''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Munnie

Re: ''western ruiters'' en passeren.. aarrggh!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:20

HC beetje jammer dat je alleen op het eerste zinnetje reageerd hoewel de rest veel belangrijker is.

Adil dank je

blondiev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:59

Ik vind eigenlijk dat zinnetje, over je moet je paard onder controle kunnen houden extreem. Een paard is een vluchtdier en het liefste paard kan wel eens een keer ergens van schrikken en ervandoor gaan. Ik vind ook dat je rekening met anderen moet houden, anders kan echt iedereen gewoon net zo goed doen wat ie zelf wil, wat dan toch wel onbeschoft zou zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:38

blondiev schreef:
. Een paard is een vluchtdier en het liefste paard kan wel eens een keer ergens van schrikken en ervandoor gaan.

Nee. Schrikken ja, maar verder niet.

Schrikken = reflex.
Vluchten = gedrag.
Dressuur heeft ook tot doel dit gedrag betrouwbaar veilig tot NIET vluchten te laten zijn.

Dat veel ruiters hier geen benul van hebben leidt bijvoorbeeld tot het topic en de vele reacties tegen wat eigenlijk normaal inhalen is.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:23

ik zal mezelf nog even quoten, dan kun je misschien ook reageren op datgene waar het om draait i.v.p. blijven mierenneuken over incapabele ruiters en passeren in stap:

Citaat:
CITAAT: Even fluiten/roepen dat je voorbij wil, rij ruiters gaat links, rij rechts en door. De ene houdt in, de rest geeft wat ruimte.
Niets mis mee. Wel als dit niet kan.

En daar sla je de spijker op zijn kop, want je begint namelijk met het roepen dat je eraan komt en er voorbij wilt!!! Daar sloegen deze ruiters de plank al mis, hadden ze dat wel gedaan, dan had de TS kunnen zorgen dat ze uit de weg was gegaan, zodat de ruiters netjes in draf hadden kunnen passeren.

Dat is nu precies het punt van weerstand, niet het feit dat het niet zou moeten kunnen, maar het feit dat het gedaan werd zonder enige vorm van communicatie. Achteropkomend verkeer moet op de voorganger letten en in dit geval dus even aangeven dat hij erlangs wil in draf. Als de ruiters dit nu netjes hadden gedaan, dan had de TS zich erop kunne voorbereiden en was er misschien wel helemaal niets gebeurd. Als er dan wel iets was misgegaan, dan kun je spreken over gebrek aan controle.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:51

hyppolyte schreef:
ik zal mezelf nog even quoten, dan kun je misschien ook reageren op datgene waar het om draait i.v.p. blijven mierenneuken over incapabele ruiters en passeren in stap:0.[/b]

maar, maar, maar, daar gáát de ts over, over de geprojecteerde emotie opgeroepen door de eigen probleemsituatie :)*

Als je de openbare ruimte in gaat is het zeker dat onzekere voorvallen zich zúllen voordoen.
Het enige onzekere is het wát. Mensen maken fouten, ongelukken gebeuren. Punt.
JIJ kiest om met een paard die chaos die buiten jouw invloedssfeer ligt in te gaan. Het is JOUW keuze en - verantwoordelijkheid dat je met een paard de openbare ruimte in gaat. Zorg dus gewoon dat je er mee om kan gaan.

Als je dit niet kan volgen heb je met een paard niets buiten een omheining te zoeken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:59

En nog steeds reageer je niet op datgene waar de discussie om draait, jammer :n.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:07

HC
Maar jij trekt je nergens wat van aan, jij vindt dat andere zich maar aan moeten passen, want wettelijk sta jij in je recht en hadden hun maar niet de weg op moeten gaan.
Je kunt elkaar ook helpen en rekening met elkaar houden ook als het wettelijk niet hoeft.
Ik heb jarenlang buiten gereden met een paardje, nooit wat mee gebeurd (als ze een keertje schrok was het 1 hupsje) totdat ze schrok van een motorzaag die in het bos bezig was, waar ik op dat moment net langs kwam. Was direct aan het boomknuffelen. Tuurlijk had die man door mogen gaan met zagen (wettelijk gezien) maar hij wachtte netjes totdat ik met mijn paard weer uit het bos en op het pad was. Pas toen ik er helemaal langs was ging hij door.

