Op buitenrit in rengalop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:52

Dochter aan de race :+

Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:01

De nauwkeurigheid van die snelheidsmeting via een gps is sterk afhankelijk van de precisie waarmee de gps kan werken. Meeste gps-en werken met een plaatsbepaling met een paar meter speling daarin, dan kun je dus ook niet echt nauwkeurig snelheid meten over relatief korte afstanden.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:18

Chaos schreef:
Daar ben ik nou wel es benieuwd naar hoe hard mijn paard gaat! (Niet dat ze zo hard gaat hoor, tis een Fries) Kun je dat meten? Zou niet weten hoe. Want ze zal een 50 meter een pieksnelheid hebben maar daarna is het denk ik al aardig minder. :')

Ik heb een app op mijn telefoon! Snelheidsmeter.. was gratis! Alleen is het moeilijk kijken als je vol gas gaat! Je kan ook een auto er naast laten rijden met hetzelfde tempo..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:19

Auto er naast met zelfde tempo lukt bij ons op de tankbanen niet }>

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:10

Waratje schreef:
Auto er naast met zelfde tempo lukt bij ons op de tankbanen niet }>

Hier in de duinen ook al niet -O- Misschien toch maar eens zo'n irritante crossmotor vragen of hij even wil checken :+

RichelleF

Re: Op buitenrit in rengalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:59

Ik ga elk jaar een week naar Markelo, op ponykamp waar ik volgend jaar ook leiding ga geven, en dan gaan we op bepaalde paden ook met de gevorderden lekker voluit in rengalop, GEWELDIG! die pony's weten ook allemaal precies waar ze wel en niet mogen dus je voelt ze helemaal opgewonden raken hihi
maar gelukkig kan je op die stukken ook gewoon rustig stappen :) Maar het is echt SUPER!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:05

Mijn paard mag op het strand altijd even goed de benen strekken. Heerlijk vindt ze dat! Ze haalt alleen alles uit de kast als er een ander paard mee is. Ze moet wel wat te concurreren hebben ;)

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:45

ik rij ook recreatief met mn pony, maar als ik in rengalop ga krijg ik haar echt moeilijk terug!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:45

Even over snelheidsmeting omdat het een opvallend aspect heeft:

http://www.youtube.com/watch?v=-vZJBB4XlSQ

De eerste ´chronograaf´ is gemaakt om paarden te kunnen klokken; hun tijd over een bepaalde afstand nauwkeurig te kunnen meten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chronograph

Dát is hoe je snelheid meet; meet de afstand per tijd.
Klok nauwkeuring met een chronograaf of een stopwatch hoe lang het paard over een nauwkeurig gemeten afstand doet.
Nauwkeurigheid is HEEL belangrijk.
Je kan er zómaar 20-25% naast zitten bij tijdfout x afstandfout.
Zonder nauwkeurigheid kan je het beter láten.

Ik heb zelf een enkelknops-chronograaf zakhorloge met grote nauwkeurigheid wat ik hiervoor gebruik.

Afbeelding

Met een hartslagmeter kan je bepalen of het paard voluit ging of niet.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:55

Ach ja, hier deden we het ook maar met een simpele garmin op het mobieltje. Echt heel precies is dat niet gemeten. Zeker niet over een langere afstand. Het beginpunt was bij mij en mijn paard echter steevast wel een dikke 62 km per uur. En daarvan kon ik wel aardig uit gaan. Het was in elk geval behoorlijk vasthouden! Ik zou het idd wel eens puur willen meten, maar ook ik mis daar verder de middelen voor. Ik heb er ook het geld niet voor over. En HC woont net iets te ver weg om aan hem te vragen of ie een keer kan komen meten. :D

Feit blijft, dat ie harder loopt dan ik kan en dat het ongelooflijk leuk is!

Bij mijn paard kost terugnemen geen moeite. Hij weet waar ie mag gaan en hij weet ook dat ik bijtijds begin met praten met een: "Hooo". Hij krijgt ruim de tijd om van heel hard, naar minder hard, naar draf te gaan. Ik ben heel eerlijk dat ik hem vanuit rengalop ook niet in stilstand krijg, maar hij blijft altijd wel 'open' staan naar mij toe. Dus hij blijft gecontroleerd. En als ik ho zeg, gaat hij absoluut vaart minderen. :j
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 16-04-12 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:56

Ik ben altijd bang dat ik om de bocht wandelaars tegen kom, dus ik zorg altijd dat ik de rem bij de hand heb en voldoende speling om op tijd te kunnen stoppen. Echt voluit doe ik dus helaas niet zo vaak.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:59

Nog een foto van mij van 2 weken geleden op het strand op de 22 jarige gelderse merrie. Ze heeft helaas artrose, dus ze heeft goede en minder goede dagen, maar lekker galoperen kan ze nog goed :P
Afbeelding

Lijkt mij een hele ervaring om op een EV op het strand te rijden en keihard te gaan :P

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:02

Op een onoverzichtelijk, te kort pad, laat ik mijn paard nooit gaan. Ook niet op plekken waar ik de weg niet weet, omdat ik dan niet weet wat er kan gebeuren. Hij mag alleen op plekken waar ik ruim overzicht heb op de situatie. In de Drunense Duinen heb je dat soort plekken wel, waar je ook weinig 'last' hebt van wandelaars. Waar de paarden bij ons mogen gaan, lopen zelden wandelaars.

