Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:11

voor de verzekering niet hoor!
Als jij van je paard valt zonder cap is het je eigen risico, levenlang gehandicapt, jammer joh...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:27

joelledsr schreef:
Als jij van je paard valt zonder cap is het je eigen risico, levenlang gehandicapt, jammer joh...

onzin, onzin, onzin en nog eens onzin.......... :x
Wat is het toch met bokkers dat ze zo enthousiast onwaarheden verkondigen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:29

Lusitana schreef:
Ik weet niet waarop het gebaseerd is dat neckropers een gevaar op de weg zijn.
Er is niet dat er op wijst behalve de aaname dat er maar wat gebeuren moet en je ze dan niet zo makkelijk weer onder controle hebt.
Neckropers gaan niet op pad met paarden waarbij het risico groot is dat er wat gebeurt. Ze denken er langer en dieper over na voordat ze de stap nemen om zo het verkeer in te gaan. Dus ze zijn feitelijk verantwoordelijker bezig dan iemand die het "gewoon maar doet".
En er is, tot nu toe, geen enkel bewijs dat een paard van een nesckroper ook maar enig ongemak heeft bezorgd bij wie dan ook en er is een lange lijst van ongevallen sinds paarden bereden worden, van ongelukken met ruiters die wel een hoofdstel om hun paard hangen...
Wellicht, als we verder zijn er er zijn duizenden neckropers, zien we daar verschuivingen, maar ik denk toch dat ze over het algemeen een stuk voorzichtiger zijn.
Je ziet ze hier ook zeggen van "met dit paard wel en met dat paard niet" of "thuis wel maar buiten niet". Ze schatten het prima in wanneer het kan.

dat is geen aanname, met een beetje logisch nadenken kom je daar zelf ook wel.
Tenzij je wil beweren dat de hals even gevoelig is als het hoofd?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:30

Ayasha schreef:
joelledsr schreef:

onzin, onzin, onzin en nog eens onzin.......... :x
Wat is het toch met bokkers dat ze zo enthousiast onwaarheden verkondigen?

Nou he?
Duidelijk weer een klepel en klok- verhaaltje! ;)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:36

Qimm schreef:
in zekere gevallen denk ik dat het wel kan. Er was laatst ook ene topic van een meisje die met een halsriem en zonderzadel een cross uit gereden heeft. Ja dan heb je je paard goed bij je.
Het gevaar echter, schuilt erin dat er ook mensen zijn die dénken dat ze het wel kunnen terwijl dat paard onvoldoende aan de hulpen staat om zo verantwoord op pad te kunnen gaan. Dát bezorgt me meer de kriebels dan mensen die serieus bezig zijn en ook een goed afgericht paard onder hun billen hebben.

Hee, dat was ik. *D
Ik rijd verder niet buiten met de neckrope. Ik zie het nut er niet van in.
Mijn paardje kan ook best heet worden (met die cross heb ik ook veel moeite gedaan om hem rustig te houden, zoals steeds draven tussen de hindernissen).
Wat ik nooit zal doen is in een groep naar buiten met alleen de neckrope, dan wordt ie pas echt heet en als hij wil dan gaat ie en is er geen houden meer aan. Nou ja, tenzij alle anderen plechtig beloven (incl. spugen door vingers) dat ze alleen blijven stappen, dan kan het wel. :D
Maar ik zie niet in wat ik hiermee zou willen bereiken of bewijzen. Voor jezelf kun je toch altijd de teugels gewoon los laten hangen?
Mijn doel is eerder het paard volledig op de zit rijden, de halsriem is voor mij extra, en bij de cross kwam hij goed van pas. Een simpele dressuurproef loopt Otto ook zonder halsriem.