Natuurlijk had ik nooit met zo'n paard de weg op moeten gaan en natuurlijk projecteerde ik mijn probleem op die man, en natuurlijk is die man gestoord dat hij even wachtte zodat ik er rustig langs kon. Maar ik was hem heel dankbaar en hij vond het een kleine moeite.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:14

Hyppolyte ik heb er ook al last van dat HC alleen reageerd op het gedeelte wat net niet belangrijk was :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:19

Wat is er trouwens mis met emotie, waarom zou je niet geëmotioneerd mogen raken als er zich een bepaalde situatie voordoet? Dat zijn hele menselijke dingen, die kun je ook niet uitschakelen. Hoeft niets met onzekerheid te maken te hebben.

Er zal vast ooit wel eens een situatie zijn waarin jij ook vanuit een emotie reageert, misschien zelfs wel met die gevreesde angst-agressie waar je het zo graag over hebt. Mag jij dan nooit meer over straat lopen?

@munnie, nee dat zie je verkeerd, want wij projecteren dat op hem en eigenlijk zegt hij iets compleet redelijks, maar omdat wij dat niet snappen, is dat ons probleem. Dat hij niet antwoordt op datgene waar het om draait, dat is niet aan hem te wijten, dat moeten we bij onzelf zoeken :j. :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:28

Brainless schreef:
HC
Maar jij trekt je nergens wat van aan, jij vindt dat andere zich maar aan moeten passen, want wettelijk sta jij in je recht en hadden hun maar niet de weg op moeten gaan.

Hoe kom je dáár nu weer bij?

Dat schrijf ik uitdrukkelijk níet, maar jij leest wat je denkt wat ik schrijf.

Ik heb het opgegeven me aan onvaardigheden aan te passen omdat dit niet kán. Ik ontwijk het gewoon. In NL was dat in daluur rijden en hier rij er voor om! Dat is de ultieme aanpassing zelfs. Iedereen blij.

Ik ervaar de wereld blijkbaar anders dan jij.
Een motorzaag die doorzaagt ervaar ik als normaal.
Een buurtbewoner die een plastic zak met conservenblikken in een vuilcontainer mikt pál naast je is érg egocentrisch maar dat is wel de werkelijkheid. Ik ben daar op voorbereid en ervaar het als een +:)+ succeservaring dat mijn paard na een schrikreflex normaal doet omdat ik normaal doe.
Als een stoomcleaner even op stationair gaat wanneer ik passeer. Dat is helemaal +:)+

Poep gebeurt; mensen maken fouten, doen domme dingen en dat is maar een deel van alles wat er onvoorzien kan gebeuren. Dat is een zekerheid.
Je wéét dat de vervelendste dingen gebeuren op de momenten waarop dat je het slechtste uitkomt.
Het is míjn taak dat dit geen probleem oplevert.
Ik heb verder onderweg fíjne ervaringen door alles wat meevalt :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:32

hyppolyte schreef:
Wat is er trouwens mis met emotie, waarom zou je niet geëmotioneerd mogen raken als er zich een bepaalde situatie voordoet? Dat zijn hele menselijke dingen, die kun je ook niet uitschakelen.

Dat een emotie eventueel opkomt is één, dat je er wat mee doet is twee.

Het is te paard een absolute NoNo om je door emotie te laten leiden.

Je hoort simpelweg niet te paard in de openbare ruimte als je emoties tot gedrag laat leiden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:47

Citaat:
Ik heb het opgegeven me aan onvaardigheden aan te passen omdat dit niet kán.

Nee, omdat je het niet wíl, dat is wat anders, jij hebt geen zin om je aan te passen, dus vertoon je ontwijkend gedrag. Maar dat houdt toch niet in dat iedereen die geen zin heeft om zich aan te passen dat dan ook niet hoeft te doen? Dat is nu juist het probleem. De wereld zit zodanig in elkaar dat je minderheid zich aan de meerderheid dient aan te passen, dus dat men rekening moet houden met anderen, aanpassen dus!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:14

hyppolyte schreef:
Citaat:
Ik heb het opgegeven me aan onvaardigheden aan te passen omdat dit niet kán.

