little_king schreef:Waratje
je ziet een hete warmbloed ook regelmatig in de ring eens opzij springen.
Nog steeds goed te rijden maar wel een keer opzij.
Daar kun je best mee naar buiten, maar daar moet je gewoon heel goed bij inschatten wat er kan gebeuren.
maar dan gaan vermelden dat elk paard kan lopen als een volleerd politie paard, nee.
Die kiezen niet voor niets een paard uit wat van karakter al koel in de kop is.
Als je meent dat je bij elk paard de schrik reactie geheel kunt wegnemen ben je geen paardenmens want dan weet je echt te weinig van paarden af. En heb je alleen ervaring met paarden die braaf geboren zijn.
En ja die bestaan er voldoende.
Je kunt de schrikreactie niet wegnemen, maar wel het paard leren om bij schrik op een bepaalde manier te reageren.
Ik zie inderdaad weleens "warmbloeden" idiote dingen doen op een wedstrijdterrein, maar ik zie dan ook aan de reactie van de ruiter dat dat paard domweg niet geleerd is om om te gan met de situatie waarmee ze datzelfde paard confronteren.
Meest aardige voorbeeld daarin blijft het paard van een goede kennis die aan haar verkocht is als onberekenbaar en soort van gevaarlijk. Van datzelfde paard vroeg een gerenomeerde paardenman: ën daar ga jij VRIJWILLIG op zitten????"
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ik met groot genoegen en geheel vrijwillig op dat "levensgevaarijke" paard heb gereden en dat ik geen kans voorbij laat gaan om weer op dat paard te kruipen.
Ik weet ook dat dat paard zo braaf is door de wijze waarop zij het paard heeft opgevoed en het is zeer de vraag of mij dat ook zou lukken maar intussen is het een braaf en werkwillig paard dat op het randje van M2 startgerechtigd is......