met je paard over de pond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:57

bulck schreef:
Maar dan opnieuw het gaat hier over TS en niet over anderen. En op basis van TS haar verhaal heb ik mijn bedenkingen. Dat jij dat op jouw krachten neemt/projecteert is niet mijn probleem.

Nee, TS schiet er wat mee op als iedereen haar spoken voorhoudt die er niet zijn, in plaats van haar de tools aan te reiken waarmee ze zinvol verder kan, zoals de, terechte, opmerking van Vuurneon en Brainless. Dat zijn zaken die ergens over gaan; dingen in hun juiste context plaatsen en TS de kans geven om de zaken goed voor te bereiden.

TS moet op basis van feiten kunnen bepalen of het wel of niet kan; aan oeverloos, inhoudsloos gezever over mogelijke risico's heeft TS niks.
Beter geef je TS tips en tools op basis waarvan ze zou kunnen bepalen of ze kans maakt om veilig over te steken, bijvoorbeeld door de pontbaas te vragen of ze er een keer op en af mag lopen, al dan niet met een keer het op toeren brengen van de motor. Bijvoorbeeld.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:59

Ik moest vroeger elke week met de pont opweg naar de ponyclub :D
Ik maakte me altijd drukker om de ijzers en het uitglijden dan over de "situatie" pont :j

Of ik het nu nog zou doen weet ik niet. Ligt aan tijdstip, type pont, schipper, drukte ect. ect.
Ik heb een auto met trailer dus voor mij is het eigenlijk geen issue.

Volgens mij gaan er bij ons nog wel "regelmatig" menners/rijtuigen over (wijk bij Duurstede)

Ik kan me ook voorstellen dat de schipper het niet ziet zitten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:04

ikke schreef:
bulck schreef:
Maar dan opnieuw het gaat hier over TS en niet over anderen. En op basis van TS haar verhaal heb ik mijn bedenkingen. Dat jij dat op jouw krachten neemt/projecteert is niet mijn probleem.

Nee, TS schiet er wat mee op als iedereen haar spoken voorhoudt die er niet zijn, in plaats van haar de tools aan te reiken waarmee ze zinvol verder kan, zoals de, terechte, opmerking van Vuurneon en Brainless. Dat zijn zaken die ergens over gaan; dingen in hun juiste context plaatsen en TS de kans geven om de zaken goed voor te bereiden.

TS moet op basis van feiten kunnen bepalen of het wel of niet kan; aan oeverloos, inhoudsloos gezever over mogelijke risico's heeft TS niks.
Beter geef je TS tips en tools op basis waarvan ze zou kunnen bepalen of ze kans maakt om veilig over te steken, bijvoorbeeld door de pontbaas te vragen of ze er een keer op en af mag lopen, al dan niet met een keer het op toeren brengen van de motor. Bijvoorbeeld.

Meid dat zijn geen spoken, dat is gewoon respect hebben voor anderen in het verkeer. Wat een mentaliteit zeg.
En van een schipper gaan verwachten dat hij meedoet met enkele trutjes die een paardje op en af een pont willen hebben?? Hallo waar ben je dan mee bezig.
Ik zie ze al staan, lol. Kom van je planeet en doe normaal. Wil je een pont op ga er dan op, zorg dat je niemand tot last bent en bekijk het dan. Maar gaan verwachten dat anderen naar je pijpen gaan dansen of je moeten ondersteunen/helpen. Nee dat kan niet. Daar dient dat pont niet voor en zal TS dus zelf iets moeten zoeken om het dier aan die zaken te laten wennen. Dus opnieuw, met het verhaal dat TS nu ophangt zeg ik niet doen. Niet haar paard, dus ook niet haar risico, maar wel voor iedereen errond. Dus verkeerde insteek.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:41

volgens mij is bulck zelfs kwa beroep iets in die trant en duidelijk geen menselijk type maar van het regels zijn regels en wee diegene die mij komt lastig vallen

mag ik niet verbaasd zijn dat jou profiel helemaal leeg is bulck

maar goed, TS het kan, er zijn mensen en paarden je voor gegaan dus kwestie van goede band met je paard opbouwen en op een rustig moment eens oefenen

en bedenk : bij twijffel---> niet doen, dat is in mijn ogen altijd de regel want je moet er zelf wel 100% achter staan en in geloven

