Paardenongeluk verkeer!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:23

@Robin Hood wat doe je als er fietsers aankomen? Want je blokkeert met je aanspanning het fietspad grotendeels en er zijn genoeg fietsers die graag wat afstand houden van die "enge grote beesten".

Je kunt niet van andere verkeersdeelnemers verwachten dat ze precies weten wat te doen als paarden niet in hun normale leefwereld voorkomen. Dat is net zoiets als trams, als je ze in de praktijk niet tegenkomt ben je de regeltjes erover ook zo weer vergeten. Nou heb ik de neiging om bij zo'n situatie het zekere voor het onzekere te nemen: beter een keer "onterecht" voorrang verlenen dan dat ze op je grafsteen kunnen kerven "ze had voorrang, maar kreeg het niet". Als ruiter kies je ervoor om met je paard het verkeer in te gaan, dan moet je ook zorgen dat dit op een verantwoorde manier gebeurt en anders doe je het maar niet. Net als kinderen die teveel slingeren, die neem je nog niet mee de weg op, ze moeten dan eerst maar op het woonerf, het schoolplein of weet-ik-veel-waar leren redelijk rechtuit te kunnen fietsen.

Het zou al een stuk opknappen in het verkeer als mensen wat minder over "hun rechten" zouden praten, maar meer over "hun plichten". Zorg dat je zelf op een verantwoordelijke manier deelneemt aan het verkeer, op wat voor manier je ook aan dat verkeer deelneemt.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:27

Het zou al een stuk opknappen in het verkeer als mensen wat minder over "hun rechten" zouden praten, maar meer over "hun plichten". Zorg dat je zelf op een verantwoordelijke manier deelneemt aan het verkeer, op wat voor manier je ook aan dat verkeer deelneemt.[/quote]

Helemaal mee eens...!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:31

LDRD schreef:
JessAndHope schreef:
En wat nu als ik met mijn berekenbare paard de weg op ga? Mag dat dan in hemelsnaam wel? En als ze dan toch schrikt als ze word aangetikt.... ook mijn schuld zeker?

Kom nou zeg! Een kind wat valt omdat je het aantikt krijgt toch ook niet te horen dat het dan maar niet op de weg mag. Of een kat die aangereden word omdat het oversteekt. 'Nou, meneer kat, wij vinden het onverantwoord dat u de weg op gaat. Voortaan binnen blijven!'

Pfff... ook wij zijn weggebruikers. Ongeacht of mensen weten hoe het paard reageert of niet, ze dienen rekening met ons te houden, net als ze rekening met kinderen, honden en andere weggebruikers houden.

Een beetje appels/peren verhaal vind ik dit.

Ik leg juist de vraag neer of het nou wel zo wenselijk is dat paarden weggebruikers zijn.
Even los van wat automobilisten allemaal fout doen, een paard langs de weg kan overal van schrikken. Besef je wel hoe ernstig je andere mensen in gevaar kan brengen, die part nog deel overal aan hebben?
Wat nou als jij eraf valt omdat jouw paard schrikt van een boterbloem, de weg oprent (met of zonder jou nog aan het stuur) en waarop een gezin met kinderen zich doodrijdt?
Ik denk dat er veeeeeel te veel 'mensen met paarden' langs de weg zitten die veel beter in de beslotenheid van de bak kunnen blijven.

Hmmm, wat ik hieruit afleid is dus dat ik dan maar niet met mijn paard het recht heb de weg op te gaan? Want hij kan mogelijk schrikken en andere in gevaar brengen. Geloof me, ik ken automobielisten die stúkke gevaarlijker zijn dan mijn paardje en ik...

Voorbeeldje: kind aan de hand van ouder op de stoep. Ziet een lieve kat aan de andere kant van de weg en rukt zich los van de ouder. Rent de straat over waarbij de automobielist die precies op dat moment aan komt rijden van schrik zijn stuur omgooit en zich te pletter rijd tegen een boom. ...... kindje aait het poesje en is zich van geen kwaad bewust.....

Sorry, maar ik heb nogsteeds het recht daar te rijden met mijn paard. Ik doe het niet graag, vanwege asociaal gedrag, maar soms kan het niet anders.

Maar simpelweg zeggen dat paarden eigenlijk 'te gevaarlijk' zijn om toegelaten te worden op de weg, beetje kortzichtig....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:32

precies, maar dat geld niet alleen in het verkeer :) :) doe dat maar in alles :) :) eerst plichten dan eens rechten :)

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:40

zou zeker fijn zijn als automobilisten wat meer zouden weten over het gedrag van paarden in het verkeer.

allowel ik moet zeggen dat ze hier echt rustig en recpect vol lang je paard komen.

wij moeten namelijk om op het ruiterpad te komen langs een weg met alleen een smal fietspad. en vervolgens die weg oversteken.
er rijden niet altijd veel auto's omdat het eigenlijk eeen bestemmings weg is.
maar toch.

als je wilt oversteken met je paard en je laat dit merken gaan de auto's echt op ruimen afstand stoppen en kan je bijna altijd veilig oversteken.

ook minderen ze altijd snelheid als ze langs je heen komen.
nog nooit een gehad die als een gek lang kwam.

maar ik weet natuurlijk ook wel dat er mobilisten zijn die echt aso hard langs je rijden en geen recpect/geduld hebben.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:18

KiWiKo schreef:
Bewust een gevaar creeren is iets heel anders dan niet beter weten :) :)

Een landbouwvoertuig dat uit onwetendheid achter het paard blijft hangen en niet inhaalt waardoor dat paard steeds grager weg wil van dat grote engen ding...... denkt het goed te doen, door niet in te halen, afstand te houden en geen gekke dingen te doen....... terwijl die feitelijk de situatie verergerd door het paard te blijfen confronteren met diens aanwezigheid. Dat kan je diegene niet kwalijk nemen. Hij kan niet weten dat het handiger is om gewoon in te halen en te zorgen dat hij snel uit het oog verdwijnt :)

Precies,
Ik denk serieus dat het echt zou bijdragen, wanneer in de rij-opleiding (voor auto's etc) meer aandacht wordt besteed aan het naderen en passeren van paarden.