Met mijn paard vind ik het rijden met de halsriem net als het rijden met een jong paard dat ik aan het inrijden ben. Sturen gaat, maar nog niet zo scherp.
Ik denk dat je (in mijn geval) het volgende kunt zeggen: met teugels en bit kan ik op zo'n 10 cm. nauwkeurig sturen, met halster en touwtjes op 25 cm., met halsriem op 50 cm. en zonder alles op een meter. Dit is natuurlijk globaal en verschilt per situatie en gang (buiten, dressuur, springen of enge dingen).
Remmen als hij te hard gaat tijdens een buitenrit doe ik niet door aan de teugels te trekken maar door een zigzag te rijden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 03:36

Ooit een keer een ervaring gehad met het idee neck-rope. We waren met school in oenkerk op het ptc+ en kregen rijles ik zat op een schimmel van 4 die nogal onder je vandaan liep waarop de instructeur zei ik kan dat paard stil zetten met een touw en dat wouden we allemaal wel even zien natuurlijk. Ik eraf, hij een gevlochten strotouwtje gepakt en deze om de hals heen ging perfekt. Hierna mocht ik het zelf ook nog even proberen, was wel een hele gave ervaring, in een binnenbak met nog 10 andere paarden die kris kras door elkaar heen reden.

Mijn idee is dat als je een neck-rope gebruikt waarmee je dus druk uitoefent op de slokdarm en luchtpijp een paard toch wel vrij gauw stopt van dit benauwde gevoel(als je echt hard zou trekken dan).

Zelf rij ik mijn paard gewoon met een hoofdstel met hackamore of ongebroken bit en heb hem geleerd dat als ik aan de halsriem van de martingaal trek hij moet stoppen(net als dat ik hem geleerd heb te stoppen bij oversteekplaatsen) het werkt perfekt maar helemaal zonder zou ik zelf niet durfen omdat ik alleen maar buiten rij.

Hoe het met aansprakelijkheid zit weet ik allemaal niet, maar zou het nooit over me hard kunnen verkrijgen als ik zonder hoofdstel buiten ga rijden en ik kan hem een spuitje geven en een hoop schadevergoeding betalen, zal me dan toch altijd blijven afvragen, wat als ik wel een hoofdstel inhad.

Maar 1 ding is wel heel simpel en duidelijk: Als een paard echt op hol slaat, houdt niks hem meer tegen.

@Motje11: Wow die foto's van jou en paard in de cross zonder zadel en hoofdstel, hoe doe je dat zonder zadel? Zak je niet onwijs naar voren bij de landing? Echt prachtige foto's

Petra_O

Re: Buiten rijden met neckrope onder de loep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:12

Ik rijd met bit, zonder bit en met neckrope. Mijn paard snapt alle drie de optomingen prima, en luisterd uitstekend naar alles. Toch ga ik absoluut niet het verkeer in met een neckrope. Buiten heeft ze een bloem-hackamore om met dubbele teugels en een kinketting. 99% van de tijd rijd ik haar met de teugels op halfzeven, gewoon met druk op de hals, net als met de neckrope. Maar soms kan ze schrikken van heel onverwachte dingen. Een hond achter een heg, een ezeltje in de wei. Ik heb laatst een aanvaring gehad met een jager die op nog geen tien meter bij me vandaan ging staan schieten. Op zo'n moment kan ik met de tweede teugel van mijn hoofdstel net even wat scherper ingrijpen waardoor ze bij me blijft, anders kunnen er ongelofelijke ongelukken gebeuren.
Niet mijn schuld, niet de schuld van mijn paard. Het ligt niet aan haar opleiding of iets dergelijks. Een paard is een dier dat kan schrikken en je hebt ook nog je medeweggebruikers om rekening mee te houden. Zit je in een natuurgebeid waar je de enige bent kan ik me er iets bij voorstellen, maar waar vind je dat nog in nederland? Het is hier zo vol...

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:13

Petra_O dat is precies wat ik bedoel. En inderdaad, je hoeft helemaal niet je paard in de krul te trekken of continue op scherp te staan, maar voor je eigen veiligheid en die van anderen denk ik dat jij met verstand bezig bent.