Nee, omdat je het niet wíl, dat is wat anders, jij hebt geen zin om je aan te passen, dus vertoon je ontwijkend gedrag. Maar dat houdt toch niet in dat iedereen die geen zin heeft om zich aan te passen dat dan ook niet hoeft te doen? Dat is nu juist het probleem. De wereld zit zodanig in elkaar dat je minderheid zich aan de meerderheid dient aan te passen, dus dat men rekening moet houden met anderen, aanpassen dus!

Ok, zo kan je het ook zien.
Ik heb inderdaad geen zin om óf af te stappen en te wachten tot het probleem verdwijnt óf risico te lopen met onvoorspelbare paarden. Ik ben daar gelukkig niet toe verplicht door de meerderheid onvaardige ruiters op dat moment.
Ik kies ervoor om de hele situatie te voorkomen. Ik pas mijn gedrag aan zodat deze niet ontstaat.

Wel een interessant punt wat je opbrengt; de meerderheid in niet voldoende op de hoogte/-vaardig. Is dat dan de norm?
Mág een vaardig persoon iets niet omdat de meerderheid zich dat niet kan voorstellen/bang van is? Dat is de dictatuuur van grijs. Succes ermee.

Ík geniet van de léuke ervaringen *\o/*

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:28

HC heb je inmiddels al een antwoord bedacht op mijn tekst? Of hoefde dat met jou paard allemaal niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:39

Munnie schreef:
HC heb je inmiddels al een antwoord bedacht op mijn tekst? Of hoefde dat met jou paard allemaal niet?

Alleen de eerste zin was een vraag aan mij en die heb ik beantwoord.

De rest is vanzelfsprekend. Is wet.
Ook het beleren mag geen gevaar voor anderen opleveren en dient onder beheersing van de bestuuurder te zijn.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:01

Ja nou eigenlijk was alles voor jou bedoelt maar ik zet graag een duidelijke tekst neer.

Maar hoe wil je dan oefenen als je volgens jou niet naar buiten mag? Als een paard het niet kent? Gewoon nooit proberen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:10

Munnie schreef:
Gewoon nooit proberen?

Nee, ´proberen´ houdt in dat het fout kan gaan en legt risico bij derden en dat kan niet.

´Verkeersmak´ maken is niets anders dan alle andere beleren. ÉÉN nieuw ding tegelijk en niet uit gecontroleerde omstandigheden tot het verankerd is.
Op een basis van een set basisafspraken en vertrouwen met de opleider zijn onvoorziene omstandigheden geen punt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:20

Citaat:
Ok, zo kan je het ook zien.
Ik heb inderdaad geen zin om óf af te stappen en te wachten tot het probleem verdwijnt óf risico te lopen met onvoorspelbare paarden. Ik ben daar gelukkig niet toe verplicht door de meerderheid onvaardige ruiters op dat moment.
Ik kies ervoor om de hele situatie te voorkomen. Ik pas mijn gedrag aan zodat deze niet ontstaat.

Natuurlijk ben je daartoe niet verplicht, en als je het niet tegen wilt komen, moet je het vooral ontwijken als jij daar blij van wordt. Maar ik wil nog wel een nuance aanbrengen, want de mensen zijn niet altijd per definitie onvaardig, alleen in jouw optiek. Ik geloof best dat de mensen die daar op huurpaarden rondhobbelen onvaardig zijn, maar dat houdt niet in dat iedereen in NL dan net zo onvaardig is als de mensen die jij tegenkomt. Dat de mensen hier niet zo vaardig zijn als jij bent, dat zou kunnen, maar misschien zijn er wel heel veel mensen net zo vaardig als jij, maar benaderen zij dergelijke situaties anders.