Natuurlijk, je moet je paard in de hand hebben. Maar inderdaad, soms schrikt een paard onverwachts toch nog.

Natuurlijk moet een fietser goed kunnen fietsen en zich aan de regels houden. maar toch leert elke automobilist dat je toch rekening moet houden met onverwachtse manoevres, vooral bij kinderen.Dan zeg je ook niet 'kinderen mogen niet meer fietsen'.

En daarbij; zowel voor kinderen op de fiets als voor paarden geldt, dat ze het moeten leren. Je gaat pas de straat op als het redelijk lukt maar echte experts worden het pas door vele kilometers.

En daarom zouden chauffeurs standaard meer moeten leren over schrikgedrag van paarden.
Tenslotte, waar gaat het nou om, geluk of gelijk? Elk ongeluk wat iemand weet te voorkómen, ookal was het zijn schuld helemaal niet geworden, is er één.

En ja, de echte randdebielen blijven er toch wel...ook mijn paard is al eens letterlijk op de hakken gereden...terwijl wíj stilstonden omdat er niet voldoende ruimte was....daarom rijd ik tegenwoordig pontificaal midden op de weg. Dan stoppen ze wel!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:16

Ik noem het nogmaals:
Waarom zouden automobilisten geen rekeninghouden met een ruiter te paard of aangespannen, maar wel met een jong kind.
JessandHope zegt het precies goed, kind wat losrukt, wankelig fietst, zelf de straat op rent.
Kinderen benader je toch ook voorzichtig? Aangepaste snelheid?
Waarom niet bij paard en ruiters/menners?

KiWiKo

Re: Paardenongeluk verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:19

de automobilisten die geen rekening houden met kinderen houden ook geen rekening met paarden, de automobilisten die rekening houden met kinderen houden ook rekening met paarden.......

dat een automobilist niet altijd even handig reageert uit onwetendheid kan je die niet aanrekenen.......

moeilijk he :D :D :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:20

Rotte appels blijf je er tussen houden, helaas...

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:25

Even de asociale mobilisten buiten beschouwing latend, zou het dan juist niet goed zijn voor nogmaals een campagne? Even weer onder aandacht te brengen?
Bij elk nieuw schooljaar hangen de spandoeken ook al weer klaar voor de kinderen, of reclames op tv. Waarom niet iets voor de ruiter/menner?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:28

er zijn ook regelmatig campagnes......... heel regelmatig :)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:29

KiWiKo schreef:
er zijn ook regelmatig campagnes......... heel regelmatig :)

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er nog nooit iets van gezien heb ;)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:30

KiWiKo schreef:
de automobilisten die geen rekening houden met kinderen houden ook geen rekening met paarden, de automobilisten die rekening houden met kinderen houden ook rekening met paarden.......

dat een automobilist niet altijd even handig reageert uit onwetendheid kan je die niet aanrekenen.......

moeilijk he :D :D :D

Heel moeilijk, want niet iedereen zit zo simpel in elkaar zoals jij het beschrijft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:33

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:36

Maar da's 2006 Kiwiko >;)
Niet tijd voor een nieuwe, en dan door middel van reclame op tv?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:39

wil jij me er even niet aan herinneren hou OUD ik ben!!! JA!!! :D :D :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:52

was het maar zo simpel :D

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:53

_O- Wijsheid komt met de jaren?? Streelt dat je ego weer?? :(:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:56

nouhou........ vooruit!! :D :D :D

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:15

Waratje schreef:
@Robin Hood wat doe je als er fietsers aankomen? Want je blokkeert met je aanspanning het fietspad grotendeels en er zijn genoeg fietsers die graag wat afstand houden van die "enge grote beesten".

In dat geval gaan we even op de weg of in de berm rijden. Het is een heel overzichtelijk fietspad dus we zien ze al op tijd aankomen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:18

KiWiKo schreef:
http://www.paardensport.nl/News.asp?ID= ... atID=&men=

deze staat me nog heel goed bij :) :)

@ miracle, maar zo simpel is het wel :) :) :)

Leuk hoor maar die campagne was grotendeels te zien op ... paardensites. Ja, die mensen die daar komen, weten het wel.
Ik denk dat het onderwerp 'paard' onderdeel van het lesplan van autorijles zou moeten zijn.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:25

En trouwens, als ze theorie-examens in het Engels, Arabisch en Turks aan kunnen bieden, kunnen ze ook minimale informatie aan omgang met dieren wijden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:30

Theorie-examen
Afbeelding
"U wilt hier nu luid claxonnerend passeren. Mag dat?"

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:31

_O-

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:32

Ja, natuurlijk mag dat! Zou niet zien waarom niet??
Nee even serieus.. Zijn hier echt regels voor zegmaar die je moet leren? Of is het meer dat een rij instructeur verteld van: Hee, bij een paard moet je even uitkijken..