En ik hoop oprecht dat je veel plezier ervaart samen met je paard aan het rijden met slechts een neckrope, want ik vind het heel knap!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:47

Ayasha schreef:
Lusitana: een paard is een dier en dieren zíjn niet 100% betrouwbaar, dat jij niets kan bedenken waarvan ze kunnen schrikken Ik vind het angstaanjagend dat ik veel mensen zie die er van uit gaan dat hun schatje noohooiitt wat zal mis doen omdat ie goed opgeleid is.... Tot ie het een keer wel doet. :\ Het hoeft niet eens ongein van het paard te zijn. Ongein van de dichtsbijzijnde boer, wielrenner, quad, motorrijder is genoeg...

Rust in de ruiter is ook niet genoeg, jep het bepaalt veel maar dat stukje dat het niet bepaalt zit je mee.

Niks is 100% betrouwbaar. :Y)
Als een auto ineens de remmen stuk gaan, kan je het ook weinig betrouwbaar noemen.
& inderdaad gebeurd dat niet zo vaak, maargoed, als je stang en trens in zijn mond hangt bijv.
en hij wilt echt weg, gaat hij ook wel weg.

Vanmorgen zag ik nog een meisje met haar teugels zo strak als kon, slof er enorm strak aan,
en ook dat paard deed raar langs de weg. Niet dat die netjes liep hoor!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:54

Joscaa schreef:
Niks is 100% betrouwbaar. :Y)
Als een auto ineens de remmen stuk gaan, kan je het ook weinig betrouwbaar noemen.
& inderdaad gebeurd dat niet zo vaak, maargoed, als je stang en trens in zijn mond hangt bijv.
en hij wilt echt weg, gaat hij ook wel weg.

Maar waarom het lot tarten? Dan kan je net zo goed gordels eigen keuze maken, en caps, motorhelmen, sloten op de deur etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:59

Heino schreef:
Maar waarom het lot tarten? Dan kan je net zo goed gordels eigen keuze maken, en caps, motorhelmen, sloten op de deur etc.

De ´controle´ welke de ruiter heeft is de bereidheid van het paard om te luisteren naar de signalen.

Elke ruiter weet dat twee bitten en een berg ruiterervaring een paard niet in de hand hebben als het paard niet wil; zie Anky op de WEG in Duitsland.

In de regel hebben ruiters geen band met hun paard op basis waarvan het paard betrouwbaar vrijwíllig diens signalen opvolgt. Die ruiters zijn met dwangmiddelen zoals bit en zweep veiliger dan zonder, doch véél onveiliger dan de ruiter op een paard dat wíl.
Is het echter wel ethisch verantwoord om een paard met drangmiddelen te motiveren om niet ongehoorzaam te zijn?

Een paard is een in groepen levende herbivoor. Deze wil zich graag veilig voelen. Zorg dat jij dat veilige gevoel geeft.
Een vluchtdier bestaat niet. Schrikken is een reflex. Vluchten is gedrag. Dat gedrag moet je nu juist dresseren :)*

Lees mijn site.
Daar lees je ook dat het rijden met een halsring geen doel op zich is.
- Het doel van paardgericht dresseren is dat het paard wíl wat jij wil. Dat je geen dwangmiddel nódig hebt. Hang er dan gerust een bitless bridle of iets dergelijks op.
- Met teugels aan een hoofdstel heb je als ruiter meer signalen en meer variatiemogelijkheid tot je beschikking. Met een halsring missen de signalen aan de voorzijde een dimensie en het vraagt een ándere set afspraken met het paard.
Wie deze bovenstaande twee aspecten niet begríjpt mist de basis voor een mening hierover.

Het paard op mijn profielfotos is een bloedkikker van een 9 jarige Hispano-Arabe dekhengst.