Wat is een EV?

Ik heb op het strand ook wel gereden, nog niet met EP, mijn man wel, dus paard kent het, maar daar zou ik niet snel weten waar ik hard kan. Ik ben eens gewaarschuwd voor drijfzand en dat je daarom nooit op vreemd terrein hard moet willen gaan. Mijn lief heeft zo eens een pony koppie onder zien gaan in de branding. :o Met eb lijkt me dat het wel moet kunnen? Maar daar heb ik dus geen enkele ervaring mee.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:03

Wat zitten har peeskapjes raar? Ze zien er te klein en afgezakt uit?
Wel fijn dat ze nog zo kan genieten ondanks de artrose!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:03

Ik houd ook wel van een goede race door de Drunense Duinen. Heb ook ooit nabij het strand gewoond, maar dat vond mijn paard een te lange vlakte. Hij werd er helemaal niet wild en opgewekt van, maar eerder sloom en onwillig. Alsof hij wilde zeggen: 'pffff, wat een lang strand zeg, dat gaan we maar eens rustig aan doen.' Zodra je dan weer op slingerende nauwe duinpaadjes was waar je nauwelijks kunt zien wat er vanaf de andere kant komt, wilde hij graag weer in rengalop. Dan is het namelijk spannend wat er om het hoekje te zien is... 8)7

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:08

hoi

Als ik samen met een vriedin ga rijden dan laten we de pony's naast elkaar galloperen, dan mogen ze zelf weten hoe hard ze gaan en het voordeel is, dat je ze alle bij goed terug kunt nemen en na een flinke galop, gewoon rustig in stap met een lange teugel verder kunt rijden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:09

peeskapjes waren volgens mij een beetje afgezakt door het water :j

EV= Engels Volbloed :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:11

je hebt overigens idd drijfzand, maar dit moet wel te herkennen zijn :j is vaak ook wat donkerder. Ik probeer altijd op de branding te rijden of gewoon op het harde zand, het paard zoekt ook zelf uit wat het best te lopen is en ik kijk voor haar uit zodat we ongelukken kunnen voorkomen. Meerdere malen galopeer ik gewoon ook midden op het strand omdat het beter voor haar uitkomt :j

jadirahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:22

Meestal bij elk buitenritje laat ik hem wel lekker rennen, en dan heel de terug weg gewoon uitstappen en dan is hij droog als we weer terug op stal zijn

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:15

arno8 schreef:
Ik houd ook wel van een goede race door de Drunense Duinen. Heb ook ooit nabij het strand gewoond, maar dat vond mijn paard een te lange vlakte. Hij werd er helemaal niet wild en opgewekt van, maar eerder sloom en onwillig. Alsof hij wilde zeggen: 'pffff, wat een lang strand zeg, dat gaan we maar eens rustig aan doen.' Zodra je dan weer op slingerende nauwe duinpaadjes was waar je nauwelijks kunt zien wat er vanaf de andere kant komt, wilde hij graag weer in rengalop. Dan is het namelijk spannend wat er om het hoekje te zien is... 8)7

Wij hebben hier ´De Racebaan´; bijna 2,5 km camino (aangestampte zahorra = basaltsplit) met ruime, overzichtelijke bochten en (voor hier) weinig hoogteverschil.
Letterlijk én figuurlijk onbeteugeld ;)

Afbeelding

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:18

Daar zou ik graag eens los trekken zeg. :))

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:23

Dat is een gaaf pad zeg!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:31

wow zo'n lang stuk rechtdoor lijkt me ook enorm gaaf

wat me wel opvalt hier bij de foto's en filmpjes is dat de meesten wel vrij lange stijgbeugels hebben. Als ik mijn paard voluit laat gaan dan zit ik nog meerdere gaten korter dan om te springen. Ik ben zelfs een keer mijn stijgbeugel kwijt geraakt tijdens het canteren en verder heb ik het gevoel dat ik mijn paard enorm hinder met lange beugels (en ik ben nochtans klein) :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:23

petitparis schreef:
wat me wel opvalt hier bij de foto's en filmpjes is dat de meesten wel vrij lange stijgbeugels hebben.

Hoe korter je de riemen hebt, hoe hoeger je zwaartepunt, hoe geringer je stabiliteit als het paard ergens voor mocht uitwijken. Idem een voorwaardse zit.
Tenzij het topsnel moet voor geld of sportambitie; gewoon leren doorzitten in galop met afhangende benen. Is wat moeilijker maar een wéreld veiliger.

Hier een middengalop; http://www.mijnalbum.nl/Foto-KZUT4Q6M.jpg
let niet op het linkerbeen; dat staat wat anders door stuk titanium en plastik lagering ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:56

middengalop en uitgestrekte zit ik nog uit, maar de canter van de EV's toch echt niet. Maar die rijden we dan ook echt voor de rensport. Die kan je ook niet genoeg steun bieden als je langer zit (of je wil je rug om zeep helpen)