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:46

bulck schreef:
Meid dat zijn geen spoken, dat is gewoon respect hebben voor anderen in het verkeer. Wat een mentaliteit zeg.
En van een schipper gaan verwachten dat hij meedoet met enkele trutjes die een paardje op en af een pont willen hebben?? Hallo waar ben je dan mee bezig.
Ik zie ze al staan, lol. Kom van je planeet en doe normaal. Wil je een pont op ga er dan op, zorg dat je niemand tot last bent en bekijk het dan. Maar gaan verwachten dat anderen naar je pijpen gaan dansen of je moeten ondersteunen/helpen. Nee dat kan niet. Daar dient dat pont niet voor en zal TS dus zelf iets moeten zoeken om het dier aan die zaken te laten wennen. Dus opnieuw, met het verhaal dat TS nu ophangt zeg ik niet doen. Niet haar paard, dus ook niet haar risico, maar wel voor iedereen errond. Dus verkeerde insteek.

Joh, dat soort "onderhandelingen" moet ik dagelijk plegen, met profs. Het is namelijk de enige manier om in deze omgeving veilig te werken.

Die pontbaas hoeft echt niet naar iemands pijpen te dansen, het is een kwestie van overleg; kijken wat er kan in de beschikbare marges. Of dat nu veilige pont-oefeningen zijn of het veilig demonteren van een 50 ton wegende 150MVA generator, dat doet er niet zoveel toe.

bulck

Re: met je paard over de pond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:17

Haha echt grappig hoe hier op de man wil gespeeld worden, omdat ze toch maar voet bij stuk willen houden. Of mijn topic gevuld staat of niet, is off-topic en irrelevant. Het is nu niet dat jullie de profielen hebben om U tegen te zeggen he }:0

Maar ja ik ben risk analyst, zowel financieel als operationeel en dat in verschillende sectoren. Ken dus een aardig stukje people management (wat vaak de grootste brok is, want processen kan je volledig meetbaar maken en controlleren, mensen zijn altijd een andere zaak)

Dus ja skills, ervaringen en zelfbesef zijn cruciaal. Naar jezelf toe maar vooral naar anderen. Eens oefenen bestaat niet. Ofwel doe je het ofwel niet. Als ik tijdens een project in de polychemie gewoon de mensen moest laten testen vloog er een hele fabriek in de haven weg als dat mis moest gaan.

Dus in dat stuk ga ik ook mee met bvb Spatter. Een band hebben/opbouwen is gewoon al een basisvoorwaarde, een cruciale, zeker als je werkt met een kuddedier. Die band moet er gewoon zijn alvorens je zoiets avonturiert.
Maar dat heeft TS nu niet. Uit haar posts blijkt dat ze haar paard nog niet onder controle heeft en er zelf redelijk licht overgaat. En dan huiver ik al bij de gedachte dat zo iemand dat wil ondernemen.
Als het goed gaat, geen enkel probleem, dan is het gebeurt, maar anders is dat gewoon een ramp die voorkomen had kunnen worden. En waarbij je gewoon een verantwoordelijkheid hebt naar derden. In dit geval de eigenaar van het paard, het paard zelf, de schipper en alle mensen op dat pont. Gaat dat gebeuren? Allicht niet, maar met een mentaliteit van "ik neem het wel op mijn rekening als het verkeerd gaat" vind ik verkeerd (buiten dat het juridisch een ander verhaal is).

