politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:38

little_king schreef:
Waratje
je ziet een hete warmbloed ook regelmatig in de ring eens opzij springen.
Nog steeds goed te rijden maar wel een keer opzij.

Daar kun je best mee naar buiten, maar daar moet je gewoon heel goed bij inschatten wat er kan gebeuren.
maar dan gaan vermelden dat elk paard kan lopen als een volleerd politie paard, nee.
Die kiezen niet voor niets een paard uit wat van karakter al koel in de kop is.
Als je meent dat je bij elk paard de schrik reactie geheel kunt wegnemen ben je geen paardenmens want dan weet je echt te weinig van paarden af. En heb je alleen ervaring met paarden die braaf geboren zijn.
En ja die bestaan er voldoende.

Je kunt de schrikreactie niet wegnemen, maar wel het paard leren om bij schrik op een bepaalde manier te reageren.

Ik zie inderdaad weleens "warmbloeden" idiote dingen doen op een wedstrijdterrein, maar ik zie dan ook aan de reactie van de ruiter dat dat paard domweg niet geleerd is om om te gan met de situatie waarmee ze datzelfde paard confronteren.

Meest aardige voorbeeld daarin blijft het paard van een goede kennis die aan haar verkocht is als onberekenbaar en soort van gevaarlijk. Van datzelfde paard vroeg een gerenomeerde paardenman: ën daar ga jij VRIJWILLIG op zitten????"
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ik met groot genoegen en geheel vrijwillig op dat "levensgevaarijke" paard heb gereden en dat ik geen kans voorbij laat gaan om weer op dat paard te kruipen.
Ik weet ook dat dat paard zo braaf is door de wijze waarop zij het paard heeft opgevoed en het is zeer de vraag of mij dat ook zou lukken maar intussen is het een braaf en werkwillig paard dat op het randje van M2 startgerechtigd is......
Laatst bijgewerkt door ikke op 24-05-13 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:40

little_king schreef:
Zijn hoofdstel brengt daar zeker wel verschil in.
Dan is hij toch meer opgesloten. Zij sprong opzij is dan kleiner.

Even tussendoor: Een halsring kan voor hetzelfde opsluiten zorgen.
Het is niet zo dat een halsring "niks" van voren is. ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:40

Little_King, Ja precies, je kunt voorkomen dat ze schrikken. En als er dan toch een schrikje is van die aanhanger (ondanks jouw voorzorgsmaatregelen) dan zal die schrik een stuk minder zijn als dat jij als ruiter met je Ipod op en je muziek aan (of bellend met vriendinnen te paard) totaal niet in de gaten had dat er uberhaubt een aanhanger aan kwam totdat je paard er zo ongeveer bovenop zit :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:41

@ikke
Met je eens dat de ruiter veel doet.
Maar als de ruiter en de combinatie al goed zijn heb je nog altijd met het paard zelf te maken.
Dat paard bij ons op stal heeft al 3 ruiters versleten, daar ging hij in de bak al bokkend weg voor iets "engs" en zijn reactie werd steeds groter, gewoon omdat het kon. :)
Bij deze ruiter is het verkleind naar een sprong opzij.
En hier meer in willen veranderen is niet realistisch.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:43

Apple schreef:
Little_King, Ja precies, je kunt voorkomen dat ze schrikken. En als er dan toch een schrikje is van die aanhanger (ondanks jouw voorzorgsmaatregelen) dan zal die schrik een stuk minder zijn als dat jij als ruiter met je Ipod op en je muziek aan (of bellend met vriendinnen te paard) totaal niet in de gaten had dat er uberhaubt een aanhanger aan kwam totdat je paard er zo ongeveer bovenop zit :+

En het schrikje is dan op een inham van een weiland of een oprit, dus niet tegen het andere voertuig aan.

Renaatt92

Re: politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:45

Ja, mijn moeder heeft een keer een bekeuring gekregen toen ze ergens reed waar het niet mocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:45

Ik vind wel dat ze naar buiten met alleen een halsring in nederland mogen verbieden (of in elk geval in de drukkere provincies, want in afgelegen gebied heeft niemand er last van). Het is gewoon een feit dat een halster meer controle geeft en ik vind dus op zijn minst dat desbetreffende paarden een halster zouden moeten dragen. Al is het maar om bij een ongeval of losbreken anderen de mogelijkheid te geven het paard te vangen.