Citaat:
Wel een interessant punt wat je opbrengt; de meerderheid in niet voldoende op de hoogte/-vaardig. Is dat dan de norm?
Mág een vaardig persoon iets niet omdat de meerderheid zich dat niet kan voorstellen/bang van is? Dat is de dictatuuur van grijs. Succes ermee.

Ík geniet van de léuke ervaringen

In het geval van die meerderheid had ik het vooral over het maatschappelijke gedeelte, niet zozeer over de vaardigheid van ruiters, meer dat je je nu eenmaal op allerlei vlakken aan zal moeten passen omdat de maatschappij dat eist. En ja, de meerderheid is vaak wel een norm, niet altijd, maar wel vaak. En soms mag 1 vaardig persoon iets niet omdat de meerderheid daar bang van is, omdat het gevaarlijke situaties op kan leveren. Even ter illustratie, een motorrijder die zeer vaardig is en een wheelie kan maken met zijn motor en dan de volledige controle houdt, mag evengoed niet.

Wat het genieten betreft, vooral blijven doen, dat doe ik ook :j.

*edit*
Nog even wat het emotionele betreft, voor mij is mijn paard pure ontspanning (en inspanning) en als ik van streek of boos ben, dan ga ik vaak juist paardrijden, omdat ik dan kalmeer en dingen weer in perspectief kan zetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:55

hyppolyte schreef:
Nog even wat het emotionele betreft, voor mij is mijn paard pure ontspanning (en inspanning) en als ik van streek of boos ben, dan ga ik vaak juist paardrijden, omdat ik dan kalmeer en dingen weer in perspectief kan zetten.

Fijn, maar wat heeft dat met het emotioneel reagéren van doen?

Gedrag gestúúrd door emotie = irrationeel gedrag.
Dat hoort niet bij paarden, dat hoort niet in het verkeer, zéker niet in combinatie.

Wat wel hoort bij zéker paardrijden is goed voorbereid op onzekere voorvallen de openbare ruimte ingaan.

blondiev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:12

Je eigen gedrag hoeft nog niet eens door emoties gestuurd te zijn, maar je paard voelt toch je emoties hoe hard je ook probeert die emoties te verbergen. Je kunt je ook niet op alles voorbereiden, daarom ga ik altijd samen met een vriendin naar buiten. Onze paarden zijn echt tegenpolen en dat heft zich heel goed op samen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:33

HC, ik bewonder je vasthoudendheid, maar je punt heb je allang overduidelijk gemaakt. Als men je niet wil begrijpen kun je duizend pagina´s schrijven, maar het heeft geen nut. Ik ben blij dat ik niet de openbare weg hoef te delen met vele van de posters in dit topic. Met name opmerkingen in de trand van "en als ze niet gaan stappen dan zet ik m´n knol gewoon dwars op de weg dan ,moeten ze wel" zijn diep bedroevend.
Het is allemaal samen te vatten met "als ik incompetent ben en mijn voertuig niet kan controleren dan heeft de rest van de wereld daar maar rekening mee te houden", eigenlijk sterker nog daar moet de rest van de wereld daar van uitgaan (mijn paard is immers een vluchtdier :roll: ).
Ik heb eerder gezegd, maar bij deze nog een keer als je deze instelling luid genoeg ventileert zou de wetgever het wel eens met je eens kunnen worden en besluiten dit gevaarlijk onberekenbare vluchtdier uit het verkeer te verbannen, er zijn in dit topic genoeg geldige redenen voor voorbijgekomen...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:08

@Kuggur: Amen, het zal ook wel te maken hebben met het feit dat een paard tegenwoordig een hobby is. Kennelijk moet hij het ook altijd fijn hebben, en is het not done om hem gewoon even te laten luisteren. Nou sorry, heb een poosje terug gehad dat er een ging rennen (en die is af en toe echt verdomd sneaky en snel) tja dan is het sneu, maar als hij niet op een normale ophouding terugkomt doe ik even gemeen. Maar als ik hier zo lees ben ik dan kennelijk al een dierenbeul. Afijn ben er blij mee, mensen hier overleven het op de een of andere manier, maar dan had ik wsl al 20 keer m'n nek gebroken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:50

nee hoor, als die van mij zoiets flikt dan stop ik haar, op welke manier dan ook, hoe ondiervriendelijk het ook mag zijn. En nog even iets, als ik HC's reacties goed heb doorgelezen, val jij ook onder de incompetente ruiters. Het feit dat ze er namelijk vandoor gaat, houdt in dat jij al te laat bent geweest met haar in de hand houden...:+