Dus ik heb niets tegen mensen die met een paard overgezet worden. En ik geloof best dat er zelfs paarden zijn die er lol in kunnen hebben of er zich echt niets van aantrekken. Maar dat was de discussie niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:22

Bulck, ga jij er nu van uit dat een pont altijd volbezet is? Dat mochten ze willen........

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:23

Waratje schreef:
Bulck, ga jij er nu van uit dat een pont altijd volbezet is? Dat mochten ze willen........

En ga jij er nu vanuit dat deze altijd leeg zijn? Dat is de issue niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:26

Ik snap niet waarom bulck niet een eigen mening mag hebben?

Een paard op de pont is appeltje ei.
Een paard dat zelfs niet achter zijn baas de trailer op durft op de pont, vind ik een ander verhaal.

Maar dat zal ik dan wel zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:30

@ Bulck: Als jij dan zo goed thuis bent in de industrie, dan moet dit jouw toch wat zeggen:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/in ... 0AND%20Ary))/

Het soort bangmakerij waar jij je van bediend, is niet bijster constructief. Ik heb ook weleens met dat soort veiligheidskundigen te maken gehad; daar heb je niks aan, sterker nog, we hebben ze weleens de toegang ontzegd! Aan de andere kant heb ik ook te maken met veiligheidskundigen die bovenstaande mentaliteit erop na houden en met die insteek constructief met je meedenken om het werk veilig en efficient uit te voeren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:37

bulck schreef:
Waratje schreef:

En ga jij er nu vanuit dat deze altijd leeg zijn? Dat is de issue niet.

Zeg ik dat?
Het punt is dat je een tijd kunt uitkiezen/afwachten om eens te oefenen als er weinig klanten zijn voor die pont. Oplossingen........
Natuurlijk ga je niet de eerste keer met je paard op een afgeladen volle pont, dat is toch door de meeste mensen wel te bedenken, zeker nadat er hier ook nog eens op gewezen is?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:47

ikke schreef:
@ Bulck: Als jij dan zo goed thuis bent in de industrie, dan moet dit jouw toch wat zeggen:

Het soort bangmakerij waar jij je van bediend, is niet bijster constructief. Ik heb ook weleens met dat soort veiligheidskundigen te maken gehad; daar heb je niks aan, sterker nog, we hebben ze weleens de toegang ontzegd! Aan de andere kant heb ik ook te maken met veiligheidskundigen die bovenstaande mentaliteit erop na houden en met die insteek constructief met je meedenken om het werk veilig en efficient uit te voeren.

Ik ben geen veiligheidsdeskundigen he. Maar in processen heb je te maken met mensen. Mensen zijn altijd de zwakste factor in je systeem. Maar bon nu zijn we wel heel offtopic aan het gaan niet?

Elk werk is inderdaad uitvoerbaar, mits kennis/vaardigheden en het juiste kader.
Maar ontopic hier heb je TS met een paard van een ander, ze wil een pont op, mist controle/leiderschap in dagelijkse zaken, dan gaan jullie me toch niet zeggen dat ik die dingen zwartzie en daarop gebasseerd de actie 'onterecht' afraad...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:42

bulck schreef:
ikke schreef:

Ik ben geen veiligheidsdeskundigen he. Maar in processen heb je te maken met mensen. Mensen zijn altijd de zwakste factor in je systeem. Maar bon nu zijn we wel heel offtopic aan het gaan niet?

Elk werk is inderdaad uitvoerbaar, mits kennis/vaardigheden en het juiste kader.
Maar ontopic hier heb je TS met een paard van een ander, ze wil een pont op, mist controle/leiderschap in dagelijkse zaken, dan gaan jullie me toch niet zeggen dat ik die dingen zwartzie en daarop gebasseerd de actie 'onterecht' afraad...

Nee, DE fout die hier gemaakt wordt:TS krijgt geen steekhoudende argumenten om met de eigenaar in constructief overleg te gaan om het WEL te doen, VEILIG te doen en op die manier ERVARING op te doen en te LEREN hoe je veilig en verstandig dit soort uitdagingen aan moet pakken.

