stap je af of niet als..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fedede5991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:53

Altijd blijven zitten..!
Je hebt dan (vind ik) meer controle over je paard en je kunt hem beter kalmeren.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:46

ik blijf meestal zitten dan heb ik meer controle maar als het gevaarlijk word voor mij of paard of medemens/dier dan zou ik wel afstappen

_enjoykeuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:00

ik stap altijd af mijn paard als ik een weg moet oversteken. zowel voor mijn eigen veiligheid als die van mijn paard. ook draag ik een fluo vestje + bandjes zodat ik goed opval

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:02

Altijd blijven zitten, zo heb je meer controle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:08

Ik ga voor een weg oversteken echt niet afstappen.. je leert je paard toch om stil te staan lijkt mij. Als ik nu op een smalle weg rij en er komt een auto aan sja, dan hangt het er vanaf. Hier kan die er dan alleen langs als ik de berm in ga (en die is ook keismal) dan draai ik meestal gewoon om en ga ik riching de auto. Als die dan even stil staat kan ik er langs en is er sowieso niks aan de hand. Ik moet toch heen en weer rijden telkens dus keer eerder draaien boeit me niet. Als ze zacht achter je aan rijden (met het idee ik moet straks toch een andere kant uit) wil ze in bepaalde buien alleen maar wegrennen. Maar eigenlijk blijf ik altijd zitten.. behalve als het erg smal is en de tractor langs moet, dan stap ik af.. ponylief kan ik aan de hand wel aan haha. En ik heb keer half uur voor een bruggetje gestaan waar ze niet over wilde. Na 10x richting stal terug vliegen ben ik afgestapt en aan de hand erover gegaan (najah achterwaarts erover slaand was het meer, aanstelleritis af en toe niet normaal)

EsjeNoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:10

ik zou blijven zitten.
want dan heb je meer controle en kan jhe je paard meer vertouwen in praten door te laten merken dat jij er ook nog bent.
als je er naast staat ben je hem sneller ''kwijt''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:31

Dat zal per paard wel verschillen hoor of je hem ernaast sneller kwijt bent of niet. Ken er ook die veel meer vertrouwen hebben in een situatie als je ernaast staat, omdat ze je dan ook goed zien en daardoor meer gesteund voelen.

rayo

Re: stap je af of niet als..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:06

Probeer voor jezelf en je paard (en de medeweggebruikers) de veiligste oplossing te vinden.
Iedereen kent zijn eigen paard het beste om wat te doen in zulke situaties denk ik.

Onze kwpner stap ik niet zomaar af, maar heel soms wil hij ergens echt niet langs en gaat licht staan steigeren op plekken waar dat niet veilig is. In eerste instantie probeer ik door te drukken en meestal lukt dat. Maar als het heel druk word met verkeer spring ik er even af, loop met hem erlangs en kan daarna ook altijd weer opstappen.

Met onze haflinger wil ik als ik er net opzit nog wel afspringen als er een vrachtwagen/trekker komt. daar is meneer nog bang van en als die aan de kletter gaat heb ik niets meer te vertellen tot hij denkt op veilige afstand te zijn....Aan de hand is hij dan wel te houden. Maar als je een kwartiertje verder ben en de erge frissigheid is eraf probeer ik zeker te blijven zitten, hij moet toch leren dat ze niet eng zijn!

Dus totaal per paard verschillend

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:47

Als ik voel dat hij echt stresst: ik ga eraf. En ik zorg dat ik snoepjes in mijn zak heb. Als ik hem die dan geef vergeet hij de auto meteen.

Als mijn paard niet stresst blijf ik lekker zitten. Meestal zet ik hem even bij een weiland hek als er gelegenheid is en er komen trekkers aan.