@kuggur, op het moment dat je het vervelend vindt dat mensen je in draf passeren zonder enige vorm van overleg, omdat je paard daarvan schrikt en opgefokt raakt, dan ben je niet meteen een incompetente ruiter. Wat je wel bent, is geschrokken en dan levert het dribbelende paard plus mensen die stug doorgaan extra onrust op, bovenop de schrikreactie van de ruiter.
Schrikreacties leveren ook aardig wat ongelukken op in het verkeer, zo'n instinctieve reflex bij de meeste mensen veroorzaakt over het algemeen meer schadelijke ongelukken dan wanneer iemand die eerste reflex weet uit te schakelen. Moet het daarom iedereen die wel reageert op de reflex dan maar verboden worden om aan het verkeer deel te nemen?
Kokend water is ook zoiets, de kans op een grote schadelijke brandwond is veel groter als je reageert met je reflex (het hele spul laten vallen), dan wanneer je dat weet uit te schakelen en het hete/brandende voorwerp vasthoudt en terugzet. Zou je dan iedereen moeten verbieden om water te koken?

Sommige dingen zijn niet uit te schakelen en hebben niet altijd te maken met incapabele mensen.

@HC, als ik op een paard stap in een dergelijke state of mind, is de kans dat ik vanuit emotie reageer aanzienlijk groter, maar dan nog houdt dat niet per definitie in dat ik dan niet nog steeds capabel kan reageren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 01:15

Als ik op een paard naar buiten ga neem ik bij voorbaat voor het gemak aan dat ik een kwetsbare verkeersdeelnemer ben. En zo leid ik mijn leerlingen ook op. Dat betekent passeren op gepast tempo. Soms betekent dat dat ik even halt hou totdat iemand of iets gepasseerd is, soms betekent dat in een handdrafje ergens langs gaan. Poosje geleden kwam ik een leerling van mij tegen, die het lef had mij achterop te komen (was lopend, zonder paard) in een flinke draf zonder te waarschuwen. Heeft ze gehoord, en denk niet dat ze dat nog een keer zal flikken. Ik schrik toevallig niet zo snel van een achterop komend paard, maar veel medemensen die niet vrijwel dagelijks met paarden van doen hebben vinden het behoorlijk intimiderend als zo'n griet ze bijna van de sokken rijd in een voor die mensen rotgang. Er zal maar iemand schrikken en voor je paard springen, je krijgt hem never nooit meer op tijd terug, hoe goed je paard ook reageert.

Ik vind dat ruiters rekening moeten houden met het feit dat veel niet-paardenmensen een paard als behoorlijk intimiderend en onvoorspelbaar zien, hoewel jij als ruiter zeker kan zijn dat je paard niets geks doet. Mederuiters laat ik als ze achterop komen altijd passeren, dan hou ik even halt. Mogen ze van mij in rengalop langs scheuren, als ze het maar even aangeven. Als ze tegemoet komen kijk ik naar in wat voor bui mijn dame is, en hoe de tegemoetkomende paarden reageren en bepaal vanuit die positie wat de handigste oplossing is. Halthouden, stappen, of gewoon doorgaan in welke gang ik bezig ben. Anderen hoeven zich in principe niet aan te passen zolang je zelf goed overzicht houdt en rekening houd met het humeur van je paard. En als je je zelf netjes opstelt krijg je opvallend vaak een nette reactie terug. Even groeten erbij en het plaatje is compleet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:05

@hyppolyte: Klopt, maar dan staat 'ie nog voordat iemand er last van heeft weer stil ook. En dan zoek ik een manier om op een zo min mogelijk hinderlijke manier toch langs het "enge" ding te komen.

Maar dat is me 1 keer overkomen, en ik weet nu hoe ik het bij dat specifieke paard moet voorkomen.