In dezelfde context: ik heb een bijrijder die wat angstpuntjes heeft. Daarmee moet wat voorzichtig worden omgegaan tijdens buitenritten. Ze heeft een poos in de bak gereden en heeft intussen behoorlijk vertrouwen in het paard. Ze is onlangs alleen naar buiten geweest na enkele ritten onder leiding. Mijn advies was om alleen te stappen. Dat heeft ze gedaan en de rit is goed verlopen.

Had ze gaan draven en galoperen, was het waarschijnlijk mis gegeaan omdat paard dan wat sterk wil worden en ze waarschijnlijk nog niet genoeg door durft te pakken. Zodra ze geleerd heeft om wel goed door te pakken (gaat nog een of twee ritten duren) kan ze wel gewoon buiten rijden in alle gangen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:13

Ja kijk zo kunnen we blijven discussiëren uiteraard.
Ze heeft angst (op zich niet erg he, dat wil ik niet menen), ze mag stappen. Ok, maar wat als je paard schrikt en het toch op lopen zet? Is ze dan bekwaam, gezien je zegt dat het paard zich sterk maakt, en ze precies moeite heeft om het dier dan meester te blijven. Dan begrijp ik jouw verhaal van ervaring opdoen. Enkel op buitenrit, heb je die verantwoordelijkheid naar anderen toe. Dus begeef je je op de weg moet je een noodstop kunnen maken. Hoe of wat maakt niet uit. Gaat ze dat dan kunnen wetende dat er dan zaken als angst opduiken en een stuk vaardigheid ontbreekt? En dan ga ik er nu nog vanuit dat je simuleert in een paardvriendelijke omgeving. Een pont daarentegen is geen paardvriendelijke omgeving. Zou jij je berijdster met dat paard en met het verhaal dat je nu ophangt dat pont opsturen zoals TS dat wil doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:29

bulck schreef:
Ja kijk zo kunnen we blijven discussiëren uiteraard.
Ze heeft angst (op zich niet erg he, dat wil ik niet menen), ze mag stappen. Ok, maar wat als je paard schrikt en het toch op lopen zet? Is ze dan bekwaam, gezien je zegt dat het paard zich sterk maakt, en ze precies moeite heeft om het dier dan meester te blijven. Dan begrijp ik jouw verhaal van ervaring opdoen. Enkel op buitenrit, heb je die verantwoordelijkheid naar anderen toe. Dus begeef je je op de weg moet je een noodstop kunnen maken. Hoe of wat maakt niet uit. Gaat ze dat dan kunnen wetende dat er dan zaken als angst opduiken en een stuk vaardigheid ontbreekt? En dan ga ik er nu nog vanuit dat je simuleert in een paardvriendelijke omgeving. Een pont daarentegen is geen paardvriendelijke omgeving. Zou jij je berijdster met dat paard en met het verhaal dat je nu ophangt dat pont opsturen zoals TS dat wil doen?

Ja. Sterker nog, je krijgt er van mij schriftelijke garantie bij! Dat gaat gewoon goed.

Ik durf mijn bijrijdster onder voorwaarden alleen naar buiten te laten gaan omdat ik weet dat het paard, als het puntje bij paaltje komt, verantwoording neemt voor de ruiter. Als zij zich aan de voorwaarden houdt, kan ik garanties geven. Aangezien ik haar kan vertrouwen op gemaakte afspraken, kan ik dit ook doen, zonder onnodige risico's.

Precies dat is wat TS ook moet doen met de eigenaar van de pony. Goed overleggen, afspraken maken, je houden aan die afspraken en blijven opletten dat als iets mis lijkt te gaan, gewoon op tijd ophouden.