Veel leesplezier.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:25

Huertecilla schreef:
- Met teugels aan een hoofdstel heb je als ruiter meer signalen en meer variatiemogelijkheid tot je beschikking. Met een halsring missen de signalen aan de voorzijde een dimensie en het vraagt een ándere set afspraken met het paard.

dit probeer ik ook al een tijdje te zeggen (en daar ben ik weer mee opgehouden omdat geen van de neckropers daar op in ging/wou gaan), communicatie via teugels is nou eenmaal specifieker en duidelijker, er ontstaan minder makkelijk miscommunicaties en in dat opzicht dus 'veiliger'
wanneer jouw paard je niet goed kan verstaan ontstaan er onveilige sitiaties, terug redenerend is de kans en de mogelijkheid tot een onveilige situatie dus groter zonder teugels dan met. Maar dat wil niet automatisch zeggen dát er ook onveilige situaties zullen ontstaan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:02

Nou Huertecilla, dan draag ik voortaan ook maar geen gordel meer, omdat ik uitstekend auto kan rijden :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:18

Qimm schreef:
wanneer jouw paard je niet goed kan verstaan ontstaan er onveilige sitiaties, terug redenerend is de kans en de mogelijkheid tot een onveilige situatie dus groter zonder teugels dan met.

Nee, dat staat er níet.
Je moet gewoon ándere signalen voor hetzelfde gedrag afspreken. Dat vraagt een ándere dressuur en ja ook meer niveau.
Dat het zonder kennis, kunde en vaardigheid met teugels aan een bit je wensen afdwingend makkelijker lijkt te gaan is echter geen enkele criterium.

Je mist beíde kernen volledig Heino.
Je geeft wel een mooi voorbeeld want een paard is geen auto. Een paard heeft intelligentie en een eigen overlevingsagenda. Dit maakt het een vele malen veiliger voertuig dan een motorvoertuig.
Helaas heeft de ruiterij in de regel het idee controle te moeten hebben en de illusie dat de teugels aan een bit dit geven.
Leer je paard niet af zélf na te denken, stimuleer het oplossingen te bedenken en laat het ontdekken dat jij veel intelligenter bent, de veiligste keuze bent. Dat moet je dan wel zíjn natuurlijk.

Ik ga verder hier op Bokt niet op dit onderwerp in. Als het muntje valt en je meer wil weten, dan kan je de weg vinden. Waar geen wil is, is toch geen weg. Daar verspil ik geen tijd aan.
Nogmaals; veel leesplezier met mijn site.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:32

Tuurlijk, het ligt allemaal aan mij, ik ben te dom om dit te begrijpen en de band met mijn paard is verschrikkelijk :) Desondanks blijf ik lekker met fatsoenlijk hoofdstel rijden, better safe than sorry.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:35

HC schreef:
Citaat:
Dit maakt het een vele malen veiliger voertuig dan een motorvoertuig.

Juist de eigen overlevingsagenda maakt het paard potentieel gevaarlijk tussen motorvoertuigen... die hebben doorgaans niet de neiging midden op de weg te springen voor een opvliegende eend. :P

Het overlevingsinstinct van het paard bestaat uit vluchten. Een paard vlucht, nog voor het weet waarvoor: bepaalde cues uit de omgeving triggeren dat gedrag.

Dat kun je met training voor een heel groot gedeelte ombuigen, je kan het paard leren dat prikkels uit de omgeving ongevaarlijk zijn, waardoor het deze gaat negeren.

Maar aangeleerd gedrag kan instincten niet volledig vervangen.

Wetenschappers kunnen muizen zo manipuleren dat een stukje DNA dat voor angst zorgt, inactief wordt: misschien een idee om het paard te veranderen.
Maar dan moeten de trainingsmethoden ook drastisch veranderen natuurlijk. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:37

randalinpony schreef:
misschien een idee om het paard te veranderen.

Misschien is het paard naast de Bart Smit wel een goed idee, wat een kalm, beheerst paard, dat zijn instincten volledig uit heeft laten doven door de mens en niet meer op zijn eigen overlevingsdrang vaart. Sorry, maar hoe natural is dat dan?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:14

Nee, dat paard is te duur. Daar moet je ieder ritje weer een kwartje in gooien. :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:36

Huertecilla schreef:
Qimm schreef:
wanneer jouw paard je niet goed kan verstaan ontstaan er onveilige sitiaties, terug redenerend is de kans en de mogelijkheid tot een onveilige situatie dus groter zonder teugels dan met.

