muilpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:21

Hier een quiz voor iedereen.....

We zijn naar deze muilen show geweest ( gewoon gekeken) en met muilen eigenaren gepraat
Wat valt je op aan de muilen?

P.s Langoor je weet het al doordat we gewhatsappt hebben . Sssttt niet verradenAfbeelding
Laatst bijgewerkt door Muilpaard op 23-11-16 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:22

Fenrir schreef:
Waaslander schreef:
Waasmunster, België

Ah, dat is wel erg ver weg. Was je graag komen helpen maar woon helaas niet echt in de buurt van België...

Muilpaard prachtig hoor, en wat hebben jullie op totaal verschillende plekken gewoond zeg!

ja jammer maar we zien wel hoe het loopt, ze zijn nog zo jong en gaan hopelijk lang mee :-)

Muilpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:34

minikatje schreef:
Oh heerlijk Muilpaard, wat lijkt mij dat geweldig om daar te wonen!
Ben je niet bang dat je het hier benauwd krijgt met al die mensen?

Muildieren hebben we hier in de buurt erg weinig, 1 merrie met lange oren (zij is 1,35 hoog).
Wel wat ezels die de 1,30 halen :)

Nee hoor, zijn vele avonturen aangegaan en naar Europa is weer een volgend (groot) avontuur.
We weten er altijd wel iets leuks en gezelligs van te maken. .

Muilpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:55

Ik ben heel erg verbaasd te lezen hoe paarden in NL kunnen reageren op alles met lange oren ( muilen en ezels) Hier hebben wij ook nog nooit bij stil gestaan dat dat eventueel een probleem kon zijn.
Hier nog nooit iets over gehoord ook niet binnen de longear club. Alles rijdt hier ook door elkaar op shows.
Waarneer ik op een trail rijd en andere paarden tegen kom krijg ik ook niet die reaktie van de tegenkomende paarden. Het zijn meer de berijders die roepen " oh is that a mule!" en sommigen zitten bijna achterste voren op hun zadel.
Na aankoop van reba hebben we haar gewoon toegevoegd aan een herd met 50 paarden en andere muildier.
Geen probleem aan beide kanten.
Ze is bevriend met verschillende paarden maar totaal niet met de Jack mule.
Het enige waar reba super bang van was was een miniature horse die ze tegen kwam bij de paarden dokter.
Ook bij de paarden dokter bij de inentings dag komen we vele paarden tegen die niet bang van haar zijn.
Hmmm . Heb er geen verklaring voor.

Hier rijdt ze haar eerste parade met haar vorige eigenaar. Tussen paarden zonder enkel probleem.
Mogelijk dat die paarden nog nooit een mule hebben gezien.

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:03

Hier heeft 99% van de paarden nog nooit van zijn leven een muildier (en een ezel misschien ook niet) gezien, misschien dat de paarden bij jullie toch wel eens met een muildier in aanraking gekomen zijn of de geur kennen via andere mensen die een muildier hebben (ik weet niet hoe veel er nou echt zijn in jullie omgeving)?
En de paarden daar werken miss ook wel meer met koeien ed, hier zijn sommige paarden ook bang voor koeien en andere beesten als ze er normaal niet mee in aanraking komen...
Ik ken ook best wat paarden die inderdaad bang zijn voor Shetlanders of mini's... :D

Overigens zijn er ook genoeg paarden die er niet op reageren. Heb ook wel eens het omgekeerde meegemaakt met de ezels, kwamen paarden tegen en een van die paarden was niet meer weg te slaan bij ons. Die wilde het liefst de ezels mee naar huis nemen, leek wel verliefd op ze! Heel schattig om te zien.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:59

Haha je gaat je nog wel vaker verbazen over Nederlandse paarden (en eigenaren). Als ik soms hoor wat voor "drama's" en issues sommigen hebben. _O-

Langoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:21

Wijzelf hebben ook helemaal geen problemen gehad met de introductie van de ezels en de muildieren in de kudde maar wij zijn eens op een manege geweest enkele jaren terug en BamBam heeft zijn misthoorn daar eens laten horen en alle paarden met of zonder ruiter stoven uit elkaar en op een andere manege waar we toevallig eens kwamen om iets te drinken tijdens een wandeling werden 2 paarden zo bang dat die zelfs steigerden :D