Verder vind ik het hele idee van NOG meer regeltjes en dingetjes een beetje onzin. Er zijn hier in de buurt voor ruiters al zoveel regels... en dat je je aan de algemene regels moet houden bij stoplichten e.d. lijkt me logisch, want dat kan een 6 jarige op een fietsje ookal dus neem toch aan dat iedereen dat wel snapt. Zonder zadel/cap/bit enz buitenrijden moet gewoon kunnen want dat kan prima op een veilige manier. Ik vind wel dat er een bepaald eigen risico verbonden moet worden bij een ongeval zonder cap aan de kosten voor medische zorg. Immers hoeft de maatschappij niet op te draaien voor het risico dat jij wenst te nemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:47

little_king schreef:
@ikke
Maar als de ruiter en de combinatie al goed zijn heb je nog altijd met het paard zelf te maken.
Dat paard bij ons op stal heeft al 3 ruiters versleten, daar ging hij in de bak al bokkend weg voor iets "engs" en zijn reactie werd steeds groter, gewoon omdat het kon. :)

Die reacties worden dus veroorzaakt door de ruiter die geen overwicht hebben op het paard, niet door het paard!! Je weet wel: OPVOEDING!
Precies als bij het paard van kennis, die door haar erkend werd in hoe ze was en daardoor weer vertrouwen kreeg in ruiters.

HET punt is gewoon dat het gros van wat op een paard zit, feitelijk geen bleek vermoeden heeft war ze mee bezig zijn en vooral: waarom ze doen wat ze doen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:47

little_king schreef:
Apple schreef:

En het schrikje is dan op een inham van een weiland of een oprit, dus niet tegen het andere voertuig aan.

Precies. Daarbij er is nog steeds niks mis met het aankijken van de bestuurder en het begrip vragen of verontschuldigend voor het gedrag van je paard kijken.

Met een dikke glimlach of smekende ogen bereik je meer dan met een boze blik, schelden en obsene gebaren, maar er zijn er bij die denken dat het andersom is.

Als iedereen beleefd blijft, krijgen ruiters de goede reputatie terug die ooit bestond en wordt weer ook meer rekening met je gehouden. Als iedereen loopt te kankeren, worden de anderen ook onverschilliger...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:48

Little_King, en de volgende keer dat je een aanhanger tegen komt zal het paard daar wellicht helemaal niet meer van schrikken omdat er de keer daarvoor ook niets gebeurde.

En zo krijg je vanzelf een braaf paard :+

En dan krijg je dus van die opmerkingen als 'ja, zoals jullie dat doen, wandelen met 3 paarden aan een halstertje over de weg, dat zou met die van mij nooit kunnen'. Tsja, wat mensen even vergeten is dat wij ook niet van de ene op de andere dag besloten te gaan wandelen met 3 paarden aan een halstertje, daar zit ook een traject aan vooraf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:50

Fellor schreef:
Ik vind wel dat ze naar buiten met alleen een halsring in nederland mogen verbieden (of in elk geval in de drukkere provincies, want in afgelegen gebied heeft niemand er last van). Het is gewoon een feit dat een halster meer controle geeft en ik vind dus op zijn minst dat desbetreffende paarden een halster zouden moeten dragen. Al is het maar om bij een ongeval of losbreken anderen de mogelijkheid te geven het paard te vangen.

Een paard dat slecht te pakken is, is dat ook als het wat om het hoofd heeft, een paard dat makkelijk te pakken is, kun je ook pakken aan de manen bij wijze van spreken. Het is meestal het benaderen dat in eerste instantie moeilijk is. Niet het pakken of begeleiden. Hier heeft ooit een man een losgebroken jaarling thuisgebracht met de hand onder de kin...
Een "wild" paard hoor per definitie niet in het verkeer. een paard dat met een halsring gereden wordt zal niet in de categorie "wilde" paarden vallen....
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-05-13 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:51

Apple schreef:
Little_King, en de volgende keer dat je een aanhanger tegen komt zal het paard daar wellicht helemaal niet meer van schrikken omdat er de keer daarvoor ook niets gebeurde.