Blijft over dat de eigenaar hopelijk niet zo'n doemdenker is als de meesten die hier reageren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:32

Doemdenker of realist. Als je als eigenaar door je vierdimensionale ervaring niet het vertrouwen hebt om die 2 op de pont te zetten dan is het realistisch om te zeggen; nee, dat vind ik te gevaarlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:43

vuurneon schreef:
Doemdenker of realist. Als je als eigenaar door je vierdimensionale ervaring niet het vertrouwen hebt om die 2 op de pont te zetten dan is het realistisch om te zeggen; nee, dat vind ik te gevaarlijk.

En als die eigenaar door die vierde dimensie nou wel het vertrouwen heeft??? Wat dan???

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:54

ikke schreef:
vuurneon schreef:

En als die eigenaar door die vierde dimensie nou wel het vertrouwen heeft??? Wat dan???

Bleef je vraagteken hangen? :(:)

Dat is een retorische vraag, dus wees een ruig en beantwoord het zelf maar.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:58

Dan gaan we over tot het 5 dimensionale :D het delen van die 4 vorige dimensies ;-)

Een vrije middag is best leuk zo

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:29

Wauw alleen omdat er verschillende meningen zijn om met je paard over een pont te gaan, wil niet zeggen dat je iemand maar onmenselijk mag noemen en het over een leeg profiel gaan hebben? :')
Ik ben ook onmenselijk, want ik zou het ook niet doen!
Come on, als je een discussie wilt voeren, dan is dat zo irrelevant en laag.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:53

vuurneon schreef:

En daar kom je bij de crux van dit topic: als de eigenaar van de pony inschat dat het niet veilig is, dan is TS uitgepraat. Als de eigenaar daarentegen inschat dat pony en verzorgster dit best kunnen doen, dan kan TS met de constructieve tips aan de gang.
De eigenaar kent (mag ik aannemen }> ) zowel pony als verzorgster en zal dus beter kunnen inschatten wat TS aankan dan dat wij dat kunnen. De ene pony is de andere niet en de ene verzorgster is de andere niet, dus zoals heel veel dingen met paarden: het hangt er maar net vanaf :P

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:05

Omg ik ontstip dit topic. Ik erger me dood aan je lakse houding.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:30

bulck schreef:
Dan gaan we over tot het 5 dimensionale :D het delen van die 4 vorige dimensies ;-)

Een vrije middag is best leuk zo

Die vijfde dimensie is het denken in oplossingen. Wat kan en moet ik doen om het doel (de overkant bereiken met de pony op de pont) op een voor iedereen veilige en verantwoorde manier aan te pakken.

Maar om TS na 10 pagina's maar eens van wat zinvolle tips te voorzien:

- vraag niet alleen toestemming maar liefst ook begeleiding van de eigenaar.
- Vraag toestemming aan de pontbaas en ook onder welke voorwaarden, bijvoorbeeld tijdstippen.

Indien een van bovenstaande vragen negatief worden beantwoordt, ben je simpelweg uitgepraat.

Indien beiden akkoord, maak dan een plan van aanpak en stem dat af met de eigenaar op haalbaarheid.
Ga te werk binnen alle gemaakte afspraken en houdt je ook aan die afspraken!! Toon je een betrouwbare verzorgster!!

Dit leert je niet alleen nadenken over risico's en gevolgen, het geeft je ook de kans om ervaring op te doen en die ervaring heb je maar mooi binnen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:54

Mee eens met Ikke.

Vraag de pontbaas wanneer het druk is en wanneer minder druk, aan de hand hiervan kun je bepalen om welke tijden je meevaart.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:32

Dat kun je al grotendeels zelf inschatten, de spitsuren oa. dus ik zou schatten van 07.00 tot 09.00 en 16.00 tot 19.00 grof genomen. Ook met erg mooi weer, dan heb je veel fietsers die naar Spaarnwoude enz, gaan. Voor de rest kreeg ik alle ruimte om mij heen en werd zelfs de mest van mijn paard opgeruimd.