Nee, dat staat er níet.

hoe moet ik dit dan begrijpen?
Citaat:
Met teugels aan een hoofdstel heb je als ruiter meer signalen en meer variatiemogelijkheid tot je beschikking.

ik lees daar dat je dus duidelijker kunt communiceren je hebt immers meer signalen en je kunt meer nuance doorgeven.
Hoe duidelijker je communicatie, hoe veiliger.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:40

En wat als je communicatie zonder hoofdstel net zo duidelijk is als met?
Als een paard wil rennen dan doet hij het toch wel, met of zonder bit/hoofdstel.
Het gaat erom dat het paard jou als de leider ziet,jij bent niet bang dus je paard heeft geen reden om bang te zijn.
Als ik op mijn paard met een touwtje rijdt dan kijk hij nergens van op of om,schrik ik zelf van een vogel die wegvliegt oid dan voelt mijn paard dat en wordt hij ook nerveuzig.
Mits goed toegepast is er niks gevaarlijkers aan rijden zonder hoofdstel dan met.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:44

Die discussie over het al dan niet betrouwbaar luisteren/reageren van je paard is leuk, maar stel je maakt toch brokken, hoe overtuig je de rechter ervan dat je je paard goed onder controle had? Hoe overtuig je die rechter ervan dat je met wel iets om het hoofd van het paard exact dezelfde brokken (of zelfs ergere brokken) had gemaakt in dezelfde omstandigheden? Want de meeste mensen (ook paardenvolk) geloven er heilig in dat je zonder bit/hoofdstel niets te vertellen hebt in geval van nood.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:51

of de familie van de bestuurder van de auto, die helaas overleden is in het ongeluk dat volgde op jouw rennende paard...

persoonlijk vind ik dat nog erger dan de materiele schade...
want denk maar niet dat een paard op de motorkap van een auto voor de omgeving zonder gevolgen blijft...

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:31

joelledsr schreef:
of de familie van de bestuurder van de auto, die helaas overleden is in het ongeluk dat volgde op jouw rennende paard...

persoonlijk vind ik dat nog erger dan de materiele schade...
want denk maar niet dat een paard op de motorkap van een auto voor de omgeving zonder gevolgen blijft...

Ik vind het wel knap dat gelijk de meest dramatische dingen blijkbaar gebeuren als je met neckrope rijdt.
Stel hij gaat er vandoor en rent een kleuterschool binnen...een groot bloedbad,zwaar getraumatiseerde kids, daarna wordt het paard gebeten door een hondsdolle vos en al schuimbekkend help hij een volle touringcar van stichting de Zonnebloem naar de andere wereld en dit alles was niet gebeurt als je een bit in had gedaan :+

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:37

ja, je kunt het in het absurde trekken, echter is wat ik zeg niet zo heel onwaarschijnlijk als je deel neemt aan het verkeer. Net als dat je met gemak een fietser omver kunt lopen of wat dan ook...

Maar blijf lekker in je eigen bekrompen wereldje leven en trek je vooral niets aan van schade die je anderen kunt aandoen...
Het belangrijkste is dat de verzekering de schade dekt, toch?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:44

joelledsr schreef:
ja, je kunt het in het absurde trekken, echter is wat ik zeg niet zo heel onwaarschijnlijk als je deel neemt aan het verkeer. Net als dat je met gemak een fietser omver kunt lopen of wat dan ook...

Maar blijf lekker in je eigen bekrompen wereldje leven en trek je vooral niets aan van schade die je anderen kunt aandoen...
Het belangrijkste is dat de verzekering de schade dekt, toch?

En bedankt...
Zelf woon ik in een klein dorpje in Frankrijk en rijd ik alleen met neckrope op landweggetjes,in het bos of doodlopende paadjes dus je hoeft mij er niet op aan te vallen.
Ik vind alleen sommige reacties wat overtrokken vandaar mijn opmerking.