En zo krijg je vanzelf een braaf paard :+

En dan krijg je dus van die opmerkingen als 'ja, zoals jullie dat doen, wandelen met 3 paarden aan een halstertje over de weg, dat zou met die van mij nooit kunnen'. Tsja, wat mensen even vergeten is dat wij ook niet van de ene op de andere dag besloten te gaan wandelen met 3 paarden aan een halstertje, daar zit ook een traject aan vooraf.

Precies, daar heb je dan die opvoeding en africhting waar ik het over had, waar het gewoon nog heel vaak misgaat.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:59

Ik heb wel eens een agent gehad die zo bijdehand was om mij te willen bekeuren ja.
Dragen van rood licht aan de voorzijde, en rijden op een fietspad.

Ik heb de man vriendelijk uitgelegd dat ik met liefde de boete zou betalen, echter wel een berichtje uit zou doen naar de 2e kamer over bekeuren om veiligheid of om te bekeuren om geld in het laadtje te brengen en omdat ze er zoveel per jaar moeten uitschrijven.

Meneer snapte mij niet, paard stond heerlijk te slapen dus meneer even uitleggen:
Ziet u, hiernaast is de 80 km weg, daar hoor ik te rijden (ja precies! U weet het dus wel!)
Weet u wat de gemiddelde snelheid hier buiten de spits is meneer? (Ja die ligt wel erg hoog)
Heeft u een idee hoe hard mijn paard stapt en hoeveel verschil dat is met die 100 km/pu die ze daar rijden? Dan graag die boete voor het op het fietspad rijden!

Meneer was het eens dat dat geen bekeuring moest zijn maar gewoon goed overna gedacht was.

Dan het rode licht (ik draag een lichtvest met zo'n grote v in het rood)
Officieel hoef ik geen licht te voeren, 1 klein k.u.t. wit lampje op mijn hele paard vind ik niet opvallen, en hesjes met witte voor en rode achterkant zijn nog niet uitgevonden.
Dan voel ik mij als kerstboom die ik nu ben (reflectie: benen deken frontriem) veiliger dan met lampjes op mijn paard knutselen en niet zo zichtbaar zijn.
En geeft u toe meneer: ik val op.

Meneer gaf toe dat dat de reden was om naar mij toe te rijden.. vond dat ik het zo wat betreft veiligheid goed begrepen had.
Hij heeft mijn naam en adres gevraagd en een foto voor zijn chef. Zodat die kon oordelen.

Nooit meer wat van gehoord..

Moraal van het verhaal? Politieagenten weten vaak niet wat ze moeten, maar stellen de algemeen veiligheid voorop.
Zal ik jullie nu vertellen dat ik geen cap droeg? En dat is geheel niet ter sprake gekomen met pony slapend naast de motor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:02

degenen die ik buiten zie rijden zonder cap, zadel etc zijn toch veelal kinderen / jonge meisjes en zelden tot nooit volwassenen. ik denk dat het merendeel ( zeg niet alle) zichzelf overschatten en het paard onderschatten. En ook al kan je nog zo goed rijden, wat een ander doet heb je nooit in de hand. mijn paard is ook een xtje op een auto gaan zitten omdat de bestuurder geen afstand hield. Gelukkig hadden mijn paard en ik niks, maar ik was toch wel blij met mijn zadel en cap. vaak moet je eerst iets overkomen om te beseffen wat voor gevaar je loopt. de bestuurder van de auto heeft er overigens ook voor altijd wat van geleerd: hij heeft zijn schade maar voor de helft vergoed gekregen :D

Brainless

Re: politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:05

Ik zie juist meestal kinderen (buiten) rijden met cap omdat zij er mee opgegroeid zijn dat het verplicht is (op de manege).
Wij hoefde vroeger geen cap op, ook niet op de vereniging (als je met je eigen paard reed).
Ook bij het inrijden tijdens wedstrijden was een cap niet verplicht.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:29

ikke schreef:
little_king schreef:
@ikke

Die reacties worden dus veroorzaakt door de ruiter die geen overwicht hebben op het paard, niet door het paard!! Je weet wel: OPVOEDING!
Precies als bij het paard van kennis, die door haar erkend werd in hoe ze was en daardoor weer vertrouwen kreeg in ruiters.

HET punt is gewoon dat het gros van wat op een paard zit, feitelijk geen bleek vermoeden heeft war ze mee bezig zijn en vooral: waarom ze doen wat ze doen!

ja en die opvoeding heeft hij en de combinatie met deze ruiter is goed.
En de opvoeding is daar helemaal niet het belangrijkste maar vertrouwen wel.
Maar ergens loop je wel tegen de grens aan. En die is er met dit paard, wil je dat niet snappen kun je je ook niet inleven in het wezen paard en weet je ook niet waar je mee bezig bent.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:32

little_king schreef:
@ikke

Waarom is dat niet realistisch? Deze ruiter heeft al flinke stappen gedaan met dit paard, waarom zou er niet nog meer mogelijk zijn? Of je daar de tijd en de energie in wil steken is natuurlijk een ander verhaal, als je vindt dat het goed genoeg is maak je er geen werk meer van, maar dat is iets anders dan dat meer "niet mogelijk" is. Mijn oude merrie heeft een aantal eigenaardigheden waar ik niet meer mee zit, maar waarvan je strikt genomen zou kunnen zeggen dat het wellicht beter zou zijn om er nog wat aan te doen. Dat gaat over wat details die ik ooit heb laten zitten omdat er andere punten echt van belang waren en die waren er zat. Nu is ze 26, we gaan al 20 jaar met elkaar om en ik vind het wel best. Maar het is niet zo dat het niet zou kunnen om daar nog wat aan te schaven, alleen vind IK het niet belangrijk genoeg ;)
Bij mijn jonge merrie probeer ik wel om ook dat soort "slordigheidjes" nu te voorkomen of weg te werken voordat het ingesleten is. Met dat paard hoop ik tenslotte ook nog een jaar of 20 vooruit te kunnen en ik wordt er niet jonger op ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:33

Lusitana schreef:
Precies. Daarbij er is nog steeds niks mis met het aankijken van de bestuurder en het begrip vragen of verontschuldigend voor het gedrag van je paard kijken.

Met een dikke glimlach of smekende ogen bereik je meer dan met een boze blik, schelden en obsene gebaren, maar er zijn er bij die denken dat het andersom is.

Als iedereen beleefd blijft, krijgen ruiters de goede reputatie terug die ooit bestond en wordt weer ook meer rekening met je gehouden. Als iedereen loopt te kankeren, worden de anderen ook onverschilliger...

Helemaal mee eens.
Met boos doen heeft een andere bestuurder alleen maar dat hij de volgende keer nog asocialer zal zijn.

Nu moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat hier in de buurt de mensen echt ontzettend netjes zijn op de weg.
Vooral de grote landbouw werktuigen en de motoren.
De gevaarlijkste zijn hier de gewone automobilisten die menen dat de landweggetjes een race circuit is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:35

Waratje schreef:
little_king schreef:
@ikke

Waarom is dat niet realistisch? Deze ruiter heeft al flinke stappen gedaan met dit paard, waarom zou er niet nog meer mogelijk zijn? Of je daar de tijd en de energie in wil steken is natuurlijk een ander verhaal, als je vindt dat het goed genoeg is maak je er geen werk meer van, maar dat is iets anders dan dat meer "niet mogelijk" is. Mijn oude merrie heeft een aantal eigenaardigheden waar ik niet meer mee zit, maar waarvan je strikt genomen zou kunnen zeggen dat het wellicht beter zou zijn om er nog wat aan te doen. Dat gaat over wat details die ik ooit heb laten zitten omdat er andere punten echt van belang waren en die waren er zat. Nu is ze 26, we gaan al 20 jaar met elkaar om en ik vind het wel best. Maar het is niet zo dat het niet zou kunnen om daar nog wat aan te schaven, alleen vind IK het niet belangrijk genoeg ;)
Bij mijn jonge merrie probeer ik wel om ook dat soort "slordigheidjes" nu te voorkomen of weg te werken voordat het ingesleten is. Met dat paard hoop ik tenslotte ook nog een jaar of 20 vooruit te kunnen en ik wordt er niet jonger op ;)

Nee, dat beetje opzij springen is voor hem al braver dan braaf. Meteen daarna stilstaan, niet aan de kletter gaan.
Gekscherend zeg ik wel eens dat hij een brilletje nodig heeft :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:36

Wat een cap betreft, als je dood wilt vallen, moet je dat zelf weten. Ik zal niemand verplichten om er een te dragen en een wet er voor hoeft van mijn ook niet.

Wat veel niet cap dragers vergeten, is dat hun paard wel mak kan zijn, maar dat hun paard ook gewoon onderuit kan gaan, en dan ga je als ruiter mee. Dat is de reden waarom ik een cap draag. Niet omdat ik bang ben om te vallen, maar omdat ik er rekening mee houdt dat mijn paard kan vallen.
Een andere reden is dat ik graag een goed voorbeeld wil geven. Dat je met een eigen paard niet plots onschendbaar bent ofzo en dat het helemaal niet idioot is om met een cap/helm te rijden. Het hoort bij de sport.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:37

Lusitana schreef:
Fellor schreef:

Een paard dat slecht te pakken is, is dat ook als het wat om het hoofd heeft, een paard dat makkelijk te pakken is, kun je ook pakken aan de manen bij wijze van spreken. Het is meestal het benaderen dat in eerste instantie moeilijk is. Niet het pakken of begeleiden. Hier heeft ooit een man een losgebroken jaarling thuisgebracht met de hand onder de kin...
Een "wild" paard hoor per definitie niet in het verkeer. een paard dat met een halsring gereden wordt zal niet in de categorie "wilde" paarden vallen....

Dat is maar de vraag.
De penny die niet inschat wat haar kunnen is zie je al te vaak zo rondsjeezen. Als die ineens een ander ziet met aan halsring kan die zich ook wel overschatten en zo de weg op gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:39

little_king schreef:
De gevaarlijkste zijn hier de gewone automobilisten die menen dat de landweggetjes een race circuit is.

Die even af willen snijden om sneller thuis of op het werk te zijn, ja. Daar komen dus die ongelukken van, en niet alleen met paarden.
Mensen moesten eens wat minder haast hebben. Beter hun dagen organiseren en meer reistijd inschatten.
Maar goed, dat is een andere discussie. :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:40

Brainless schreef:
Ik zie juist meestal kinderen (buiten) rijden met cap omdat zij er mee opgegroeid zijn dat het verplicht is (op de manege).
Wij hoefde vroeger geen cap op, ook niet op de vereniging (als je met je eigen paard reed).
Ook bij het inrijden tijdens wedstrijden was een cap niet verplicht.

Dat is inderdaad ook wat ik zie.
De kinderen met cap en de ouderen zonder.

Als ze het zouden verplichten zou ik er niet wakker van liggen, draag hem toch altijd.
maar dan moet er heel wat meer verplicht worden in mijn ogen.
Neem de beschermende pakken bij de motorrijder en de fietshelmen van de jonge fietser.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:43

little_king schreef:
Gekscherend zeg ik wel eens dat hij een brilletje nodig heeft :P

Misschien zit je er niet zoveel naast. Ik heb een merie gehad die aan een oog zeer slecht ziende bleek. Het duurde even voordat ik daar achter was. Maar die schrok dus op de terugweg van dingen waar ze op de heenweg niet van geschrokken was of andersom en op een gegeven moment ging er wat dagen, dat het altijd aan 1 kant was. Overigens heb ik die ook gewoon geleerd om beter met schrik om te gaan en op mij te vertrouwen. En die was toen 20 (met 17 ingereden).
Ik heb ook een bijna blinde merrie gehad en die schrok weer nergens van. Ik denk dat minder zien enger van ze is dan niks of bijna niks zien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:45

Op buitenrit vind ik een cap altijd verstandig, maar inderdaad zou ik het niemand verplichten. Alleen al vanwege de laaghangende boomtakken is het prettig om een cap te dragen :+ En zoals Lusitana ook aangeeft, er kan wel eens gewoon iets mis gaan waardoor je met paard en al valt.

Penny's die zichzelf overschatten dienen gecorrigeerd te worden door hun ouders of andere verantwoordelijken (b.v. lesgeefmens). Persoonlijk vind ik het niet verstandig om met alleen een halsring buiten te rijden, inderdaad omdat je mensen op verkeerde ideeën kunt brengen en je wellicht ook teveel bekijks krijgt van andere verkeersdeelnemers met potentieel akelige gevolgen.